چالش های فراوری دارو، قبل از انقلاب صنعتی به نام دارو نداشتیم

به گزارش کنفرانس هکا، احمد شیبانی، در مصاحبه با خبرنگاران، به ارزیابی صنعت داروسازی کشور، در قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و اضافه نمود: در میان صنایع مختلف، صنعت داروسازی از جمله صنایع استراتژیک در همه جهان است. صنعت دارویی ایران هم صنعتی با بیش از 70 سال سابقه است اما قبل از انقلاب صنعت دارویی ایران رونقی نداشت و بحث دارو بیشتر به صورت واردات مطرح بود.

چالش های فراوری دارو، قبل از انقلاب صنعتی به نام دارو نداشتیم

وی گفت: توان فراوری دارو تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 25 درصد بود در حالی که بعد از انقلاب صنعت دارو توانست توانمندی های بیشتری پیدا کند و فراوری داخلی به حدود 97 درصد ارتقاء پیدا کرد. قبل از انقلاب چیزی به اسم صنعت دارو به شکل فعلی نداشتیم و تنها بخشی که در حوزه فراوری دارو فعالیت می کرد یک صنعت وابسته بود و شرکت های چندملیتی این صنعت را اداره می کردند و در بهترین حالت تنها 25 درصد از داروهای مصرفی کشور فراوری داخل بود و 75 درصد مابقی به وسیله واردات تامین می شد.

شیبانی ادامه داد: بعد از انقلاب، طرح نظام نوین دارویی تدوین شد که بسیار کارآمد بود و با دست توانمند همکاران داروساز اجرایی شد و به صنعت داروسازی یاری فراوانی کرد و اگر این طرح، نهایی و اجرایی نمی شد، امروز نمی توانستیم در صندلی فعلی باشیم.

وی تاکید نمود: صنعت دارویی ایران، با وجود اینکه در چهل سال گذشته شرایط عادی نداشته و همواره مورد هجمه های مختلف قرار گرفته اما در حال حاضر، 107 کارخانه فراوریکننده داروی شیمیایی در کشور داریم که نشان دهنده تفاوت و پیشرفت این صنعت نسبت به گذشته است. همچنین اگر به همه این موارد فراوریکننده های مکمل و فرآورده های طبیعی را اضافه کنیم، به عددی حدود 200 کارخانه فعال می رسیم که مایه مباهات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

شیبانی گفت: فعالان و استادان این صنعت به یاد دارند که با کوشش و مجاهدت های فعالان و مسئولان، صنعت داروسازی کشور توانست به خودکفایی برسد و استقلال کشور را تضمین نماید و رسیدن به سهم فراوری 97 درصد داروی مورد احتیاج مصرفی مردم، عدد بزرگ و قابل توجهی است که هیچ کدام از کشورهای منطقه نتوانسته اند به آن برسند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، اضافه کرد: در رسیدن به این نقطه، همدلی و همکاری صنعتگران در زمان جنگ قابل فراموشی و نادیده دریافت نیست. این کارهای اساسی در زمان جنگ تحمیلی باعث شد تا امروز در ماه های باقی مانده به سرانجام سال 97 و نزدیک به افق 1404، صنعت داروسازی بومی شده کشور به چنان رشد و بالندگی دست یابد که به عقیده صاحب نظران با تامین احتیاج بازار داخلی، این صنعت برای حفظ بالندگی خود، چاره ای جز صادرات و حضور در بازارهای منطقه ای و فرا منطقه ای نداشته باشد.

شیبانی ادامه داد: البته این نکته را نباید فراموش کرد که به رغم تحریم های آمریکا و ادعایی که آنها بر عدم تحریم صنعت دارو دارند، دارو به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تحریم است. چراکه بعضی از شرکت ها به دلیل ترس از تحریم های آمریکا مواد اولیه را به شرکت های دارویی ایران نمی دهند و بعضی که مانعی برای ارسال مواد اولیه و یا فروش دارو ندارند؛ ما به دلیل تحریم های بانکی، نمی توانیم از آنها خرید کنیم.

وی گفت: با این حال در طول سال های تجربه تحریم های مختلف، ما از این مسائل به عاملی برای استفاده از توانایی ها و تبدیل آنها به فرصت استفاده نموده ایم و در حال حاضر با اینکه این ادعا را نداریم که فراوری داروهای خاص و سرطانی بی مشکل نیستند اما می توانیم بگوییم با جایگزین شدن داروهای فراوری مشابه و یا فراوری همان داروها در داخل، اجازه نمی دهد مشکل چندانی برای بیماران پیش بیاید.

شیبانی اظهارداشت: صنعت داروسازی یکی از شفاف ترین صنایع است که امتحان خود را در دوران قبل از تحریم ها پس داده و در زمان جنگ تحمیلی، توانست با اقتدار استقلال کشور را حفظ کند.

وی در عین حال به مسائل این روزهای صنعت داروسازی کشور اشاره نمود و گفت: صنعت دارو، درگیر مسائلی است که فعالان صنعت معتقدند حتی در دوران جنگ هم تجربه نشده است.

شیبانی ادامه داد: فعالان صنعت داروسازی بنابر وظیفه انسانی خود در فراوری و تامین داروهای مورد احتیاج مردم در برهه های زمانی مختلف در انجام وظیفه خود هیچگاه کوتاهی ننموده اند و به اسم تجارت، منفعتی برای خود کسب نکردند. اما بحرانی که سال جاری صنعت داروسازی کشور گرفتار آن شده است، با هیچ سالی قابل مقایسه نیست. توقف خط فراوری بعضی شرکت های داروسازی در کشور به دلیل افزایش قیمت تمام شده محصولات، بخشی از مسائلی است که صنعت داروسازی کشور را دچار چالش نموده و بیم آن می رود صنعت داروسازی کشور، به خواب ابدی فرو رود.

وی تاکید نمود: فعالان صنعت داروسازی کشور طی جلسات مداوم با مسئولان نظام سلامت، این خطر را مدام گوشزد نموده اند که اگر امروز برای این صنعت فکری اندیشیده نشود، معین نیست چه بلایی سر آن بیاید. فعالان صنعت داروسازی نه تنها خواستار افزایش غیرمنطقی و غیر کارشناسی قیمت دارو نیستند، بلکه خواستار واقعی شدن قیمت دارو هستند تا چرخ صنعت بچرخد و تامین دارو به عنوان مهم ترین کالای استراتژیک در سبد خانوار با مشکل روبرو نشود.

شیبانی اضافه کرد: سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران هم به عنوان متولی صنعت و با هدف حمایت از فراوریکنندگان، باور دارد که در شرایط بحرانی نباید تنها به مسئولان اکتفا کرد و با ادبیات شفاهی خواستار حل مسائل صنعت بود. این سندیکا معتقد است نمایش توانمندی های صنعت داروسازی کشور، راهکاری اساسی برای حل مسائل صنعت است. به این معنی که تنها راه نجات صنعت بومی شده دارو، صادرات است. همین طور انتظار می رود مسئولان با نظاره توانمندی های صنعت و نقشی که این صنعت استراتژیک در دوران تحریم ها در توسعه صادرات غیرنفتی می تواند ایفا نماید، هرچه سریع تر در پی حل مسائل برآیند تا این صنعت بزرگ که به زحمت به این مرحله رسیده ناتوان نشود و همچنان بتواند به مردم خدمت کند.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

tafreh.ir: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 1736

به "چالش های فراوری دارو، قبل از انقلاب صنعتی به نام دارو نداشتیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های فراوری دارو، قبل از انقلاب صنعتی به نام دارو نداشتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید