تفریح تازه نویسندگان؛ زندگی بخشیدن به شخصیت های خیالی در شبکه های اجتماعی

به گزارش کنفرانس هکا، در شبکه های اجتماعی هر چند وقت یک بار با تِرندهای جدیدی روبرو می شویم که ممکن است انجام دادن بعضی از آن ها برای ما وسوسه انگیز باشد. یکی از این ترندها که اخیراً توجه عده زیادی خصوصاً نویسندگان را به خود جلب نموده است خلق شخصیت های خیالی و داستانی در شبکه های اجتماعی برای بیان یک داستان تخیلی از زبان شخصیت خلق شده است.

تفریح تازه نویسندگان؛ زندگی بخشیدن به شخصیت های خیالی در شبکه های اجتماعی

در واقع اغلب شخصیت های داستانی شناخته شده در ادبیات دنیا، در رسانه های اجتماعی دارای حساب های کاربری مختلفی هستند که به وسیله ادمین یا گرداننده آن صفحه به روزرسانی می گردد و به طور مداوم مطالبی در آن ها پست می گردد. درست مثل اینکه آن شخصیت خیالی یک انسان زنده در دنیای واقعی است و به وسیله رسانه های اجتماعی خود با دیگران ارتباطی انسانی دارد.

جالب تر این است که دنبال نمایندگان این شخصیت های داستانی می توانند در خصوص مطالب ارسالی آن ها نظر بدهند و با آن شخصیت خیالی تعامل داشته باشند. بنابراین مخاطبین هم در فرایند خلق روایت به وسیله این شخصت سهیم شده و در معین نتیجه آن سهمی را ایفا می نمایند. بعضی از نویسنده ها یا تهیه نمایندگان سینمایی از این روش به عنوان وسیله ای برای تبلیغ و معرفی شخصیت های موجود در کتاب یا آثار سینمایی خود استفاده می نمایند.

در واقع تکنیک قصه گویی و شخصیت پردازی در رسانه های اجتماعی اتفاق تازهی نیست، اما اخیراً محبوبیت این پدیده در بین کاربران شبکه های مجازی به شدت افزایش یافته است. توییتر حتی یک رویداد با عنوان جشنواره داستانی توییتر نیز در این حوزه برگزار می نماید که در آن از نویسندگان دعوت می نماید تا در قالب ارسال توییت به خلق داستان در این فضا بپردازند.

اخیراً پروژه تازهی به نام (Hawk Funn) نیز مورد توجه بین المللی قرار گرفته است. در این پروژه تیم گرداننده، داستان شخصیتی به نام هاک و دوستان خیالی او را در شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر به صورت یک کتاب مصور زنده روایت می نمایند.

این روش یک استراتژی کارا و پیشرو برای رمان نویسان در جهت خلق آثار داستانی زنده و مدرن است، اما برندهای تجاری معروف و شخصیت های سینمایی شاخص نیز در این حوزه فعالیت های چشمگیری دارند. به عنوان مثال شخصیت های اِلمو، سوپرمن، آقای بادام زمینی و حتی باربی همگی حساب کاربری خود را در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله فیس بوک، توییتر و اینستاگرام دارند.

در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ، به آنالیز ابعاد مختلف این ترند تازه در شبکه های اجتماعی می پردازیم و راهکارهای پیاده سازی و اجرای آن را با هم مرور می کنیم. در خاتمه هم به آنالیز پیروز ترین نمونه های شخصیت های خیالی و اکانت های پارودی خلق شده در شبکه های اجتماعی می پردازیم. با ما همراه باشید.

انجام این کار چه فایده ای دارد؟

چرا باید برای شخصیت های خیالی ای که خلق می کنید یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید؟ در اینجا بعضی از دلایل و مزایای این کار را مرور کرده ایم:

با جان بخشیدن به شخصیت های داستانی در خارج از صفحات کتابتان، به خوانندگان و طرفداران آثارتان این فرصت را می دهید تا با شخصیت های داستانتان ارتباط برقرار نمایند و به این طریق پیوند بین آن ها و آثارتان را تقویت کنید. این استراتژی به طور خاص می تواند برای نویسندگان سریال های تلویزیونی، اقدامی معنی دار و مفید باشد که به توسعه دامنه مخاطبان آثار آن ها نیز یاری می نماید.

  • انجام این کار در حین نوشتن کتاب به شما یاری می نماید تا به شخصیت هایتان عمق و غنای بیشتری ببخشید.
  • به عنوان یک نویسنده، علاوه بر تکرار مفهوم کتابم را خریداری کنید، چیز دیگری هم برای بیان در رسانه های اجتماعی دارید.
  • با انجام این کار شما به یک هویت زنده و پویا برای شخصیت های داستانتان دست پیدا می کنید.
  • می توانید از مطالبی که مجبور بودید از کتابتان حذف کنید در پست های رسانه های اجتماعی شخصیت داستانی بهره ببرید.
  • زندگی بخشیدن به شخصیت های داستان در خارج از صفحات کتاب به خوانندگان یاری می نماید تا این شخصیت ها را بهتر درک نمایند و دل بستگی بیشتری نسبت به آن ها پیدا نمایند.
  • گاهی اوقات انجام این کار می تواند سرگرم نماینده تر از توییت کردن با شخصیت واقعی خودتان باشد، چون دامنه روایی محتوای شما صرفاً محدود به زندگی روزمره شما نیست و مرزهای خیالتان چارچوب روایت را شکل می دهد.

با وجود این همه دلایل خوب و مجذوب کننده چگونه می توان در برابر وسوسه این ترند تازه مقاومت کرد؟

برای شخصیت پردازی مجازی چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟

همچون سایر موارد استفاده و کاربری های رسانه های اجتماعی، برای انجام این کار هم یک راه درست و یک راه اشتباه وجود دارد، حتی اگر نمایه ای که خلق می کنید صرفاً متعلق به یک شخصیت خیالی باشد. هنگام ایجاد نمایه برای شخصیت های خیالی خود، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

1- حق حق انتشار کسی را نقض نکنید

مطمئن شوید که تصویر نمایه ای که استفاده می کنید حق حق انتشار هیچ هنرمند یا عکاسی را نقض نمی نماید. برای یافتن تصویر مناسب سایت های رایگان عکاسی را آنالیز کنید، اما برای جلوگیری از مسائل احتمالی، هزینه خرید عکس را نیز در نظر بگیرید.

2- وقتی که پست می گذارید تک تک کلمات را از منظر شخصیت خیالی بنویسید

افراد زیادی از صفحه توییتر یا فیس بوک شخصیت های خیالی خود برای ارسال محتوایی استفاده می نمایند که باید در صفحه شخصی نویسنده ارسال گردد. به عنوان مثال: مراسم امضای کتاب آقای …. نویسنده کتاب … فردا در هتل هیلتون برگزار می گردد. یا (عنوان کتاب) یک نقد پنج ستاره دیگر در آمازون دریافت کرد.

آیا این واقعاً همان چیزی است که شخصیت خیالی شما اگر زنده بود در رسانه های اجتماعی اش به اشتراک می گذاشت؟ چنین به نظر نمی رسد!

همه چیز را از نگاه شخصیتی که خلق کرده اید آنالیز کنید و خواسته های خودتان را در این مرحله فراموش کنید. سعی کنید با کلنجار رفتن با شخصیت هایی که خلق می کنید سرگرم شوید! ارسال پست های متنی یا تصویری در شبکه های اجتماعی باید از منظر این شخصیت ها صورت بگیرد، نه از دید شما! این مهم ترین نکته است.

3- در پی روش های بکر و اصیل برای درگیر کردن خوانندگان با شخصیت های خیالی خود باشید

اجازه دهید شخصیت خیالی شما با دنبال نمایندگانش یک ارتباط واقعی و اصیل برقرار کند. خوانندگان شما می خواهند بدانند که شخصیت مورد علاقه آن ها در خصوص آنچه در دنیای اطراف آن ها اتفاق می افتد چگونه فکر می نماید.

  • اینکه او کجا ورزش می نماید؟
  • چه سریال هایی را دنبال می نماید؟
  • گروه موسیقی مورد علاقه اش چیست؟

به شخصیتی که خلق کرده اید اجازه دهید از دیگران سؤال بپرسد، درباره اتفاقات سیاسی و اجتماعی تفسیر خودش را ارائه کند، نقل قول ها و جملات مورد علاقه خودش را به اشتراک بگذارد، از دیگران درخواست کند که به او برای آخر هفته فیلم معرفی نمایند، یا تصاویری از کتاب فروشی مورد علاقه اش را ارسال کند.

شما باید کشف کنید که مخاطب شما به چه چیزی علاقه دارد و از شخصیت خود برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، پرسیدن سؤال یا حتی رهبری یک بحث در خصوص آن موضوع، بهره ببرید.

4- بجای بازاریابی در پی برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران باشید

وقتی که یک پروفایل مجازی برای شخصیت خیالی تان ایجاد کردید، دیگر به فروش کتاب فکر نکنید. در عوض روی ارتباط بهتر با خوانندگان تمرکز کنید. ایجاد یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی شخصیت خیالی شما وارد بعد وجودی تازهی می نماید. در واقع با این کار شما آن شخصیت را زنده می کنید.

اگر شخصیت داستانی خودتان را مجبور می کنید تا جزئیات مربوط به مراسم امضای کتاب شما را به اشتراک بگذارد، در واقع شما فقط سعی دارید که کتابتان را به فروش برسانید. خوانندگان به این رویکرد علاقه ای ندارند. آن ها بیشتر به صحبت ها و برداشت های شخصیت مورد علاقه خودشان از آنچه که در دنیای اطرافشان می گذرد علاقه مند هستند.

اگر شخصیت های ادبی مشهور، اینفلوئنسر بودند چه اتفاقی می افتاد؟

در این بخش نگاهی اجمالی می اندازیم به دنیایی که در آن دوریان گری تیک تاک دارد، جو مارچ توییتر دارد و توییت های کاپیتان آهاب هم دو بار بدون اینکه روحش از این ماجرا خبر داشته باشد فیواِستار شده است.

شرلوک هلمز

این گاراگاه مشهور که استاد منطق و علم استنباط است، اقدام به تهیه یک مجموعه محتوای ویدیویی با عنوان SleuthingtheTruth# در یوتیوب کرده است، که از قضا طرفداران زیادی را هم در سرتاسر پیدا کرده است. در این مجموعه سریالی شرلوک هلمز سعی می نماید معماهای جنایی مربوط به گذشته را که حل نشده به جای مانده اند با تکیه بر علم و تکنولوژی امروزی حل نماید و مجرم واقعی را پیدا کند.

الیزابت بنت (کتاب غرور و تعصب)

الیزابت بنت پس از سال ها جستجو برای یافتن همسر ایدئالش در Tinder ،Hinge و Bumble، او دیگر حالا به یک کارشناس مجرب در زمینه روابط عاطفی و یافتن شریک مناسب تبدیل شده است و سؤالات دنبال نمایندگان خودش را که در این موارد احتیاج به هدایت دارند، پاسخ می دهد.

در واقع ادمین این حساب کاربری پس از طراحی یک کمیک استریپ کوتاه و خنده دار در خصوص رابطه اش با دوست پسرش که با هم مشاجرات زیادی را تجربه کرده بودند، آن را برای دوستانش ارسال کرد و دوستانش هم به او پیشنهاد کردند که آن را در اینستاگرام منتشر کند.

او برای این کار شخصیت داستانی الیزابت بنت را انتخاب کرد و یک حساب کاربری با عنوان softboichronicles@ برای او در اینستاگرام ایجاد کرد. این شخصیت خیالی هم اکنون بیش از 100 هزار دنبال نماینده دارد. نویسنده این صفحه در اولین روزهای ارتباط پر فراز و نشیبش با نامزدش فیتزویلیام دارسی، یک کاریکاتور از او طراحی کرد و در پیج خود قرار داد. نامزدش هم جزو اولین کسانی بود که این پست را لایک کرد، اما آن زمان هنوز نمی دانست که این حساب کاربری به نامزد او تعلق دارد و این کاریکاتور هم درباره خود اوست.

جو مارچ (کتاب زنان کوچک)

جو مارچ یک دختر باهوش، سرسخت و دارای خلق و خویی صمیمی و مهربانی است که یک حساب کاربری توییتر برای او ساخته شده است. وقتی ادمین این حساب کاربری که خودش یک نویسنده حرفه ای است مشغول نوشتن رمان نیست یا برای مجله نیویورکر داستان های کوتاه نمی نویسد، به سراغ حساب کاربری اصلی اش (notyouraveragejo@) که با هویت جو مارچ فعالیت می نماید می رود و وقتی که این کار هم راضی اش نمی نماید، مطالب خجالت آور و احمقانه ای را در حساب کاربری مخفی خود shitmysistersays@ توییت می نماید.

موزِس آلوئتا (کتاب لندنی های تنها)

ادمین این حساب کاربری که سال ها یک گروه فیس بوکی و واتس اپی را با هدف یاری به مهاجران تازه لندن برای سازگاری با این کلان شهر اداره می کرده است، همواره به این فکر می کرد که آیا می تواند روزی کتابی بنویسد که همه آن را بخرند. این بود که داستان خود را در قالب کتاب لندنی های تنها منتشر کرد که اتفاقاً با استقبال بسیار خوب خوانندگان در سرتاسر دنیا روبرو شد. این اتفاق باعث شد که او در بیشتر پلتفرم های اجتماعی طرفداران زیادی را به دست بیاورد و شهرتی در فضای مجازی برای خود دست و پا کند.

پس از این اتفاق او با الهام از شخصیت اصلی کتابش یک حساب کاربری ایجاد کرد و در قالب این شخصیت خیالی آغاز به فراوری محتوا و تعامل با سایر کاربران کرد.

دن کیشوت

دن کیشوت قصه ما، این ماجراجوی فریب خورده و سر به هوا در جستجوی یک سرویس ویدیویی بود که در آن درباره ماجراجویی های باشکوه فراوری محتوا کند. در همین حین با پلتفرمی روبرو می گردد که به او هم امکان اشتراک گذاری محتوا را می داد، هم امکان کسب عایدی و هم تعامل با طرفدارانش. دن کیشوت در واقع شبکه اجتماعی OnlyFans را انتخاب کرد و یک حساب کاربری با نام behindtheknightsarmour@ در آن ایجاد کرد و در آنجا به فراوری محتوای دلخواهش پرداخت.

آما (کتاب دختر، زن و دیگران)

شخصیت های آما و دومینیک علی رغم پیروزیت بزرگ نمایشنامه شان، آخرین سفر آمازون برای داهومی، و سیاست مترقی اش در حساب کاربری مجازی اش (thesbian-amma@) که بر مبنای هویت همین شخصیت اداره می گردد، هرگز به طور کامل یک شخصیت مجازی تلقی نمی شد تا زمانی که اولین سخنرانی خود را در TED ارائه داد. سخنرانی آما در خصوص پتانسیل رادیکال تئاتر در عصر دیجیتال آن قدر مجذوب کننده و قانع کردن نماینده بود که حتی مورگان مالنگا هم ویدیوی این رویداد را بازتوییت کرد و پس از آن به سرعت در فضای مجازی پخش شد.

هولدن کالفیلد (کتاب ناطور دشت)

هولدن کالفیلد که از افراد سطحی و قلابی در شبکه های اجتماعی خسته شده، در جوانی برای همواره از شبکه های اجتماعی خداحافظی می نماید و آرامشش را در جمع آوری پرندگان عجیب وغریب پیدا می نماید و این فرایند تا دهه پنجم زندگی اش ادامه پیدا می نماید، زمانی که دوباره تصمیم می گیرد به فضای مجازی برگردد ولی این بار در قالب فراوری محتوا و خلق شخصیتی بر مبنای رمان معروف جی دی سلینجر یعنی ناطور دشت. این بازگشت مجدد که تخیل خفته اینترنت را به تسخیر خود در می آورد، از قضا رسانه های اجتماعی را به آتش می کشد و دنبال نمایندگان زیادی را نصیب هولدن کالفیلد می نماید.

کاپیتان آهاب (کتاب موبی دیک)

صفحه لینکدین کاپیتان آهاب به او یاری زیادی در زمینه صید نهنگ نکرده است، اما عکس پروفایل او که یک کاپیتان ریشو در رأس بالای یک کشتی قدیمی را به تصویر می کشد، دو بار در فضای مجازی وایرال شده است: بار اول، در کنار تصویری از کاپیتان دریای سیمپسونها بود، بار دوم وقتی بود که او به میمی تحت عنوان (Oceanfaring Orville) تبدیل شد، که هر وقت کسی کار غیر معقولانه ای انجام می داد از آن استفاده می کردند. اینمیم از سوی Buzzfeed به عنوان بهترینمیم سال 2014 انتخاب شد. با این حال آهاب هنوز نمی داند که چرا مردم در خیابان او را ا ُرویل صدا می زنند.

دوریان گری (کتاب تصویر دوریان گری)

باسیل هالوارد که یک عکاس حرفه ای است پس از سال ها فراوری محتوا در اینستاگرام بر مبنای یک شخصیت خیالی زیبا و جوان، به نام دوریان گری به TikTok نقل مکان کرد. در آنجا هم او به فرایند فراوری محتوا در قالب شخصیت دوریان گری ادامه داد و دنبال نمایندگان زیادی برای آموزش های عکاسی و آرایش خود پیدا کرد. جایی که نکات و ترفندهای افسانه ای خط چشم بالدار او تنها با در قالب شخصیت دوریان گری معنا پیدا می نماید. اما این ماجرا متأسفانه، به طرز غم انگیزی به خاتمه می رسد. خودخواهی و غرور ادمین این حساب کاربری بر او تأثیر می گذارد و هنگامی که معین می گردد که او محتوای خودش را از یک حساب کاربری ناشناس مجازی می دزدیده است، ادامه فعالیت این حساب کاربری لغو می گردد و در عرض یک هفته، پروفایل foreveryoungandbeautiful@ از تمام ویدیوهایش خالی می گردد و تنها چیزی که باقی می ماند عکس پروفایل زیبای دوریان است.

مشهورترین شخصیت های پارودی توییتر

در ابن قسمت تعدادی از مشهورترین شخصیت های پارودی توییتر که عمدتاً بر مبنای شخصیت های واقعی طراحی شده اند معرفی شده اند:

کیم جونگِ اول (Kimjongnumberun@)

کره شمالی ممکن است برای همه ما یک معما باشد، با این حال شخصیت رهبر این کشور در این قالب این اکانت پارودی برای همه کاملاً قابل لمس است. نویسنده گمنام این حساب توییتری سبک زندگی کیم جونگ اون را با بیانی طنز و اغراق شده طوری به تصویر کشیده که به موجب آن او به طور مداوم با مفاهیم متضادی مثل میل به نابودی دنیا و در عین حال تمایلش برای قرار گرفتن در خط مقدم فرهنگ عامه دست و پنجه نرم می نماید.

شاهزاده چارلز (Charles-HRH@)

در زندگی واقعی، شاهزاده چارلز نماد دیپلماسی در سیاست انگلستان است. با این حال در این اکانت پارودی او این کار را خیلی خوب انجام نمی دهد. کافی است نظر شاهزاده چارلز را در خصوص مسائل گوناگون سیاسی و اجتماعی بپرسید و پاسخ صریح او را دریافت کنید: دولت؟ خوب است. اسکاتلند؟ عالی است. مایلی سایروس؟ حرف ندارد! بقیه اش را خودتان تصور کنید.

عشق فوتبال (Usasoccerguy@)

این طرفدار آمریکایی فوتبال عشق خود را به این بازی مجذوب کننده که به تازگی آن را کشف کرده است، به وسیله توییتر ابراز می نماید. تنها مشکل این است که او از نظر آشنایی با اصطلاحات ورزشی، یا نام و ملیت بازیکنان اطلاعات کاملی ندارد. البته همین مساله است که حساب کاربری عشق فوتبال را به یک اکانت پارودی درخشان تبدیل می نماید.

امپراتور پالپاتین (lordpalpatine@)

لرد پالپاتین که این روزها اوقات فراغت زیادی دارد، بیشتر آن را صرف کوشش برای نفوذ در نهادهای دولتی مختلف می نماید. اساساً او فقط سعی می نماید روزهای خوب گذشته را در قالب این اکانت پارودی دوباره زنده کند. یک حساب کاربری عالی برای طرفداران جنگ ستارگان و علاقه مندان به سیاست.

روابط عمومی ستاره مرگ (Deathstarpr@)

به جرات می توان گفت که امپراتوری ستاره مرگ روزهای بهتری را هم دیده است. اینجاست که اکانت پارودی روابط عمومی ستاره مرگ وارد عمل می گردد. این حساب کاربری طنزآمیز به طور مداوم از توییتر به عنوان وسیله ای برای اصلاح تصویر منفی خود در فکر مردم می نماید. با این حال، گاهی اوقات اوضاع طبق برنامه ریزی پیش نمی رود و افتضاحاتی به بار می آید، زیرا کوشش های ناپیروز ستاره مرگ برای نابودی زمین گهگاه به بیرون درز می نماید.

پدر قهوه خور (Coffee-dad@)

پدری که به طور مداوم در خصوص قهوه توییت می نماید (و همواره از این هشتگ استفاده نابجا می نماید) قطعاً چندان هیجان انگیز به نظر نمی رسد، اما اگر عمیق تر در محتوای این اکانت پارودی کاوش کنید، آغاز به کشف گذشته ای تاریک و غم انگیز می کنید. به نظر می رسد که قهوه تنها نقطه آرامش اوست.

من پلیس نیستم (Notapoliceman@)

پلیس مخفی بودن سخت است. با این حال این پلیس مخفی کوشش می نماید تا با استفاده از توییتر به عنوان وسیله ای برای دستگیری مجرمان احتمالی، همزمان سوءظن های احتمالی را نسبت به خودش از بین ببرد. بعضی از توییت ها دقیقاً ظریف نیستند. با این حال، به این ترتیب راه برای یک حساب تقلید خنده دار باز می گردد.

تیلور سویفت (Whattaylordoes@)

تقریباً همه طرفداران تیلور می دانند که اگر آهنگ هایش قابل قبول نباشد، او به شدت غمگین و دل شکسته می گردد. یک نویسنده خلاق هم با الهام از ایده ایده یک اکانت پارودی به نام او ایجاد نموده که ظاهراً افکار روزمره و نگرش او را به اتفاقات روزمره بیان می نماید.

آیا شما هم تابحال در شبکه های مجازی یک خلق شخصیت خیالی خلق کرده اید؟ اگر جوابتان مثبت است لینک پروفایل تان را در قسمت نظرها برای ما ارسال کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13540

به "تفریح تازه نویسندگان؛ زندگی بخشیدن به شخصیت های خیالی در شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفریح تازه نویسندگان؛ زندگی بخشیدن به شخصیت های خیالی در شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید