آیا لیتیوم از زوال عقل محافظت کند؟

به گزارش کنفرانس هکا، خبرنگاران/اصفهان یک مطالعه نو نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض لیتیوم می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد بالای 50 سال کاهش دهد.

آیا لیتیوم از زوال عقل محافظت کند؟

مطالعات قبلی نشان داده که لیتیوم باعث اختلال در فراوری پروتئین هایی در مغز می گردد که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند. یک مطالعه هم گروهی گذشته نگر نو نشان داد که افراد مبتلا به شرایط سلامت روان که مصرف لیتیوم برای آنها تجویز شده بود، خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل داشتند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت دنیای (WHO)، موارد زوال عقل هر سال 10 میلیون نفر در سراسر دنیا افزایش یافته است. این موضوع تا حدی به علت پیری جمعیت است، زیرا خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن افزایش می یابد. با این افزایش هزینه های بهداشتی و مراقبت های اجتماعی بالا رفته است. در واقع، دانشمندان بر این باورند که تاخیر در آغاز زوال عقل تا 5 سال می تواند شیوع و تأثیر مالی آن را تا 40 درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگاران، علل زوال عقل محیطی و ژنتیکی است و تعدادی از عوامل می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.

در حالی که بعضی تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به اختلال عاطفی دوقطبی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل هستند، مطالعه اخیر دیدگاه نوی را ارائه می دهد.

یک مطالعه هم گروهی گذشته نگر نشان داد افرادی که در معرض لیتیوم - دارویی که گاهی برای افراد مبتلا به اختلال عاطفی دوقطبی و اختلال افسردگی اساسی تجویز می گردد، قرار گرفته اند، کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.

نتایج این تحقیق در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

برای آنالیز، محققان دانشگاه کمبریج در بریتانیا به سوابق بالینی الکترونیکی دسترسی پیدا کردند. این محققان سوابق 548 نفری را که برای آنها لیتیوم تجویز شده بود با 29070 نفری که این دارو را مصرف ننموده بودند مقایسه کردند. هیچ یک از شرکت نمایندگان در ابتدا زوال عقل نداشتند و همه 50 سال یا بیشتر سن داشتند. میانگین سنی آنها 73.9 سال بود.

سوابق بالینی اطلاعاتی در خصوص وزن، BMI، قومیت، دیابت، بیماری قلبی عروقی، سیگار کشیدن، شرایط تاهل و سایر عواملی که می توانند بر تجزیه و تحلیل تأثیر بگذارند، ارائه می کرد.

تقریباً سه چهارم افرادی که لیتیوم مصرف کردند، اختلال عاطفی دوقطبی داشتند.

شرکت نمایندگانی که لیتیوم مصرف نموده بودند به مدت میانگین 4.8 سال (1 تا 14.9 سال) تحت نظر قرار گرفتند و 9.7 درصد از شرکت نمایندگان در این مدت با زوال عقل تشخیص داده شدند و شامل 6.8 درصد مبتلا به بیماری آلزایمر و 2.6 درصد با زوال عقل عروقی مبتلا بودند.

کسانی که لیتیوم مصرف ننموده بودند، به طور میانه 4.3 سال (1-14.9 سال) تحت نظر قرار گرفتند. در این گروه، 11.2 درصد دچار زوال عقل شدند که 8.1 درصد مبتلا به آلزایمر و 2.6 درصد با دمانس عروقی همراه بودند.

اگرچه مطالعه کوچک بود، حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که استفاده از لیتیوم منجر به کاهش 44 درصدی در خطر زوال عقل شد. این اثر در افرادی که لیتیوم را برای کمتر از 1 سال یا بیش از 5 سال مصرف نموده بودند، آشکارتر بود.

در سال 2001، سازمان بهداشت دنیای (WHO) تخمین زد که از هر 4 نفر در دنیا 1 نفر در مقطعی از زندگی خود تحت تاثیر اختلالات روانی یا عصبی قرار می گیرد. در حال حاضر 450 میلیون نفر چنین شرایطی را تجربه می نمایند. همانطور که WHO شرح می دهد، اختلالات روانی از علل اصلی بیماری و ناتوانی در سراسر دنیا است.

یکی از شایع ترین اختلالات سلامت روان افسردگی است که در سال 2017 بیش از 264 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. یک مطالعه نوتر که بر روی ایالات متحده متمرکز شده است، به این نتیجه رسیده که تعداد بزرگسالانی که افسردگی را تجربه می نمایند، سه برابر شده است.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، یکی دیگر از اختلالات روانی رایج، حدود 6.8 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد که معادل بیش از 3 نفر از هر 100 نفر است.

منبع: medicalnewstoday

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13724

به "آیا لیتیوم از زوال عقل محافظت کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لیتیوم از زوال عقل محافظت کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید