11 دلیل اصلی ریزش مو در زنان و راهکارهایی برای جلوگیری از آن

به گزارش کنفرانس هکا، ریزش مو شیوع نسبتا بالایی دارد و می تواند تجربه ای تلخ به خصوص برای زنان باشد. ریزش مو در زنان علت های متعددی دارد و حتی ممکن است گاهی چند علت با هم، دست به دست هم دهند و باعث ریزش مو شوند. در ادامه این دلایل را بخوانید تا راهکاریی برای حل این مسائل پیدا کنید.

11 دلیل اصلی ریزش مو در زنان و راهکارهایی برای جلوگیری از آن

1. استرس

این روزها زندگی های ما پر از نگرانی و استرس است؛ استرس یک رابطه مخرب، استرس شغلی، تحصیلی و… این استرس می تواند تاثیرات بسیار مخربی روی موهای شما داشته باشد. هر چقدر استرس بیشتری داشته باشد، سطح هورمون تستوسترون در بدن شما بالا می رود و افزایش این هورمون در بدن زنان، روی چرخه طبیعی رشد مو تاثیر منفی می گذارد.

برای حل این مشکل، باید برای مراقبت از روح و جسم خودتان وقت بگذارید. یوگا را امتحان کنید، پیش مشاور بروید یا مدیتیشن کنید. با هر روشی که می توانید سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید. اگر ریزش موی شما به خاطر استرس باشد، تا زمانی که استرس دارید، ادامه پیدا می کند.

  • 11 ترفند عالی برای پرپشت تر و ضخیم تر کردن مو

2. زایمان

بسکمک از زنان بعد از زایمان ریزش مو را تجربه می کنند. این آمار نسبتا بالا است و تقریبا 50 درصد زنان آن را تجربه می کنند. زایمان باعث به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن می گردد و ریزش مو را ایجاد می کند.

در این صورت باید صبر کنید تا زمان بگذرد و تعادل هورمونی دوباره به بدن شما برگردد. برای سرعت دادن به فرایند رشد مجدد موها می توانید از ویتامین های محرک رشد مو استفاده کنید. معمولا ظرف 6 تا 12 هفته، شرایط موهای شما باید به دوران قبل از زایمان برگردد.

3. کم خونی

کم خونی یک مشکل پزشکی است که ناشی از کمبود آهن در بدن است. کمبود آهن باعث می گردد که خون گلبول قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به سراسر بدن نداشته باشد. البته وقتی کم خونی دارید، ریزش مو تنها علامتی نیست که مشاهده می کنید. خستگی، ضعف شدید و سردرد از دیگر نشانه های اصلی ابتلا به کم خونی است.

برای اطمینان از سلامت خود به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید. با آزمایش خون تعیین می گردد که کم خونی دارید یا نه. در صورتی که مبتلا به کم خونی باشید، به شما توصیه می گردد که رژیم غذایی سرشار از آهن داشته باشید. اگر در سن یائسگی هستید ممکن است علاوه بر رژیم غذایی سرشار از آهن، به مکمل های آهن هم برای حل مشکل خود نیاز داشته باشید.

4. ریزش مو با الگوی زنانه

یکی از رایج ترین دلایل ریزش مو در زنان آلوپسی آندروژنیک یا ریزش مو با الگوی زنانه است. این مشکل ژنتیکی از زمان نوجوانی علائم خود را نشان می دهد و باعث نازک شدن و کم پشت شدن موها می گردد که با محکم بستن موها، شدت می گیرد. برای حل این مشکل نباید خوددرمانی کنید. حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان دارویی مناسب برای شما را تجویز کند.

5. دم اسبی سفت

شاید باور نکنید ولی بستن موها با مدل دم اسبی آن هم با کش های محکم و سفت، یکی از دلایل ریزش مو در زنان است. این مشکل در زنان ورزشکاری که هر روز موهای خود را دم اسبی می بندند بیشتر دیده می گردد. هر مدل مویی که باعث کشیدگی مو و پوست سر گردد، می تواند ریزش موی شدیدی ایجاد کند.

سعی کنید تا جایی که ممکن است از مدل های دیگری برای بستن موهای خود استفاده کنید. اگر فولیکول مو آسیب ببیند، رشد مجدد موها هم سخت می گردد. فقط گاهی برای تنوع از این مدل مو استفاده کنید. تا جایی که می توانید آن را شل تر و پایین تر ببندید.

6. کمبود مواد مغذی

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان، نداشتن رژیم غذایی مناسب و مغذی است. از آنجا که مو یک بافت غیرضروری در بدن در نظر گرفته می گردد، تغذیه کردن آن بسیار سخت است. در واقع مو آخرین بافت بدن است که مواد مغذی را از بدن دریافت می کند و اولین بافتی است که مواد مغذی را از دست می دهد.

بیشتر بافت مو از پروتئین تشکیل شده است و برای این که رشد خوبی داشته باشد، به پروتئین نیاز دارد. پزشکان توصیه می کنند که در وعده های صبحانه و ناهار حداقل 120 گرم پروتئین مصرف کنید. این پروتئین را می توانید از تخم مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، مرغ، آجیل و بعضی سبزیجات دریافت کنید. فقط به خاطر داشته باشید که پروتئین های گیاهی به راحتی پروتئین های حیوانی جذب نمی شوند. در نتیجه باید ترکیبی از هر دو نوع پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

7. اختلالات تیروئید

تیروئید کم کار یا پرکار، هر دو می توانند تغییرات فیزیکی عمده ای در بدن ایجاد کنند؛ از نوسان در وزن گرفته تا رنگ پریدگی چهره و خشکی پوست. اما این موارد، تنها علائم اختلالات تیروئید نیستند. موهای شکننده و نازک شدن موها از دیگر علائم رایج ریزش مو در زنان است.

برای حل این مشکل ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید. پزشک متناسب با نتیجه آزمایش، داروی مناسب را برای شما تجویز می کند. بعد از مصرف دارو، هورمون های بدن متعادل می شوند و فرایند رشد مو دوباره به حالت سابق برمی گردد.

8. استفاده از ابزارهای حرارتی

استفاده از ابزارهای حرارتی برای صاف کردن یا حالت دادن به مو، اگر گاهی اوقات باشد، اشکالی ندارد و آسیبی ایجاد نمی کند، اما بسکمک از افراد هر روز از آن ها استفاده می کنند و این استفاده مکرر، مسائل زیادی برای مو ایجاد می کند. این کار باعث ریزش مو از ریشه نمی گردد ولی موها را باریک و بسیار شکننده می کند که در نهایت باعث می گردد بسیار کم پشت به نظر برسند.

برای حل این مشکل، تا مدت ها از وسایل حرارتی حالت دهنده مو استفاده نکنید. استفاده از ماسک های آب رسان هم می تواند مفید باشد و درخشندگی و شادابی مو را به آن برگرداند. برای مراقبت بهتر از موها، می توانید از روغن های مفید مثل روغن زیتون و آووکادو استفاده کنید.

9. کاهش وزن شدید

کاهش وزن اگر با روش های سالم و اصولی باشد، بسیار آهسته اتفاق می افتد. اما اگر ناگهانی وزن خود را کاهش دهید، بدن با این کاهش وزن سریع مثل یک تروما یا ضربه شدید رفتار می کند و مواد مغذی ضروری را از بافت های غیرضروری مثلا مو، بیرون می کشد. این شرایط در نهایت به ریزش مو منجر می گردد.

حتما با پزشک مشورت کنید تا علت کاهش وزن ناگهانی شما تعیین گردد و مطمئن شوید که مشکل جدی دیگری ندارید. داشتن رژیم غذایی غنی از ویتامین و پروتئین می تواند کمک کند که بدن شما هر چه سریع تر کمبود مواد مغذی را جبران کند. بدن شما به محض اینکه بفهمد تحت استرس و ضربه قرار ندارید، دوباره فرایند تغذیه و رشد مو را از سر می گیرد.

  • همه چیز درباره خواص روغن آرگان برای سلامت پوست و مو

10. استفاده از محصولات شیمیایی برای مو

استفاده مداوم از محصولات شیمیایی مثل رنگ مو، دکلره و مواد کراتین، می تواند باعث نازک شدن و شکننده شدن موها گردد. وقتی موهای خود را رنگ می کنید، مواد شمیایی موجود در رنگ وارد کوتیکول مو می شوند تا رنگ را در آن جای گذاری کنند. این فرایند شیمیایی به شدت مخرب است.

برای اینکه شدت این آسیب را به حداقل برسانید، تا جایی که ممکن است از رنگ های شمیایی استفاده نکنید. اگر می خواهید موهای خود را رنگ کنید، بین هر بار رنگ کردن حداقل 8 هفته فاصله بگذارید تا موهای شما فرصت بهبود یافتن پیدا کنند. بعد از رنگ کردن مو از محصولات باکیفیت برای آبرسانی مو مثلا ماسک های خوب استفاده کنید.

11. سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS اختلالی است که روی عملکرد تخمدان تاثیر می گذارد. این تاثیر باعث افزایش تولید آندروژن که هورمون مردانه است می گردد. افزایش این هورمون، فاز رشد مو در چرخه رشد آن را بسیار کاهش می دهد.

پزشک برای حل این مشکل داروهای ضدآندروژنیک تجویز می کند که باعث تعادل هورمون در بدن می گردد و رشد موها کم کم به حالت قبل برمی گردد.

جمع بندی

ریزش مو در زنان ممکن است علت های متعددی داشته باشد. گاهی چند علت دست به دست هم می دهند تا کم پشتی و ریزش مو را تجربه کنید. مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان عبارت اند از سندروم تخمدان پلی کیستیک، کم خونی، اختلال تیروئید، استرس و زیاده روی در مصرف مواد شیمیایی. بیشتر این مسائل را می توانید با اصلاح عادت های روزانه خود حل کنید.

بعضی دیگر از دلایل ریزش مو در زنان به کمک پزشک قابل درمان هستند. حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را پیدا کنید و با درمان مناسب، دوباره موهایی سالم و پرپشت داشته باشید.

منبع: Redbookmag

منبع: دیجی استایل
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13925

به "11 دلیل اصلی ریزش مو در زنان و راهکارهایی برای جلوگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 دلیل اصلی ریزش مو در زنان و راهکارهایی برای جلوگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید