2328 مسموم و 106 فوتی بر اثر گازگرفتگی از اول مهر

به گزارش کنفرانس هکا، بیشترین فوتی ناشی از مسمومت با CO در استان های آذربایجان شرقی با 13 نفر، اصفهان با 12 نفر و فارس با 10 نفر بوده است.

2328 مسموم و 106 فوتی بر اثر گازگرفتگی از اول مهر

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل، اماکن تجاری و اداری و استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط منجر به مسمومیت با گاز CO می گردد؛ مهمترین اماکن شایع تجمع گاز مونوکسید کربن را می توان در حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب اشاره نمود.

گاز مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع فراوری این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است فراوری گردد.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نگردد.

علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد. از سایر علائم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره نمود. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز بگردد. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

2328 مسموم و 106 فوتی بر اثر گازگرفتگی

خدمات اورژانس پیش بیمارستانی از 1 مهر لغایت 22 آذر 1398 به این توضیح است :

مسمومیت با گاز CO مسمومیت 2328 نفر در 31 استان کشور : بیشترین مسمومیت با CO در استان های تهران با 489 نفر ، خراسان رضوی با 258 نفر ، فارس با 231 نفر، آذربایجان شرقی با 184 نفر بوده است.

همچنین 1700 مسموم توسط آمبولانس های اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی اعزام شده اند که بیشترین مسموم اعزامی در استان های خراسان رضوی با 224 نفر، تهران با 222 نفر، فارس با 160 نفر، آذربایجان شرقی با 169 نفر بوده است. همچنین 106 نفر بر اثر مسمومیت با گاز CO فوت نموده اند. بیشترین فوتی ناشی از مسمومت با CO در استان های آذربایجان شرقی با 13 نفر، اصفهان با 12 نفر و فارس با 10 نفر بوده است.

نمودار فراوانی مسمومیت با CO به تفکیک استان از مجموع 2328 نفر مسموم

نمودار فراوانی فوتی های ناشی از مسمومیت با co به تفکیک استان از مجموع 106 فوتی

نمودار فرایند مسمومیت با CO در فصل پاییز

جدول مسمومیت با CO به تفکیک استان

توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت

1. مطلع باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ کار کند به صورت و بالقوه می تواند سبب فراوری گاز مونوکسید کربن گردد.

2. از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

3. توجه داشته باشید، استفاده از بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه از فراوری گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی نماید.

4. هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و …) آتش روشن نکنید.

5. هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

6. قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت جهت دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان کنید.

7. تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد.

8. در محیط های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می گردد از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل کنید.

9. هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و لذا به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نیست.

10. شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

11. توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز یاری خواهد نمود. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن برطرف نقص، به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد کنید.

12. ضمن ایجاد تهویه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جدا خودداری کنید.

13. اگر فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلاملانع است اما در صورتی که از بخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتما مختصری تهویه به وسیله در یا پنجره در فضا ایجاد کنید و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

14. در صورت احساس علائم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فورا آن مکان را ترک نموده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

15. در صورت تداوم علائم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

16. رانندگان وسایل نقلیه سنگین، از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله نقلیه خود جهت استراحت و خواب جدا خودداری نمایند.

در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟

1. در صورت مواجهه با مصدومان، سریعا آن ها را از محیط خارج کنید.

2. پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فورا با اورژانس (115) تماس بگیرید.

3. علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از باز بودن راه های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

بیست آمار: آشنایی با علم آمار و ریاضیات

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7747

به "2328 مسموم و 106 فوتی بر اثر گازگرفتگی از اول مهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2328 مسموم و 106 فوتی بر اثر گازگرفتگی از اول مهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید