استقبال مردم از جنسی که اسم خارجی دارد

به گزارش کنفرانس هکا، یک هنرمند شیشه گر معتقد است، اگر دولت از فعالان این حوزه حمایت نکند و یارانه انرژی را در نظر نگیرد، ممکن است مجبور شویم کارمان را رها کنیم.

استقبال مردم از جنسی که اسم خارجی دارد

اکبر مَردعلی - هنرمند شیشه فوتی - در گفت وگو با خبرنگاران درباره دغدغه های هنرمندان این رشته، اظهار کرد: در این حوزه، مصرف انرژی بسیار بالاست و هیچ وقت هم یارانه ای به آن تعلق نگرفت. برای حمایت از کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، باید یارانه انرژی در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: کار ما در فصل هایی از سال فروش دارد که تولید بیشتری داریم و در ماه هایی مثل محرم و رمضان که فروش و تولید کمتری داریم، همچنان کوره های مان روشن است و نمی توانیم هربار آن را خاموش کنیم. به همین دلیل، دولت باید زمانی که تولیدمان کم می شود، به فعالان این رشته یارانه انرژی اختصاص دهد.

این هنرمند که حدود 11 سال است در حوزه شیشه فوتی کار می کند و مهندسی برق خوانده است، گفت: برای برخی رقیبان ما، حدود 9 میلیارد تومان پول گاز آمد و چون آن ها توان پرداخت نداشتند، مجبور شدند این کار را رها کنند. اگر این نبودن حمایت ادامه داشته باشد، ممکن است این بیماری گریبان گیر ما و دیگران هم شود و مجبور شویم این کار را رها کنیم.

مَردعلی درباره وضعیت فعلی این رشته نیز معتقد است: زمانی کار در این حوزه خوب بود؛ اما با وارد شدن کریستال از چین، بازار خراب شد. با این توصیف، ما همچنان رقابت می کنیم و کارمان را ادامه می دهیم.

او درباره تفاوت کریستال چینی و ایرانی، اظهار کرد: موادی که در کریستال چینی استفاده می شود، کیفیت پایین تری دارد و ارزان تر است، از طرفی مردم هم بیشتر به قیمت توجه می کنند تا کیفیت. برای مثال، جنس بلور را با قیمت 15 هزار تومان از چین می خرند و با چند برابر قیمت و حدود 50 هزار تومان در ایران عرضه می کنند.

این تولیدکننده که به تازگی نمایشگاهی را در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار کرد، درباره تهیه مواد اولیه این کار نیز گفت: ما در تهیه مواد اولیه مشکل چندانی نداریم و بخشی از این مواد را از کره جنوبی، ایتالیا و چین تهیه می کنیم، زیرا در کشور ما تولید نمی شود.

مَردعلی ادامه داد: در دوران تحریم ها باید برای تهیه موادی به نام اسید هاش اف که کیلویی پنج هزار تومان بود، 20 هزار تومان هزینه می کردیم. به همین دلیل، مجبور بودیم محصولات مان را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنیم.

او با بیان این که بزرگ ترین مشکل ما در این حوزه، واردات از چین است، گفت: ما تولید خوبی در این زمینه داریم و می توانیم نیاز مردم کشور را تأمین کنیم؛ اما با ورود بلور چینی و فروش آن به نام کریستال، بازار ایران تحت تأثیر قرار می گیرد، در حالی که در ایران، بهترین بلور را تولید می کنیم.

این تولیدکننده درباره صادرات کریستال ایران به کشورهای دیگر نیز اظهار کرد: چون کشورهای غربی خودشان تولیدکننده اصلی در این زمینه هستند، ما به کشورهای اروپایی صادرات نداریم، اما صادرات بسیار محدودی به جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و برخی کشورهای عربی داریم.

مَردعلی درباره فاصله ای که بین کریستال ایرانی با کشورهای غربی وجود دارد، توضیح داد: ما در این زمینه حتی از کشورهای غربی هم جلو زده ایم، اما در استفاده از برخی مواد اولیه، مثل رنگ قرمز مشکل داریم، زیرا بخش اعظم رنگ قرمز را طلا تشکیل می دهد و استفاده از این رنگ و رنگ های مشابه برای مان صرفه اقتصادی ندارد.

او بیان نمود: برخی، کارهای ما در بازار را به اسم کریستال خارجی می فروشند و ما از آن خبر نداریم و بعد متوجه می شویم که روی آن، اسم یک برند خارجی را حک کرده یا برچسب کشورهای دیگر را چسبانده اند و به جای جنس خارجی فروخته اند. از طرفی هم مردم ما از جنسی که اسم خارجی روی آن باشد، استقبال بیشتری می کنند.

این هنرمند همچنین گفت: بسته بندی محصولات ما شبیه بسته بندی های خارجی است و در این زمینه مسئله ای نداریم.

مَردعلی که در سال 1392 برای اثری با نام اهورا نشان ملی گرفت، درباره تفاوت کریستال با شیشه فوتی توضیح داد: کریستال، شفافیت و براق بیشتری دارد و نسبت به بلور، سنگین تر است؛ اما بلور کِدر است. بلور تک پوست و کریستال دو پوست است و در آن، از رنگ های بنفش، مشکی، خرمایی، عسلی، آبی فیروزه ای و آبی استفاده می شود، البته رنگ های سفید و بنفش محبوبیت بیشتری دارد.

اروپا: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6637

به "استقبال مردم از جنسی که اسم خارجی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال مردم از جنسی که اسم خارجی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید