صندلی قطار و هواپیما به ما نرسید!

به گزارش کنفرانس هکا، بلیت رفت به شیراز در روز اول فروردین 4 میلیون تومان است در حالی که قیمت این بلیت در روزهای دیگر به یک و نیم میلیون تومان می رسد. بلیت پرواز کیش هم از یک میلیون و 600 هزار تومان به 4میلیون و 800 هزار تومان رسیده و در این آژانس ها به فروش می رسد.

صندلی قطار و هواپیما به ما نرسید!

خبرنگاران: جهانی اقتصاد نوشت : دو هفته مانده به شروع سال نو بازار خرید بلیت هواپیما و قطار همچنان داغ است ، بازار خرید بلیت اتوبوس تکانیبلیت نخورده، از آن جهت که همچنان امکان رزرو بلیت حمل ونقل جاده ای برای تعطیلات سال میسر نیست و گردشگران نمی دانند آیا امکان خرید بلیت اتوبوس را دارند یا نه!

جهانی اقتصاد در یک نظرسنجی سه پرسش را با خوانندگان خود در میان نهاد؛ آیا پیروز به خریداری بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی شده اید؟، آیا پیروز شدید برای سفرهای نوروزی از سامانه های دولتی بلیت قطار خریداری کنید؟ و به نظر شما دلیل آشفتگی در فروش بلیت سفرهای نوروزی چیست؟ 93 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که پیروز به خرید بلیت قطار و هواپیما نشده اند.

در حـالی که پایگاه های معروف خرید و فروش آنلاین بلیت هواپیما اعلام می کنند ظرفیت خرید بلیت ها تکمیل شده و برخی هنوز بخش فروش آنلاین بلیت ها را باز نکرده اند، برخی سایت ها و آژانس های کمتر شناخته شده بلیت پروازها را با قیمت های چند برابری می فروشند. رویه ای که کارشناسان در گفت وگو با جهانی اقتصاد بارها درباره آن هشدار داده بودند. درباره خرید بلیت قطار شرایط پیچیده تر است و این روزها در برخی پایگاه های خرید و فروش اجناس نو و دست دوم، شاهدیم بلیت قطارهای نوروزی با قیمت های گزافی به فروش گذاشته شده است.

در پاسخ به این پرسش که آیا پیروز به خریداری بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی شده اید، 93 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی جهانی اقتصاد به این پرسش پاسخ منفی داده اند. دلیل این موضوع هم روشن است، نگاهی به پایگاه های اطلاع رسانی ایرلاین ها یا شرکت های شاخص در فروش بلیت سردرگمی را در مخاطبان ایجاد می کند. در حالی که برخی از پایگاه ها ظرفیت ها را تکمیل شده اعلام کردند و در برخی تاریخ ها اعلام شده که بلیتی موجود نیست، گروهی از آژانس های کمتر شناخته شده بلیت ها را با قیمت های بالا می فروشند.

تماس خبرنگار جهانی اقتصاد با یکی از این آژانس ها نشان می دهد بلیت رفت به شیراز در روز اول فروردین 4 میلیون تومان است در حالی که قیمت این بلیت در روزهای دیگر به یک و نیم میلیون تومان می رسد. بلیت پرواز کیش هم از یک میلیون و 600 هزار تومان به 4میلیون و 800 هزار تومان رسیده و در این آژانس ها به فروش می رسد. به گفته یک کارشناس گردشگری ما دو نوع نرخ بلیت هواپیما داریم که شامل نرخ انجمنی و نرخ تعزیرات می شود. قیمت نرخ بلیت انجمنی اندکی بالاتر از تعزیرات است اما این تفاوت چندان برجسته نیست. او می افزاید: در کنار این دو نرخ، برخی ایرلاین ها قیمت های دیگری را در نظر می گیرند که بالاتر است. آنها حاضرند جریمه های مرتبط با نرخ بالا را بپردازند اما همچنان قیمت های خود را نگه دارند. این رویه نشان می دهد چنین نرخ هایی در نهایت به نفع ایرلاین است.

در کنار آن ما برخی سایت ها را داریم که اقدام به فروش بلیت با قیمت های بالا می کنند. تنها بلیت هواپیما نیست که با چالش روبرو است. 93 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی جهانی اقتصاد اعلام کرده اند که نتوانسته اند بلیت قطار تهیه کنند. آنها با اینکه راس ساعت اعلام شده به پایگاه های اطلاع رسانی فروش بلیت مراجعه کرده بودند اما با اشکالاتی در خرید روبرو شده و دست خالی ماندند. این در حالی است که نگاهی به برخی پایگاه های خرید و فروش کالا و خدمات نشان می دهد که بلیت قطار در این پایگاه ها با قیمت بالا عرضه شده است. در یکی از آگهی های منتشر شده در این پایگاه، بلیت رفت و برگشت باقطارVIPبرای نوروز به مشهد 7 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد. آگهی دهنده دیگری در همین پایگاه، این هزینه را 7 میلیون ذکر کرده است.

به گفته محمدفرید اعتماد کارشناس گردشگری با آنلاین شدن خرید و فروش بلیت ها، دست آژانس ها برای فروش بلیت بسته شده است. او می گوید: بر اساس سیاستگذاری اجرا شده از 8صبح تا 12 ظهر بخش بزرگی از بلیت ها فروخته و همین باعث شد برخی سودجویان اقدام به خرید بلیت و فروش آن در بازار سیاه با قیمت های دو تا سه برابری کنند. از نظر این کارشناس گردشگری برخی افراد، کافی نت ها و… به محض باز شدن پیش فروش با کد ملی های مختلفی که جمع آوری کرده اند شروع به خرید بلیت های قطار در ساعت های اول می کنند. با اتمام امکان رزرو، فروش بلیت های خریداری شده به گردشگرانی که پیروز به تهیه بلیت نشده اند، شروع می شود. آنها نیمه شب ها اقدام به کنسلی بلیت هایی که با نام اقوام خود خریده اند، کرده و در مقابل آن را به نام مسافری که تا سه برابر بیشتر پول بلیت داده است، می گیرند.

به گفته یک کارشناس گردشگری بازارهای سیاه به ویژه در مقاصدی که اتباع سایر کشورها تردد می کنند بیشتر است. او می گوید: مقاصدی مانند مشهد و… که اتباع سایر کشورها به قصد گردشگری به آنها سفر می کنند، بازارهای غیررسمی فروش بلیت گسترده تری دارد. در این شهرها شاهدیم که حتی برخی مشابه ناصرخسرو که بازار سیاه دارو است، افراد در کوچه پس کوچه هایی که احتمال تردد مسافران بیشتر است اقدام به خرید و فروش بلیت هواپیما می کنند. در مواردی هم فردی که مسوولیت این گردشگران را به عهده دارد، با برخی شرکت ها و… توافق کرده و بلیت را به قیمت بالا به جهانگرد ها می فروشد.

سومین پرسشی که جهانی اقتصاد با مخاطبان خود در میان گذاشت این بود که به نظر شما دلیل آشفتگی در فروش بلیت سفرهای نوروزی چیست؟ 39 درصد از پاسخ دهندگان دلیل چنین شرایطی را قیمت دستوری می دانستند. در مقابل 45 درصد کمبود ناوگان را عامل مهم ارزیابی کردند و 16 درصد هم معتقد بودند که موارد دیگر در این موضوع نقش دارند. شرکت های هواپیمایی بارها اعلام کرده اند که نرخ بلیت اعلام شده جوابگوی هزینه ها نیست و با آزادسازی نرخ مسائل ایجاد شده برطرف می شود. در مقابل متولی حمل ونقل مدعی است که قیمت سوخت یارانه ای باعث کاهش چشمگیر بلیت هواپیما می شود و ایرلاین هایی که اقدام به گران فروشی کنند جریمه می شوند. در همین روزهای گذشته سه سایت گران فروش بلیت هواپیما هم توقیف شدند که اسامی آنها نشان می داد هیچ کدام به پایگاه های معروف فروش آنلاین تعلق ندارند.

این اسامی نشان می دهد همچنان که بارها در گفت وگو با جهانی اقتصاد مطرح کرده اند ، بلیت ها در شبکه هایی فروخته می شوند که اغلب مخاطبان از آن مطلع نیستند و در نهایت آنها با چالش های فراوان از راه هایی بلیت را تهیه می کنند که با قیمت چند برابری عرضه می شود. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در همین باره به جهانی اقتصاد گفته بود: ممکن است آژانس هایی با نرخ اعلامی خودشان و خارج از سیستم در حال خرید و فروش این بلیت ها باشند. با این حال معمولا این آژانس ها در دسته آژانس های معروف نیستند و به شکل محدود کار می کنند تا اگر به واسطه چنین فعالیتی لغو مجوز هم شدند اعتباری نداشته باشند.

از سوی دیگر همچنان که مخاطبان جهانی اقتصاد هم مطرح کرده اند، کمبود ناوگان حمل ونقل به گردشگری در ایران صدمه جدی وارد کرده است. به عقیده محمد فرید اعتماد کارشناس گردشگری، هواپیماسازی یکی از صنایع پیشرفته در جهان است که کشورهای معدودی آن را به انجام می رسانند. او در این باره به جهانی اقتصاد گفته بود: چین از کشورهایی به حساب می آید که با وجود ورود به سایر صنایع به تازگی در حال ساخت هواپیماست. پیچیدگی های این صنعت باعث شده به واسطه تحریم 25 ساله و انحصار بازار ساخت هواپیما به کشورهای اروپایی و آمریکا ما نتوانیم ناوگان به روزی داشته باشیم و ناچار به استفاده از قطعات یک هواپیمای زمین گیر شده در سایر هواپیماها شویم. تعداد ناوگان حمل ونقل ما در این زمینه محدود است که این مساله مسائلی را برای ما ایجاد می کند.

این موضوع نه تنها درباره هواپیما ، بلکه برای قطار و اتوبوس نیز صدق می کند. همین موضوع سبب شده دو هفته مانده به عید همچنان بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی فروخته نشود و گردشگران برای برنامه ریزی سفر سردرگم باشند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1402 بروزرسانی: 19 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15831

به "صندلی قطار و هواپیما به ما نرسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی قطار و هواپیما به ما نرسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید