شروع پروژه آبخیزداری در 235 هکتار از زمین های استان البرز به وسیله ستاد اجرایی فرمان امام، سرمایه گذاری 200 میلیاردی برای توسعه درختکاری درکشور

به گزارش کنفرانس هکا، پروژه آبخیزداری و درختکاری در 235 هکتار از اراضی همجوار شهرک دارویی برکت در استان البرز رونمایی شد.

شروع پروژه آبخیزداری در 235 هکتار از زمین های استان البرز به وسیله ستاد اجرایی فرمان امام، سرمایه گذاری 200 میلیاردی برای توسعه درختکاری درکشور

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران صبح امروز در مراسمی با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام، وزیر جهاد کشاورزی، استاندار البرز، نمایندگان مردم البرز در مجلس، رئیس سازمان مقابله با بحران، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان منابع طبیعی، چندین پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح کشور در محل شهرک دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام در کرج رونمایی شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام دراین مراسم گفت: ما تا به امروز 200 میلیارد تومان درزمینه احیا و توسعه منابع طبیعی و فضای سبز کشور سرمایه گذاری نموده ایم و یکی از مسائلی که درکنار تمام طرح ها و پروژه ها به جد مورد توجه قرار میدهیم موضوع پیوست مسائل زیست محیطی و فضای سبز است.

عارف نوروزی ادامه داد:به سازمان منابع طبیعی پیشنهاد دادیم حاضریم 235 هکتار از زمین های این سازمان واقع در بالادست شهرک دارویی برکت را با نظارت کارشناسان این سازمان دراختیار بگیریم و پروژه آبخیزداری و درختکاری که شامل ایجاد راه و ایجاد سیل بند و کاشت درختان و ... میگردد را درآن اجرایی کنیم تا ازاین طریق ضمن افزایش فضای سبز دراین منطقه خطرات مربوط به بارش های سیل آسا و نابودی خاک را به حداقل برسانیم.

نوروزی اضافه کرد: بعلاوه علاوه براین 235 هکتار، 30 هکتار زمین در داخل شهرک دارویی برکت را هم درختکاری کردیم که 20هکتار آن درخت های مؤثر هستند.

وی اضافه کرد: بعلاوه در این شهرک صنعتی و دارویی قسمتی را به کشت دارو های گیاهی اختصاص داده ایم تا نهایت استفاده از آب و هوای استان البرز را ببریم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از سیل بسیار سنگین است تأکید کرد: ستاد اجرایی فرمان امام ازجمله نهاد هایی است که بلافاصله پس از وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله به یاری مردم آسیب دیده میشتابد، حقیقتا صحنه هایی که بعد از خرابی های ناشی از سیل مشاهده میکنیم دردآور است، تجربه نشان داده هرجا که طرح آبخیزداری در بالادست آن اجرا شده و یا لایروبی اجرا شده کمترین خسارت را دیده و لذا سرمایه گذاری دراین زمینه میتواند زندگی مردم را بیمه کند.

نوروزی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام همانند گذشته آمادگی کامل دارد تا با وزارت جهادکشاورزی و سازمان منابع طبیعی در زمینه نهضت آبخیزداری در کشور همکاری گسترده کند.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی با تکیه به توان مردم کار میکند و درحال حاضر حدود 7 هزار گروه جهادی در کشور با ما همکاری می نمایند، توصیه ما به وزیر محترم جهاد کشاورزی هم این است که طرح های آبخیزداری را باید با یاری همین گروه های مردمی و جهادی به پیش ببرند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان بخشی زیادی ازاین منابع طبیعی را حفظ و تلفات را به حداقل کاهش بدهند.

در ادامه این مراسم وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام درسال های اخیر در حوزه های راهبردی و استراتژیک مانند توسعه دیمزارها، اجرای طرح های اشتغالزایی در روستا ها و توسعه درختکاری همیشه بازوی مطمئن وزارت جهادکشاورزی بوده است.

سیدجواد ساداتی نژاد اضافه کرد:شهرک دارویی برکت در استان البرز چنان مستحکم و به روز ساخته شد که سیل اخیر هیچ آسیبی به آن نرساند، ورود ستاد به بحث آبخیزداری قطعا مایه برکت برای کل کشور و ایمن سازی زندگی مردم است. به ستاد اجرایی در حوزه امنیت غذایی به عنوان یک قطب نگاه می کنیم.

وی اضافه کرد: شرکت پردیس ستاد اجرایی درکنار وزارت جهاد کشاورزی است و ما بسیاری از تنظیم های بازار در مقاطع زمانی مختلف سال را با یاری پتانسیل ستاد اجرایی انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه عایدی مالی برای سازمان جنگل ها تعریف شده که از این راه بتواند وظایف خود را اجرا کند، گفت: ایران تنها کشوری است که کاداکس در آن کامل نیست و این امر به یک عزم بلند نیازمند است و باید یک مدل اجرایی داشته باشیم تا آبخیزداری را به خاتمه برسانیم.

ساداتی نژاد گفت: بی آبی و سیل دو امر متناقض است که در کشور ایران وجود دارد. 90 میلیون هکتار از حوزه آبخیزداری در کشور مانده است و نیازمند یک عزم ملی هستیم تا ظرف 6 سال این سفره جمع گردد و هر قطره بارش برای ما دارای برنامه باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشور سالی 40 میلیون درخت کاشته می گردد، اما این رقم موثر نیست چرا که باید مقیاس را به سمت میلیارد ببریم، طرح ما کاشت یک میلیارد درخت در ایران است و مشغول برنامه ریزی برای این طرح هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز دراین مراسم گفت: بند 13 و 14 قانون بحران کشور وظایفی را برعهده سازمان منابع طبیعی گذاشته که درآن به اهمیت جنگل ها تأکید شده، اگر کاری که وظیفه ماست را انجام ندهیم نمی توانیم خسارت های آن را درآینده جبران کنیم.

محمدحسن نامی اضافه کرد: ستاداجرایی فرمان امام همیشه در فعالیت های عام المنفعه پیشتاز بوده است، سرمایه گذاری در طرح های آبخیزداری یک اقدام استراتژیک و حتی امنیتی است و ارتباط مستقیم با جان و زندگی مردم دارد.

بعلاوه حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی نیز دراین مراسم گفت: ستاداجرایی فرمان امام با راه اندازی شهرک دارویی برکت و خبر های عزت مندانه ای که هرروز ازاین مجموعه شنیده میگردد، برای استان البرز برکت و خیر به همراه آورد، ازطرف مردم استان از مدیران جهادی ستاد قدردانی میکنم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال آینده مباحث مهمی درباره کشاورزی در نظر گرفته شده، گفت: سند دار شدن اراضی کشاورزی در مجلس مصوب شد که شروع حرکت خوبی برای کشاورزان است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13263

به "شروع پروژه آبخیزداری در 235 هکتار از زمین های استان البرز به وسیله ستاد اجرایی فرمان امام، سرمایه گذاری 200 میلیاردی برای توسعه درختکاری درکشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پروژه آبخیزداری در 235 هکتار از زمین های استان البرز به وسیله ستاد اجرایی فرمان امام، سرمایه گذاری 200 میلیاردی برای توسعه درختکاری درکشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید