یادداشت سید حمید رضا علوی معاون رشد و شتابدهی شرکت شناسا در خصوص گزارش سال کافه بازار

به گزارش کنفرانس هکا، 1- با توجه به گزارش اخیر کافه بازار، در سال گذشته تعداد برنامه ها و بازی های فروشنده (محصولات دیجیتال) 23 درصد کاهش یافته در حالی که طرف تقاضای بازار شامل تعداد خریداران (12 درصد)، تعداد خرید (50 درصد) و حجم خرید (83 درصد) افزایش یافته است؛ با توجه به شرایط اقتصادی در سال های اخیر این روندها را به معنای انقباض بازار محصولات دیجیتال تحلیل می کند یا انبساط آن؟ و استراتژی درست سرمایه گذاران در ورود یا خروج از حوزه های مختلف این صنعت چیست؟

یادداشت سید حمید رضا علوی معاون رشد و شتابدهی شرکت شناسا در خصوص گزارش سال کافه بازار

بازار حتما شرایط انبساطی را دارد و علت کاهش تعداد برنامه ها، این است که تمرکز از کمیت به سمت کیفیت رفته است. به نظرم استراتژی سرمایه گذاری در این حوزه مناسب است اما روی تیم هایی که سابقه خوبی هم در ارائه بازی و هم در تولید بازی های مختلف را دارند.

2- در این گزارش شرایط صنعت بازی های موبایل به تفکیک تشریح شده است. بازی های فروشنده در حالی که تنها 19٪ از کل فروشنده های بازار را تشکیل می دهند توانسته اند 36٪ از کل درآمد را از آن خود کنند. از طرفی کاربران بازار بیش از 670 میلیون بار بازی ها را دانلود یا بروزرسانی کرده اند. با توجه به این حجم از بازار، شما چه تهدیدها و فرصت هایی را در این صنعت می بینید و بر اساس چه معیارهایی در مورد ورود به این صنعت تصمیم می گیرید؟

خب این اطلاعات، پاسخ مطرح شده در سوال قبل را ثابت می کند. وقتی 19 درصد از فروشنده ها توانسته اند 36 درصد از فروش را کسب کنند، یعنی بازی های باکیفیت فروش رفته اند. به نظر من بزرگ ترین تهدید در این فضا آن است که سرمایه گذاری در حوزه بازی که فی ذاته پرریسک هست، بر روی یک بازی با کیفیت پایین صورت پذیرد. یکی از بهترین فرصت ها این است که ما بتوانیم با منتشرکنندگان بین المللی بازی کار کنیم و بخش درستی از بازار در حوزه بازی را انتخاب کنیم. باید ببینیم کدام جامعه هدف را انتخاب می کنیم و متوجه باشیم که هر جامعه هدفی از بازار ویژگی های خاص خود را دارد و حجم بازار می تواند کاملا متفاوت باشد که باید آن را هم در نظر بگیریم.

3- در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری کسب و کارهای آنلاین تحت تاثیر تصمیمات و اقدامات حاکمیتی مانند قطعی اینترنت یا اجبار رمز دوم پویا بودند. فرایند تاثیر این اقدامات روی رفتار کاربران موبایل ایران در گزارش سال 98 کافه بازار را چگونه تحلیل می کنید و به نظرتان چه بازخوردهای می توان بر اساس این گزارش به سیاست گذاران داد؟

نظرتان چه بازخورهای می توان بر اساس این گزارش به سیاست گذاران داد؟

خب ما متاسفانه آسیب های زیادی را امسال شاهد بودیم. مهمترین مساله برای ما این است که تصمیماتی که اتخاد می شود، زمانی اعمال بشود که زیرساخت های آن کاملا مهیا شده باشد. در مورد رمز پویا، این اتفاق افتاده و بدون آماده بودن زیرساخت ها به صورت مقطعی این قانون اجرا شده، معوق شده و دوباره اجرایی شده و این باعث سردرگمی و ایجاد تنش و هزینه برای استارت آپ ها می شود و مستقیم بر درآمد زایی آنها تاثیر دارد. حاکمیت باید تصمیماتش را هنگامی عملی کند که از نظر زیرساختی کاملا همه چیز مهیا باشد. نکته دوم این است که تصمیمات با اولویت سیاسی در نظر گرفته می شود تا اقتصادی، و این کار به اقتصاد ضربه می زند. بویژه اقتصاد کوچکی در حوزه استارتاپی که ضعیف هم هست و عوامل محیطی و حاکمیتی بر آن تاثیر عمیق می گذارد. تصمیم های حاکمیتی می تواند استارتاپ ها را به سمت میرایی یا شکوفایی هدایت کند. این تصمیمات لحظه ای برای کسب و کارهای دیجیتال بسیار آسیب زننده است.

4- گزارش کافه بازار نشان می دهد برخی از استان های کشور با وجود داشتن تعداد زیاد تیم های توسعه دهنده و همینطور بازی ها و برنامه های فعال، سهم ناچیزی از درآمد را در مقابل توسعه دهنده های تهران به خود اختصاص داده اند. تحلیل شما از علت این تفاوت چیست؟ آیا توزیع سرمایه بر اساس ظرفیت های جغرافیای می تواند تاثیری در رشد استان های دیگر داشته باشد یا تاثیر عوامل دیگری مانند آموزش، حمایت های حاکمیتی و توسعه اکوسیستم های محلی را بیشتر از جریان سرمایه گذاری می دانید؟

تیم های تهرانی در مقایسه با تیم های شهرستانی از امکانات بسیار بیشتری برخوردار هستند. ما باید بتوانیم افراد را در شهرستان ها توانمند کنیم و اگر این اتفاق رخ بدهد و تعاملات آنها را گسترش بدهیم، سرمایه ها نیز به صورت اتوماتیک از تهران به سمت شهرستان سرازیر می شود. در تهران، چم و خم کار ها مشخص تر از شهرستان هست و تیم های فعال در اینجا، ارتباطات خود را پیدا کرده اند اما در شهرستان این اتفاق رخ نداده و نیاز هست که آنها آموزش ببینند. از سوی دیگر می دانیم که هزینه های توسعه در شهرستان به مراتب از تهران پایین تر است. لذا اگر حاکمیت در شهرستان ها تمرکز و حمایت بیشتری در اکوسیستم های محلی از خود نشان بدهد تا نگاه ها از سمت تهران به شهرستان برود.

گزارش صنعت برنامه های موبایل کافه بازار در سال 98

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10502

به "یادداشت سید حمید رضا علوی معاون رشد و شتابدهی شرکت شناسا در خصوص گزارش سال کافه بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت سید حمید رضا علوی معاون رشد و شتابدهی شرکت شناسا در خصوص گزارش سال کافه بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید