در تهران آخر هفته کجاها برویم؟

به گزارش کنفرانس هکا، بدون هیچ شک و تردیدی باید بگوییم که پایتخت و یکی از کلانشهرهای ایران، یعنی شهر تهران در کنار پر جمعیت بودن خود و تمام اهمیت های سیاسی، مالی، اجتماعی، فرهنگی که از آن برخوردار است، مقصدی فوق العاده جذاب برای تمام گردشگران داخلی و خارجی کشور عزیزمان ایران است که قطعا، نمی توان از تمام جاذبه ها و جذابیت های نهفته شده در اقصی نقاط آن ظرف مدت زمان کوتاهی بازدید بعمل آورد! شهر تهران با به سلطنت رسیدن خاندان قاجاریه تبدیل به پایتخت شد و از همان سال تا کنون، روز به روز مدرن تر و جهانی تر از قبل شده و در حال حاضر نیز از شهرتی بسیار برخوردار است. در شهری مثل تهران که از این همه بزرگی و سخاوت برخوردار است و می توان در هر لحظه ای از آن با کلی مکان تفریحی و دیدنی روبرو شد، شلوغی و ازدحام به اوج خود رسیده و شاید تنها فرصتی که خانواده های ساکن تهران یا حتی سایر شهرهای دیگر کشورمان برای گشت و گذار و سیر و سیاحت پیدا می نمایند، آخر هفته در تهران باشد که دیگر نه خبری از کار و گرفتاری های روزمره است و نه ترافیک همواره برجسته کلانشهر تهران در بدترین شرایط خود به سر می برد! در ادامه مطلب تعطیلات آخر هفته در تهران با خبرنگاران همراه شوید تا قدری بیشتر با تفریح در تهران یا به اصطلاح تهرانگردی آشنایی پیدا نمایید و راهی برای گذران پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران برای خود و خانواده بیابید.

در تهران آخر هفته کجاها برویم؟

بام تهران برای تهرانگردی

یکی از بهترین نقاط کلانشهر تهران که می توان آن را در بین گزینه ها برای تعطیلات آخر هفته در تهران قرار داد، بام تهران است. در سالیان گذشته خصوصا از سال 1394 تاکنون امکانات تفریحی و خدماتی متعددی برای بام تهران در نظر گرفته شده تا شما بازدیدکنندگان عزیز با کمترین مسئله ای به هنگام تهرانگردی روبرو شوید. لازم است بدانید که بام تهران به لحاظ موقعیت مکانی خود از انتهای خیابان ولنجک که دارای ارتفاعی معادل با 1830 متر شروع و تا ایستگاه نخست تله کابین توچال یعنی در ارتفاع 1910 متری از سطح دریا ادامه پیدا می نماید. در بام تهران شما به همراه اعضای خانواده و دوستانتان می توانید از تمیزی هوا، محیط کوهستانی و همچنین چشم انداز 360 درجه ای لذت ببرید و در صورت تمایل خود را به بخش تفریحاتی توچال (بخش فوقانی بام تهران) برسانید که هم دارای انواع و اقسام باشگاه های ورزشی بوده و هم دارای پیست اسکی توچال و تله کابین توچال است. ناگفته نماند که در بین تمامی امکانات ورزشی و تفریحی موجود در این جاذبه گردشگری، باشگاه بانجی جامپینگ آن به دلیل برخورداری از سکویی 40 متری و همچنین نخستین مرکز تاسیس شده برای این حرفه ورزشی دارای شهرت بسیاری هست. همچنین ذکر این نکته برای تکیمل تفریح در تهران یا به عبارتی تهرانگردی نیز خالی از لطف نخواهد بود که تله کابین بام تهران موسوم به تله کابین توچال دارای 7 ایستگاه در ارتفاعات گوناگون بوده که نهایتا شما را تا نزدیکی های قله توچال بالا خواهد برد.

برج میلاد برای تهرانگردی

اصلی ترین و شاخص ترین نماد پایتخت ایران، یعنی کلانشهر تهران و حتی ایران، برجی است به ارتفاع 435 متر که در بخش شمال غربی این کلانشهر واقع شده است. زیربنای برج میلاد در حدود 13 هزار متر است و طبق آمار رسمی با توجه به وجود دکل مخابراتی در راس، بایستی آن را ششمین برج بلند مخابراتی در کل جهان قلمداد کنیم. گردشگران عزیز در زمان تهرانگردی توجه داشته باشید که در برج میلاد شما با یک نمونه کامل از تمام بخش های مختلف کشور روبرو خواهید شد و به همین خاطر است که بعضی از گردشگران و بازدیدکنندگان این برج ملی بعد از اتمام گشت و گذارهای خود عنوان نموده اند که با حضور در این برج دیگری نیازی به سفر به سایر شهرها و استان های دیگر این سرزمین حس نمی کنند. در داخل برج میلاد فارغ از بخش های فروشگاهی، فودکورت های مختلف و کافه رستوران های مجلل که مناسب پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران هستند، شما می توانید با سالن های نمایشی و همایشی متعدد، بخش های تفریحی برای بچه ها، نوجوانان، جوانان و همچنین بزرگسالان روبرو شوید و در بخش بیرونی برج نیز همواره ایستگاه های تفریحی و جذابی برای لذت بیشتر شما از تفریح در تهران در نظر گرفته شده که البته این قبیل امکانات تفریحی و اماکن تفرجگاهی همیشگی نبوده و بر حسب قراردادی که با بخش مدیریت برج میلاد بسته شده، در یک بازه زمانی تعیین دایر و بعد از اتمام مدت قرارداد نیز جمع می شوند. علاقمندان به تهرانگردی بد نیست جهت درک بهتر و بیشتر از شکوه و عظمت این نماد وطنی بدانند که 3 سال فقط مطالعات پیش ساختی در مورد احداث این برج مرتفع به طول انجامیده و فاز اجرایی آن در دی ماه سال 1376 خورشیدی کلید خورده و کل پروژه ساخت آن نیز بدون در نظر دریافت زمان مطالعاتی، چیزی نزدیک به 11 سال وقت و هزینه برده است که نهایتا بدون هیچگونه جبهه گیری سیاسی و جناحی باید بگوییم که این مهندس محمدباقر قالیباف بود که توانست در نهایت با هموار کردن شرایط لازم در دوران شهرداری خود، ظرف مدتی 30 ماهه مابقی مراحل ساخت برج را که در دوران شهردار قبلی شروع شده بود، تکیمل نماید و یک سازه عظیم و بین المللی را تقدیم ویترین سازه ای ایران نماید.

پل طبیعت برای تهرانگردی

پل طبیعت یکی دیگر از ایستگاه های کاملا خانوادگی و مفرح برای تهرانگردی است که می توان پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران را در آن گذراند و با گشت و گذار بر روی طبقات مختلفش ساعات خوشی را به جای در خانه نشستن و غصه غروب خورشید را خوردن، سپری نمود. لازم است بدانید که پل طبیعت در حال حاضر بزرگترین پل غیر خودرویی موجود در منطقه خاورمیانه است که از ارتفاعی 40 متری و مساحتی 7000 مترمربعی برخوردار است. این پل که گزینه ای عالی برای تعطیلات آخر هفته در تهران به شمار می آید، از سه طبقه با امکانات متنوعی ساخته شده و طراح آن یک بانوی هنرمند و خوش ذوق ایرانی به نام سرکار خانم لیلا عراقیان بوده است. تهران گردها و افرادی که راهی تهرانگردی هستند، باید بدانند که پل طبیعت یکی از بکر ترین مکان هایی است که ارزش بیش از یکبار دیدن و حضور بر روی خود را دارد! این پل در حدفاصل بوستان آب و آتش و همچنین بوستان طالقانی واقع شده و به همین خاطر نام آن را طبیعت گذاشته اند. پل طبیعت در منطقه عباس آباد تهران نهاده شده و بصورت تمام و کمال عرض بزرگراه مدرس را پوشش داده است. همچنین از قلم نیفتد که با توجه به چشم اندازهای فوق العاده این پل نسبت به محیط پیرامونش و همچنین سیستم تهویه مناسب و نورپردازی آن در شب، همواره می توان در آن با شرایط آب و هوایی مساعد خصوصا در فصل گرم سال یعنی تابستان رو به رو شد و عکس های خاطره انگیزی از پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران را برای خود گرفت.

میدان آزادی برای تهرانگردی

میدان آزادی نام یکی از بزرگترین میادین شهری ایران است که می توان آن را در کنار سایر نمادهای اصلی پایتخت کشورمان یعنی کلانشهر تهران قرار داد. میدان آزادی از مساحتی حدودا 50 هزار مترمربعی برخوردار است و شکل کلی آن همچون یک بیضی بزرگ در بخش غربی تهران هست. میدان آزادی درست در مرکز خود دارای یک برج 48 متری و بسیار چشم نواز و همچنین فوق العاده معروف لااقل در سطح قاره ای است که با نام آزادی یا شهیاد شناخته می شد و می توان با مراجعه به آن پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران را شاد و خاطره انگیز تجربه کرد. بد نیست بدانید که میدان آزادی بنابر دستور مستقیم محمدرضا شاه پهلوی در سال 1349 شمسی جهت یادبودی از جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ساخته شد و از آن موقع تا کنون به عنوان یکی از برجسته ترین جاذبه های دیدنی برای تعطیلات آخر هفته در تهران یا به عبارتی تهرانگردی شناخته می گردد. این میدان از بخش های چمن کاری و گل کاری شده بسیار چشم نوازی نیز برخوردار است و همه روزه غیر از روزهای شنبه می توان برای بازدید از بخش های مختلف آن و تفریح در تهران اقدام کرد.

دربند برای تهرانگردی

اگر بخواهیم در مورد محله های باصفا و گردشگر پسند شهر تهران صحبت کنیم باید به محله دربند اشاره نماییم که در بین تمامی این محلات به استناد نظرسنجی بوجود آمده از عموم مردم کلانشهر تهران با اختلاف بسیار فاحشی نسبت به دیگر محلات این کلانشهر کشورمان، مورد توجه و استقبال مردم نهاده شده و تقریبا تمام تهرانی ها بر این مورد که دربند بهترین مکان ممکن جهت پذیرایی از میهمانان خارجی و فوق العاده خاص بوده، متفق القول هستند. محله دربند در بخش شمالی تهران واقع شده و از شرایط آب و هوایی فوق العاده خنک و مساعدی برخوردار است. در دربند شما می توانید خاطره ای شیرین از تعطیلات آخر هفته در تهران برای خود و عزیزانتان ثبت کنید. در این محله جذاب و همواره پر هیاهوی تهران که مناسب پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران هست، به سراغ کافه ها و رستوران های دنج بروید، از تله سیژ دربند بهره ببرید و اگر هم دوست داشتید وارد جهت کوهپیمایی آن شوید. پیرامون تهرانگردی در این محله ناگفته نماند که محله دربند بیشتر به عنوان یکی از دهکده های تاریخی منطقه شمیران به حساب می آید و دارای ارتفاع 1700 متری از سطح دریا است.

کاخ گلستان برای تهرانگردی

اگر برای پر کردن تعطیلات آخر هفته در تهران به دنبال مکان هایی تاریخی با حال و هوایی از گذشته های این مرز و بوم هستید، پیشنهاد می کنیم سری به مجموعه کاخ گلستان بزنید. این جاذبه تاریخی از جمله دیدنی ترین اماکن موجود برای تهرانگردی شماست که اگر بخواهیم خیلی خلاصه در مورد تاریخچه آن برایتان صحبت کنیم، باید بگوییم ساخت کاخ گلستان بدون در نظر دریافت بخش های جذابی که در حال حاضر در مساحت این کاخ به چشم می خورند، مربوط به زمان سلطنت شاه عباس صفوی می گردد و این کاخ تا زمان حکمرانی شاه ناصری قاجارها به طور مداوم دستخوش تغییرات فراوانی شده و در زمان حکومت های قاجاریه و پهلوی از آن جهت برپایی مراسم تاجگذاری استفاده می شده است. مجموعه کاخ گلستان که از گزینه های مناسب برای گذران آخر هفته در تهران به شمار می آید، در حال حاضر دارای بخش هایی از قبیل نگارخانه، خلوت کریم خانی، موزه مخصوص کاخ اختصاصی، عمارت شمس العماره، موزه برلیان، عکاس خانه، عمارت بادگیر، موزه حوضخانه، موزه مردم شناسی و همچنین عمارت الماس بوده و می تواند میزبان شما برای پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران باشد.

بوستان آب و آتش برای تهرانگردی

برای علاقمندان به تفریح در تهران، بوستان آب و آتش یکی از بی نظیرترین مقاصد ممکن می تواند تلقی گردد. در این بوستان که در بخش شرقی پل طبیعت نیز واقع شده، شما می توانید با امکانات متنوع و مختلفی روبرو شوید و پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران خوشی را در کنار سایر دوستان و همراهانتان در این مجموعه فضای سبز کلانشهر تهران سپری نمایید. گفتنی است که بوستان آب و آتش در سال 1388 شمسی افتتاح شده، از مساحتی برابر با 24 هزار مترمربع برخوردار است و نام دیگر آن بوستان حضرت ابراهیم (ع) است.

سافاری وحشت پارک چیتگر برای تهرانگردی

یکی از مقاصد فوق العاده هیجان انگیز برای پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران که البته تجربه آن به کسانی که از بیماری های قلبی رنج می برند، توصیه نمی گردد، سافاری وحشت پارک چیتگر در کلانشهر تهران است. شما در این سافاری می توانید با ژانرها و بخش های مختلف وحشت آوری نظیر اتاق سوسک ها و حشرات موزی، گذرگاه جهنم، شکنجه بدکاران، اتاق گاز، تونل متحرک، سرزمین مردگان در طول جهتتان روبرو شوید و حسابی به درک تمام عیاری از هیجان توام با ترس در تعطیلات آخر هفته در تهران برسید.

باغ پرندگان برای تهرانگردی

باغ پرندگان تهران از جمله جاذبه های گردشگری و مقاصد خانوادگی فوق العاده تماشایی موجود برای پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران است که می توان آن ها با انواع و اقسامی از پرندگان گوناگون در بخش های متعدد رو به رو شد. شایان ذکر است که آنطور که به گوش می رسید، باغ پرندگان شهر تهران در 2 فاز به بهره برداری کامل خواهد رسید که در حال حاضر تنها از فاز اول آن که شامل پرندگانی است در قفس و یا پرندگانی که توان پروازی ندارند و آنطور که مسئولان این پارک جذاب و دوست داشتنی عنوان نموده اند، فاز دوم باغ پرندگان چیزی مشابه با باغ پرندگان اصفهان خواهد بود که از مساحتی به مراتب کمتر به نسبت فاز اول این مجموعه بهره مند می گردد و قرار است متعلق به پرندگانی باشد که آزادانه به پرواز و حرکت در می آیند. ناگفته نماند که احتمالا برای ممانعت از فرار و کنترل پرندگان در فاز دوم از باغ پرندگان از تورهایی مخصوص جهت مهار آنان استفاده خواهد شد. با تمام این اوصاف بد نیست بدانید که نام فاز نخست این مجموعه دشتچر و اسم فاز دوم آن نیز آبچر است و کل زمان طی شده از طراحی و تا اتمام مراحل ساخت و بهره برداری نیز حدودا 36 ماه به طول انجامیده است.

بوستان بهشت مادران برای تهرانگردی

بوستان بهشت مادران نام یک فضای سراسر سرسبز و آرامش بخش با جداره هایی بلند در بخش شمال شرقی تقاطع بزرگراه رسالت با بزرگراه شهید حقانی است که تنها مخصوص دختران و بانوان عز یز ایرانی برای پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران بوده و هیچ پسر و مردی اجازه ورود به آن را ندارد! با اینکه این جاذبه تفریحی تنها برای زنان ایرانی طراحی شده و ورود مردان به آن کاملا ممنوع است، اما می تواند مقصد مناسبی برای آخر هفته در تهران به حساب آید. در بوستان بهشت مادران از چیزی بالغ بر 38 گونه مختلف گیاهی جهت زیباسازی فضای این مجموعه استفاده شده که البته همین امر با استقبال شایانی از سوی عموم بازدیدکنندگان روبرو شده و به همین خاطر یک مجموعه پرورشی گل و گیاه نیز چندی است که با همت مسئولان بوستان در این مجموعه احداث شده است. علاوه بر وجود گل ها و گیاهان مختلف و رنگارنگ، وجود جوی های آب در سرتاسر اقصی نقاط این پارک دلربا نیز از دیگر مواردی است که سبب جلب توجه عموم حاضران و همچنین ایجاد فضایی کاملا دنج و آرامش بخش برای زنان ایرانی شده است.

موزه فرش برای تهرانگردی

چنانچه به دنبال یک مقصد ایده آل و چشم نواز برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در تهران هستید، خبرنگاران به شما پیشنهاد حضور و بازدید از محتویات موزه فرش را می دهد. خالی از لطف نیست اگر بدانید که موزه فرش تهران یکی از نفیس ترین و ارزشمند ترین موزه های نه تنها ایران بلکه در کل خاورمیانه بحساب می آید. این موزه در سال 1356 خورشیدی افتتاح شده و نام طراح ساختمان آن نیز عبدالعزیز فرمانفرمائیان هست. شکل و ظاهر بیرونی ساختمان این موزه از شباهت بسیاری با دار قالی برخوردار است و می توان در مساحت 3400 مترمربعی این مجموعه با فرش ها، گلیم ها و قالی های دست بافت زیادی که عمدتا از قرن نهم هجری تا زمان حاضر به محتویات موزه فرش اضافه شده، روبرو شد. همچنین از قلم باز نماند که موزه فرش موجود در کلانشهر تهران از کتابخانه ای با حدودا 3500 جلد نوشته تاریخی و جذاب تشکیل شده که برای تفریح در تهران مناسب است و اغلب کتب آن به زبان هایی همچون انگلیسی، آلمانی، عربی، فرانسوی نیز ترجمه شده اند.

بام لند برای تهرانگردی

بام لند یک مجموعه تجاری و تفریحی در حوالی دریاچه چیتگر است که کاملا لوکس و لاکچری برای تهرانگردی به حساب می آید و نسبت به سایر مقاصدی که عموما مردم می توانند برای تعطیلات آخر هفته در تهران برنامه ریزی کنند، از طیف هزینه های بسیار بالاتری برخوردار هست. مجموعه بام لند متشکل است از 12 ویلای دو طبقه و یا سه طبقه که هر کدامشان اختصاص به یک نوع فعالیت تجاری و یا تفریحی پیدا نموده اند. مساحت کلی در نظر گرفته شده برای بام لند تقریبا 60 هزار متر مربع قلمداد می گردد و می توان در آن علاوه بر روبرو شدن با تعداد زیادی از کافه ها و رستوران های فوق العاده شیک و خوشمزه و همچنین تجربه خرید از برندهای مطرح جهانی که همگی در این نقطه گردهم آمده، با جاذبه های تفریحی نظیر ماهیگیری، واقعیت مجازی، پیست های مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری، تشک پرش، قایق سواری، اسکای فلایر، محوطه مخصوص بازی جوانان و همچنین سایر بخش های هنرهای نمایشی و موسیقی نیز روبرو شد و به واسطه آنان از تفریح در تهران لذت ببرند.

چشمه علی برای تهرانگردی

چشمه علی یک منبع آبی خروشان با قدمتی بالغ بر 8 هزار سال بوده که در بخش جنوبی و در منطقه 20 شهرداری کلانشهر تهران واقع شده است. این چشمه تاریخی با فرا رسیدن روزهای گرم سال می تواند یک مقصد فوق العاده تماشایی برای پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران به حساب آید که به دلیل جاری بودن آبی پاک و زلال در آن، از شرایط آب و هوایی مطلوب و مساعدی نیز برخوردار است. به گواهی تاریخ، چشمه علی محل ولادت مادر مذهب زرتشت در جهان بوده و در ابتدا نام آن سورنا تلقی می شده تا اینکه بعدها به حرمت امام علی (ع)، ایرانیان نام آن را چشمه علی گذاشتند. این چشمه برای تعطیلات آخر هفته در تهران مناسب هست و با توجه به داستان های قدیمی مثل اینکه مردمان تهران قالی های خود را از تمامی نقاط شمالی، غربی، شرقی و همچنین جنوبی این کلانشهر کشورمان در گذشته به این چشمه می آوردند و در آب آن قالی های خود را شستشو می داده اند و دلیل این کار خود را نیز خواص ویژه آب این چشمه قلمداد می نموده که سبب روشن تر و زیباتر شدن رنگ های به کار رفته در قالی هایشان بوده است! ناگفته نماند که در حوالی چشمه علی که گزینه ای ایده آل برای تهرانگردی به شمار می آید، جاذبه های تاریخی بسیاری نیز تاکنون کشف و تعیین شده که قطعا بازدید از آن ها در زمان تفریح در تهران خالی از لطف خواهد بود.

باغ موزه هنر ایرانی برای تهرانگردی

باغ موزه هنر ایرانی در حقیقت فضایی است دلنشین با نمایش آثاری برجسته در آن که یکی از بهترین این قبیل اماکن در کلانشهر تهران، باغ موزه هنر ایرانی است که البته تا پیش از انجام مراحل بازسازی و مرمت این بنا در خلال سال های 1384 تا 1386 از آن به عنوان خانه سینما و فعالیت های جانبی آن یاد می شده است. باغ موزه هنر ایرانی در حقیقت ساخته شده توسط رضا شاه (پهلوی اول) است که در منطقه الهیه تهران نهاده شده و از مساحتی کمتر از یک هکتار برخوردار هست. گردشگران در زمان تفریح در تهران می توانند با مراجعه به باغ موزه هنر ایرانی در حین تهرانگردی از بخش های مختلف این مجموعه جذاب و تاریخی همچون پخش فیلم، فروشگاه محصولات فرهنگی و آثار حجمی، کارگاه های هنری و همچنین نگارخانه دایر شده، بازدید به عمل آورند.

موزه حیات وحش دارآباد برای تهرانگردی

موزه حیات وحش دارآباد نیز یکی دیگر از مقاصد ممتاز برای تفریح در تهران بوده که در مساحتی بالغ بر 12 هزار مترمربع دایر شده است. موزه حیات وحش که در ابتدای محله دارآباد در میدان نیاوران استقرار یافته، در حقیقت تا پیش از انقلاب به عنوان یکی از کاخ های خاندان پهلوی بشمار می آمده که البته هیچگاه مورد استفاده از سوی آنان واقع نشد و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را با حمایت های مناسب و ایجاد تغییراتی در بستر داخلی آن، تبدیل به موزه حیات وحش و آثار طبیعی ایرانی در کلانشهر تهران شد. در موزه حیات وحش شهر تهران شما می توانید با بخش های مختلفی از حیوانات و حشرات، گیاهان طبیعی و همچنین کارگاه تاکسیدرمی رو به رو شوید و از تماشای پوست کمیاب ببرهای ایرانی که تنها در این موزه از کشورمان به نمایش در آمده، حسابی لذت ببرید. ناگفته نماند که موزه حیات وحش تهران که از گزینه های مناسب برای تفریح در تهران به شمار می آید، از سال 1372 با همت شهرداری وقت این نقطه از کشورمان و با اهداف شناختی کامل از محیط زیست و جانوران و گیاهان موجود در آن افتتاح و از خطوط پر سرعت اینترنت نیز در سال 1376 بهره مند شد.

عمارت مسعودیه برای تهرانگردی

از دیگر جاذبه هایی که برای تفریح در تهران مناسب بوده، عمارت مسعودیه است. این عمارت که از سال 1377 اسم آن به عنوان یکی از میراث نفیس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، دارای وسعتی تقریبا 4 هزار مترمربعی بوده که با دستور مستقیم از سوی فرزند شاه ناصری قاجارها یعنی مسعود میرزا ساخته شده و همچون سایر بناهای آن موقع از بخش ها و قسمت های مختلفی نظیر اندرونی، ایوان برخوردار هست. علاقمندان به بازدید از عمارت مسعودیه لازم است بدانند که نخستین کتابخانه و همچنین موزه ملی کشورمان در همین بنا و در یکی از اتاق های آن ایجاد شده است! هر چند که بعدها در سال 1318 با در نظر دریافت یک ساختمان مجزا به منظور تاسیس موزه، تمامی وسایل ارزشمند و عتیقه جات موجود در عمارت مسعودیه به آن نقطه انتقال یافت.

بازار تجریش برای تهرانگردی

اگر به دنبال مکانی برای تفریح در تهران هستید، حتما سری به بازار تجریش بزنید. بازار تجریش که بسیاری از تهرانی ها آن را به عنوان نمونه کوچکی از بازار بزرگ تهران قلمداد می کنند، از جمله تاریخی ترین مراکز خرید موجود در کلانشهر تهران است که از یک سو به امامزاده صالح و از سوی دیگر به میدان تجریش منتهی می گردد. با اینکه چندی پیش یک مرکز خرید کاملا مجلل و لوکس به نام بازار قائم در کنار بازار تجریش ساخته و به بهره برداری رسید و خیلی ها وجود آن را نقص کننده اصالت اصلی بازار تجریش نامیدند، اما هنوز هم می توان با کمی گشت و گذار در دل بازار تجریش و دکان های قدیمی آن با حال و هوایی از تهران قدیم و همچنین حس یک خرید خاطره انگیز روبرو شد. بازدیدکنندگان در زمان تهرانگردی توجه داشته باشند که این بازار همچون سایر بازارهای قدیمی کشورمان از حسینیه و مسجد و همچنین تکیه نیز برخوردار است.

باغ فردوس برای تهرانگردی

مجموعه دیدنی و فوق العاده گردشگر پسند باغ فردوس نیز از دیگر ایستگاه های جذاب برای آن دسته از کسانی است که می خواهند آخر هفته را به تفریح در تهران بپردازند. باغ فردوس از دیگر بناهای به یادگار مانده از عصر حکومت شاهان قجری بر ایران است که در آن موقع به عنوان یک عمارت خارج از شهر تهران تلقی می گردد و بعدها با گسترش پایتخت و بزرگتر شدن آن، رفته رفته در بخش شمالی تهران نهاده شد و در حال حاضر نیز از آن به عنوان موزه سینمای ایران یاد می گردد. در ساختمان این باغ که سراسر با گچبری های چشم نواز و آویزهای زنیتی تزئین شده، شما خواهید توانست با نمایشگاه ها و بخش های مختلفی روبرو شوید که قطعا ارزش یکبار دیدن را برای هر ایرانی و علاقمند تهرانگردی خواهد داشت! از قلم نیفتد که باغ فردوس در حوالی میدان تجریش و خیابان ولیعصر استقرار یافته و برای تفریح در تهران مناسب هست.

تنگه ساواشی برای تهرانگردی

یکی از مکان های فوق العاده مناسب و ایده آل برای پنجشنبه در تهران و آدینه در تهران، تنگه ساواشی یا همان آبشار ساواشی در شهرستان فیروزکوه به حساب می آید. این تنگه همواره از شرایط آب و هوایی بسیار مطلوبی برخوردار بوده و به همین خاطر معمولا در تابستان ها با حجم زیادی از گردشگران و علاقمندان برای تفریح در تهران به چنین اماکن ممتازی روبرو می گردد و با توجه به عدم وجود فاصله مکانی بسیار زیاد، به راحتی تهرانی ها می توانند برای گذران پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران به این تنگه سفر کنند. در تنگه ساواشی شما می توانید علاوه بر طبیعت گردی و سپری کردن اوقاتی دنج و آرامش بخش از کتیبه حکاکی شده بر روی یکی از صخره های این منطقه نیز بازدید بعمل آورید. ناگفته نماند این کتیبه یکی از 3 کتیبه مشهور حکومت قاجارها بر ایران است که توسط فتحعلی شاه قاجار ایجاد شده و با توجه به موقعیت مکانی آن، در طول تمامی این سال ها از هرگونه گزند طبیعی و غیر طبیعی در امان باقی مانده است. شایان ذکر است که تصویر حکاکی شده بر روی این کتیبه نمایی از شکار کردن فتحعلیشاه به همراه سه فرزند ذکور وی است.

کاخ های سعدآباد برای تهرانگردی

مجموعه کاخ سعدآباد یا بهتر است بگوییم کاخ موزه های سعدآباد همواره به عنوان یکی از نمادهای اصلی برای تهرانگردی به حساب آورده می گردد. این مجموعه که در وسعتی حدودا 110 هکتاری بنا شده است، متشکل می گردد از 18 کاخ کوچک و بزرگ برجای مانده از سطنت شاهان قاجاری و پهلوی در کنار تعداد زیادی قنات، جنگل های طبیعی، گلخانه و تعدادی خیابان های چشم نواز که بی اغراق یکی از برجسته ترین جاذبه ها برای تهرانگردی به حساب می آید. در مجموعه کاخ های سعدآباد شما می توانید با بخش های متنوع و همچنین عمارت های مختلفی رو به رو شوید و پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران را در کنار سایر اعضای خانواده و دوستانتان به نیکی سپری نمایید. گفتنی است که در حال حاضر مجموعه کاخ های سعدآباد از امکانات رفاهی و خدماتی مناسبی برای تهرانگردی شما نیز برخوردار شده اند.

بوستان باغ ایرانی برای تهرانگردی

بوستان باغ ایرانی یکی دیگر از مجموعه های تماشایی برای تهرانگردی است که می توان پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران دلپذیری را در آن تجربه کرد. این بوستان که بنابر اظهارات مسئولان از وسعت تقریبی بین 3 تا 4 هکتار برخوردار است، دارای فضای سبزی برابر با 2.5 هکتار بوده که در آن هم به درخت های کهن منطقه بها داده شده و هم از انواع گل ها و گیاهان گوناگون جهت زیباسازی بوستان باغ ایرانی بهره گیری بعمل آورده شده است. گفتنی است که بوستان باغ ایرانی که گزینه ای مناسب برای تهرانگردی به حساب می آید، واقع در منطقه 3 شهرداری تهران است و از زمان احداث آن تا کنون همواره جمعیت زیادی برای تهرانگردی جذب آن شده اند.

موزه جواهرات ملی برای تهرانگردی

این موزه نیز قطع به یقین یکی از گزینه های مناسب برای تهرانگردی است. موزه جواهرات ملی ایران که در حال حاضر در خیابان فردوسی تهران نهاده شده و دارای اشیای چشم نواز و فراموش نشدنی هست که همگی آنان از قدمت های مختلفی که مربوط می گردد به عصر حکومت خاندان هایی نظیر صفویه، افشاریه، قاجاریه و همچینن پهلوی برخوردار هستند. لازم است بدانید که موزه جواهرات ملی ایران از مساحتی 1000 مترمربعی برخوردار است و با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، درهای آن جهت بازدید عموم مردم بسته و مجددا در سال 1369 خورشیدی بر روی مردم گگردده شدند. ناگفته نماند که موزه جواهرات ملی ایران در حال حاضر تحت حمایت مستقیم از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و بازدید از محتویات آن به عنوان تهرانگردی برای هر ایرانی لازم و لازم است. همچنین بد نیست بدانید که بخش زیادی از جواهرات این موزه به همت شاه نامدار خاندان افشار، یعنی نادرشاه به ایران بازگردانده شد و تا پیش از او، هیچکدام از شاهان این مرز و بوم خیلی تمایلی به جمع آوری جواهرات و نگهداری از آنان در هیچ برهه ای از تاریخ نداشته اند. نادرشاه بود که بعد از حمله وحشیانه افغان ها به این ملک و غارت ثروت اندوخته شده در آن به جستجوی اموال به تاراج رفته پرداخت و توانست با پیگیری های فراوان بخش اعظمی از جواهرات خارج شده از مملکت را مجددا یا با ایجاد سیاستی مناسب باز پس گیرد. البته از قلم نیاندازید که به گواهی تاریخ بسیاری از جواهرات بدست آمده توسط نادرشاه هیچگاه به ایران بازگردانده نشد و در طول جهت بسیاری از نیروهای نه چندان مخلص شاه افشاری آنان را مورد سرقت و غارت قرار دادند.

بوستان نوروز برای تهرانگردی

آخرین جاذبه گردشگری که می تواند گزینه مناسبی برای تهرانگردی باشد، بوستان یا پارک نوروز بوده که درست در بخش جنوبی بوستان آب و آتش واقع شده و می توان علاوه بر استفاده از تمامی امکانات رفاهی و تفریحی موجود در آن و همچنین گشت و گذار در مساحت بیش از 90 هزار مترمربعی این مجموعه، با فرا رسیدن سال نو خورشیدی با 12 سکوی مخصوص به کشورهای عضو سازمان اکو که همه ساله جشن باستانی عید نوروز را به سبک و سیاق فرهنگ و تاریخچه خود پاس می دارند، روبرو شد و با رسومات مختلف سایر همسایگان ایران در این جشن ملی نیز بیش از پیش در حین تهرانگردی آشنایی پیدا کرد.

شهرک سینمایی غزالی برای تهرانگردی

اگر علاقمند به عالم فیلم و سینما بوده، به دنبال گزینه ای مناسب برای گذران پنجشنبه در تهران و همچنین آدینه در تهران هستید یا دلتان می خواهد برای تفریح در تهران، لوکیشن آثار سینمایی ایران را از نزدیک ببینید، پیشنهاد ما برای شما گشت و گذاری کوتاه در شهرک سینمایی غزالی هست. شهرک سینمایی غزالی که در سال 1358 توسط کارگردان ایرانی، زنده یاد علی حاتمی و با همکاری هنرمندانی از کشور ایتالیا ساخته شد، محوطه ای وسیع و مملو از صحنه های به یاد ماندنی تاریخ سینمای ایران بوده که در غرب تهران و بزرگراه شهید لشگری واقع شده است و دوران سلطنت رضا شاه و محمدرضا شاه را برای قدیمی های تهران زنده می نماید. شهرک غزالی، تصویری از خاطرات تلخ و شیرین گذشته را به رخ همگان می کشد و آثار موفقی نظیر شیخ مفید (فریبرز صالح و سیروس مقدم)، هشت بهشت (اکبر خواجویی)، کاراگاه علوی (حسن راهنمایی)، کفش های میرزا نوروز (محمد متوسلانی) و مریم مقدس (شهریار بحرانی) در این مجموعه فیلمبرداری شده اند.

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5470

به "در تهران آخر هفته کجاها برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در تهران آخر هفته کجاها برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید