آدامس هایی که دندان پزشکان توصیه می کنند

به گزارش کنفرانس هکا، آدامس خورهای حرفه ای می دانند که برای اینکه آدامس خوب باد کند، باید آن را خوب در دهان شان بجوند تا شیرینی آن از بین برود و سپس آن را باد کنند. دندانپزشکان همین آدامس های بادکنکی را تازگی ها در کنار مسواک و خمیردندان به بیماران شان توصیه می کنند. کار این آدامس ها به جایی رسیده است که دندانپزشکان توصیه می کنند پس از

آدامس هایی که دندان پزشکان توصیه می کنند

آدامس هایی که دندان پزشکان توصیه می کنند

آدامس خورهای حرفه ای می دانند که برای اینکه آدامس خوب باد کند، باید آن را خوب در دهان شان بجوند تا شیرینی آن از بین برود و سپس آن را باد کنند. دندانپزشکان همین آدامس های بادکنکی را تازگی ها در کنار مسواک و خمیردندان به بیماران شان توصیه می کنند. کار این آدامس ها به جایی رسیده است که دندانپزشکان توصیه می کنند پس از هر غذا، یک عدد آدامس در دهان تان بگذارید و بجوید. بنابراین در دنیای رنگارنگ و چسبناک آدامس ها باید اتفاقات خوشایندی افتاده باشد که کارشان از تفریحی شاد و بچه گانه به مطب های دندانپزشکی کشیده است.

اگر شما بخواهید از پوسیدگی دندان هایتان هم پیشگیری کنید، آدامس ها به شما کمک می کنند. آدامس هایی در بازار وجود دارند که به آدامس های فلوراید دار معروف اند. فلوراید را اغلب به آب آشامیدنی شهرها و یا نمک و شیر و شکر اضافه می کنند. فلوراید پوسیدگی دندان را متوقف می کند و همچنین پوسیدگی هایی را که مراحل اولیه و ابتدایی خود را می گذرانند، ترمیم می کند. امروز به آدامس های بدون قند فلوراید اضافه کرده اند. نتایج مطالعه نوی نشان می دهد که آدامس های بدون قند که دارای فلوراید هستند، در مقایسه با آدامس های بدون قند معمولی، مقدار پوسیدگی دندان ها را بیشتر کاهش می دهند. در ترکیبات این گونه آدامس ها فلوراید اضافه شده است. وقتی شما این آدامس را در دهان تان می گذارید و می جوید، فلوراید از آدامس آزادشده و در سطح مینای دندان شما می نشیند، به تدریج جذب شده و مینای دندان تان را مقاوم می کند.

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم

بسکمک از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از خشکی دهان شان شکایت دارند. خشکی دهان به علت کاهش ترشح بزاق به وجود می آید. وقتی دهان خشک می شود، مخاط دهان از شدت خشکی می سوزد، بلعیدن غذاها و صحبت کردن دشوارتر می شود، بوی بد دهان ایجاد می شود و مهم تر از همه پوسیدگی دندان ها که بدترین عارضه خشکی دهان است از راه می رسد. ولی آدامس های متنوع و رنگارنگ به کمک شما می آیند. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید، بسته ای آدامس بدون قند بخرید و هر روز یکی از آدامس ها را در دهان تان بگذارید و بجوید. جویدن آدامس موجب می شود غده های ترشح کننده بزاق در دهان شما تحریک شوند و بزاق بیشتری تولید کنند. بنابراین با جویدن این آدامس ها بزاق بیشتری در دهان تان ترشح می شود و خشکی دهان از بین می رود. انواع بدون قند آدامس را هم انتخاب کنید تا خود آدامس موجب پوسیدگی دندان های شما نشود.

شیرین اما بدون قند

نترسید، این آدامس ها هم شیرین هستند. تفاوت آنها با آدامس های معمولی در این است که شیرین کننده های نوی که جایگزین قند و شکر هستند و به قندهای تخمیرنشدنی معروف اند، در آنها استفاده شده است. اریتریتول، ایزومالت، سوربیتول و مانیتول این قندها را تشکیل می دهند. این شیرین کننده ها همان شیرین کننده هایی هستند که به نوشابه های رژیمی هم افزوده می شوند. اگر آدامس دارای قند معمولی باشد، قند را در اختیار باکتری های پوسیدگی زا در سطح دندان هایتان قرار می دهد و این باکتری ها با تجزیه این قند، اسیدهای قوی تولید می کنند که دندان هایتان را پوسیده می کنند ولی این قندهای مخصوص یا همان شیرین کننده های مصنوعی، نمی توانند به وسیله باکتری های پوسیدگی زا تجزیه شوند و از آنها اسیدی حاصل نمی شود که دندان هایتان را سوراخ کند. بنابراین شما وقتی یک بسته آدامس بدون قند می خرید، هم آدامسی شیرین را نوش جان می کنید و هم این آدامس و قند درون آن نمی تواند دندان هایتان را پوسیده کند؛ یک تیر و دو نشان.

دسرهای آدامسی

مهمانی رفته اید، شام به رستوران رفته اید و غذای چرب و شیرینی میل کرده اید و از مسواک و خمیردندان هم خبری نیست ولی نگران پوسیدگی دندان هایتان هستید. چاره کار آسان است؛ جویدن یک آدامس بدون قند پس از خوردن هر وعده غذایی. جویدن آدامس پس از غذا موجب افزایش ترشح بزاق (آب دهان) می شود و این بزاق اضافی دندان ها را می شوید و پاک می کند. از طرف دیگر، محیط دهان شما در اثر فعالیت باکتری های پوسیدگی زا پر از اسید است که آماده اند مینای دندان شما را در خود حل کنند. در بزاق مقدار زیادی ماده قلیایی است که این اسید را خنثی کرده و از فعالیت اسید روی دندان هایتان جلوگیری می کند. به همین دلیل است که شما پس از غذا در پایین یک منحنی قرار می گیرید که دندان ها در خطر پوسیدگی اند ولی اگر یک آدامس در دهان تان بگذارید و شروع به جویدن کنید، از خطر پوسیدگی فاصله می گیرید.

آدامس های نعنایی و دارچینی؛ فرار از بوی بد دهان

دهان شویه ها، نوش جان کردن سبزی ها و جویدن آدامس، شما کدام یک را برای رهایی از بوی دهان تان انتخاب کرده اید؟ تحقیقات نشان می دهد که 85 درصد بوی بد دهان ناشی از عوامل موضعی دهان است یعنی 85 درصد موارد علت آن را باید در دهان، دندان و لثه ها و زبان تان جستجو کنید. گرچه عفونت دستگاه تنفسی یا سینوزیت و گرسنگی هم از علل دیگر بوی بد دهان هستند. اگر شما سیر یا پیاز هم بخورید، بقایای این خوراکی های بودار در دهان و معده شما به وسیله باکتری ها تجزیه می شود و به گازهای گوشودار تبدیل می شود که دهان تان را بدبو می کند، به همین دلیل، سازندگان آدامس ها به این فکر افتاده اند که روغن های برخی گیاهان مانند نعناع، دارچین و کرفس را به آدامس ها اضافه کنند. این روغن ها می توانند با از بین بردن باکتری های تولیدکننده این گازهای بدبو، از بوی بد دهان جلوگیری کنند. بنابراین اگر شما هم از بوی بد دهان تان نگرن اید، خرید آدامس نعنایی و دارچینی را به شما پیشنهاد می کنیم ولی از قلم نیاندازید آدامس فقط بوی بد دهان را می پوشاند و شما باید در پی رفع علت اصلی بوی بد دهان باشید.

وقتی آدامس ها دردسرساز می شوند

از این خبرها هم نیست که آدامس ها بی هیچ عارضه ای برای دهان و دندان مفید باشند. گاهی همین گوی های کوچک آدامس، حساب دهان و دندان را می رسند و دردسرساز می شوند:

حساسیت آدامسی: برخی از آدامس های طعم دار مانند آدامس های دارچینی بسیار تند و تیز هستند و حتی برخی از افراد به آن آلرژی و حساسیت دارند، علامت آن هم این است که پس از جویدن آنها دچار سوختگی مخاط دهان یا آفت می شوند. اگر جزو این گروه از افراد هستید، می توانید کرفس تازه، هلو، اسفناج یا چای استفاده کنید و همواره دهانی خوش بو داشته باشید.

وقتی فک ها آواز می خوانند: شاید شما از دسته کسانی باشید که وقتی عصبی و نگران هستید، آدامس می جوید ولی زیاده روی نکنید. تحقیقات نو نشان می دهد که جویدن آدامس سبب کاهش استرس و ایجاد آرامش فردی می شود اما از قلم نیاندازید که نباید در جویدن آدامس زیاده روی کنید چون استرس را از روی فکر شما برمی دارد ولی استرس زیادی را به مفصل فک شما که یکی از پرکارترین و وفادارترین مفاصل بدن تان است وارد می کند. علاوه بر اینکه آدامس را به طور معمول یک طرفه می جویم و این کار به مفصل گیجگاهی فکی آسیب وارد می کند. جویدن آدامس با فشار زیاد در طول چند ساعت در روز هم موجب خستگی و گرفتگی (اسپاسم) عضلات جونده صورت شما می شود. اگر این فشارها ادامه پیدا کنند ممکن است هنگام باز و بسته کردن فکتان صدای تق تق یا خش خش بشنوید که جای نگرانی نیست ولی اگر در صورت و گردن شما درد هم ایجاد شد، باید به فکر درمان باشید.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12840

به "آدامس هایی که دندان پزشکان توصیه می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدامس هایی که دندان پزشکان توصیه می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید