آب پاکی همتی روی دست بانک های متخلف ، مشکل اجرا نکردن تعویق اقساط بانکی فعلا حل شد

به گزارش کنفرانس هکا، بعد از اینکه برخی بانک ها به بخشنامه اجرایی شورای پول و اعتبار درباره تعویق 3 ماهه اقساط بانکی کسب و کار های کرونازده عمل نکردند رئیس کل بانک مرکزی با اعلام یک توصیه این مشکل را برای مدتی حل کرد.

آب پاکی همتی روی دست بانک های متخلف ، مشکل اجرا نکردن تعویق اقساط بانکی فعلا حل شد

گروه مالی خبرنگاران، سینا احدیان؛ شیوع کرونا در ایران هم مانند سایر کشور های جهان علاوه بر اختلال در سلامت و زندگی روزمره مردم، بخش های مالی را هم با مسائل جدی روبرو کرد. کاهش رفت و آمد مردم به جهت جلوگیری از گسترش بیماری بسکمک از کسب و کار ها از جمله مشاغل خدماتی و خرده فروشی ها را آن هم در زمان رسیدن پیک تقاضای سالیانه مصرف کننده یعنی عید نوروز به تعطیلی کشاند و باعث ضرر و زیان صاحبان این کسب و کار ها شد.

همه دولت ها در چنین مواقعی که یک بحران به کل اقتصاد و یا بخشی از آن آسیب می زند با اقدامات حمایتی وارد عمل می شوند و با اقدامات متعدد این ضررو زیان ها را کاهش داده و جبران می کنند. بانک مرکزی ایران نیز به همین دلیل جزو اولین دستگاه های دولتی بود که در همان روز های ابتدایی شیوع کرونا در ایران وارد میدان شد و با اعلام خبری مبنی بر تعویق 3 ماهه اقساط بانکی برخی از کسب و کار های آسیب دیده و تمامی وام های قرضه الحسنه توجه خود را به شرایط ویژه مالی نشان داد.

ابهامات و کاستی ها در مصوبه تنفس اقساط بانکی کسب و کارهای کرونازده

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، اقساط بانکی ماه های اسفند سال جاری و فروردین و اردیبهشت سال آینده برای تسهیلات کسب و کار های آسیب دیده از کرونا و کلیه وام های قرضه الحسنه در سیستم بانکی به انتهای دوره بازپرداخت بدون هر گونه جریمه و دیر کرد منتقل می شود، البته به شرط آن که وام گیرنده تا ابتدای دی ماه سال جاری بدهی غیر جاری نداشته باشد! یعنی وام گیرنده باید خوش حساب می بوده و نهایتا بیش از 2 قسط عقب افتاده تا تاریخ مذکور نداشته باشد، اما مصوبه مذکور سوالات و شبهاتی را به دنبال داشت که برای رفع آن از بانک مرکزی با طرح سوالات ذیل پیگیری کردیم.

پیرو آثار منفی ویروس کرونا بر جامعه، فمعالان مالی و بازار مالی کشور، بانک مرکزی گفت که در راستای حمایت از کسب و کار ها اعم از حقیقی و حقوقی راه حل هایی در نظر گرفته است. در این رابطه چند سوال وجود دارد:

1- این کسب و کار ها شامل چه مشاغلی می شود؟

2- مصادیق مشخص و کامل تسهیلات در نظر گرفته بانک مرکزی چیست؟

3- انتقال 3 ماهه اقساط به سرانجام دوره وام فقط برای وام های مخصوص کسب و کار و قرض الحسنه است؟ اگر بله، پس تکلیف سایر اقساط یک فعال مالی (مثل قسط وام مسکن) که کسب و کارش با بحران کرونا تعطیل شده چه می شود؟!

4- بانک مرکزی مشروط کرده است که فقط کسانی شامل این اقدام می شوند که تا اول دی ماه سال جاری، بدهی جاری نداشته باشند، با این حساب بیشتر افراد جامعه هدف این طرح عملا از این تمهیدات درنظر گرفته شده محروم می شوند چرا که با توجه به رکود مالی دو سال اخیر در کشور، حتما بسکمک از مردم و به ویژه تولیدکنندگان و مشاغل آزاد به طور پراکنده یک تا سه قسط عقب افتاده پیش از تاریخ مذکور را داشته اند، آیا بهتر نیست در این مورد تجدید نظر و اصلاح صورت بگیرد؟

کدام کسب و کارها شامل بخشنامه بانک مرکزی می شود؟

بعد از پرسش سوالات متاسفانه پاسخی از بانک مرکزی دریافت نشد، اما با منتشر شدن مصادیق کسب و کار های مشمول بخشنامه قسمتی از سوال ما به صورت غیر مستقیم پاسخ داده شد و نشان داد پیگیری اجرا شده بی تاثییر نبوده است، اما همچنان دو سوال سرانجامی ما بی پاسخ ماند!

بانک ها از اجرای مصوبه بانک مرکزی سرباز می زنند!

چند روز بعد مسئله دیگری بوجود آمد و با شکایت ها و گله های متعدد مردمی متوجه شدیم که برخی از بانک ها بویژه بانک های خصوصی از اجرای بخشنامه بانک مرکزی سر باز می زنند و در این شرایط بحرانی با درخواست وام گیرندگان مشمول طرح حمایتی همراهی نمی کنند!

مسعود بنابیان؛ رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز هم در همین رابطه گفت: تا این لحظه هیچ کدام از بانک ها زیر بار تعویق بازپرداخت تسهیلات نمی فرایند و در پاسخ به ارباب رجوع های خود، وصول نشدن بخشنامه در این زمینه را دست آویز قرار داده و اظهار بی اطلاعی می کنند در حالی که دولت چندین روز است سر این موضوع در حال دادن مانور خبری است. دولت برای کمک به مردم در این زمینه به وعده و وعید ها بسنده نکند بلکه گفته هایش را به عمل برساند و بعد در بوق و کرنای خبری خود قرار دهد.

بنابیان افزود: دولت باید با نهادها، ارگان ها و زیرمجموعه های خود هماهنگی لازم برای همراهی با عامه مردم از تولید کننده گرفته تا دست فروش را بوجود آورد. متاسفانه این روز ها دست فروشان، کارگران روز مزدی حال و روز خوشی ندارند که باید صاحبان مغازه های اجاره ای، غذاخوری ها، پیک های، آژانس ها و ... را نیز به این جمع افزود. باید آمادگی داشته باشیم که تا چند روز آینده شاهد برگشت خوردن قابل توجه چک های صادر شده باشیم چرا که کاهش دادوستد ها به تبع شیوع ویروس کرونا بطور کامل در جامعه اتفاق افتاده است.

پاسخ مجدد و غیرمستقیم بانک مرکزی به پیگیری های خبرنگاران

در ادامه معضل تخلف بانک ها در اجرای بخشنامه را هم با طرح سوال از بانک مرکزی پیگیری کردیم باز هم پاسخی دریافت نشد، اما برای دومین بار به صورت غیرمستقیم پاسخ سوال داده شد.

این بار عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با طرح مساله و بیان یک توصیه هوشمندانه به صورت موقت در این شرایط خاص مشکل را به حدی مرتفع کرد.

همتی نوشت: صاحبان کسب و کار هایی که به تشخیص خود مشمول تعویق اقساط وام هایشان هستند به بانک ها مراجعه نکنند.

حرف آخر

متاسفانه به نظر می رسد بسکمک از مدیران و روسای بانکی تفاوتی بین شرایط بحرانی کنونی جامعه و سایر مواقع عادی نمی بینند و درک درستی از اتفاقات پیش آمده ندارند وگرنه بجای اینکه دست گیر مردم و کسبه ای باشند که این روز ها علاوه بر ترس از ابتلا به کرونا با عواقب مالی و معیشتی آن دست و پنجه نرم می کنند با وجود قوانین و تصمیمات مدیران بالا دستی دست و پا گیر نمی شدند و چنین اتفاقاتی نشان می دهد برخورد قانونی، قاطع و بازدارنده بانک مرکزی و دستگاه های نظارتی با مدیران متخلف بانکی حلقه مفقوده نظام بانکی کشور و همینطور سایر ارگان ها و نهاد های دولتی در موارد مشابه است.

از سوی دیگر بانک مرکزی بایستی پیش از رسیدن خردادماه که تنفس 3 ماهه کسب و کار های مشمول طرح به سرانجام می رسد تدبیری برای اجرای بخشنامه از سوی بانک ها اتخاذ کند و البته به دلیل کافی نبودن این حمایت ها از کسب و کار ها با توجه به تعطیلی و ضرر و زیان های چندماهه بهتر است سایر امکانات و شیوه های حمایتی نظام بانکی از مردم و کسبه را در این شرایط سخت سنجیده و به شورای پول و اعتبار یا شورای عالی هماهنگی مالی سران قوا پیشنهاد دهد.

بیست آمار: آشنایی با علم آمار و ریاضیات

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9255

به "آب پاکی همتی روی دست بانک های متخلف ، مشکل اجرا نکردن تعویق اقساط بانکی فعلا حل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب پاکی همتی روی دست بانک های متخلف ، مشکل اجرا نکردن تعویق اقساط بانکی فعلا حل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید