سنتورینی ایران کجاست؟

به گزارش کنفرانس هکا، چقدر با جزیره سنتورینی آشنایی دارید؟ آیا می دانید سنتورینی ایران کجاست و اصلا منظور از سنتورینی ایران چیست؟ تصور شما از جزیره سنتورینی در یونان و بندر کنگ در ایران که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند چگونه است؟ اگر به شدت اهل گردشگری هستید پیشنهاد می کنیم با مطالعه این مقاله که به معرفی بندر کنگ در جنوب کشور و ملقب به سنتورینی ایران پرداخته است با ما همراه باشید.

سنتورینی ایران کجاست؟

بندر کنگ، سنتورینی ایران

بنـدر کنگ یکی از بنادر سنتی و بسیار قدیمی ایران است که در جنوب کشور واقع شده و از گذشته های دور تا کنون به عنوان یک بندر تجاری در میان آب های خلیج فارس شناخته می گردد.

بندر کنگ در 5 کیلومتری بندر لنگه واقع شده است اما تقریبا 165 کیلومتر از بندر عباس فاصله دارد و یکی از توابع استان هرمزگان می باشد. این بندر نیز همانند بسیاری از منطقه ها جنوبی کشور آب و هوای گرم و شرجی دارد، اما یکی از مهمترین منطقه ها گردشگری کشور محسوب شده و اغلب گردشگران نیز در فصل بهار، پاییز و زمستان راهی این منطقه می شوند.

برای اینکه با اهمیت این منطقه گردشگری در استان هرمزگان آشنا شوید باید بگوییم که بندر کنگ در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران ثبت گشت و در سال 1946 در لیست میراث آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شباهت های بسیار زیاد جزیره کنگ به جزیره آتشفشانی سنتورینی در دریای اژه باعث شده است تا از بندر کنگ به عنوان سنتورینی ایران یاد کنند. قبل از اینکه به معرفی جاذبه های گردشگری جزیره کنگ بپردازیم بهتر است تا سنتورینی در دریای اژه را به شما معرفی کنیم.

جزیره سنتورینی در یونان

جزیره سنتورینی به عنوان یکی از جزایر یونان شناخته می گردد، اما تقریبا 200 کیلومتر با سواحل یونان فاصله داشته و در دریای اژه واقع شده است. این جزیره بیشتر از همه به علت رنگ خانه و نوع معماری آن معروفیت یافته است. جزیره سنتورینی حاصل فوران آتشفشانی در این منطقه است که تقریبا به 3500 سال قبل باز می گردد.

فیرا نام مرکز و مرکز سنتورینی است که دارای خانه هایی با سبک معماری متفاوت و سفید رنگ است که در فاصله 300 متری از دهانه آتشفشان ساخته شده اند. اویا نام معروف ترین و محبوب ترین روستای جزیره است و بیش از همه به عنوان استراحتگاه جهانگرد ها شناخته می گردد.

زیبایی های طبیعت، زندگی اجتماعی و معماری خلاق و مجذوب کننده این منطقه باعث شده است تا در کنار بسیاری از جاذبه های گردشگری و تفریحات شبانه به یکی از برترین جزایر گردشگری جهان مبدل گردد.

بندر کنگ و جاذبه های گردشگری آن

بندر جنوبی کشور ما نیز دارای سبک معماری و زندگی اجتماعی خاصی است. در اینجا می توانید خانه های ساخته شده از گچ و به رنگ سفید را ببینید. همچنین بادگیرها به عنوان جز جدایی نا پذیر این بندر شناخته می شوند که از این حیث شباهت بسیار زیادی به سنتورینی دارد.

از این ها گذشته باید به زندگی اجتماعی مردم اشاره کنیم که با وجود ارتباط بسیار زیاد با سنت ها و اقوام گوناگون که از طریق جهانگرد ها وارد منطقه می گردد باز هم فرهنگ خود را حفظ کرده اند. جاذبه ها، سوغات ها و اطلاعات لازم در خصوص این بندر مجذوب کننده و گردشگری را در ادامه بیان کرده ایم.

قلعه پرتغالی ها

شاید اطلاع داشته باشید که زمانی خلیج فارس از طریق پرتغالی ها تصرف گشت و در واقع تحت استعمار آن ها درآمد. آن ها در نقاط مختلف حلیج فارس به ساخت قلعه مشغول شدند که از جمله آن ها ساخت قلعه پرتغالی ها در حوالی بندر کنگ بود. این قلعه در حالت مد به زیر آب های خلیج فارس می رود و در حالت جزر بخش های قابل توجهی از ساختمان خود را که به صورت مدور بنا شده است نمایان می سازد.

قلعه لشتان

این قلعه بر ارتفاعات بارچاه قرار گرفته است. یک تونل زیرزمینی برای ارتباط میان این قطعه و قلعه پرتغالی ها در زمان های بسیار قدیم حفر شده است که البته کاربرد نظامی داشته است اما امروزه به یک راستا مناسب برای ارتباط دو قلعه و سهولت بازدید از هر دوی آن ها مبدل شده است.

موزه مردم شناسی

در این موزه می توانید شاهد اشیاء بسیار زیادی باشید که به نوعی فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه را به شما معرفی می کند. انواع لباس های سنتی، وسایل دریانوردی، خوراکی قدیمی و خوراکی های مرسوم در این بندر و بسیاری دیگر از وسایل مرتبط با بندر کنگ را در این موزه مشاهده خواهید کرد.

لنج بومی مسی

یک لنج بومی در بندر کنگ وجود دارد که نمونه واقعی آن در سال 1273 ساخته شده است. این لنج تقریبا 70 تن ظرفیت داشته است که برای زمان خود یک نمونه فوق العاده بزرگ بشمار می رفت.

لنج بومی مسی 60 سرنشین و 2 ناخدا داشته است و برای اهداف تجاری به اروپا، افریقا و بخش هایی از آسیا فعالیت می کرد اما از طریق یک هواپیمای ژاپنی مورد هدف واقع شده و سرنشینان آن به همراه هر دو ناخدا کشته می شوند. پس از این واقعه یک لنج شبیه سازی شده در همان منطقه برای یادبود کشته شدگان لنج مسی ساخته شد.

خانه گلبتان

این خانه سبک معماری بسیار مجذوب کنندهی دارد؛ در اینجا می توانید علاوه بر دیدنی نقش و نگارها از طاق های زیبا و بادگیرهای خاص شهر کنگ نیز دیدن کنید. همچنین لازم است تا ذکر کنیم که این جاذبه ارزشمند در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران، ثبت ملی شده است.

برکه دریا دولت

این برکه در واقع یک نوع آب انبار قدیمی است که بخشی از آن مسقف و بخشی از آن به صورت روباز است. علت اصلی نامگذاری این برکه یا آب انبار نیز، بزرگی و عمق فراوانی است که دارد. قطر این برکه 28 متر و عمق آن نیز تقریبا 14 متر می باشد.

سوغات بندر کنگ

مهمترین سوغات بندر کنگ همان صنایع دستی و اشیاء زیبایی است که در بازار ماهی فروشان عرضه می شوند. اگر به این بازار بروید می توانید شاهد صنایع دستی فراوانی باشید که شیوه زندگی و آداب و رسوم مردم کنگ را به شما نشان می دهند.

در این میان عروسک های دست ساز می توانند یک انتخاب مناسب و ایده آل باشند چرا که سراسر بازار ماهی فروشان از عروسک های کوچک و زیبایی که هنر دست زنان بندر کنگ است پر شده اند و مجذوب کنندهیت بالایی دارند.

نحوه دسترسی به بندر کنگ

اگر می خواهید به صورت هوایی به جنوب کشور مسافرت کنید می توانید فرودگاه بندرعباس و یا فرودگاه بندر لنگه را انتخاب کنید چرا که بندر کنگ فرودگاه ندارد و باید از طریق بندرعباس و یا از طریق بندر لنگه راهی این منطقه شوید.

البته فاصله بندر لنگه و بندر کنگ بسیار کم است و بهتر می باشد فرودگاه بندر لنگه را انتخاب کنید. اگر می خواهید به صورت زمینی راهی این منطقه شوید بهتر است فصول سردتر سال را انتخاب کرده و دمای هوا را در راستا دسترسی به این منطقه بسنجید. قابل ذکر است که فاصله بندر کنگ با تهران تقریبا 1457 کیلومتر است.

غذاهای محلی در بندر کنگ

همانطور که گفتیم در این بندر همچنان آداب و رسوم قدیمی حفظ شده است. طعم غذاهای محلی می تواند یک بخش مجذوب کننده و خاطره انگیز از مسافرت شما به این بندر را تشکیل دهد. برخی از غذاها و خوراکی های بومی بندر کنگ عبارت اند از بریانی، حواری (مسالا دار چاول)، نان فطیر (نان چپاتی)، نان کلوکی، نان حلقه ای، پکاره (پاکورا)، زلیبی (زولبیا)، نان ستپوری (نان پراتا)، ادویه محلی (گرم مسالا)، هریسه (نوعی هلیم)، گوبولی، میگو، بریانی، گری سات، کلمبا، باقلا و نخود آب پز گرم؛ این ها نام خوراکی های محلی و بسیار خوشمزه ای است که بهتر است در بندر کنگ و با آن ادویه های خوشمزه امتحان شوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13960

به "سنتورینی ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنتورینی ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید