نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد

به گزارش کنفرانس هکا، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد.

نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد

درهای نمایشگاه گردشگری تهران از ساعت 8 صبح باز می گردد و چراغ سالن ها از ساعت 4 بعدازظهر کم کم خاموش و غرفه ها از بازدید نماینده ها خالی می گردد. محوطه نمایشگاه تقریبا حوالی ساعت 17:30 خالی از بازدید نماینده است.

هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران از روز دوشنبه 23 بهمن در محل دائمی نمایشگاه های تهران باز شده و تا پنجشنبه 26 بهمن ادامه دارد. زمان و روزهای محدود این نمایشگاه روی بازدیدهای سال جاری تاثیر داشته است، برای بسیاری از غرفه دارها سوال شده چرا نمایشگاه گردشگری که از شلوغ ترین نمایشگاه های تهران به شمار می آمد، سال جاری اینگونه زمان بندی شده و چرا حداقل با یک روز آدینه تلاقی پیدا ننموده و ساعت بازدید آن خیلی اداری بسته شده است.

این زمان محدود، اجازه بازدید کامل از نمایشگاه را نمی دهد، سال جاری حدود 60 هزار متر مربع فضا در اختیار نمایشگاه گردشگری تهران قرار گرفته و حدود 900 غرفه برپا شده است و از آنجا که بعضی غرفه ها قصه گویی، نمایش، اجرای ساز و آواز و معرفی خوراک، سوغات و فرهنگ دارند، بازیدها نمی تواند در حد یک مکث کوتاه باشد و احتیاج به توقف های طولانی تر دارد که با این حساب شاید در یک نیم روز یک تا دو سالن نمایشگاه را بتوان دید. البته هستند سالن ها و غرفه های تجهیزات صنعت گردشگری و هتلی و یا برندهای خوراک و رستوران که احتمالا از حوصله بازید نماینده عادی و غیر متخصص خارج است و به نسبت زمان کمتری را برای بازدید بگیرد. بنابراین بهتر است پیش از ورود به هر سالن، انگیزه و احتیاج از بازدید نمایشگاه گردشگری مدنظر قرار گیرد تا در این زمان محدود، از بازدید بهره بیشتری برد.

در ورودی هر سالن، روی بنرهای بزرگ معین شده که کدام استان و یا شرکت گردشگری در آن سالن حضور دارد. با این وجود، کمبود نقشه نمایشگاه و راهنما باعث شده بیشتر بازدید نمایندگان سردرگم باشند و فضای نمایشگاه و سالن ها، کمی مبهم و نامنظم به نظر آید. بیشتر بازید نمایندگان بدون مطلعی وارد سالن ها می شوند و گاه بی هدف گشت می زنند، بروشور جمع می نمایند و در برترین حالت، خود را به دست تجربه می سپارند.

در محوطه باز نمایشگاه هم با آنکه در سالهای گذشته غرفه هایی برای توزیع نقشه و راهنمایی بازدید نمایندگان اختصاص داشت اما سال جاری بیشتر این غرفه ها خالی است و نمایشگاه به شدت با کمبود راهنمای بازدید روبرو است.

با وجود این مسائل، نکته مجذوب کننده نمایشگاه گردشگری تهران مثل تمام دوره های قبل حضور گروههای موسیقی و آئینی محلی است که نبض نمایشگاه را به دست گرفته اند و شور و حال بهتری به فضای آن داده اند. اگرچه سال جاری اجرای گروههای آئینی و موسیقی به فضای باز راهنمایی شده و حتی در کنار سالن 8 و 9، نزدیک به در جنوبی نمایشگاه، یک استیج برای این اجراها ایجاد شده است اما همچنان بخشی از اجراها داخل سالن ها انجام می گردد که گاه مانع مذاکرات و گفت و گوها می گردد.

حضور منظم تر و پرشمارتر چادرهای عشایری نیز قابل توجه است. یک خیابان در نزدیکی سالن های 8، 9 و 10 (از سمت در جنوب نمایشگاه) به چادرهای عشایری اختصاص داده شده که هم شیوه زندگی انواع عشایر در ایران را به نمایش گذاشته اند و هم محصولاتشان را می فروشند.

بعضی از استانها نیز با طراحی های مجذوب کننده غرفه، بهره گیری از خلاقیت و همینطور هوش مصنوعی و ابزارهای نوین، داشته های تاریخی، فرهنگی و گردشگری خود را به نمایش گذاشته اند و در بعضی از سالن ها برگزار نمایندگان در حالی که پوشاک محلی به تن دارند، با لهجه شیرین خود سوغات تعارف نموده و بازدید نمایندگان نمایشگاه را برای سفر به استان و شهرستانشان تشویق می نمایند.

در غرفه بعضی از استانها مثل گیلان و قزوین نیز بازار تبلیغ سفر از سوی صادق بوقی و عمه بتول، حسابی داغ است و مردم برای گپ زدن و گرفتن عکس یادگاری در نوبت ایستاده اند. در غرفه بیشتر استانها یک گروه نوازنده و آئینی حضور دارد که اجرای آنها، بازدید نماینده ها را معمولا به وجد می آورد.

از سوی دیگر، بعضی استانها، شهرستانها و شهرداری ها در نمایشگاه سال جاری بسیار ضعیف ظاهر شده اند که بخشی از علت آن کمبود منابع مالی و اعتباری و مهمتر از آن ضعف در خلاقیت و ایده پردازی است.

سالن 1-44 نمایشگاه نیز به کشورهای خارجی اختصاص یافته که سال جاری در کنار حضور پررنگ روسیه و ترکیه، ازبکستان و تاجیکستان هم جدی تر در این نمایشگاه ظاهر شده اند و بعضی از غرفه ها هم به وسیله سفارتخانه و یا نمایندگان گردشگری آن کشورها در ایران مدیریت می شوند. اندونزی، ویتنام، تایلند، زیمبابوه، قطر و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که در این بخش از نمایشگاه حضور دارند. نمایندگان بسیاری از شرکت های گردشگری این کشورها نخستین بار است که به ایران آمده اند و در حالی که از ذهنیت منفی بعضی مردم کشورشان برای سفر به ایران سخن می گویند اما از احساس خوبی که با سفر به ایران پیدا نموده اند، رضایت دارند و صمیمیت مردم ایران برایشان مجذوب کننده است.

گفته شده بود در نمایشگاه سال جاری بخش صنایع دستی حذف می گردد و در اسفند یک نمایشگاه مجزا به آن اختصاص می یابد، با این حال در غرفه بیشتر استان ها صنایع دستی فاخر و شاخص عرضه شده که بخشی از آن فروشی است و قیمت های قابل توجه و گاه گزافی دارند.

غذافروشی ها نیز از جمله بخش هایی بود که پیش از برگزاری نمایشگاه، حرف از حذف آنها بود، آنالیز ها نیز گویای آن است که سال جاری از آن چادرهای کباب فروشی که دود آن نمایشگاه را احاطه میکرد، خبری نیست، در حالی که ون هایی مخصوص فروش غذا در یک بخش از نمایشگاه و در نزدیکی سالن میلاد متمرکز شده اند که بیشتر فست فود می فروشند و در چادرهای عشایری هم بساط آش و نان و چای داغ همچنان برپاست. البته پراکندگی در این بخش باعث شده بسیاری از بازدید نمایندگان از دسترس نبودن آب و مواد غذایی در فضای گسترده نمایشگاه شاکی باشند.

براساس مقاله نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد، باید بدانید که اختصاص بخش هایی به بچه ها از جمله تفاوت های نمایشگاه سال جاری است، هرچند در تمام فضای این نمایشگاه هنوز به این قشر چندان توجهی نشان داده نمی گردد اما بعضی استانها از جمله خوزستان و فارس به طور ویژه تفریح هایی برای بچه ها دارند. بعلاوه در سالن 8 و 9 در کنار غرفه هایی که به میزهای گردشگری اختصاص داده شده، ماکت متحرک یک شیر برای بیشتر بچه ها بسیار مجذوب کننده است.

با آنکه قرار بود بعضی از استانها با تاکید بر دسترس پذیری در نمایشگاه گردشگری حاضر شوند اما بیشتر ماکت سازی ها و فضای اصلی و پیش ساخته نمایشگاه بین المللی به گونه ای است که امکان و اجازه حضور تمام اقشار با هر سطح از توانمندی را نمی دهد و تهیه کتیبه هایی با خط بریل از سوی بعضی غرفه ها به تنهایی نمی تواند جوابگوی احتیاج تمام گردشگران معلول یا کم توان جسمی باشد، درحالی که تردد برای این قشر در سالن ها هنوز سخت است.

در نمایشگاه گردشگری هر سال فضایی را به خودروهای کلاسیک و کمپرها اختصاص می دهند که محل تجمع آنها در خیابانی نزدیک به سالن میلاد است. هرچند سال جاری تعداد کمپرها خیلی کمتر از گذشته است و خودروهای کلاسیک هم تقریبا غایب نمایشگاه سال جاری هستند که البته جای خود را سال جاری به موتورسیکلت ها داده اند. در این بخش نه تنها با گپ و گفت میتوان از این شیوه سفر مطلع شد، که اطلاعاتی درباره چگونگی تجهیز خودرو برای سفر هم میتوان بدست آورد و با شرکتهای تجهیز خودرو و کمپر هم آشنا شد.

آژانس ها و شرکت های گردشگری هم علاوه بر آنکه در سالن های خلیج فارس و 38 متمرکز شده اند، در سالن های دیگر هم پراکنده اند و همچنان پرشور درحال تبلیغ سفرهای خارجی هستند که البته قیمت های قابل توجه و گزافی دارند. اتفاق متمایز سال جاری در این بخش حضور پررنگ بلاگرها و اینستاگرامرهای سفر است که از این شیوه البته متداول در جهان برای جذب مسافر و تبلیغ سفر بهره گرفته اند. هر چند شرکت نمایندگان در این بخش نیز از کاهش بازدید نماینده به نسبت سالهای گذشته سخن می گویند که علت آن را علاوه بر زمان محدود نمایشگاه، ناشی از هزینه های سنگین می دانند که سفر را از سبد بخشی از اقشار خارج نموده است.

هزینه بالای سفر از مهمترین بحث های بازدید نمایندگان نمایشگاه سال جاری هست، نه تنها هزینه سفرهای خارجی بلکه سفرهای داخلی نیز به گفته بازدید نمایندگان فاصله زیادی با سالهای قبل پیدا نموده که برنامه ریزی برای سفر خانوادگی را سختتر می نماید.

با این همه، نمایشگاه گردشگری تهران می تواند فرصت مغتنمی برای آشنایی با فرهنگ و داشته ها و معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران هر چند محدود و ناقص باشد. این نمایشگاه تا پنجشنبه 26 بهمن در محل دائمی نمایشگاه های تهران برپاست، البته که ترافیک سنگین آن به ویژه در ساعات پایانی نمایشگاه مدیریت زمانی بهتری را می طلبد.

هزینه ورودی نمایشگاه برای هر نفر 12 هزار تومان است، در حالی که استفاده از پارکینگ های نمایشگاه رایگان است.

منبع: همگردی
انتشار: 25 بهمن 1402 بروزرسانی: 25 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15079

به "نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید