پنج اثر ناملموس زنجان در لیست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش کنفرانس هکا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، پنج اثر ناملموس زنجان در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

پنج اثر ناملموس زنجان در لیست آثار ملی کشور ثبت شد

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اضافه کرد: از این استان پنج اثر واجد شرایط شامل بازی آرقه ارقه (بادام بازی) ابهر، غذای محلی عشایری اریکلی پیزو ایجرود، حلوای اوماج گلابر ایجرود، خوراک قویماق زنجان و نان محلی زیتون طارم در لیست آثار ملی ثبت شد.

وی ابراز امیدواری کرد در راستای حفظ و احیای آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی استان زنجان و معرفی هرچه بهتر این آثار با همکاری بخشهای دولتی و خصوصی، اقدامات و کارهای ارزنده ای انجام گردد.

ارجمند اضافه کرد: تا به امروز مجموع آثار ثبتی این استان به عدد 904 اثر رسیده که شامل 785 اثر در لیست میراث غیرمنقول، 39 اثر در لیست میراث منقول، 61 اثر در لیست میراث ناملموس، 18 اثر در لیست میراث طبیعی و یک اثر در لیست میراث جهانی است.

وی گفت: میراث فرهنگی ناملموس به جنبه های غیرفیزیکی یک فرهنگ گفته می گردد و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند که به شکل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است.

این مسئول گفت: این موارد شامل ارزشهای اجتماعی، هنرهای نمایشی، هنرهای دستی و سنتی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه های کارکردهای انسانی است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13769

به "پنج اثر ناملموس زنجان در لیست آثار ملی کشور ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج اثر ناملموس زنجان در لیست آثار ملی کشور ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید