طرز تهیه آش گوجه سبز مجلسی به 2 روش با گوشت و بدون گوشت

به گزارش کنفرانس هکا، آش گوجه سبز یکی از محبوب ایرانی است که با گوجه سبز یا آلوچه های سبز ترش بهاری درست می گردد. البته اگر این میوه را فریز کنید، می توانید در دیگر ماه های سال هم این آش خوشمزه و ملس را بپزید. مناسب فصول بهار و تابستان است. در این مقاله از در به 2 مدل طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت و بدون گوشت می پردازیم. در خاتمه، همه نکات پخت این و بدون گوشت را هم برایتان شرح خواهیم داد.

طرز تهیه آش گوجه سبز مجلسی به 2 روش با گوشت و بدون گوشت

مواد لازم برای تهیه آش گوجه سبز بدون گوشت

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
گوجه سبز350 گرم
سبزی آشنیم کیلوگرم
عصاره گوشت آماده یا آب مغز قلم1 لیوان فرانسوی دسته دار
پیاز (برای پیاز داغ)1 عدد میانه
نخود1 لیوان فرانسوی دسته دار
عدسنصف لیوان فرانسوی دسته دار
برنج نیم دانهنصف لیوان فرانسوی دسته دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه اندازه لازم
روغن مایع سرخ کردنیبه اندازه لازم
سبزی خشک نعناعبه اندازه دلخواه
سیر (برای سیر داغ)چند حبه

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت آش گوجه سبز بدون گوشت: 2 ساعت

مراحل طرز تهیه آش گوجه سبز گیاهی و وگان

برای درست کردن آش گوجه سبز ابتدا باید حبوبات را خیس کنید، سپس بقیه مواد را آماده نموده و به ترتیب آن ها را بپزید. استفاده از چاشنی ها هم در طرز تهیه آش گوجه سبز اختیاری است. اگر از زمان پخت حبوبات صرف نظر کنیم و آن ها را در زودپز بپزید، به خاطر استفاده نشدن گوشت در این روش تهیه آش گوجه سبز، زمان پخت تا 1 ساعت هم کاهش خواهد یافت. این آش مناسب گیاهخواران نیز هست.

مرحله اول: حبوبات و برنج را از قبل خیس کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش گوجه سبز، حتما حبوبات را از قبل بخیسانید. برای خیس کردن نخود، 24 ساعت زمان بگذارید ولی برای عدس و برنج نیم دانه، 1 ساعت قبل از آغاز آشپزی کافی است. آبی که نخود را در آن خیس نموده اید، هر چند ساعت یک بار عوض کنید تا نفخ آن تا جای ممکن گرفته گردد.

در صورت تمایل می توانید انواع حبوبات از جمله عدس و نخود و برنج نیم دانه را از فروشگاه های به صورت حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله دوم: بقیه مواد آش گوجه سبز را آماده کنید

قبل از آغاز به آشپزی، سبزی آش (همان) را تمیز کنید و بشویید. آن ها را بعد از این که آب خود را از دست دادند، خرد کنید و کنار بگذارید. سپس پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه اندازهی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی گردد. زردچوبه و فلفل سبز را به پیازها اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا خامی آن ها گرفته گردد.

شما می توانید انواع روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد، سبزی منجمد آش، فلفل سیاه و زردچوبه به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله سوم: حبوبات و عصاره قلم را اضافه کنید

عدس، نخود و برنج را که از قبل خیس خورده بودند، آبکش نموده و به پیاز و ادویه ها اضافه کنید. را به همراه 2 لیوان آب جوش، به مواد اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا آغاز به جوشیدن نمایند. اگر از عصاره های بسته بندی گوشت استفاده می کنید، قبل از اضافه کردن به مواد، آن را در اندازهی آب حل کنید تا گلوله نگردد. سپس به مواد اضافه کنید.

انواع عصاره گوشت بسته بندی شده را می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم: حبوبات آش گوجه سبز را بپزید

وقتی مواد داخل قابلمه آغاز به قل زدن کردند، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و درب ظرف را بگذارید. اجازه دهید حبوبات کاملا بپزند و نرم گردد.

مرحله پنجم: گوجه سبز و سبزی را به مواد آش اضافه کنید

بعد از پختن حبوبات، گوجه سبزهای شسته و سبزی آش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا گوجه سبزها بپزند و نرم شوند. نمک آش را بچشید و آن را اندازه کنید. وقتی آش پخت، روی آن را با پیاز داغ ، و سیر داغ تزیین و سرو کنید.

اگر مایل باشید می توانید سبزی خشک نعناع، پیاز داغ و سیر داغ آماده را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های خریداری نمایید.

مواد لازم برای پخت آش گوجه سبز با گوشت

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
گوجه سبز750 گرم
گوشت چرخ نموده300 گرم
سبزی آش1 کیلوگرم
بلغور گندم1 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
لوبیا قرمزنصف لیوان فرانسوی دسته دار
عدسنصف لیوان فرانسوی دسته دار
پیاز4 عدد بزرگ
نعناع خشک3 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه اندازه لازم
روغن سرخ کردنیبه اندازه کافی

مراحل طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت

برای درست کردن آش گوجه سبز با گوشت، علاوه بر طی کردن مراحل طرز تهیه آش گوجه سبز بدون گوشت، باید گوشت چرخ نموده را هم سرخ نموده و بپزید و سپس به مواد آش اضافه کنید. از آن جایی که گوشت چرخ نموده زود می پزد، زمان پخت این آش تفاوت چندانی با مدل قبل ندارد ولی اگر از گوشت تکه ای برای داخل آش بهره ببرید، باید زمان بیشتری را به پخت آن اختصاص دهید.

مرحله اول: مواد آش گوجه سبز را آماده کنید

در ابتدا لوبیا قرمز را از شب قبل در اندازهی آب خیس کنید. عدس و بلغور گندم را یک ساعت قبل از پخت بخیسانید و آبکش کنید. سبزی آش را بشویید و خرد کنید. پوست پیاز ها را بگیرید و آن ها را خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. سپس پیازها را در اندازهی روغن سرخ کنید تا طلایی گردد.

شما می توانید برای خرید بلغور گندم به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت چرخ نموده را تفت دهید و بپزید

در این مرحله به اندازه 1 قاشق از پیازهای سرخ شده را جدا کنید و با گوشت چرخ نموده تفت دهید. بقیه پیاز را برای تزیین روی آش جدا بگذارید. به گوشت چرخ نموده و پیاز، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه بزنید و تفت دهید. حرارت را ملایم نموده و درب ظرف را بگذارید تا گوشت بپزد.

در صورت تمایل می توانید انواع گوشت چرخ نموده را از فروشگاه های به صورت حضوری و اینترنتی خریداری نمایید.

مرحله سوم: حبوبات آش گوجه سبز را بپزید

یک قابلمه دیگر روی شعله گاز بگذارید. به اندازه 1 قاشق دیگر از پیاز داغ را بریزید و لوبیای آبکش شده را به آن اضافه کنید. 2 لیوان آب به لوبیا بیفزایید و بعد از جوش آمدن، اجازه دهید لوبیاها بپزند. وقتی لوبیاها نیم پز شدند، بلغور و عدس را به مواد بیفزایید. همه مواد که پختند، سبزی آش گوجه سبز را اضافه کنید. در این روش هم ترکیب سبزی آش گوجه سبز همان سبزی آش رشته است.

برای خرید لوبیا قرمز می توانید به صورت حضوری اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله چهارم: گوجه سبز و گوشت چرخ نموده را به آش اضافه کنید

گوجه سبز هایی را که از قبل شسته بودید را به قابلمه اضافه کنید. گوشت چرخ نموده پخته شده را هم به قابلمه بیفزایید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید که همه مواد بپزند و طعم یکدستی بگیرند.

مرحله آخر: آش گوجه سبز را بپزید و سرو کنید

ادویه ها و نمک آش را اندازه کنید. صبر کنید آش گوجه سبز جا بیفتد. در سرانجام روی آش گوجه سبز را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین و در ظرف مناسب سرو کنید.

در صورت تمایل می توانید نمک را از فروشگاه های به صورت حضوری و اینترنتی خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه آش گوجه سبز

  • در طرز تهیه آش گوجه سبز، اضافه کردن عصاره یا آب قلم و انواع استاک مرغ، گوشت یا سبزیجات می تواند هم به طعم خوب آش یاری کند و هم غلظت آن را بیشتر کند. بعلاوه افزودن آب قلم یا استاک، آش گوجه سبز را مقوی تر هم خواهد نمود. ولی اگر عصاره را در دسترس نداشتید، می توانید از عصاره های آماده هم بهره ببرید.
  • بعد از اضافه کردن گوجه سبزها و سبزی آش، بهتر است درب قابلمه را روی ظرف نگذارید ولی حرارت را روی ملایم تنظیم کنید تا آش نسوزد. باز گذاشتن درب قابلمه باعث می گردد رنگ آش شما تیره نگردد.
  • در تهیه آش گوجه سبز می توانید از حبوبات دلخواه مثل لپه، لوبیا چیتی، لوبیا سفید و عدس به همراه بلغور گندم یا برنج نیم دانه بهره ببرید.
  • اگر می خواهید هنگام خوردن آش، هسته های گوجه سبز را زیر دندان احساس نکنید، می توانید از قبل، گوجه سبزها را در کمی آب بپزید و بعد از نرم شدن، هسته ها را جدا کنید. سپس گوشت گوجه سبزها را در آش بریزید.
  • اگر در طرز تهیه آش گوجه سبز از بلغور گندم یا برنج نیم دانه استفاده می کنید، مراقب باشید آش تان ته نگیرد. در این صورت باید هر چند دقیقه یک بار، مواد داخل قابلمه را هم بزنید.
  • در صورت دلخواه می توانید کمی رشته آش هم به مواد اضافه کنید. افزودن رشته باید در 15 دقیقه نهایی پخت آش گوجه سبز باشد. رشته آش را به روش های اینترنتی و حضوری از بخرید.
  • با گوجه سبز غذاهایی مثل اشکنه گوجه سبز یا خورش گوجه سبز هم می توانید درست کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن آش گوجه سبز

در طرز تهیه آش گوجه سبز از چه سبزی استفاده می گردد؟

مثل همه آش های اصیل ایرانی از جمله ، در طرز تهیه آش گوجه سبز هم از سبزی آش استفاده می گردد. سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز و شوید است که ترکیب آن ها مساوی است. می توانید از چند برگ اسفناج یا برگ چغندر هم برای سبزی آش بهره ببرید. ولی اندازه آن ها باید کمتر باشد.

آش گوجه سبز متعلق به کدام شهر است؟

بعضی افراد این آش را با آش گوجه تبریزی اشتباه می گیرند و آن را اصالتا تبریزی می دانند ولی در خصوص این که دقیقا آش گوجه سبز به کدام شهر تعلق دارد، معین نیست. هر چند طرز تهیه این دو آش بسیار به هم شبیه است و بعضی آش گوجه سبز را هم جزو آش های اصالتا تبریزی می دانند.

چرا آش گوجه سبز ته می گیرد؟

اضافه کردن برنج یا بلغور گندم باعث می گردد آش زود ته بگیرد به همین علت هر چند دقیقه یک بار باید مواد داخل قابلمه را هم بزنید.

آیا می توان به جای گوشت چرخ نموده از گوشت تکه ای در تهیه آش گوجه سبز استفاده کرد؟

رسپی اصلی این غذا با گوشت چرخ نموده است، اما شما می توانید گوشت را به صورت تکه ای تفت بدهید و بپزید و در نهایت به محتویات آش آلوچه یا گوجه سبز اضافه نمایید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17029

به "طرز تهیه آش گوجه سبز مجلسی به 2 روش با گوشت و بدون گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش گوجه سبز مجلسی به 2 روش با گوشت و بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید