9000 نفر ساعت آموزش و مشاوره برای دانشجویان اجرا شده ، تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در دانشگاه ها

به گزارش کنفرانس هکا، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان اقدامات این دفتر در دوران کرونایی را تشریح کرد.

9000 نفر ساعت آموزش و مشاوره برای دانشجویان اجرا شده ، تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در دانشگاه ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اعزام دانشجو به استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت علوم، منصوره السادات صادقی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در آیین خاتمهی کمپین دانشجویی در خانه بمانیم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این دفتر در دوران کرونایی به تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در سطح دانشگاه ها و تهیه کامل ترین راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا اشاره نمود.

صادقی در این آیین که با حضور منصور غلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و روسای مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه ها به صورت حضوری - مجازی در محل این وزارتخانه برگزار گردید، درخصوص راه چاره های اجرایی ارتقای سواد HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیست) گفت: نصب پوستر، توزیع بروشور های مرتبط، ایجاد کمپین سواد HSE، استفاده بهینه از کارشناسان بهداشت حرفه ای در زمینه مدیریت HSE و برگزاری مسابقات از اقدامات برجسته در زمینه ارتقای سواد HSE بوده است.

وی در این ادامه گزارشی از توسعه شعب مشاوره و گسترش استفاده از ظرفیت های طرح کارنامه سلامت روان دانشجویان در تصمیم گیری های کلان مدیریتی مرتبط با مسائل دانشجویان با هدف بهبود کیفیت و کمیت و اثربخشی خدمات ارائه کرد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به تعداد و اقدامات اجرا شده در دفاتر مشاوره و سلامت توضیح داد: تعداد مراکز مشاوره 120 مرکز، تعداد شعب خوابگاهی مشاوره 333، تعداد مراکز مشاوره موسسات غیر انتفاعی 150 مرکز و در مراکز فنی و حرفه ای 173 مرکز است که منجر به چک آپ جسمی و روانی دانشجویان، انجام طرح سیمای زندگی و طرح نشاط شده است.

وی در ادامه اضافه نمود: 75 دانشگاه دارای مراکز بهداشت و درمان هستند و 112 پزشک، 50 دندان پزشک، 35 متخصص، 70 کارشناس بهداشت و 65 پرستار در آن فعالیت می نمایند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان به اقدامات اجرا شده در این دفاتر اشاره نمود و گفت: این اقدامات شامل ارتقای سواد و توانمندی دانشجویان، برنامه های ارتقای ازدواج و کاهش و کنترل طلاق، برگزاری همایش های ازدواج پیروز، برگزاری نشست ها و کارگاه هایی در زمینه ازدواج آگاهانه می باشد که مجموع این برنامه ها برای دانشجویان 110680 نفر ساعت آموزش بوده است.

صادقی به شرایط نشاط دانشجویان تاکید نمود و اضافه نمود: در این زمینه 9هزار نفر ساعت آموزش برای دانشجویان انجام شده و فعالیت هایی را در قالب شبکه های اجتماعی، نوع دوستی، قدردانی از یکدیگر، مدیریت استرس، فعالیت های تفریحی، ورزش و پیاده روی، روابط خانوادگی مثبت و معنویت و مذهب تعریف کردیم.

وی به دیگر اقدامات دفاتر سلامت و مشاوره اشاره نمود و اضافه نمود: ایجاد کارگاه های پیشگیری از خودکشی در استان های پرخطر، تقویت خویشتنداری، اجرای مهارت های زندگی، تمرین نه گفتن، مدیریت روابط با جنس مخالف، پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانشگاه ها که 73 دانشگاه در این طرح پیشگیری شرکت کردند از دیگر فعالیت های این دفاتر بوده است.

وی گفت: برای اولین بار برگزاری همایش های منطقه ای کانون همیاران سلامت روان را برگزار کردیم و اپلیکشن های حال خوب من، سدا (سلامت دانشجویان ایران) و سامانه یادآوری، پیگیری و مددکاری را ایجاد و برای اولین بار طراحی و تدوین بسته تاب آوری برای دانشجویان را انجام دادیم.

صادقی درخصوص اقدامات دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در زمینه بیماری کرونا گفت: تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در سطح دانشگاه ها، تهیه پروتکل های بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی، نظارت بر حسن اجرای ضدعفونی کردن دانشگاه ها و تهیه کامل ترین راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا از اقدامات این دفتر در روبرو با بیماری کووید -19 بوده است.

وی در خاتمه گفت: برگزاری مسابقه ترم کرونایی و اختتامیه و اعلام نتایج آن، برگزاری دوره های آموزشی آنلاین بهداشت روان ویژه دانشجویان و ایجاد اپلیکیشن حال خوب من برای یاری به دانشجویانی که امکان دریافت خدمات مشاوره حضوری را ندارند از دیگر فعالیت های دفاتر مشاوره در دوران کرونا بود.

در ادامه این نشست پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران درخصوص برگزاری مسابقه کشوری ترم کرونایی گفت: نگرش مطلوب مجموعه آموزش عالی کشور به حوزه سلامت و مشاوره، پشتیبانی معنوی و مادی سازمان امور دانشجویان از دفاتر مشاوره و سلامت و احساس احتیاج موجود در جامعه دانشجویی و هدفمند بودن برنامه ها منجر به پیروزیت دفاتر مشاوره و سلامت شده است.

وی اضافه نمود: مسابقه ترم کرونایی در اسفند سال 1398 راه اندازی شد و 1104 اثر به دفتر مشاوره و سلامت رسید و مورد داوری نهاده شد به طوری که هر اثر بیش از 30 هزار بار دیده و نقد شد و در کمیته داوری که 12 داور در آن حضور داشتند تک تک آثار آنالیز و نهایتاً 22 اثر مورد تقدیر نهاده شد.

در ادامه این آیین اختتامیه حمید یعقوبی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی شریف نیز درخصوص پژوهش کرونا در دانشجویان گفت: اولین پژوهش در اسفند 1398 توسط همیاران انجام شد که میانگین میزان نگرانی در دانشجویان همیار بیشتر از دانشجویان غیر همیار بود و در این میان میزان توجه و رعایت پروتکل های بهداشتی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر از دانشجویان کارشناسی بود و هدف مهم ما از این پژوهش ها تربیت نیروی کارآمد در بخش حل مسائل است و برای آینده طرح اپلیکیشن مشاوره دانشجویی را خواهیم داشت که بتوانیم به شکل نظام مندی به دانشجویان مشاوره دهیم و طرح ایجاد تعاملات بین المللی با سایر کشور ها در زمینه های مشاوره و سلامت نیز از جمله فعالیت های در دست آنالیز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11081

به "9000 نفر ساعت آموزش و مشاوره برای دانشجویان اجرا شده ، تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9000 نفر ساعت آموزش و مشاوره برای دانشجویان اجرا شده ، تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید