4 کتاب از ژروم فراری؛ نویسنده ی فرانسوی که جایزه گنکور را از آن خود کرد

به گزارش کنفرانس هکا، ژروم فراری مدرس فلسفه است اما او را با جایزه ادبی گنکور می شناسند. رمان های این نویسنده همیشه رویکردی فلسفی به دنیا داشته اند و به همین علت از غنای فکری بیشتری برخوردار هستند و می توانند فکر ما را به برترین شکل ممکن درگیر سوالاتی مهم درباره زندگی و ماهیت دنیا نمایند. در این یادداشت پس از آشنایی کوتاه با زندگی نویسنده و سبک نگارش او به سراغ معرفی تعدادی از آثار ترجمه شده ا ش خواهیم رفت.

4 کتاب از ژروم فراری؛ نویسنده ی فرانسوی که جایزه گنکور را از آن خود کرد

زندگی و زمانه ژروم فراری

ژروم فراری در سال 1968 در شهر پاریس دیده به جهان گگردد. او دبیر فلسفه است اما کتاب هایی هم که نوشته در فرانسه همواره مورد توجه بوده اند. این نویسنده در سال 2010 با رمان آنجا که روحم را جا گذاشتم برنده جایزه تلویزیون فرانسه و انجمن مردمی ادبیات شده بود و سال 2009 نیز جایزه لاندرنو را برای رمان یک خدا، یک حیوان کسب نموده بود. در سال 2012 مهم ترین جایزه ادبی فرانسه یعنی گنکور به ژروم فراری بابت رمان خطابه سقوط رم اهدا شد. این نویسنده در حال حاضر 56 سال دارد و در پاریس زندگی می نماید.

درباره سبک نگارش ژروم فراری

ژروم فراری به سبک ادبیات مدرن کتاب می نویسد. مضامین داستان های این نویسنده عموما فلسفی هستند و به مسائل جهانی مدرن و درگیری انسان ها با آن ها فکر می نمایند. نزاع انسان ها با یک دیگر برای کسی یک موقعیت، فقدان چیزهای مطلوب و امیدهایی که بعضا واهی هستند در سراسر داستان های ژروم فراری وجود دارند. با این وجود در داستان های این نویسنده از زیاده گویی و توصیفات نابجا از فضا و حالات پرهیز شده است و در یک کلام از همه چیز به میزان وجود دارد.

داستان های ژروم فراری برای چه کسانی خواندنی خواهند بود؟

کلیه افراد علاقه مند به ادبیات مدرن فرانسوی می توانند با داستان های این نویسنده ارتباط برقرار نمایند. اگر به طور کلی رمان هایی با مضامین فلسفی، فکری و انسانی برایتان خواندنی هستند؛ از خواندن آثار این نویسنده نیز لذت خواهید برد. علاوه بر این اگر قصد داشتید تا شناختی با فرانسه قرن بیستم و قرن بیست و یکم داشته باشید؛ داستان های ژروم فراری عموما در همین دوره رقم می خورند و خواندن آن ها می تواند برای شما تجربه ای خوشایند باشد.

1.کتاب خطابه سقوط رم

کتاب خطابه سقوط رم داستان دو دانش آموخته فلسفه به نام متیو و لیبرو است که تصمیم می گیرند از تحصیل فاصله بگیرند و مسئول اداره بار یک روستای دورافتاده بشوند. این بار حکایت های عجیبی در پی دارد. تقریبا هر گروهی که برای اداره اش، آن جا را اجاره می نمایند با مشکل و بحران روبرو می شوند. وقوع بحران برای متیو و لیبرو نیز امر جدیدی نیست و آن ها هم هنگام اداره بار دچار مسائلی می شوند. خطابه سقوط رم اشاره به یکی از یادداشت های آگوستین قدیس فیلسوف قرن چهارم میلادی دارد. او در این خطابه دلایل فروپاشی امپراطوری رم را توضیح می دهد. یکی از دانشجویان موضوع انتها نامه اش را درباره آگوستین قدیس برداشته است اما هر چه بیشتر درباره فلسفه می خواند علاقه اش به آن کمتر می گردد. رمان کاملا در جهانی مدرن و امروزی اتفاق می افتد. شخصیتی به نام مارسل وجود دارد که سنش زیاد است و با یکی از دانشجویان نسبت خانوادگی دارد. او همواره به یک قاب عکس که خواهران، برادران و مادرش در آن حضور دارند خیره می گردد و به این فکر می نماید که چرا او در قاب عکس حضور ندارد (مارسل در حقیقت آن موقع به جهان نیامده بود) مارسل زندگی سراسر جنگ و پر از مبارزه ای داشته است. او همواره به بیماری های مختلف مبتلا می شد و تصور اطرافیان این بود که او فوت می نماید اما هر بار به طرز معجزه آسایی جان سالم به در می برد. کتاب خطابه سقوط رم از بحران های زندگی در جهانی مدرن برای ما می گوید عنوان بعضی از فصل ها نیز ارجاعاتی به نوشته های آگوستین قدیس دارد.

کتاب خطابه سقوط رم که نشان از افول تمدن ما و سختی در جهانی امروز دارد در سال 2012 به چاپ رسید و در همان سال نویسنده اش را به جایزه گنکور رساند. روند داستانی حاکم بر خطابه سقوط رم این اثر را جالب و خواندنی می نماید. زبان نویسنده بسیار خاص است و در آن اثری از توصیف های طولانی دیده نمی گردد. همه توصیف ها و بازسازی فضاها به میزان کافی به کار گرفته شده اند و متن صورتی روان، خواندنی و ساده دارد. این کتاب پس از انتشار به زبان های مختلف ترجمه شد و به علت نگاه عمیق خود، مورد تحسین منتقدان نهاده شد. ترجمه فارسی این کتاب به وسیله پریزاد تجلی و نشر مروارید اجرا شده است. این کتاب در 161 صفحه نوشته شده است و خواندنش حدودا سه ساعت زمان می گیرد.

در بخشی از کتاب خطابه سقوط رم می خوانیم:

2. کتاب یک انسان یک حیوان

در کتاب یک انسان، یک حیوان مرد جوانی وجود دارد که پس از واقعه 11 سپتامبر در سال 2001 روستای محل سکونتش را رها می نماید و به شبکه ای از مزدوران مسلح می پیوندد که در خاورمیانه فعالیت می نمایند و تحت لوای پرچم های مختلف در ازای دریافت پول می جنگند. هنگامی که این مرد جوان در یک مرکز ایست بازرسی از مرگ قطعی نجات پیدا می نماید، به این نتیجه می رسد که به زادگاهش برگردد، زادگاهی که در آن چیز زیادی عوض نشده است؛ اما مرد جوان دیگر آن آدم قبلی و همیشگی نیست، او دچار از خود بیگانگی شده است. و در زادگاه خودش حس غریبی می نماید.

نویسنده در کتاب فوق درباره یک زندگی متلاشی شده سخن می گوید. مرد جوان این داستان، فردی رو به فروپاشی و اضمحلال است او از این موضوع وحشت دارد که روستای کوچک محل تولدش به قبر او تبدیل گردد . او از دچار شدن به درد پیری و فرتوتی وحشت دارد. ژروم فراری در کتاب یک انسان یک حیوان به ما نشان می دهد وقتی ایدئولوژی ها از ارزش های انسانی تهی می شوند تا چه اندازه ممکن است که خشن و درنده باشند و سوال اساسی این است که آیا ایدئولوژی ها می توانند حامی و حافظ ارزش ها باشند یا عموما آن ها را نقض می نمایند؟

کتاب یک انسان، یک حیوان اثری با ابعاد فرق دارد؛ به ما در وطن احساس بیگانگی می دهد و از وحشت و خشونت در جهانی مدرن و متمدن سخن می گوید. این کتاب نیز مثل دیگر آثار ژروم فراری تمدن مدرن را نقد می نماید.

این کتاب در 87 صفحه نوشته شده است و خواندن آن حدودا دو ساعت از زمان ما را می گیرد . یک انسان، یک حیوان اولین بار در سال 2005 به چاپ رسید. بهمن یغمایی و محمد هادی خلیل نژادی این کتاب را با همکاری نشر چشمه به فارسی ترجمه شده است .

در بخشی از کتاب یک انسان، یک حیوان می خوانیم:

3. کتاب پرنسیب

کتاب پرنسیب نوشته ژروم فراری، رمانی درباره فیلسوفی جوان است که بر روی زندگی فیزیک دان آلمانی برنده جایزه نوبل کارل ورنر هایزنبرگ است. اما رمان فقط بر روی زندگی این دانشمند تمرکز نمی نماید بلکه در خلال اشاره به آثار ارزشمند او درباره رویدادهای هولناکی که در قرن بیستم به وقوع پیوسته اند نیز اشاراتی صورت می گیرد.

در این کتاب روایتی از هایزنبرگ ارائه داده می گردد که در آن هیچ قطعیتی در زندگی وجود ندارد. این رمان دارای بار فلسفی سنگینی است و نویسنده برای دقت عمل داشتن هنگام نگارش آن به خاطرات الیزابت هایزنبرگ همسر این دانشمند نیز مراجعه داشته است. این کتاب به تمامی فجایع قرن پیشین اشاره می نماید و مانند دیگر آثار فراری در پی نقد جهانی مدرن است.

این کتاب در سال 2015 به چاپ رسید و خیلی زود به زبان های مختلف ترجمه شد. ترجمه این اثر به زبان فارسی به وسیله بهمن یغمایی و ستاره یغمایی اجرا شده و انتشارات نگاه آن را به چاپ رسانده است. کتاب فوق 152 صفحه دارد و برای خواندن آن حدودا به سه ساعت زمان احتیاج داریم.

در بخشی از کتاب پرنسیب می خوانیم:

4. کتاب تصویر ها

کتاب تصویرها آخرین کتاب از ژروم فراری است که در اوت سال 2018 منتشر شده است. این رمان اثری شگفت انگیز است که در دوازده پرده به زندگی یک خبرنگار و عکاس حرفه ای می پردازد. این رمان هم شاعرانه است و هم واقع گرایانه. در حقیقت در خلال تعدادی از جنگ ها و وقایع هولناکی که دور و اطراف این خبرنگار اتفاق می افتد زندگی زن روایت می گردد. در این کتاب فراز و فرود زیادی وجود دارد همان طور که در زندگی انسان ها پستی و بلندی است. شخصیت اصلی کتاب آنتونی نام دارد و نمی دانیم که او چقدر انسانی واقعی است اما بقیه بازیگران و نقش آفرینان این رمان انسان هایی واقعی هستند. در داخل این رمان با چهره عریان جنگ و برادرکشی و اختلاف در سراسر جهان آشنا می شویم و درمی یابیم که خشونت با انسان ها چه می نماید.

این کتاب به نوشته نشریه لوموند نگاهی است عاطفی و نیش دار به ضعف و ناتوانی بشریت. این کتاب اولین بار در سال 1398 به زبان فارسی برگردانده شد. بهمن یغمایی و ستاره یغمایی آن را به فارسی ترجمه کردند و موسسه انتشارات نگاه آن را به چاپ رساند. کتاب فوق 221 صفحه دارد و برای خواندن آن حدودا به 4 ساعت زمان احتیاج داریم.

در بخشی از کتاب تصویرها می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14098

به "4 کتاب از ژروم فراری؛ نویسنده ی فرانسوی که جایزه گنکور را از آن خود کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 کتاب از ژروم فراری؛ نویسنده ی فرانسوی که جایزه گنکور را از آن خود کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید