22 مقصد ساحلی جنوب برای سفر در تعطیلات بهمن

به گزارش کنفرانس هکا، نوار ساحلی جنوب ایران، آن قدر منطقه ها بکر و چشم اندازهای کم نظیرو مردمان دوست داشتنی و خونگرم دارد که هر گردشگری را می تواند راضی کند و لحظات به یادماندنی برایش خلق کند.

22 مقصد ساحلی جنوب برای سفر در تعطیلات بهمن

خبرنگاران : در تعطیلات بهمن از 19 تا22 بهمن سه روز تعطیلی پشت سر هم در تقویم است که اگر روز شنبه هم مرخصی بگیرید می توانید که سفر زمستانی دلچسب را برنامه ریزی کنید. بیشتر افراد در زمستان مایل به سفر به جنوب کشور هستند که هم هوا بهاری است و هم برترین فصل سفر به سواحل جنوبی کشور و حظ بردن از سواحل نیلگون خلیج فارس.

نوار ساحلی جنوب ایران، آن قدر منطقه ها بکر و منظرههای کم نظیرو مردمان دوست داشتنی و خونگرم دارد که هر توریستی را می تواند خوشحال کند و لحظات به یادماندنی برایش خلق کند.

در این مطلب 22 ساحل دل انگیز در نوار جنوبی در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

ساحل جزیره لاوان

جزیره لاوان با وسعت 81 کیلومتر مربع، پس از قشم و کیش یکی از جزیره های بزرگ استان هرمزگان به شمار میرود.سواحل بکر ماسه ای و مرجانی دورتادور جزیره لاوان از جاذبه های جزیره لاوان به شمار می آیند. اگرچه فعالیت شرکت نفت در جزیره لاوان ازدحام را در این منطقه در پی داشته، این شلوغی و رونق مالی هیچ تاثیری بر سکوت و آرامش سواحل زیبای آن نگذاشته است.

لاوان گونه های جانوری متنوعی ندارد؛ ولی اگر از اواسط اسفند تا اوایل مرداد به این ساحل بروید، شاهد لاک پشت های پوزه عقابی خواهید بود که برای تخم گذاری به ساحل آمده اند. گوسفند وحشی و جبیر (نوعی آهو) از دیگر گونه های جانوری منطقه هستند.

جزیره مارو در لاوان

مارو یا شیدور ساحل دیگری است که در جزیره ای به همین نام در شرق جزیره لاوان واقع شده است. ساحل جزیره شیدور نیز مانند ساحل لاوان از نوع شنی، مرجانی، صخره ای و کاملا بکر است. ساحل لاوان از ساحل مارو حدود 20 دقیقه (با قایق) فاصله دارد. بهتر است در زمان رفتن با قایق هماهنگ کنید تا برای بازگشت شما نیز حاضر شود؛ چراکه ممکن است موقع برگشت، قایق دیگری وجود نداشته باشد.

غذای محبوب مردم جزیره لاوان، ماهی کبابی است که به وفور در رستوران های جزیره پیدا می شود. انتخاب دیگر این است که از ماهیگیران، ماهی تازه خریداری کنید؛ در ساحل زیبای لاوان ماهی کبابی بپزید و از خوردن آن لذت ببرید. از سوغات این منطقه می توان به صنایع دستی جزیره لاوان اشاره نمود که شامل ظروف حصیری، سفالی، لباس های سنتی جنوبی و صنایع دستی دریایی است.

برترین زمان سفر به جزیره لاوان و گردش در ساحل آن نیمه دوم سال و به خصوص فصل زمستان است. اگر قصد اقامت شبانه دارید، باید به حومه جزیره یا ساحل وزارت نفت بروید؛ ولی چنانچه اهل کمپینگ باشید، می توانید در ساحل چادرتان را برپا کنید.

ساحل جزیره هندورابی

جزیره هندرابی یا هندورابی در حد فاصل جزیره کیش و جزیره لاوان واقع شده است و وسعت آن حدود 23 کیلومتر مربع است. سواحل جزیره هندورابی جزو جاذبه های معروف این جزیره است که علاوه بر آرامش کم نظیر، محیطی زیبا و بکر دارد. آب های پیرامون این ساحل بسیار شفاف و زلال هستند؛ به طوری که در بعضی نقاط می توان صخره های مرجانی زیر دریا را به وضوح دید.

تفریحات هیجان انگیزی از جمله جت اسکی سواری، موتور چهارچرخ سواری و غواصی را می توانید در آب های زلال اطراف جزیره را تجربه کنید. بعلاوه اگر اهل عکاسی هستید، همراه داشتن دوربین عکاسی برای ثبت خاطرات خوش سفر را نباید فراموش کنید. این ساحل و محدوده آن پر از سوژه های زیبا برای عکاسی هستند.

اگر از اواسط اسفند ماه تا اواسط خرداد ماه به تماشای ساحل هندورابی بروید، حتما لاک پشت هایی که برای تخم گذاری به سمت این ساحل آمده اند را خواهید دید. برترین فصول برای سفر به جزیره هندورابی و این ساحل زیبا از اواسط پاییز تا اوایل بهار خواهد بود.

اغلب توریستان علاقه مند به کمپینگ، درصورت مساعد بودن شرایط جوی دریا و آب وهوا، در ساحل جزیره هندورابی چادر می زنند و از تماشای غروب و طلوع خورشید و انعکاس آن در دریای زیبای جنوب لذت می برند. اقامت در اقامتگاه های چادری این جزیره، بومگردی ها، خانه های ساحلی و هتل های جزایر اطراف و جزیره کیش نیز دیگر گزینه های اقامتی برای استفاده توریستان هستند.

ساحل مرجان کیش

ساحل مرجان یا ساحل حافظیه، یکی از بزرگ ترین جاهای تماشای کیش است که منظره زیبایی از دریای نیلگون خلیج فارس را به نمایش می گذارد. جزیره کیش دارای وسعت حدودی 90 کیلومتر مربع است و جمعیتی بالغ بر 39,800 نفر (سرشماری سال 1395) دارد.

زلالی آب دریای مرجان به حدی است که هنگام قایق سواری آبزیان کف دریا مانند عروس های دریایی، حلزون ها، صدف ها، شقایق های دریایی، مرجان ها و ماهی ها به راحتی دیده می شوند. این شفافیت و زلالی دریا در این منطقه به دلیل وجود مرجان ها است. این موجودات اکسیژن آب را نیز تامین می نمایند. مرجان ها از قدیمی ترین زیست بوم های روی زمین هستند. ساحل مرجان از لحاظ محوطه سازی و پاکیزگی، یکی از برترین ها در جزیره کیش است.

تندیسی زیبا در اسکله بتنی ساحل مرجان واقع شده است و مردی را نشان می دهد که در حلقه ای نشسته است و در آرامش، ساز کرنا (نوعی ساز محلی) می نوازد. این مجسمه خاص با نورپردازی های شبانه محوطه ساحل، زیبایی دوچندان پیدا می نماید.

بعلاوه ساحل مرجان کیش با توجه به منظره خلیج فارس، برای عکاسی و ثبت لحظات عالی است. رستوران های مختلف با انواع منوهای غذاهای محلی جنوبی و دریایی، کافی شاپ، فست فود، غواصی، شاتل، بنانا سواری، فلای برد، جت اسکی، پاراسل، دوچرخه سواری، موتور برقی سواری، موتور چهارچرخ سواری، آلاچیق و مکان های استراحت مناسب مسافران از جمله امکانات ساحل مرجان هستند.

برترین زمان برای گردش در ساحل مرجان کیش، اواخر فصل پاییز تا اواسط فصل بهار است؛ زیرا تنها در این بازه هوای جزیره برای غیر بومیان قابل تحمل خواهد بود. اگر در نظر دارید در اطراف این ساحل اقامت داشته باشید، می توانید هتل ها، سوئیت ها، آپارتمان های مبله اجاره ای و خانه های ساحلی را رزرو کنید؛ البته شرایط کمپینگ و چادر زدن در ساحل و پارک ساحلی نیز با توجه به شرایط آب وهوایی مهیا است.

ساحل سیمرغ کیش

ساحل سیمرغ بعد از ساحل مرجان، مهم ترین و محبوب ترین پارک ساحلی جزیره کیش به شمار میرود. وسعت این پارک حدود 15,000 متر مربع است. این پارک مجسمه های زیادی را در دل خود دارد. سردیسی سفیدرنگ از چهره عطار نیشابوری یکی از آن ها است که در انتهای اسکله پارک نصب شده است و می توان از آن به عنوان مهم ترین نماد ساحل سیمرغ نام برد.

ساحل سیمرغ، پوشیده از صدف و گوش ماهی است و اغلب توریستان تعدادی از آن ها را به عنوان گوشه ای از خاطرات سفر همراه می برند؛ البته برای حفاظت از محیط زیست منطقه، پیشنهاد می شود که این کار را انجام ندهید. بعلاوه در مسیر پیاده روی شما شاهد انواع درختان نظیر نخل، کاکتوس، بنجامین، انجیر و اکالیپتوس خواهید بود.

امکانات ساحل سیمرغ شامل آلاچیق، بوفه، کافی شاپ، رستوران، زمین بازی مخصوص بچه ها با وسایل بازی ابتکاری و سرویس بهداشتی است. بعلاوه دوچرخه سواری، بدمینتون، پینگ پنگ، اسکیت، شنا، قایق موتوری سواری، شاتل سواری، بنانا سواری، جت اسکی، پاراموتور، غواصی در مرکز غواصی VIP کیش، پرواز با پاراگلایدر از امکانات تفریحی این ساحل به شمار می آیند.

برترین زمان برای سفر به کیش و بازدید از ساحل سیمرغ اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. این ساحل که یکی از زیباترین سواحل کیش محسوب می شود، امکانات رفاهی زیادی را برای توریستان فراهم آورده است و شما به راحتی می توانید در این ساحل چادر بزنید یا برای گزینه های دیگر اقامت از هتل ها، سوییت ها، آپارتمان های مبله اجاره ای و خانه های ساحلی بهره ببرید.

ساحل کلبه هور

ساحل کلبه هور کیش، یکی از برترین منطقه ها برای وقت گذرانی و تفریح در جزیره کیش به شمار میرود. نام ساحل کلبه هور به گذشته ای بازمی شود که در ساحل کلبه هایی برای استراحت صیادان و ماهیگیران وجود داشت. لنج قدیمی به گل نشسته ای که در فاصله 20 متری از ساحل واقع شده است، نماد زحمات بومیان این منطقه است و فرهنگ و شرافت مردم محلی را نشان می دهد. نورپردازی این لنج، باعث زیبایی ساحل کلبه هور در شب شده است.

یکی دیگر از جاذبه های ساحل کلبه هور مجسمه معروف آن است؛ این اثر مردی بلند قامت با ارتفاع حدودی 16 متر را نشان می دهد که در دست راست خود فانوس دریایی گرفته است. بعلاوه این مجسمه با استفاده از تکنولوژی روشنایی جت لایت، می تواند سطح دریا را تا طول 400 متر روشن کند. مجسمه فانوس دریایی که به عنوان نماد ساحل کلبه هور شناخته می شود، به وسیله هنرمند معاصر آقای محمد سالاریان ساخته شده است.

ایده ساخت و اجرای مجسمه فانوس دریایی به پیرزنی از داستانی قدیمی اشاره دارد. بر اساس باورهای قدیمی بومیان این منطقه، در گذشته هر شب پیرزنی برای راهنمایی کشتی ها و قایق ها فانوسی در دست می گرفت و کنار ساحل می ایستاد.

تفریحات ساحل کلبه هور کیش شامل اسب سواری، دوچرخه و موتور برقی سواری، غواصی، ماهیگیری، قایق سواری، بازدید از لنج و تماشای آبزیان در آب زلال است. بعلاوه رستوران ، کافی شاپ، آلاچیق ، باربیکیو، اجاق های خورشیدی و سیستم روشنایی مناسب روز و شب امکانات این ساحل را تشکیل می دهند.

برترین زمان برای گردش در ساحل کلبه هور از اواسط پاییز تا اوایل بهار است. برای اقامت در اطراف ساحل کلبه هور، می توانید از هتل ها و دیگر اقامتگاه های نزدیک این ساحل بهره ببرید.

ساحل درختان نارگیل

ساحل درخت نارگیل با وجود 2,500 اصله درخت نارگیل، از نظر توریستی اهمیت زیادی در جزیره کیش دارد. این درخت در شرایط خاص استوایی رشد می نماید و ماندگار می شود. این شرایط در منطقه ها محدودی از جزایر کیش و چابهار وجود دارد و این ساحل نیز تنها مکان در جزیره کیش است که آب وهوایی استوایی دارد. تلاقی دریا با ساحلی پر از درخت نارگیل، این منطقه را به جاذبه ای رویایی تبدیل نموده است. ساحل درختان نارگیل حدود 20,000 متر مربع وسعت دارد.

امکانات ساحل درختان نارگیل کیش شامل قایق پارویی، سکوهای ماساژ، قایق موتوری، شنا، قایق پدالی، سه چرخه های آبی، قایق کف شیشه ای، دوچرخه سواری، والیبال ساحلی، هندبال ساحلی، فوتبال ساحلی، رستوران، کافی شاپ و سرویس بهداشتی هستند. برترین زمان برای گردش در این ساحل زیبا اواسط فصل پاییز تا اوایل بهار است.

ساحل درختان نارگیل با شن هایی نرم و سفید رنگ به شما این امکان را می دهد تا مدت زمانی را زیر سایبان برگ های درخت نارگیل که بسیار بزرگ و خوش رنگ هستند، استراحت کنید و محو زیبایی های آن شوید. پیشنهاد می شود غروب این ساحل را از دست ندهید. برای اقامت در نزدیکی این ساحل می توانید از هتل های کیش بهره ببرید. بعلاوه اگر قصد خرید دارید به مرکز تجاری کیش، بازار پردیس دو، مریم دو، پانیذ و رویا فاصله چندانی با این ساحل ندارند. این مراکز جزو برترین مراکز خرید کیش هستند.

ساحل اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی کیش در مرداد ماه 1385 شمسی افتتاح شد. این اسکله تفریحی با برخورداری از منظرهی وسیع و زیبا در میان توریستان از محبوبیت بالایی برخوردار است. اسکله تفریحی کیش 437 متر طول و 18 متر عرض دارد.

سکوهای چوبی اسکله ساحل تفریحی کیش به گونه ای مهندسی و ساخته شده است که به زیستگاه جانداران و آبزیان دریا آسیب وارد نکند. این اسکله پشت بازار ونوس واقع شده است و درب اصلی آن نیز از سمت خیابان اصلی است.

برترین زمان برای گردش در ساحل اسکله تفریحی از ابتدای آذر تا اواخر بهمن است. ورود به این اسکله محدودیت زمانی ندارد و پیشنهاد می شود هم در روز و هم در شب برای گردش به این ساحل بروید تا زیبایی های آن را در ساعات مختلف شبانه روز ببینید. روزها انواع تفریحات مهیج و ورزش های آبی در انتظار شما است. بعلاوه شب ها نیز جشن ها و کنسرت ها برپا می شوند و شما می توانید علاوه بر این در آرامش شب ساحل پیاده روی کنید و به تماشا لاک پشت ها بپردازید. این اسکله تفریحی یکی از برترین جاهای تماشای کیش در شب به شمار می آید.

تفریحات و امکانات اسکله ساحل کیش شامل دوچرخه سواری، قایق موتوری، قایق پدالی، قایق کف شیشه ای، بالن سواری، فلای بورد، غواصی، جت اسکی، شاتل سواری، بنانا سواری، بوفه، رستوران، کافی شاپ و سرویس بهداشتی هستند. این امکانات جزو برترین تفریحات کیش محسوب می شوند.

ساحل میرمهنا

پارک ساحلی میرمهنا که به ساحل میرمهنا منتهی می شود، بزرگ ترین پارک ساحلی جزیره کیش است. محله معروف عرب ها که از ساکنان قدیمی و بومی کیش هستند نیز در مجاورت این ساحل قرار گرفته است؛ بنابراین با بازدید از ساحل میرمهنا، علاوه بر استفاده از امکانات و منظره ها زیبای دریا و پارک، می توانید با بافت سنتی کیش نیز آشنا شوید.

حضور لاک پشت های آزاد و غروب دل انگیز ساحل به جذب توریست به ساحل و پارک میرمهنا یاری زیادی نموده است. مرغ های ماهی خوار، لک لک ها، انواع صدف ها و حلزون ها و سنگ های زیبا و صیقلی کوچک ساحل از دیگر مجذوب کنندهیت های این منطقه به شمار می آیند.

پارک و ساحل میرمهنا برترین و مناسب ترین گزینه برای گردش خانوادگی است؛ زیرا تمامی امکانات لازم برای تفریح در دسترس واقع شده است. اسکله های ماهی گیری میرمهنا باعث شدند تا ساحل به دو فاز تشکیل شود. مسیرهای مخصوص پیاده روی، منقل های تعبیه شده برای پخت کباب، عبادتگاه ساحلی، آلاچیق ها، مسیر مخصوص دوچرخه سواری، بوفه، چایخانه، کتابخانه عمومی، بازار عرب ها و بازار ماهی فروشان در فاز یک ساحل قرار دارند و رستوران ها و زمین های بازی مخصوص بچه ها در فاز دو هستند.

امکانات تفریحی ساحل میرمهنا شامل ماهی گیری، دوچرخه سواری، زمین بازی بچه ها، جت اسکی، قایق پارویی و قایق های موتوری تندرو است. بعلاوه اگر تمایل به خرید دارید، بازار سنتی ساحل، بازار ماهی فروش ها، مراکز خرید زیتون، مرکز تجاری ونوس و صفین گزینه های خوب و نزدیک به این ساحل هستند. برای اقامت نیز می توانید در ساحل کمپینگ یا از اقامتگاه ها، سوئیت ها و هتل های اطراف بهره ببرید. برترین زمان برای سفر به جزیره کیش اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است.

ساحل مکسر

ساحل مکسر یا ساحل شکسته جنوب، در 10 کیلومتری غرب بندر مقام واقع شده است. این ساحل به عقیده بسیاری از توریستان، یکی از زیباترین و بکرترین سواحل ایران است. در ساحل مکسر کوهستان و دریا با هم تلاقی پیدا نموده اند و این تلاقی در گذر زمان باعث صاف و صیقلی شدن بسیاری از صخره ها شده است. منظره باشکوه صخره های صیقل خورده کوچک و بزرگ با روکشی از جلبک ها در ساحل مکسر، ظاهری متفاوت و حیرت انگیز به این ساحل بخشیده و این منطقه را به مکانی ناب برای عکاسی تبدیل نموده است.

ساحل مکسر به عنوان یکی از زیستگاه های لاک پشت پوزه عقابی در ایران شناخته می شود. این گونه از لاک پشت ها که در معرض انقراض نیز هستند، در فصل تخم ریزی به سواحل لاوان و شیدرو می روند؛ از این رو تمیز نگه داشتن این ساحل برای حفظ بیشتر این گونه، امری ضروری به شمار میرود. علاوه بر این در آسمان ساحل مکسر پرندگان زیبایی نظیر مرغ ماهی خوار دیده می شوند. بعلاوه در صورت آرام و صاف بودن آب خلیج فارس، می توان موجودات ریز دریایی همانند عروس دریایی و سفره ماهی ها را هم مشاهده کرد.

ساحل مکسر امکانات به خصوصی ندارد؛ ولی با توجه به مجذوب کنندهیت ها و تماشای هایش می تواند مکانی مناسب برای عکاسی، پیاده روی، تماشای منظره زیبای دریا، شنا و غواصی باشد. برترین زمان سفر به این ساحل اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. مناسب ترین زمان برای گردش در ساحل نیز مواقعی است که دریا در پایین ترین حد خود و به اصطلاح در حالت مد باشد. اغلب توریستان و مسافران به قصد کمپینگ به این ساحل می آیند. بعلاوه می توانید از اقامتگاه هایی همانند الوند جنوب، بندر مقام، حاجی روگا، محمد و… نیز بهره ببرید.

ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز با صخره ها، ماسه ها و صدف های قرمزرنگ به یکی از زیباترین سواحل ایران معروف شده است. جزیره هرمز با حدود 40 کیلومتر مربع وسعت، جمعیتی حدود 5,890 نفر (سرشماری سال 1395) دارد. دسترسی به بسیاری از نقاط ساحل هرمز، با قایق و دیگر شناورها امکان پذیر نیست و همین باعث بکر ماندن نقاطی از ساحل سرخ هرمز شده است. آب دریا تا چند 100 متر همچنان قرمزرنگ به چشم می آید و تلاقی نور خورشید با موج های قرمز رنگ منظره ای بی نظیر را به چشمان توریستان هدیه می نماید.

پیاده روی در ساحل سرخ هرمز باعث قرمز شدن کفش ها و لباس ها می شود؛ اما نگران نباشید؛ زیرا این رنگ با شست و شوی ساده از بین خواهد رفت. اگر علاقه مند به عکاسی هستید، حتما دوربین خود را همراه ببرید. این ساحل و دیگر نقاط جزیره مملو از سوژه های عکاسی زیبا و ناب است.

اکسید آهن باعث قرمز بودن خاک جزیره هرمز است؛ خاک سرخ این جزیره یکی از مرغوب ترین انواع کانی های معدنی در دنیا است و معدن آن یکی از بزرگترین معادن خاک سرخ دنیا به شمار می رود. نکته جالب دیگری که در مورد این خاک می توان اشاره نمود، خوراکی بودن آن است.

نوع خوراکی خاک جزیره هرمز گلک یا دلک نام دارد. مردم بومی هرمز از خاک سرخ به عنوان سس و ادویه در تهیه غذاها، مرباها، ترشی ها و نان های خود استفاده می نمایند. سوراغ نام خوراک دریایی لذیذ و خوشمزه ای است که با این خاک طبخ می شود. اهالی هرمز بعلاوه برای تهیه و پخت نان محلی خود با نام تمشی نیز از خاک سرخ هرمز استفاده می نمایند.

برترین زمان برای سفر به جزیره هرمز و بازدید از ساحل سرخ آن از اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. در این اوقات دمای هوا شرجی نیست. اگر قصد کمپینگ داشته باشید، ساحل آرام و زیبای هرمز مکانی مناسب برای شب مانی یا سپری کردن اوقات است. بعلاوه تعدادی آلاچیق در قسمت شرقی پارک ساحلی وجود دارد که برای چادر زدن و استراحت شبانه مناسب هستند. به طورکلی گزینه های اقامت بسیاری همانند اقامتگاه های بومگردی، سوئیت ها و خانه های ساحلی با امکانات بیشتر نیز در این جزیره فراهم شده است.

ساحل لاک پشت ها هرمز

ساحل لاک پشت ها یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین سواحل ایران است که منظره بی نظیری دارد. لاک پشت های سبز دریایی و پوزه عقابی که گونه هایی کمیاب و در حال انقراض هستند، به این ساحل می آیند و تخم ریزی می نمایند. دلیل نام گذاری این ساحل نیز وجود این لاک پشت ها بوده است. ساحل لاک پشت ها به دیواره خلیج فارس و بهشت لاک پشت ها نیز نامیده می شود.

در بازه زمانی اواخر زمستان تا اوایل بهار، لاک پشت ها که تعداد تخم هایشان نیز بسیار محدود است برای تخم ریزی به ساحل می آیند. حدود 50 روز بعد نیز بچه لاک پشت ها از تخم بیرون می آیند و به سمت دریا حرکت می نمایند. در حقیقت لاک پشت ها، به عنوان شخصیت های اصلی، این ساحل را تبدیل به جاذبه ای زیبا نموده اند. روی تابلویی در این مکان، از توریستان خواسته شده که از این موجودات در برابر هرگونه خطری محافظت نمایند.

در ساحل لاک پشت ها امکان تجربه قایق سواری مهیا است. بعلاوه می توانید روی صخره ای بنشینید و مستند زنده از زندگی لاک پشت ها را نگاه کنید. عکاسی، پیاده روی روی شن های نرم و شنا در منطقه ها امن این ساحل نیز تفریح های دیگر هستند. مناسب ترین زمان برای سفر به ساحل لاک پشت ها اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار پیشنهاد می شود. اگر در نظر دارید اطراف ساحل لاک پشت ها اقامت داشته باشید، می توانید در مهمان سرای محیط زیست هرمز به فاصله یک کیلومتری از این ساحل اتراق کنید.

ساحل جزیره هنگام

جزیره هنگام در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم واقع شده است. وسعت این جزیره حدود 35 کیلومتر مربع است و جمعیتی بالغ بر 750 نفر (سرشماری سال 1395) در آن زندگی می نمایند. جزیره هنگام یکی از جزیره های کوچک خلیج فارس است؛ ولی سواحل آن، معروفیت بسیاری در میان توریستان دارند.

جزیره هنگام در گذشته هنیام و هنجام نام داشت. بعلاوه در زبان پارسی باستان با نام هنگاما خوانده می شد و در میان ارامنه به نام انگام معروف بود. نام این جزیره از ترکیب کلمات هن و گام، به معنی زمان، وقت و گاه تشکیل شده است.

جزیره هنگام و ساحل آن منطقه های بکر و دست نخورده هستند که نقطه نقطه آن شکوهی بی نظیر از طبیعت را به نمایش می گذارد. نوار ساحلی هنگام با طول حدود 50 کیلومتر، سواحلی زیبا و تماشای همانند ساحل نقره ای، ساحل کله خماسی، ساحل خنیزی، ساحل درخشان و ساحل سرخ را در دل خود جای داده است؛ سواحلی که هرکدام به تنهایی شگفت انگیز هستند.

بیشتر اهالی جزیره هنگام به ماهیگیری مشغول هستند و بقیه نیز به وسیله پرورش ماهی و میگو، فروش صدف، فراوری صنایع دستی، راهنمای توریستان و راهنمایی قایق های مسافران از جزیره قشم به جزیره هنگام کسب عایدی می نمایند. سوغات این منطقه شامل موجودات تاکسیدرمی شده، ادویه جات، روغن محلی، زیورآلات ساخته شده با ستاره ها و صدف های دریایی و روغن کوسه می شود. بازدید از دلفین ها، غواصی، شنا، عکاسی، پیاده روی و تماشای منظره ها از جمله تفریحاتی هستند که می توان در سواحل جزیره هنگام تجربه کرد.

برترین زمان برای سفر به جزیره هنگام و گردش در ساحل هنگام اواسط فصل پاییز تا اواسط اردیبهشت ماه است؛ البته اگر قصد تماشا دلفین ها را دارید آذر و دی مناسب ترین زمان برای این کار خواهد بود. بعلاوه اگر قصد اقامت در این جزیره را داشته باشید، می توانید در ساحل هنگام چادر بزنید و از آسمان پرستاره و ساحل زیبا لذت ببرید. چنانچه اهل ماندن در ساحل نیستید باید از خانه های اجاره ای محلی یا بومگردی ها بهره ببرید.

ساحل نقره ای قشم

ساحل نقره ای یکی از سواحل معروف جنوب کشور و جزیره قشم به شمار می آید که در بخش شمال غربی جزیره هنگام واقع شده است. این ساحل با شن های مشکی و نقره ای درخشان پوشانده شده است. وجود کانی های معدنی براق، نور را منعکس می نمایند و باعث درخشش شن های ساحل نقره ای می شوند. این درخشش در شب و روز این ساحل قابل مشاهده است و هرکدام زیبایی به خصوص دارد.

پیاده روی شبانه روی شن های نرم ساحل نقره ای، زمانی که چراغ قوه در دست دارید بسیار خاطره انگیز است. قایق سواری نیز در این ساحل هیجان خاص خود را دارد.

برترین زمان برای سفر به جزیره هنگام و بازدید از ساحل زیبای نقره ای اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است؛ البته در فصل زمستان و در مواقعی که دریا طوفانی باشد امکان رفتن به این جزیره مهیا نیست؛ پس قبل از رفتن حتما شرایط آب وهوایی این منطقه را آنالیز کنید.

اگر قصد اقامت در جزیره هنگام را داشتید، چندین اقامتگاه بومگردی با امکانات قابل قبول و در نهایت مهمان نوازی با طبخ غذاهای سنتی و خوشمزه جنوبی، آماده خدمت رسانی به توریستان و مسافران هستند. البته سوییت هم در این جزیره اجاره داده می شود و می توانید از آن ها نیز بهره ببرید.

ساحل جزایر ناز

ساحل جزیره ناز، یکی از جاهای تماشای قشم با منظره های چشم نواز است که اغلب توریستان را به لحاظ عکاسی سر ذوق می آورد. وسعت این جزایر حدود 30,000 متر مربع است. بومیان این منطقه به این جزایر دو نموده نیز می گویند که به معنی نیمی از روز در آب و نیمی دیگر در خشکی است.

جزایر ناز در واقع دو جزیره هستند که با دیوارهای صخره ای احاطه شدند. در گذشته ماهیگیران برای استراحت به اتاقک هایی می آمدند که در ساحل وجود داشت و امروزه نیز بقایای آن ها دیده می شود. برای بازدید از جزایر ناز باید ابتدا اطلاعاتی در مورد جزر و مد کسب کنید؛ زیرا گشت در سواحل این جزایر نیازمند پایین بودن سطح آب دریا خواهد بود.

برترین زمان برای سفر به جزایر ناز و گردش در سواحل آن از نظر آب و هوایی و بعلاوه تماشای پرندگان مهاجر و لاک پشت ها از اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. در این سواحل، امکان تجربه تفریحات آبی از جمله شاتل، بنانا، اسکی روی آب، پاراسل، غواصی، پرواز با پاراگلایدر، شتر سواری، اسب سواری، آفرود سواری، ماهیگیری، عکاسی، خرید صنایع دستی، نقش حنا زدن و پیاده روی مهیا است.

چنانچه قصد کمپینگ در حاشیه سواحل جزایر ناز را دارید، در حاشیه پارکینگ این سواحل چادر بزنید؛ ولی اگر اقامت در هتل مدنظر شما است، با توجه به عدم وجود این امکانات در جزایر ناز، باید به وسیله هتل های اطراف در جزیره قشم نسبت به رزرو اقدام کنید. ضمن اینکه امکان اقامت در بسیاری از بومگردی ها قشم از جمله اقامتگاه کاکا، هودج، درخت سبز، فردیس، ستاره و لرد سوزا را نیز خواهید داشت.

ساحل جزیره لارک

سواحل جزیره لارک، جزو جاذبه های آن به شمار میرود. این جزیره در مجاورت جزایر هرمز و قشم قرار گرفته است. سواحل لارک علاوه بر آرامش به خصوصی که دارند، منطقه ها تمیز و پاکیزه ای برای شنا و آب تنی به شمار می آیند. اگر می خواهید به نقطه ای آرام با طبیعتی بکر سفر کنید، قطعا لارک جزو پیشنهادها خواهد بود. قدم زدن در ساحل به دور از هیاهو و شلوغی لذتی دوچندان دارد.

جزیره لارک از تعدادی کوه آتشفشان مخروطی شکل تشکیل شده است. بلندترین آن ها، از سطح دریا، ارتفاعی حدود 140 متر دارد. برترین فصول برای سفر به این جزیره پاییز و زمستان و اوایل بهار است. چنانچه قصد اقامت در جزیره لارک را دارید از اقامتگاه های بومگردی بهره ببرید و اتراق در جزیره ای کوچک که مردمی مهمان نواز و خون گرم دارد را به عنوان خاطره ای زیبا از سفر به این منطقه همراه ببرید.

ساحل درک

روستای درک چابهار در استان سیستان و بلوچستان، نزدیک ترین فاصله را به تنگه هرمز دارد. ساحل این روستا نیز نقطه اتصال اقیانوس هند و دریای عمان است. حدود 450 نفر (سرشماری سال 1395) در روستای درک زندگی می نمایند.

یکی از عجایب روستای درک که آن را از دیگر روستاهای اطراف متمایز می نماید، برخورداری از چهار نوع ساحل است. ساحل های ماسه ای، شنی، صخره ای و مرجانی که با فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند؛ بر همین اساس سواحل درک یکی از زیباترین منطقه ها توریستی جنوب ایران به شمار می آیند. این ساحل، محل تلاقی روستایی کویری با دریا است.

ساحل درک در 160 کیلومتری جنوب چابهار، در امتداد سواحل دریای عمان و بعلاوه در مسیر جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک واقع شده است.

یکی از مزایای ساحل درک خاصیت درمانی شن های آن است. اگر به درمان های طبیعی و سنتی علاقه دارید، برای برطرف گرفتگی عضلات و دردهایی از این قبیل حتما پیاده روی در شن های این ساحل را امتحان کنید. علاوه بر این ساحل درک به تمیزی و پاکیزگی نیز معروف است؛ تماشای طلوع و غروب خورشید در محیط ساحلی بدون آلودگی برای همیشه به عنوان خاطره ای بی نظیر در ذهنتان باقی خواهد ماند.

برترین زمان برای گردش در ساحل و کویر اطراف درک اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است.

اگر اهل کمپینگ و لذت بردن از آسمان شب کویر هستید، ساحل درک برترین گزینه برای چادر زدن است. قطعا تماشای آسمان پرستاره کویر و بوی دریا در کنار امنیتی که روستای درک دارد، برترین اقامت را برای شما به ارمغان می آورد. اگر هم علاقه ای به چادر زدن ندارید، چندین اقامتگاه بومگردی در روستا وجود دارد که با غذاهای محلی خوشمزه جنوبی از توریستان پذیرایی می نمایند. مردم این روستا با گویش بلوچی صحبت می نمایند و مانند دیگر مردم جنوب کشور، بسیار خون گرم و مهمان نواز هستند.

ساحل شبتاب چابهار

ساحل شبتاب، یکی از جاهای تماشای چابهار است که در روستای تنگ و در نزدیکی گل فشان چابهار واقع شده است. جمعیت این روستا حدود 1,500 نفر (سرشماری سال 1395) است. ساحل شبتاب برخلاف دیگر سواحل کشور ایران، شب های تماشای تر و زیباتری دارد؛ چراکه ساحل پر از الماس های آبی رنگ می شود؛ به طوری که گویا آسمان پرستاره به زمین و دریا چسبیده است. این الماس های آبی که در سطح ساحل و اعماق دریا مشاهده می شوند، همان موجودات ریز دریایی با نام فیتوپلانکتون ها هستند. هرچه منطقه ساحلی تاریک تر باشد تعداد فیتوپلانکتون ها هم بیشتر خواهد شد.

نکته جالب درخصوص فیتوپلانکتون ها این است که متاسفانه پس از جدا شدن از آب دریا و ماندگار شدن روی ماسه های ساحل، چند دقیقه بیشتر عمر نمی نمایند و از بین می روند. درخشان بودن مقطعی ساحل دریا بعد از هر موج نیز به همین خاطر است. این پدیده در بعضی دیگر از نقاط دنیا همانند سواحل مالدیو، پورتوریکو، سوئد، کامبوج و جزایر برمودا نیز وجود دارد و مختص ساحل شبتاب چابهار نیست.

برترین زمان برای سفر به چابهار و تماشا از ساحل شبتاب، فصول پاییز و زمستان است؛ به دلیل اینکه آب و هوای مطبوع و معتدلی دارد. اگر قصد کمپینگ و لذت بردن از منظره درخشان ساحل و دریا را نیز دارید، می توانید در این ساحل چادر بزنید و شبی بی نظیر را تجربه کنید. در غیر این صورت می توان از دیگر گزینه های اقامتی موجود در این بندر نظیر خانه های ساحلی و بومگردی ها استفاده کرد.

ساحل بریس

اسکله و ساحل بریس که در روستایی با همین نام قرار دارند، در یکی از زیباترین سواحل دریای عمان و 60 کیلومتری شرق بندر چابهار واقع شدند. این ساحل در بین سواحل اطراف چابهار، یکی از محبوب ترین ها محسوب می شود. در روستای بریس چابهار حدود 9,870 نفر (سرشماری سال 1399) زندگی می نمایند.

ساحل بریس را با نام دیگر ساحل تراسی نیز می شناسند. اسکله بریس یکی از فعال ترین اسکله های ماهی گیری در استان سیستان و بلوچستان به شمار می آید؛ بنابراین اگر در طول روز به ساحل بروید، دقایق زیادی محو هیاهو صیادان، قایق های رنگارنگ و لنج های این بندر می شوید. این هیاهو به این دلیل است که اغلب مردم روستا به شغل ماهیگیری مشغول هستند و برای صید کوسه ماهی، میگو و… به اقیانوس هند رفت وآمد می نمایند. عمده صادرات شاه میگو که آن را به لابستر می شناسند، از این بندر صید می شود.

یکی از زیبایی های ساحل بریس چابهار پدیده موج فشان است. این پدیده زمانی به وجود می آید که موج دریا با فشار از میان سوراخ هایی که میان سنگ ها ایجاد شده اند، عبور می نماید و به سمت بالا می پاشد. این فواره ها در مواقعی که دریا طوفانی است به مراتب بلندتر، زیباتر و تماشای تر می شوند؛ زیرا قدرت موج هایی که به سنگ ها برخورد می نمایند بسیار بیشتر از حالت معمولی است.

فصل تابستان و به خصوص شهریور ماه برترین زمان برای تماشای زیباترین حالت پدیده موج فشان است. ایستادن روی صخره های ساحل در هنگام وقوع موج فشان خطر بسیاری دارد. بعلاوه اگر کودک همراهتان است مراقب آن ها نیز باشید.

مناسب ترین زمان سفر به بریس فصل پاییز، زمستان و بهار است. بعلاوه برای اقامت در این منطقه می توانید از اقامتگاه بومگردی بریس یا خانه های روستایی بهره ببرید.

ساحل بنود عسلویه

ساحل بنود عسلویه، در مجاورت روستایی با همین نام و در جنوبی ترین قسمت استان بوشهر با فاصله 6 کیلومتری از جاذبه چاه مبارک شهرستان عسلویه واقع شده است و یکی از تماشای های عسلویه و بوشهر به شمار میرود. در این روستا حدود 690 نفر (سرشماری سال 1395) زندگی می نمایند.

جالب است بدانید صحنه های اصلی فیلم محمد رسول الله (ص) در ساحل بنود فیلم برداری شدند و هنوز هم بقایایی از خانه های گلی و سازه های این فیلم در این بندر به جای مانده است؛ به همین خاطر ساحل بنود در نظر بسیاری از توریستان مکانی آشنا به نظر می آید.

از جمله امکانات ساحل بنود عسلویه می توان به فوتبال ساحلی، والیبال، حمام آفتاب، شنا در منطقه ها امن، قایق سواری به وسیله قایق های صیادان منطقه، قلعه سازی و شن بازی همراه همسفران کوچک اشاره نمود.

برترین زمان برای سفر به روستای بنود و گردش در ساحل آن فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار است. اگر قصد کمپینگ در این ساحل را دارید، می توانید در این منطقه امن چادر بزنید و آتش روشن کنید. بعلاوه خود را برای تماشا منظره زیبای شب ساحل که صدای موج دریا و شنای فیتوپلانکتون ها چاشنی آن شده است، آماده کنید. شما بعلاوه می توانید راهی دهکده توریستی پازارگاد عسلویه، بندر سیراف یا عسلویه شوید و نسبت به اجاره سوییت یا ویلا اقدام کنید.

ساحل بندر دیلم

بندر دیلم در شمال استان بوشهر واقع شده است و حدود 26,180 نفر (سرشماری سال 1395) در آن زندگی می نمایند. این بندر به لحاظ زیبایی سواحل ماسه ای و عرضه کالاهای خارجی همیشه مورد توجه مسافران و توریستان بوده است. پلاژ ماسه ای دیلم از خور یفره (آب راه اصلی دیلم) تا خور جن (یکی از خورهای معروف دیلم) ادامه دارد. وسعت ساحل باعث شده است تا توریستان اغلب با خودروی شخصی تا کنار ساحل بروند و مدتی را در آنجا اتراق نمایند. ساحل دیلم یکی از سواحل بی نظیر استان بوشهر محسوب می شود.

امکانات ساحل بندر دیلم شامل قایق سواری، جت اسکی، موتور چهارچرخ سواری، ماشین سواری، بادبادک بازی، محدوده شنا برای خانم ها و آقایان، دوش های مجزا، رستوران، کافه، بوفه، قهوه خانه سنتی، سرویس بهداشتی و حمام عمومی برای اقامت های روزانه هستند. علاوه بر این در نوروز بازارچه های ساحلی نیز در این منطقه برپا می شوند.

مناسب ترین زمان برای سفر به بندر دیلم اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. اگر قصد کمپینگ در در این ساحل زیبا و پاکیزه را دارید به راحتی می توانید در منطقه ها معین، چادر بزنید و اوقاتی را به استراحت یا خواب شبانه بپردازید. در غیر این صورت امکان اقامت در هتل، مهمان پذیر و سوییت در اطراف این ساحل فراهم است.

ساحل ریشهر بوشهر

ساحل ریشهر که یکی از جاهای تماشای بوشهر به شمار می آید، در جنوب این شهر واقع شده است. قدمت آثار و اشیای کشف شده از شهر ریشهر و ساحل آن به هزاره سوم تا هزاره اول قبل از میلاد بازمی شود. بازخوانی آجر نوشته های موجود در ساحل ریشهر نشان می دهد در دوران قدیم نام آن لیان بوده و با توجه به داشتن موقعیت جغرافیایی خوب، از مهم ترین منطقه ها ارتباطی غرب و شرق دنیای قدیم به شمار می رفته است. این موقعیت در جایگاه مالی و تجاری این شهر نیز تاثیر بسزایی داشته است.

نام ریشهر چکیده ای از ریوارد اردشیر، نام قدیمی این شهر است. این ساحل یکی از معروف ترین سواحل بوشهر محسوب می شود. در مجاورت این ساحل پارکی وجود دارد که همیشه مورد توجه توریستان و مسافران است؛ تا جایی که اغلب بساط پیک نیک در آن مشاهده می شود. مناسب ترین فصول برای گردش در ساحل ریشهر پاییز، زمستان و اوایل بهار خواهد بود.

یکی از جاذبه های ساحل ریشهر وجود دهکده ساحلی آن است که به توریستان این امکان را می دهد تا انواع تفریحات از جمله دوچرخه سواری، قایق سواری، رستوران، کافی شاپ، شتر سواری و اتراق در آلاچیق های یک طبقه و دو طبقه و پیاده روی در ساحل امن و مجذوب کننده را تجربه نمایند. برای اقامت در این ساحل نیز می توانید از آلاچیق های دهکده ساحلی یا خانه ها و سوییت های اطراف این ساحل بهره ببرید.

ساحل گرت لاوان

اگر از ساکنان خون گرم و مهمان نواز شهرهای جنوبی ایران هستید یا از سواحل زیبای جنوب تماشا نموده اید، لطفا تجربه، اطلاعات و نظر خود را با ما و دیگر کاربران عزیز کجارو به اشتراک بگذارید.

سواحل جزیره های خلیج فارس مانند کیش، قشم، هنگام، هرمز، لاوان، شیدور و لارک، سواحل درک، شبتاب و بریس در نزدیکی چابهار و سواحل بنود، بندر دیلم و ریشهر در استان بوشهر بعضی از زیباترین سواحل جنوب ایران هستند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1402 بروزرسانی: 2 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14420

به "22 مقصد ساحلی جنوب برای سفر در تعطیلات بهمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 مقصد ساحلی جنوب برای سفر در تعطیلات بهمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید