نگاه دیالکتیکی، هنوز در ایران جا نیفتاده است

به گزارش کنفرانس هکا، شهاب پازوکی، نویسنده و پژوهشگر کتاب در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: من عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر و مدیر گروه تاریخ هنر پژوهشکده فرهنگستان هنر نیز هستم. کتاب نظریه برای مطالعات پرفورمنس را ترجمه و مجموعه مقالات هم اندیشی میرزا آقا تبریزی، پیشگام ادبیات نمایشی در ایران را نیز گردآوری نموده ام. کتاب اول دو سال پیش منتشر شده که سال جاری تجدید چاپ شده است و کتاب مجموعه مقالات در سال گذشته به انتشار رسیده است.

نگاه دیالکتیکی، هنوز در ایران جا نیفتاده است

وی اعلام کرد: بخشی از مشکل ما در مقوله تالیف و ترجمه به فرآیند پژوهش در هنرهای نمایشی برمی گردد؛ زیرا این حوزه با خلاهای جدی در حوزه پژوهش روبرو است. افرادی که می توانند پژوهش نمایند درگیر آموزش شده اند و سهل الوصول ترین کار، ترجمه است. کار پژوهشی که به پایان تالیف برسد کاری هزینه بر است و زمان زیادی را نیازمند است که حمایت های اندکی نیز از آن می گردد.

پازوکی توضیح داد: جلد، لحظه شروع برخورد مخاطب با کتاب است و طبیعتا به لحاظ زیبایی شناسی در نگاه اول یک مفهوم و شمای کلی از یک اثر را به مخاطب انتقال می دهد. خوشبختانه در طراحی جلد با یاری گرافیست های خوب، به دستاوردهای بزرگی رسیده ایم؛ اما احساس می کنم هنوز با شرایط ایده آل بسیار فاصله داریم.

او ادامه داد: تقابل بین هنرها در میان برگرفتگی های آثار مختلف همانند نقاشی، کتاب، نمایشنامه و انتقال آن از رسانه ای به رسانه دیگر یکی از جریان های بسیار جدی در هنر است. در کشورهای مختلف، به خصوص کشورهایی که هنر در آن پیشرفت جدی دارد این مقوله را می بینیم که هم پیوند میان این دو رسانه افزایش پیدا می نماید و هم به وسیله این انتقال شکوفا می گردد و معنایی تازه در آن نمایان می گردد و در واقع اثر نخستین بازتولید گردد و به واسطه این بازتولید مفهوم تازهی بگیرد. رسانه ها می توانند یاری کند فکر منتقل گردد و در پی این انتقال دچار تکامل گردد.

پازوکی در ادامه گفت: خوانش یک متن نیازمند نگاهی دیالکتیکی است که هنوز در ایران جا نیفتاده است، خوانشی که مفهوم تازه از یک اثر صورت بگیرد. کوشش های زیادی در این باره شده، همانند ساخت همین فیلم های اقتباسی که یاری شایانی به این عرصه نموده.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14074

به "نگاه دیالکتیکی، هنوز در ایران جا نیفتاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه دیالکتیکی، هنوز در ایران جا نیفتاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید