برگزاری هفته های فرهنگی مشترک میان اردبیل و ارزروم

به گزارش کنفرانس هکا، سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه گفت: برگزاری هفته های فرهنگی مشترک میان اردبیل و ارزروم،منوط به همکاری تمامی دستگاه های اجرایی است.

برگزاری هفته های فرهنگی مشترک میان اردبیل و ارزروم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، سجاد سلطان زاده در جلسه هم اندیشی با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: اجرای برنامه های هنری آشنا کند.

او در ادامه بیان کرد: بعضی قوانین، آیین نامه ها و بخشنامه ها مغایر توسعه گردشگری و نیازمند تغییر است. به عنوان مثال سال گذشته در گمرکات بخشنامه ای اجرا شد که از ورود بعضی خودروهای گردشگران ممانعت می کرد، این در حالی است که چنین بخشنامه هایی دافع گردشگر است.

سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه با تأکید به ضرورت مداخله وزارت میراث فرهنگی به مسائل فعلی جذب و حضور گردشگران اضافه کرد: استان ارزروم با استان اردبیل 300 کیلومتر فاصله دارد اما در عمل بعضی قوانین و مقررات ما مانع از ورود گردشگر می گردد و نوعی نگاه منفی را نیز دامن زده است.

او توضیح داد: نه تنها چنین فضایی نیازمند تغییر است بلکه در مقابل باید فرصتی فراهم ساخت تا خبرنگاران خارجی و تورلیدرها به این استان سفرنموده و جاذبه های آن را در سطح گسترده معرفی نمایند.

سلطان زاده بابیان این که همه مسئولان می خواهند توریست به ایران بیاید اما در عمل باید شرایط فراهم گردد، اضافه کرد: درعین حال می توان بسته های سرمایه گذاری را نیز به کشور ترکیه معرفی کرد.در ترکیه از آداب یک گارسون گرفته تا زیرساخت های وسیع حمل ونقل به مقوله گردشگری توجه دارد، چنین ظرفیتی باید مورداستفاده و الگوسازی قرار گیرد.

او حضور ایران و اردبیل در نمایشگاه های بین المللی را ضروری خواند و اضافه کرد: در چنین نمایشگاه هایی می توان قابلیت های استان اردبیل را در سطح گسترده معرفی کرد.

ضرورت تسهیل گردشگری خارجی توسط کنسولگری ها

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این دیدار خواهان مداخله کنسولگری ها در توسعه روابط بین الملل و برطرف موانع تسهیل گردشگری خارجی به ویژه در استان های مرزی شد.

او با اشاره به دو استراتژی تعامل با ارزروم گفت: در وهله نخست ما باید زمینه توسعه گردشگری استان را فراهم سازیم.با توجه به اشتراکات فرهنگی و تشابهات اقلیمی می توان از تجربه های ارزروم در رونق گردشگری اردبیل بهره برد و درعین حال فرصت های سرمایه گذاری را معرفی نموده و از تجربه های این استان در احداث تأسیسات گردشگری استفاده کرد.

فلاحی بابیان این که در طرح زمستان بیدار اردبیل، ضروری است ایده های جدید و پیروز عملیاتی گردد، اظهار کرد: با توجه به اقلیم مشابه ارزروم و پیروزیت این استان در گردشگری زمستانی ما آماده بازدید از ظرفیت ها و تأسیسات منطقه هستیم.

او در مورد سفر خبرنگاران خارجی و تورلیدرها نیز توضیح داد: اداره کل آماده بسترسازی وقوع این رویداد خبری است و کافی است کنسولگری نیازمندی های خود را اعلام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل خواهان حمایت سرکنسول گری از رویدادهای فرهنگی شد و گفت: استان اردبیل آماده حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی است اما به دلیل پاره ای مسائل ضروری است این موضوع تسهیل گردد.

او افود: به عنوان مثال بعد از شرکت در یک نمایشگاه، برای هزینه های صورت گرفته به حدی ملزم به پاسخگویی هستیم که گاهی حضور در رویداد بین المللی را نمی پذیریم، انتظار می رود سرکنسول گری در جلسات مشترک با نهادهای قضایی نسبت به تعریف و اجرای سازوکار معین اقدام کند.

صغری فرشی معاون گردشگری استان اردبیل نیز در این جلسه هم اندیشی به ضرورت صادرات فرهنگی در سایه بهره گیری از ظرفیت رسانه ها تأکید کرد.

او بابیان این که در سایه تعاملات دو دولت می توان از توانمندی های طرف مقابل استفاده کرد، گفت: از سویی انتظار می رود با حمایت سرکنسول گری، شب های فرهنگی تعریف شده و در چنین رویدادی ظرفیت های گردشگری معرفی گردد.

در سرانجام این جلسه مقرر شد، در قالب کارگروهی با حضور نمایندگانی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، سرکنسول گری ایران در ارزروم و نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اردبیل، سازوکار حضور و بازدید خبرنگاران و راهنمایان تور دو استان تعریف و این مهم باهدف معرفی قابلیت ها و بهره گیری از تجربه های پیروز، عملیاتی گردد.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6070

به "برگزاری هفته های فرهنگی مشترک میان اردبیل و ارزروم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری هفته های فرهنگی مشترک میان اردبیل و ارزروم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید