آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران

به گزارش کنفرانس هکا، غذاهای محلی استان مازندران | Mazandaran local food

غذاهای محلی همه شهرها و مناطق ایران بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و نمی توانیم بگوییم که غذایی بر غذای دیگری از بحاظ طعم و یا مواد تشکیل دهنده اش، رجحان دارد. یکی از مناطق و استان هایی که در کشورمان غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد، استان مازندران است. غذاهای محلی استان مازندران یکی از خوش طعم ترین غذاها و البته مقوی ترین ها هستند که اتفاقا غذاهای بسیار مشهوری هم دارند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، غذاهای محلی استان مازندران را مورد آنالیز قرار دهیم.

آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران

کدو بره مازندران

اولین غذایی که از بین غذاهای محلی استان مازندران می خواهیم به شما معرفی نماییم، کدو بره مازندران است. این غذا که کاملا بر پایه سبزیجات و گیاهان پخته می شود، هم برای گیاهخورارن و هم برای افرادی که دارای رژیم های کاهش وزن و یا رژیم هایی خاص هستند مناسب است. غذای کدو بره بسیار زود می پزد و مزه بسیار خوشمزه ای هم دارد ضمناً، غذایی بسیار سالم و مقوی هم هست. این غذا از موادی همچون: سیب زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ، گوجه فرنگی و ادویه هایی همچون: نمک، فلفل و زردچوبه نیز اضافه می کنند.

اسپناساک از غذاهای محلی استان مازندران

این غذای مازندرانی که اتفاقا اسم عجیبی هم دارد، یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که با اسفناج پخته می شود. این غذای بسیار خوشمزه یکی از منابع مغذی غذایی است با استفاده از مواد اولیه ای همچون: گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، برگ سیر و نعناع، پیاز، آب و ادویه جات تشکیل می شود. برای پخت این غذا در ابتدا، اسفناج را خرد نموده و سپس با پیاز خرد شده در روغن تفت می دهیم. در مرحله بعدی پخت این غذا نیز کمی آب به آن اضافه می کنیم. سپس به آن گوشت و سایر ادویه جات را نیز اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا کمی پخته شود و سپس آب آن کم شود. درباره این غذا جالب است بدانید که در بعضی مناطق استان مازندران به جای گوشت به این غذا تخم مرغ اضافه می کنند.

مالابیج

از جمله غذاهای محلی استان مازندران که اتفاقا گیلانی ها هم آن را می پزند، مالابیج است. محلی هایی که این غذا را می پزند در آن از ترکیب ماهی سفید، سبزی های معطر محلی، مغز گردوی تازه، رب انار، نمک و فلفل و گلپر استفاده می کنند و سپس با استفاده از حرارت آتش و زغال، این غذا را آماده می کنند. البته کمی پختن این غذا با استفاده از زغال و آتش سخت است و به جای آن از فر و مایکرویو نیز استفاده می کنند. برای درست کردن این غذا بعد از پاک کردن ماهی، شکم آن را با موادی که نام بردیم به همراه رب انار و گردو و ادویه ها پر می کنند و با نخ و سوزن می دوزند و سپس آن را با حرارت می پزند. درباره مالابیج یک نکته اساسی وجود دارد! محلی ها این غذا را اکثرا با ماهی سفید نر درست می کنند. دلیل این کارشان هم این است که اعتقاد دارند که ماهی سفید نر از نوع ماده آن خوشمزه تر، لذیذتر و گوشت آن حتی سفت تر است.

آغوز مسما از غذاهای محلی مازندران

یکی از مقوی ترین غذاهای مازندرانی که منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی های مختلف است، آغوز مسما است. این غذا به علت داشتن گوشت اردک به همراه گردو هم بسیار لذیذ و خوشمزه است و هم بسیار مقوی است. در پخت این غذا از ترکیب گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، رب انار، آب، شکر، دانه ساییده شده انار و ادویه؛ نمک، زرچوبه و فلفل تشکیل شده است. به همراه این غذا به همراه برنج، نان و انواع ترشی های محلی خورده می شود. جالب است بدانید که کل زمانی که برای پخت و جا افتادن این غذا لازم دارید تنها 2 ساعت است.

مازندران WEATHER

نازخاتون

نازخاتون از جمله غذاهای معروف مازندرانی است که دستورالعمل پخت معروفی دارد و تقریبا همه درست کردن آن را بلدند. این غذا که پر است از بادمجان، مواد غذایی دیگری همچون گوجه فرنگی ریز شده، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر و رب و یا آب انار درست شده است. درباره این غذا نکته ای که وجود دارد این است که بادمجان آن را کبابی می کنند و به همین خاطر، کالری آن بسیار کم است و بنابراین می توان گفت که این غذا به نوعی رژیمی هم هست! نازخاتون بدون در نظر دریافت قسمت کبابی کردن بادمجان هایش در زمره غذاهای آسان پز است.

بشته واش

واش همان آش است منتها از نوع مازندرانی آن! بشته واش که از غذاهای محلی استان مازندران است، از اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره سبز و ادویه های همچون نمک، فلفل و زردچوبه تشکیل شده است و همچنین به این خاطر که منبع غنی از آهن است؛ برای کسانی که بیماری هایی همچون فقر آهن، هموروئید و یبوست مبتلا هستند، بسیار مفید است. محلی های مازندران اغلب آش بشته واش را به همراه نارنج و زیره بسیار زیاد میل می کنند. ضمناً، این غذا در زمره غذاهای زودپز است و برای پخت تنها 2 ساعت زمان لازم دارد.

آش کدو

در این که در این لیست همه غذاها در زمره غذاهای محلی استان مازندران هستند و بسیار خوشمزه و مقوی هستند اصلا شک و شبهه ای وجود ندارد. در پخت این آش از کدو، پیاز داغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک استفاده می شود. برای خوشمزه تر شدن این آش، می توانید به آن نعنا داغ اضافه کنید. ضمناً چون در این آش از کوفته ریزه استفاده می شود، به آن آش کوفته ریزه هم می گویند.

اسفناج مرجی

دیگر غذای مازندرانی و محلی لیست ما، اسفناج مرجی است. این غذا از ترکیب اسفناج و انار به وجود می اید. درست است که فکر کنید که شاید این دو ماده غذایی در کنار یکدیگر جالب و خوشمزه نمی شود اما باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید. این غذای خوشمزه مازندرانی ترکیبی از: اسفناج پخته، عدسی، سیر و انار ترش است. این غذا هم همانند دیگر غذاهای مازندرانی که پایه سبزیجاتی همچون اسفناج دارند، منبع قوی و غنی از آهن است و برای بیماران مبتلا به بیماری هایی که از فقر آهن در بدن ناشی می شوند بسیار خوب است.

بیج بیج

بیج بیج یا وابیشکا از جمله غذاهای مازندرانی است که بدون شک تا به حال به عنوان غذایی سبک و سریع پز از آن خورده اید و اصلا ان را پخته اید. هستند کسانی که حتی به این غذا نام بیج بیجی را هم داده اند. بیج بیجی از ترکیب گوشت چرخ نموده، گوجه فرنگی، پیاز سرخ شده، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل و همچنین مقداری هم رب درست می شود. البته بعضی گوجه فرنگی را از آن حذف می کنند. این غذا را معمولا با نان و یا برنج کته شده و سالاد میل می کنند.

خورشت آلو

خورشت یا خورش آلو از آن دسته غذاهای ملس مازندرانی است که مثل بیج بیج بارها از طعم آن خورده ایم و لذت برده ایم. مواد اولیه برای تهیه این خورشت مرغ تکه تکه شده، دانه انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده است. فوت کوزه گری اینجاست که شما توجه داشته باشید که اگر دانه های انار شما ترش باشند، برای متعادل سازی طعم خورشت خود می توانید تا از کمی شکر برای ملس شدن خورشتتان یاری بگیرید. خیلی ها به این غذا، خوراک مرغ و آلو هم می گویند زیرا بعد از پخت تنها چیزی که می بینید، تکه های مرغ و آلو و دانه های انار پخته شده و پیاز له شده است.

باقلا وابیج

باقالاهای مازندران به تازگی و خوشمزگی شهر دارند و از آن ها غذاهای خوشمزه ای پخته می شوند و یکی از این غذاهای که در زمره غذاهای محلی استان مازندران هم نیز هست، باقلا وابیج است. باقلا وابیج از ترکیب باقلا، سبزی شوید خشک، تخم مرغ، سیر، کره و روغن، ادویه هایی همچون نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین تهیه می شود. این غذا را اغلب به همراه برنج شمالی و زیتون پرورده و حتی ماهی شور و ماست میل می کنند.

کئی پلا

کئی در واقع اشاره مازندرانی ها به کدو است و پلا هم همان پلو است. کئی پلا و یا به عبارتی دیگر، کدو پلو غذایی مازندرانی است که برای درست کردن آن از کدوی تازه رنده شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ نموده، برنج و کره محلی درست می شود. بعضی همراه با این غذا، نیمرو هم میل می کنند.

دوپتی

دوپتی یکی از غذاهای ساده پز مازندرانی است که از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ به دست می آید. این غذا ضمن این که بسیار خوشمزه است، سریع هم پخته و آماده می شود.

بورانی بادمجان کبابی

این غذا که به عنوان مخلفات هم در نظر گرفته می شوداز ترکیب بادمجان کبابی ،سیر، ماست چکیده موسیر دار و نمک تهیه می شود.

کئی انار

کئی انار از ترکیب انار و کدوحلوایی درست می شود. کئی انار را محلی ها برای برطرف کم خونی هم پیشنهاد می کنند. در این غذا از کدو، انار، لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه استفاده می شود.

آش گزنه

این آش بسیار خوش طعم از آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه درست می شود.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر معروف از جمله غذاهای محلی استان مازندران است و بسیار هم خوشمزه است. برای پخت این غذا از؛ مرغ، سبزی های تازه ای همچون جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون، مغز گردوی چرخ شده، آلو و قیسی، پیاز سرخ شده، زعفران، زرشک، شکر، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و فلفل استفاده می شود. البته باید این را بدانید که به همین نسبت از اردک و بادمجان شکم پر نیز اساتفاده می شود.

خورشت بادنجان کباب

یکی دیگر از غذاهای بسیار مقوی و خوشمزه مازندرانی ها مخصوصا در رامسر، خورشت بادنجان کباب است. در پخت این غذا از مواد غذایی همچون: بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی های معطر استفاده می شود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 2670

به "آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید