قدیمی ترین فسیل انسان در بیرون آفریقا کشف شد!

به گزارش کنفرانس هکا، قدیمی ترین فسیل بیرون آفریقا

تا به حال باستان شناسان فکر می کردند که انسان های اولیه حدود 50 هزار سال قبل طی یک مهاجرت گسترده از قاره آفریقا به دیگر قاره ها و به آسیا مهاجرت کردند اما با پیدا شدن فسیل فک و دندان یک انسان اولیه در منطقه خاورمیانه و شناسایی قدمت آن مشخص شده که آن ها زودتر از چیزی که همه فکر می کردند به بیرون قاره آفریقا رفته اند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا از فسیل این انسان اولیه بیشتر بدانید.

قدیمی ترین فسیل انسان در بیرون آفریقا کشف شد!

بخش هایی از استخوان های فک بالا که در جایی خارج از آفریقا کشف شده این واقعیت را برایمان آشکار می کند که انسان های اولیه هزاران سال زودتر از آن چیزی که ما فکر می کردیم به بیرون آفریقا رفته اند. بررسی استخوان هایفک به همراه دندان کافی بود تا دانشمندان به این کشف بزرگ برسند که انسان های مدرن خیلی زودتر از آن چیزی که ما تصور می کردیم ماجراجویی به خارج از آفریقا را شروع کرده بودند. این شواهد نشان می دهد که این گونه های انسانی در جنوب غربی آسیا خیلی زودتر از این حرف ها با انسان های نئاندرتال تعامل داشته اند.

با بررسی فسیل ها مشخص است که هومو ساپینس ها اولین بار در حدود 200 هزار سال قبل در شرق آفریقا ظاهر شدند. آن ها مدت های زیادی را در این قاره زندگی کردند و موج بزرگ مهاجرتشان به دیگر قاره ها تا قبل از 30 تا 50 هزار سال قبل شروع نشده بود اما آنطور که فسیل های تازه نشان می دهند تعداد کمی از این انسان های مدرن در حوالی 120 هزار سال قبل سفرهایی به بیرون آفریقا داشته اند. در ماه ژوئن، تحقیقات روی فسیلی که در سایت باستان شناسی جبل ایرهود در مراکش کشف شد نشان می داد که آن انسان های مدرن بیش از 350 هزار سال سن داشتند و ریشه های اولیه گونه های انسانی به چندین سال زودتر برمی شود.

این کشف تازه خاورمیانه کشفیات قبلی در مراکش را کامل می کند و نشان می دهد که هومو ساپینس ها سال ها زودتر و حدود 180 هزار سال قبل پا به اوراسیا گذاشته اند. به گفته یکی از متخصصان انسان های اولیه که در یکی از دانشگاه های سیدنی استاد است؛ این کشف هیجان انگیز زمان بندی خروج انسان های اولیه از آفریقا را با تغییرات زیادی روبرو کرده است. این کشف به همراه کشف دیگری که در مورد انسان های مدرن اولیه در آفریقا در سال گذشته به دست آمده دیدگاه دانشمندان درباره ریشه های انسان های اولیه را بعد از دهه ها سکون علمی تغییر داده است.

تاریخ دقیق

فسیل فک بالا در سال 2002 در طول حفاری هایی در سایت باستان شناسی خاورمیانه کشف شد، این سایت باستان شناسی در گذشته یک پناهگاه سنگی بود که انسان های ماقبل تاریخ در طول صدها هزار سال به آنجا می رفتند. انسان های اولیه، زندگی در پناهگاه های باز سنگی را دوست داشتند چون از آنجا می توانستند هم شکارها را به راحتی ببینند و هم خطرات احتمالی را زود تشخیص دهند از طرفی در این پناهگاه ها در مقابل برف و باران هم در امان بودند و خیس نمی شدند. این سایت باستان شناسی در واقع یکی از همان تراس ها بوده که انسان های اولیه بر روی آن چشم انداز روبرو را دیدن می کردند.

باستان شناسان تحقیقات زیادی انجام دادند تا مطمئن شوند که این فک و دندان کشف شده برای انسان های مدرن بوده نه برای انسان های نئاندرتال. با اینکه این فسیل ها چندین سال قبل کشف شد اما تا سال 2014 - 2015 معرفی نشدند. نتایج اولیه آنقدر غافلگیرانه بود که تیمی تصمیم گرفت که تحقیقات زیادی روی آن ها انجام دهد تا بتواند آن را به اثبات برسانند. تحقیقات پیشرفته زیادی بر روی مین های دندان، جنس دندان، رسوبات فک و استخوان هایی که در کنار فسیل بود انجام شد تا نتیجه ای قطعی گرفته شود.

ابزارهایی به همراه فسیل ها

یک سری پرسش هایی است که جواب آن ها هنوز به درستی مشخص نیست؛ پرسش هایی مثل اینکه: آیا این اولین سفر هومو ساپینس ها به اوراسیا بوده؟، آن ها چه مقدار به شرق رفته اند؟، چرا هیچ کدام از این مهاجرت های انفرادی قبل از 50 هزار سال قبل، تبدیل به موج بزرگ مهاجرت از آفریقا نشده اند؟ یکی دیگر از جنبه های جالب این کشف ابزارهایی است که به همراه این فسیل ها پیدا شده، ابزارهایی تخصصی که از سنگ ساخته شده اند و برای درست شدن آن ها از طرح های اولیه استفاده شده است. با دیدن این ابزارها در کنار این فسیل ها دانشمندان احتمال دیگری را هم مطرح می کنند و آن اینکه شاید بین رشد این نوع تکنولوژی در آفریقا و غرب آسیا با آمدن هومو ساپینس ها به این ناحیه ارتباطی وجود داشته باشد.

با تحقیقات باستان شناسی بیشتر در جنوب غربی آسیا فسیل های تازهی کشف می شوند که احتمالا می توانند پاسخ مناسبی به زمان دقیق مهاجرت انسان ها به آسیا بدهند. آخرین بررسیهای ژنتیکی نشان می دهد که این انسان ها حتی زودتر از این ها هم سفرهایی به خارج از آفریقا داشته اند. چند سال پیش استخوان های نئاندرتال124 هزار ساله در آلمان کشف شد که تحقیقات DNA روی آن نشان می داد که احتمالا ژن نئاندرتال ها حدود 220 هزار سال پیش با ژن انسان های مدرن پیوند داشته است.

منبع: news.nationalgeographic.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13719

به "قدیمی ترین فسیل انسان در بیرون آفریقا کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین فسیل انسان در بیرون آفریقا کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید