طرح انتقال آب از کاهش جمعیت مناطق روستایی و مرزی جلوگیری می نماید

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، محمد علایی ظهر یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد:جلوگیری از کاهش جمعیت در مناطق روستایی و مرزی اولویت آب منطقه ای بوده و انتقال آب از دریای عمان مهمترین راه چاره برای جلوگیری از کاهش جمعیت مناطق روستایی شرق کشور است.

طرح انتقال آب از کاهش جمعیت مناطق روستایی و مرزی جلوگیری می نماید

وی اضافه نمود:فاز اول مطالعاتی این طرح تا سرانجام سال نهایی می گردد و در صورت آمادگی بخش خصوصی وارد فاز اجرایی خواهد شد، بخش خصوصی نیز در انتظار امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت و معدن و نیرو برای تضمین خرید آب است تا اقدامات اجرایی را آغاز کند.

مدیر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: طرح انتقال آب از هزار مسجد نیز در دست پیگیری است و با رعایت کامل موضوعات زیست محیطی این اقدام انجام خواهد شد و قرار گردیده است آب مازاد بر احتیاج شمال هزار مسجد به مشهد منتقل گردد که بخشی از آن به صورت خط انتقال و بخشی به صورت احداث کارخانه های بسته بندی آب است.

وی تاکید نمود:خشکسالی خراسان رضوی وارد هجدهمین سال خود گردیده است و سال جاری نیز خشک ترین سال در دهه اخیر بوده است و این در حالی است که تبخیر و تعرق در این منطقه نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و میانگین بارندگی استان از 251 میلی متر چهل ساله به 209 میلی متر 15 ساله و 198 میلی متر در ده ساله اخیر رسیده است.

علایی اعلام کرد:برای جلوگیری از کاهش اثرات مدیریتی بر منابع آبی باید از بارگزاری های بیش از ظرفیت و ناهمخوان با پتانسیل استان جلوگیری گردد و نباید بیش از توان طبیعت از آن استفاده کرد و همچنین از آلودگی آب و فراوری فاضلاب نیز تا حد مقدور کاسته گردد.

22 درصد ظرفیت سدهای استان پر گردیده است

وی اضافه نمود:تغییر نوع بارش از برف به باران باعث گردیده است ذخیره برفی بسیار کم گردد و آورده رودخانه ها کاهش پیدا کند و سیلاب نیز بیشتر گردد که مشکلاتی را در پی دارد و خساراتی را به بار می آورد این مسائل باعث گردیده است که اکنون 22 درصد ظرفیت سدها پر باشد.

وی گفت:طرح سازگاری با کم آبی در استان برای 37 دشت تهیه گردیده است و برای 28 شهرستان نیز طرح سیمای آبی در حال تدوین است و تا 20 روز دیگر طرح استانی تکمیل و به وزارت نیرو ارسال خواهد شد و گفتنی است که برنامه های فوق براساس نتیجه محوری و برای رسیدن به 75 درصد برداشت از منابع آبی در سال 1420 تدوین گردیده است.

وی ادامه داد:86 درصد از آب استان در کشاورزی مصرف می گردد و براساس آماری که وزارت کشاورزی منتشر نموده است 30 درصد محصولات کشاورزی به هدر می رود و اگر ما بتوانیم از این مقدار هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم و همچنین بهره وری و کشت گلخانه ای را در کشاورزی افزایش دهیم می توانیم بدون کاهش حجم فراوریات کشاورزی از مصرف آب در این حوزه بکاهیم.

علایی در مورد استفاده از آبهای مرزی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بین المللی اعلام کرد:در جلسه ای که چندی قبل با مسئولان ترکمنستانی داشتیم تعیین شد از ابتدای بهره برداری از سد دوستی تاکنون ایران 60 میلیون متر مکعب بیشتر از سهم خودش استفاده نموده و این در حالی است که سهم هر کدام از طرفین 50 درصد است که مقرر شد این اضافه برداشت جبران گردد.

وی گفت: در حدود 7300 حلقه چاه غیر مجاز تاکنون مسدود گردیده است و پیش بینی می کنیم در حدود 10 هزار چاه غیر مجاز دیگر نیز موجود باشد که باید مسدود شوند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 274

به "طرح انتقال آب از کاهش جمعیت مناطق روستایی و مرزی جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح انتقال آب از کاهش جمعیت مناطق روستایی و مرزی جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید