7 روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده

به گزارش کنفرانس هکا، چاقوی آشپزخانه، اگر از جنس فولاد باشد، قطعا پتانسیل اکسید شدن را دارد. اگر چاقوی شما زنگ زده و دیگر کار نمی کند، به فکر خرید چاقوی نو نباشید! چندین راه ساده و خانگی برای از بین بردن اکسیدهای روی چاقو وجود دارد. به یاری روش های مختلف، می توانید چاقوی خود را مثل سابق کنید. در این مقاله، ما چندین روش مؤثر برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده را آنالیز خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

7 روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده

چرا چاقوها زنگ می زنند؟

اگر سه ماده آهن، آب و هوا را با هم ترکیب کنید، زنگ زدگی بوجود می آید. در فرایند زنگ زدگی اکسید آهن رسوب می نماید؛ این رسوب موجب ایجاد مواد پوسته پوسته نارنجی روی سطح فلز می گردد. زنگ زدگی فلز به علت اکسید شدن آهن بوجود می آید و زمانی اتفاق می افتد که چاقوی شما در مدتی طولانی با آب تماس داشته باشد. شاید تصور کنید، برای زنگ زدگی چاقو باید آن را ساعت ها در سینک رها کنید؛ در صورتیکه حتی هوای مرطوب آشپزخانه حاوی مقادیر زیادی رطوبت بوده و می تواند موجب زنگ زدگی گردد. متأسفانه حتی چاقوهای فولادی ضدزنگ هم می توانند دچار اکسید شدن شوند. در واقع همه چاقوهای ضدزنگ در برابر لکه مقاوم هستند، اما در صورت استفاده نادرست می توانند زنگ بزنند.

روش های خانگی تمیز کردن چاقوی زنگ زده

روش های زیادی برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده وجود دارد. خوشبختانه تمامی روش ها به یاری محصولات موجود در خانه مانند جوش شیرین، سرکه، سیب زمینی و… انجام می گردد. با انجام روش های ساده و مؤثر می توانید بدون خرید وسیله و صرف هزینه، به راحتی چاقوی خود را مثل سابق کنید. در ادامه به آنالیز تمامی روش های خانگی می پردازیم:

1. تمیز کردن چاقوی زنگ زده به یاری جوش شیرین

برای این روش احتیاج به مواد زیر دارید:

  • جوش شیرین
  • آب
  • مسواک کهنه
  • پارچه تمیز

مراحل انجام:

  1. ابتدا چاقوی خود را تمیز کنید: اولین کاری که باید انجام دهید، این است که تیغه چاقو را به خوبی تمیز کنید، زیرا آلودگی مانع زنگ زدایی خواهد شد. برای تمیز کردن چاقو سعی کنید از کم ترین اندازه آب بهره ببرید، چرا که رطوبت یکی از عوامل ایجاد زنگ زدگی است. می توانید از محلول های تمیزکننده بدون آب هم استفاده نموده و آن را با یک پارچه پاک کنید.
  2. خمیر جوش شیرین بسازید: در مرحله بعد باید خمیر جوش شیرین را بسازید. برای این کار اندازه مساوی جوش شیرین و آب را در یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید تا یک خمیر سفت بوجود آید. برای اثردهی بیشتر می توانید از آبلیمو بجای آب بهره ببرید تا درصد اسیدیته بالا رود و زودتر عمل کند.
  3. پخش کنید: خمیر غلیظ جوش شیرین را روی یک مسواک کهنه بمالید و آن را با سرعت زیاد، روی تیغه چاقو پخش کنید. برای زنگ زدایی بیشتر، احتیاج است که زمان بیشتری را صرف کنید. مراقب باشید که خیلی هم محکم مسواک را نکشید، چرا که ممکن است سطح چاقو خراش داده گردد. در نهایت چاقو را با یک تکه پارچه تمیز کنید. اگر می خواهید چاقو عملکرد بهتری داشته باشد، کافی است اندازهی روغن روی تیغه بزنید تا از زنگ زدگی چاقو محافظت کنید.

2. استفاده از سرکه برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده

برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده به موارد زیر احتیاج دارید:

  • کاسه
  • سرکه سفید
  • اسفنج

به شیوه زیر عمل کنید:

  1. سرکه سفید را در یک کاسه بریزید: حتما از سرکه سفید بهره ببرید چرا که حاوی اسید استیک است و اکسیدهای آهن را در خود حل می نماید. انواع دیگر سرکه ممکن است اثرگذاری زیادی نداشته باشند. سرکه را در یک کاسه بریزید.
  2. چاقوی زنگ زده را با سرکه خیس کنید: در مرحله بعد باید چاقو را در سرکه خیس کنید. بهتر است که دسته چاقو تحت اثر سرکه قرار نگیرد. بعلاوه می توانید یک دستمال کاغذی را در سرکه خیس نموده و دور تیغه چاقو بپیچید. چاقو را فقط 5 دقیقه در سرکه بگذارید. اگر چاقو بیشتر از 5 دقیقه در سرکه باقی بماند ممکن است تیغه صدمه ببیند.
  3. چاقو را تمیز کنید: در آخر باید چاقو را به یاری یک اسفنج خشک به خوبی تمیز کنید. اگر زنگ زدگی چاقوی شما زیاد است، می توانید روش تمیز کردن چاقو با جوش شیرین را امتحان کنید.

3. تمیز کردن چاقوی زنگ زده با لیمو ترش

برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده به یاری لیمو ترش احتیاج به مواد زیر دارید:

  • لیمو ترش
  • نمک
  • اسفنج

به شیوه زیر عمل کنید:

  1. ابتدا روی قسمت های زنگ زده، نمک بپاشید.
  2. سپس آب یک لیمو را روی نمک فشار داده و اجازه دهید تا مخلوط حدود 2 ساعت روی چاقوی زنگ زده بماند.
  3. چاقو را با پوست لیمو کمی بمالید. سپس به یاری یک اسفنج نرم به خوبی ترکیب را پاک کنید. در سرانجام می توانید چاقو را با آب بشویید و خشک کنید.

4. برای زنگ زدایی چاقو از سیب زمینی بهره ببرید

بعضی از مواد غذایی دارای ترکیباتی ویژه برای از بین بردن زنگ زدگی هستند. سیب زمینی حاوی اسید اگزالیک بوده و یک زنگ زدای قوی است.

ترکیبات مورد احتیاج:

  • سیب زمینی
  • نمک یا جوش شیرین
  • مایع ظرفشویی

مراحل انجام:

  1. برای انجام این روش ابتدا یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید.
  2. روی سیب زمینی کمی جوش شیرین یا نمک بریزید. سپس روی آن چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و به خوبی ترکیب کنید.
  3. سیب زمینی مخلوط شده با جوش شیرین و مایع ظرشویی را چند دقیقه روی نقاط زنگ زده چاقو بمالید تا لکه ها از بین روند. برای اثر دهی بیشتر می توانید سیب زمینی را چند ساعت روی چاقوی زنگ زده بگذارید.
  4. در نهایت به خوبی چاقو را بشویید و خشک کنید.

5. از چوب پنبه یاری بگیرید

یکی دیگر از راه های تمیز کردن چاقوی زنگ زده، استفاده از چوب پنبه است. در این روش احتیاج به چوب پنبه و شیر پاک کن دارید. کافی است اندازهی شیر پاک کن را روی چوب پنبه بریزید. سپس روی تیغه چاقو بمالید تا زنگ زدایی انجام گردد.

6. زنگ زدایی به یاری پیاز

پیاز یکی دیگر از روش های کاملاً طبیعی برای زنگ زدایی است. پیاز حاوی اسید سولفونیک بوده و موجب تمیز شدن تیغه های چاقوی زنگ زده می گردد. برای استفاده از این روش کافی است چندین پیاز را برش زده و چند ساعت روی تیغه چاقو بگذارید تا اکسیدهای آهن خودبخود از سطح چاقو جدا شوند.

7. از سنگ چاقو تیزکن یاری بگیرید

بعد از انجام تمام روش های خانگی، توصیه می کنیم از سنگ چاقو تیزکن بهره ببرید. بعلاوه برای سرسخت ترین زنگ زدگی ها، سنگ چاقو تیزکن برترین گزینه است. استفاده از سنگ چاقو تیزکن به شما یاری می نماید تا آلودگی های سطحی از روی چاقو تمیز گردد. علاوه بر این به علت خاصیت ساینده، به شما یاری می نماید تا بتوانید تمامی اکسیدهای آهن را از روی چاقو تمیز کنید.

جلوگیری از زنگ زدن چاقو

اگر تمامی مراحل را انجام دادید و از شر زنگ ها خلاص شدید، بهتر است به فکر جلوگیری باشید. برای جلوگیری از زنگ زدگی چاقو باید از آن ها مراقبت کنید:

  • چاقوها را بعد از شستن تمیز و خشک کنید.
  • چاقوها را در محل خشکی که رطوبت کمی دارد، نگهداری کنید.
  • هر سال یکبار، به یاری روغن های معدنی چاقو را تمیز کنید.
  • هر چند وقت یکبار از سنگ چاقو تیزکن بهره ببرید تا لکه های احتمالی پاک شوند.

سخن پایانی

زنگ زدگی چاقو یک پدیده رایج است که می تواند منجر به تغییر شکل و تغییر مزه غذاها گردد. حتی برترین و گران ترین چاقوها هم می توانند هر چند وقت یکبار زنگ بزنند. تمیز کردن زنگ زدگی چاقو به راحتی انجام می گردد، پس زیاد نگران آن نباشید. امیدواریم روش های این مقاله به شما یاری کند تا از شر زنگ زدگی خلاص شوید. با مراقبت درست از چاقوهای آشپزخانه، از ایجاد زنگ زدگی جلوگیری کنید.

منابع: OISHYA, Made In Cookware

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16849

به "7 روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید