اثرات شیوع کرونا بر کسب وکارها از زمان شیوع تا به امروز

به گزارش کنفرانس هکا، بر اساس مطالعات دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در زمینه اثرات شیوع ویروس کرونا بر کسب وکارها نشان می دهد که به دلیل اجرای طرح قرنطینه به منظور شکست زنجیره شیوع این ویروس، اساس گزارش نرم افزار بلد سفرهای درون شهری مردم تا 96 درصد کاهش یافت ضمن آنکه بسیاری از کسب و کارها با چالش های اساسی برای فروش محصولات خود روبرو شدند.

اثرات شیوع کرونا بر کسب وکارها از زمان شیوع تا به امروز

به گزارش خبرنگاران، شیوع کرونا ویروس تا به امروز بیشتر از 180 کشور دنیا را با بحران روبرو ساخته است به گونه ای که این پاندمی از جنگ دنیای دوم تا به امروز بی سابقه است. در ایران نیز با شیوع این بیماری، طرح های پیشگیرانه قطع زنجیره شیوع کرونا شامل قرنطینه خانگی، فاصله گذاری اجتماعی،کاهش ساعات کار و فعالیت اصناف، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها اجرا شده است. این اقدامات در بخش مالی عرضه و فراوری و تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است و ممکن است تعطیلی کامل برخی کسب و کارها و مشاغل منجر گردد.

از این رو شرکت ها با مسائل فراوانی در زنجیره تامین مواد اولیه و لجستیک، کاهش فروش و بهره وری روبرو هستند. از سوی دیگر نگرش و انتظار مشتریان در حال تغییر است که پیامد آن افزایش ریسک های کسب وکارها است.

کسب وکارهای فروش آنلاین، فراورینمایندگان محصولات غذایی و بهداشتی و شرکت هایی که قابلیت دورکاری دارند ریسک پایین تری را تجربه می نمایند. سایر کسب و کارها ریسک متوسط تا زیادی خواهند داشت. همچنین احتمال ورشکستگی کسب و کارها را افزایش یافته است.

به منظور آنالیز ابعاد اثرات شیوع این بیماری، از سوی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مطالعاتی در این زمینه اجرایی شد. این مطالعات از سوی دکتر علی داوری، دکتر غلامحسین حسینی نیا، دکتر مهدی جعفرزاده و دکتر احسان چیت ساز انجام شد که خلاصه ای این مطالعات به این توضیح است:

بحران دنیای که از چین آغاز شد

با آنالیز آمار مبتلایان ویروس کرونا طی اسفند ماه سال 98 تا به امروز در کشور، به نظر می رسد تابع توزیع این بیماری از توزیع نرمال استاندارد تبعیت می نماید و تا زمان تدوین این گزارش بیش از هفتاد و سه هزار نفر بیمار شده اند و تعداد درگذشتگان از مرز 4 هزار و 500 نفر عبور نموده است.

کاهش فراوری در دنیا به دلیل شیوع کرونا ویروس ریسک های منفی قابل توجهی به همراه داشته و بحران کرونا، زنجیره تامین دنیا شامل چین و کشورهای صنعتی را به شدت دچار چالش نموده است و تقاضای نهایی برای کالاها و خدمات کاهش داده است.

در سطح ملی نیز کاهش صادرات به سایر کشورها بر کم شدن درآمدهای کشور تاثیرگذار است. کاهش درآمدهای مالیات از کسب و کارها بر محدود شدن منابع درآمدی اصلی دولت هم موثر است. از طرفی هزینه های دولت به واسطه تخصیص بودجه های بهداشتی و درمانی افزایش یافته در نتیجه این ریسک وجود دارد که به دلیل کسری شدید بودجه دولت، کمّیت و کیفیت یاریهای دولتی برای برطرف موانع پیش روی کسب و کارها به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین زمان عادی سازی فعالیت تمام اصناف نامشخص است، عدم فعالیت بخشی از صنایع و کسب و کارها بر حجم کلی فعالیت های مالی تاثیر دارد.

کسادی کسب وکارهای با شیوع ویروس

گزارش شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) وابسته به بانک مرکزی نشان می دهد آغاز بحران کرونا از اول اسفندماه کسب وکارها را تحت تاثیر قرار داده است و برخی کسب وکارها کسادی شدید را تجربه کردند و برای برخی دیگر رونق زیادی به همراه داشته است، اما عمده کسب وکارها با کاهش چشمگیر فروش آن هم در روزهای منتهی به نوروز روبه رو شدند. به گونه ای که بر اساس گزارش شاپرک از تراکنش کارتخوان، موبایل و اینترنتی در اسفندماه 1398نشان می دهد در این ماه تعداد تراکنش ها نسبت به بهمن ماه با افت 1.4 درصدی روبرو شده است. در حالی که هر ساله در اسفندماه رشد قابل ملاحظه تعداد تراکنش های شاپرک تجربه شده بود و در اسفند 98 به واسطه شیوع کرونا نه تنها شاهد افزایش تعداد خرید با کارت های بانکی نبوده ایم بلکه این رقم کاهش داشته است.

آنالیز خرید اینترنتی شب عید نیز نشان می دهد در سرانجام سال 98 خرید اینترنتی دو برابر شده است. در اسفند ماه سال 1397 ایرانی ها به طور متوسط 187 هزار تومان در هر خرید اینترنتی پول خرج کردند. این رقم در امسال تقریبا دو برابر شده و به 386 هزار تومان رسیده است ولی تعداد تراکنش ها در دستگاه های کارتخوان فروشگاهی تغییر چندانی نسبت به پارسال نداشته است.

در اسفند ماه سال 1397 میانگین مبلغ هر خرید از دستگاه های کارتخوان137 هزار تومان بوده و این رقم در اسفند ماه سال 1398 به 136 هزار تومان رسیده است. باید توجه داشت که با وجود تورم 23 درصدی، انتظار می رفت در شرایط عادی میانگین مبلغ هر خرید در دستگاه های کارتخوان حداقل به 168 هزار تومان برسد ولی شیوع کرونا مانع این اتفاق شد.

کاهش استفاده از نرم افزارهای راستایاب در ایام عید

راستایاب بلد، پرنصب ترین نقشه آنلاین کشور به منظور تحلیل عبور و مرور افراد از ابتدای اسفند 98 تا انتهای تعطیلات فروردین 99، است ومسوولان این نرم افزار گزارش الگوهای حرکتی سفرهای درون شهری را در دسته بندی های مختلف منتشر نموده است. بر اساس این اطلاعات جستجو و راستایابی مراکز خرید و سینماها در این مدت تا 96 درصد کاهش یافته است. گزارش این راستایاب نشان می دهد تردد افراد در شهرها به ترتیب 93 درصد و 92 درصد درصد باعث کاهش راستایابی آنها به سمت مساجد و ایستگاه های مترو شده است.

کاهش سفرهای درون شهری شهروندان با شیوع ویروس کرونا

تاب آوری کسب وکارها در شرایط بحران

تاب آوری به معنی توانایی مقاومت در برابر بحران ها و ریسک فاکتورها است. تاب آوری در کسب وکارها عبارت است از توانایی های ساختاری و سیستمی که باعث می گردد شرکت ها ظرفیت لازم برای مقابله با بحران ها را داشته باشند. در این راستا استراتژی، کسب وکار، یک شرکت را در برابر ریسک های بالقوه حمایت می نماید و به برنامه ریزی برای تاب آوری و بقا در شرایط آشفته یاری می نماید.

پاندمی کرونا شرایطی را در کشور بوجود آورده است که بیشتر کسب وکارها در زمان حال به بقا می اندیشند و سرانجام بحران نیز لزوما به معنی بازگشت به دوره ماقبل بحران نیست. لذا کارآفرینان و مدیران ارشد برای کاهش تهدیدها و افزایش امکان بقا و بهره گیری از فرصت های آینده در دوره پساکرونا به استراتژی های تاب آوری احتیاج دارند.

سرمایه انسانی بازوی شرکت ها برای دستیابی به اهداف است؛ چراکه نیروی انسانی منبع شایستگی های فنی و ارتباطی است از این رو یکی از مهمترین وظایف مدیران در روبروه با بحران کرونا آن است که محیط کار ایمن و سلامت ایجاد نمایند و به گونه ای اقدام نمایند که کارکنان کماکان احساس نمایند که سازمان برای آنها ارزش قائل است.

آنالیز دیدگاه های پاسخگویان پرسشنامه اقدامات ابتکاری مرتبط با استراتژی سرمایه انسانی در نمودار زیر نشان می دهد که موارد مربوط به بهداشتی و سلامتی در محیط کار امتیاز بالاتری دارند و موضوعات مرتبط با کارایی در محیط کار مانند برنامه ریزی جانشینی و تشکیل تیم ها اهمیت کمتری دارد. یعنی اول سلامتی و بعد کارایی.

راهکارهای زیر برای حمایت از سرمایه های انسانی درشرکت های ایرانی در مقابله با بحران کرونا ویروس پیشنهاد می گردد:

تاکید بر موقتی بودن بحران و بازگشت کارکنان به محیط کار پس از برقراری شرایط عادی

تدوین و ابلاغ دستورالعمل های بهداشتی، مراقبتی و پیشگیرانه

ارائه آموزش های خاص مراقبتی و پیشگیرانه به کارکنان در محیط کار

ارائه آموزش های تخصصی مورد احتیاج کارکنان به صورت مجازی

به کارگیری اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه و نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل های مرتبط

آنالیز امکان دورکاری و معین معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان در دروه دورکاری

کاهش ساعت کاری و آنالیز ساعت کاری انعطاف پذیر

کوشش برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان در حد امکان

به کارگیری اقدامات ابتکاری برای حفظ کارکنان به جای تعدیل نیرو مانند پرداخت بخشی از حقوق، کاهش پرداخت مزایا به صورت موقت

برگزاری جلسات به صورت ویدیو کنفرانس

حمایت روانی از کارکنان با اطلاع رسانی و شفاف سازی برنامه ها و اقدامات

تشویق کارکنان به ارائه پیشنهادات ابتکاری و کاربردی مرتبط با مدیریت بحران

رپورتاژ رایگان: 10az10: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

روسیه: روسیه: سفر به کشور پهناور تزارها، مسکو، سن پطرزبورگ، سوچی و کازان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10242

به "اثرات شیوع کرونا بر کسب وکارها از زمان شیوع تا به امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات شیوع کرونا بر کسب وکارها از زمان شیوع تا به امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید