طرز تهیه اسپرسو با دستگاه و انواع آن

به گزارش کنفرانس هکا، در این مقاله خبرنگاران به آنالیز طرز تهیه اسپرسو با دستگاه پرداخته ایم. چرا که قهوه اسپرسو یکی از محبوب ترین انواع قهوه در جهان محسوب می گردد.پس اگر شما هم از عاشقان قهوه هستید، حتماً این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه و انواع آن

باید بدانید که اسپرسو یک نوع دانه قهوه نیست. بلکه اسپرسو به طریقه خاص آماده سازی قهوه اطلاق می شود. طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوسبه وسیلهه ای است که در آن آب نزدیک به نقطه جوش از میان دانه های قهوه آسیاب شده، عبور می کند. مایع حاصل قهوه اسپرسو نام دارد. اسپرسو در آماده سازی نوشیدنی های مختلفی مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه آمریکنو و سایر موارد مشابه به کار می رود.

تاریخچه قهوه اسپرسو

تاریخچه این نوع قهوه به اوایل قرن 20 میلادی باز می شود. در آن سال ها آنجلو موریندو از ساکنین شهر میلان ایتالیا، این روش تهیه قهوه را ابداع کرد. ماجرا از آنجا شروع شد که با صنعتی شدن غالب مردم به خصوص، کارگران وقت کافی برای آماده سازی قهوه نداشتند. از این رو موریندو دستگاه اسپرسو ساز را اختراع کرد. به وسیله این دستگاه قهوه ای غلیظ با سرعت زیاد آماده مصرف می شد.

انواع قهوه اسپرسو

بر اساس میزان حجم و غلظت قهوه حاصل از طرز تهیه اسپرسو با دستگاه، چهار نوع قهوه اسپرسو وجود دارد. این چهار نوع عبارتند از:

  1. قهوه اسپرسو ریسترتو
  2. قهوه اسپرسو لانگو یا لانگ شات
  3. قهوه اسپرسو سینگل شات
  4. قهوه اسپرسو دبل شات

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه در خانه

برای آماده سازی و سرو قهوه اسپرسو در خانه دو روش وجود دارد. یک روش استفاده از موکاپات و دیگری استفاده از دستگاه اسپرسو ساز. هر یک از این روش ها ویژگی های خاص خودش را دارد. آماده سازی اسپرسو با موکاپات روشی مقرون به صرفه و راحت است. اما قهوه حاصل از آن کرم دار نیست و خامه ندارد.

در مقابل قهوه اسپرسو حاصل از دستگاه اسپرسو ساز خانگی دارای بافتی کرمی و خامه دار است. در واقع با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز خانگی شما می توانید قهوه ای به کیفیت قهوه اسپرسو کافی شاپ سرو کنید. البته باید بدانید برای این کار احتیاج به یک هزینه اولیه جهت خرید دستگاه خواهد بود.

آماده سازی قهوه اسپرسو با موکاپات

برای پبروی از طرز تهیه اسپرسو با دستگاه موکاپات شما در ابتدا باید موکاپاتی با ظرفیت مورد نظرتان تهیه نمایید. معمولاً موکاپات ها از یک کاپ تا شش کاپ عرضه می شوند. در واقع، تعداد کاپ یک موکاپات نشان دهنده تعداد شات اسپرسو حاصل از آن موکاپات است.

  1. در اینجا ما یک موکاپات دو کاپه را در نظر می گیریم. در ابتدا موکاپات را باز نموده و در قسمت پایینی آن میزانی آب بریزید. دقت کنید که میزان آب نباید از سوپاپ بالاتر باشد.
  2. سپس در سبد قهوه که در بالای موکاپات است به میزان دو قاشق غذاخوری پودر قهوه بریزید و سطح آن را صاف کنید.
  3. حال موکاپات را بسته و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. بعد از چند دقیقه صدایی از آن به گوش می رسد. این صدا نشان دهنده جمع شدن قهوه اسپرسو حاصل در بالای موکاپات است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز روشی حرفه ای است. قهوه اسپرسو حاصل از این روش طعم و بوی قوی و بافتی کرمی دارد. برای این کار شما باید در ابتدا با قسمت های دستگاه اسپرسو ساز آشنا شوید. یک دستگاه اسپرسو ساز شامل مخزن آب، کف ساز و سبد قوه یا پرتافیلتر است.

البته در کنار این دستگاه یک وسیله ای به نام تمپر هم وجود دارد. به یاری این وسیله می توان میزان قهوه مورد استفاده را میزان گرفت. بعلاوه می توان با قسمت تخت تمپر قهوه ریخته شده در پرتافیلتر را فشرده کرد. در واقع، این وسیله هم حکم پیمانه میزان گیری قهوه را دارد و هم برای کوبیدن و فشردن قهوه کاربرد دارد. برای درست کردن یک شات یا فنجان اسپرسو، یک پیمانه قهوه ضروری است.

محبوبیت طرز تهیه اسپرسو با دستگاه

از مهمترین دلایل محبوبیتطرز تهیه اسپرسو با دستگاه در میان افراد می توان موارد زیر را نام برد:

  • آماده شدن سریع
  • غلظت زیاد
  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • اثرگذاری سریع و بالا
  • سطح بالای کافئین
  • طعم و بوی قوی و مجذوب کننده

انواع دستگاه اسپرسو ساز خانگی

همانطور که ذکر شد یک روش عالی برای اجرای طرز تهیه اسپرسو با دستگاه، استفاده از دستگاهی با همین نام یعنی اسپرسو ساز است. قهوه اسپرسو حاصل از دستگاه اسپرسو ساز هم از کیفیت بالایی برخوردار است و به عنوان پایه برای آماده سازی انواع نوشیدنی ها به کار می رود. از این رو این نوع دستگاه کاربردی و محبوب محسوب می شود. امروزه سه نوع دستگاه اسپرسو ساز خانگی وجود دارد. این سه نوع عبارتند از:

  • دستگاه اسپرسو ساز دستی
  • دستگاه اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک
  • دستگاه اسپرسو ساز اتوماتیک

البته هر یک از این سه نوع دستگاه اسپرسو ساز خود شامل چندین مدل و برند هستند. از برترین مارک های سازنده دستگاه اسپرسو ساز خانگی می توان به مارک های دلونگی، نوا، گوسونیک، نسپرسو، مایر و مباشی اشاره نمود. در ادامه مقاله این سه نوع دستگاه اسپرسو ساز خانگی و نیز دو برند دلونگی و نوا را که از محبوب ترین ها در بازار ایران هستند، مورد آنالیز قرار می دهیم.

دستگاه اسپرسو ساز دستی

این نوع دستگاه اسپرسو ساز نسبت به انواع نیمه اتوماتیک و اتوماتیک دارای ابعاد و قیمت کمتری است. دستگاه اسپرسو ساز دستی یا اهرمی به یاری نیروی دست و فشردن یک اهرم کار می کند. در واقع فشار دست شما نیروی مورد احتیاج برای حرکت آب جوش در میان قهوه را ایجاد می کند.

دستگاه اسپرسو ساز اتوماتیک

این نوع از دستگاه های اسپرسو ساز همانطور که از نامش پیداست، تمام مراحل آماده سازی قهوه اسپرسو را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. در واقع، شما با فشار دادن یک دکمه و اجرای طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز اتوماتیک می توانید قهوه اسپرسو مورد نظرتان را تحویل بگیرید. البته این نوع از دستگاه های اسپرسو ساز از قیمت بالایی برخوردار هستند.

دستگاه اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک

این نوع از دستگاه های اسپرسو ساز از رایج ترین و کاربردی ترین ها هستند. به طوری که معمولاً در اغلب خانه ها یا کافه ها از همین دستگاه استفاده می شوند. در این نوع دستگاه مراحل تهیه قهوه اسپرسو همگی به وسیله دستگاه انجام می شود. فقط در سرانجام با حاضر شدن قهوه، شما خودتان باید اضافه کردن فوم شیر و سایر موارد مشابه را انجام دهید.

دستگاه اسپرسو ساز دلونگی

برند ایتالیایی دلونگی یکی از محبوب ترین و بزرگ ترین برند های فراوری کننده وسایل و لوازم مربوط به خانه محسوب می شود. این برند در سال های اخیر فراوری و صادرات خود را به طرز چشمگیری افزایش داده است. به طوری که امروزه محصولات دلونگی به بیشتر از 80 کشور جهان صادر می شوند. این برند طیف وسیعی از لوازم خانگی مانند انواع جارو برقی، انواع قهوه ساز، انواع دستگاه های خانگی تنظیم کننده دما، انواع سرخ کن و سایر وسایل و دستگاه های مشابه را فراوری می کند.

از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات این برند می توان انواع دستگاه قهوه ساز و اسپرسو ساز را نام برد. مدل های (BCO421)، (850.M)، (EC685)، (685)، (431)، (BCO420)، (BCO431.S)، (85) از جمله محبوب ترین دستگاه های اسپرسو ساز برند دلونگی محسوب می شوند. از میان این مدل های محبوب، دستگاه اسپرسو ساز دلونگی 685 را مورد آنالیز قرار داده و نحوه کار با آن را توضیح می دهیم.

نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز دلونگی 685

دستگاه های اسپرسو ساز این برند ایتالیایی دارای دفترچه راهنمای فارسی هستند. شما به راحتی می توانید از این دفترچه استفاده نموده و دستگاه اسپرسو ساز خود را راه اندازی نمایید.

  1. در اولین مرحله باید مخزن پشتی دستگاه را پر از آب تصفیه شده نموده، سپس دستگاه را روشن نمایید.
  2. خوب است اجازه دهید دستگاه بدون وجود پودر قهوه کار کند. سپس با تمپر داخل پرتافیلتر را از پودر قهوه پر کنید. با ته تمپر سطح قهوه را صاف نموده و به خوبی فشار دهید.
  3. حال می توانید پرتافیلتر را در جای مخصوص خود قرار دهید.
  4. فنجان یا لیوان مورد نظر خود را در زیر شیر مخصوص قهوه قرار داده و دکمه قهوه را بزنید تا قهوه اسپرسو از شیر به داخل فنجان یا لیوان شما سرازیر شود.
  5. این دستگاه دارای دو نازل قهوه است. در نتیجه می توان هم سینگل شات و هم دابل شات اسپرسو با آن تهیه کرد.
  6. در خاتمه باید پرتافیلتر را از دستگاه جدا نموده و آن را تمیز و خشک کنید.
  7. بعلاوه یکبار اجازه دهید که دستگاه بدون پودر قهوه کار کند تا پاکسازی شود.

دمای آب مورد استفاده در دستگاه را می توان با استفاده از دکمه ای که در آن تعبیه شده تنظیم نمود. معمولاً دمای 90 تا 117 برای این کار توصیه می شود. میزان فشار خروجی این دستگاه را نیز می توان روی یکی از درجه های کم، میانه یا زیاد تنظیم کرد.

شما می توانید شیر را با بخار پرفشار حاصل از دستگاه جوش آورید و به قهوه اسپرسوی خود اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که نازل این دستگاه دارای دو گزینه و (cappuccino) است. اگر تنها داغ شدن شیر مد نظر شماست، گزینه (hot milk) را انتخاب کنید. اما اگر خواستار فوم شیر هستید، گزینه (cappuccino) مناسب خواهد بود. شیر حاصل از این گزینه حالت کف دار و خامه ای دارد.

دستگاه اسپرسو ساز نوا

برند نوا یکی از برندهای مطرح ژاپنی است که انواع وسایل برقی و لوازم خانگی را طراحی و فراوری می کند. دفتر اصلی این برند در کشور ژاپن است اما محصولات آن در کشور چین ساخته می شوند. از جمله محصولات این برند مطرح می توان به انواع تلویزیون، انواع همزن، انواع هود آشپزخانه، انواع دستگاه قهوه ساز و اسپرسو ساز و سایر وسایل و دستگاه ها اشاره نمود.

از سری محصولات پرطرفدار این برند دستگاه های اسپرسو ساز نوا هستند. مدل های (128 Nova)، (148 Nova)، (146 Nova)، (131 Nova)، (140 Nova)، (139 Nova)، (147 Nova)، (144 Nova) و (149 Nova) نوا از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. این مدل ها در بازار ایران نیز فروش بالایی دارند. از میان این مدل های محبوب، دستگاه اسپرسو ساز نوا را مورد آنالیز قرار داده و نحوه کار با آن را توضیح می دهیم.

نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا 147

این مدل از سری دستگاه های اسپرسو ساز نوا از باکیفیت ترین و پرطرفدارترین انواع اسپرسو ساز به شمار میرود. طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز نوا 147 به این توضیح است:

  1. مانند سایر دستگاه های اسپرسو ساز شما باید در ابتدا مخزن دستگاه را از آب تصفیه شده پر نمایید.
  2. سپس دستگاه را روشن کنید تا آب داغ شود. حالا با استفاده از تمپر میزان کافی قهوه برداشته و پرتافیلتر را پر می کنیم.
  3. بعد از صاف کردن و فشار دادن قهوه با ته تمپر، می توان پرتافیلتر را در جای خود روی دستگاه نصب کرد.
  4. در این مرحله لیوان یا فنجان خود را روی سینه دستگاه در زیر شیر قرار می دهیم.
  5. دکمه قهوه را فشرده و منتظر خروج ریختن قهوه می مانیم.
  6. این دستگاه نیز مانند اسپرسو ساز دلونگی 685 دارای یک شیر نازل است که با استفاده از آن می توان شیر را داغ و کف دار نموده و سپس به اسپرسو اضافه کرد.
  7. بعلاوه دستگاه دارای دکمه چرخان است که با استفاده از آن می توان میزان فشار دستگاه را تنظیم نمود.

نتیجه گیری

قهوه اسپرسو با ویژگی هایی که دارد، یکی از محبوب ترین انواع قهوه در سراسر جهان محسوب می شود. از این رو دستگاه های اسپرسو ساز متنوعی به وسیله برندهای مختلف فراوری شده است. در این سری از مقاله های خبرنگاران تاریخچه، انواع، ویژگی ها، روش های آماده سازی از جمله طرز تهیه اسپرسو با دستگاه و سایر موارد مشابه را مورد آنالیز قرار دادیم. شما می توانید با خیالت راحت و در کوتاه ترین زمان ممکن انواع قهوه و لوازم و وسایل مربوط به آن را از خبرنگاران تهیه نمایید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13938

به "طرز تهیه اسپرسو با دستگاه و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه اسپرسو با دستگاه و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید