تشدید بارش در 19 استان، خطر غرق شدن شناگران در دریای خزر

به گزارش کنفرانس هکا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش باران و برف و وزش باد شنبه (7 بهمن ماه) در شمال و شرق خوزستان، ارتفاعات در زنجان، قزوین، البرز و تهران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شمال ایلام، کرمانشاه، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی، یک شنبه (8 بهمن ماه) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در شرق تهران و سمنان و دوشنبه (9 بهمن ماه) در غرب گیلان پیش بینی می شود.

تشدید بارش در 19 استان، خطر غرق شدن شناگران در دریای خزر

در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، یخ زدگی و لغزندگی زمین در گردنه های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه های مسیرهای برف گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل ها، آبگرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران وبرف، وزش باد و کاهش نسبی دما شنبه در خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه جنوبی جنوب سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، غرب اصفهان، قم، مرکزی، همدان، ایلام، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، یکشنبه در لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، غرب کردستان، همدان، مرکزی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال و شرق سمنان و دوشنبه در آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست.

این شرایط جوی سه شنبه (10 بهمن ماه) در شمال خوزستان، شمال ایلام، لرستان، چهارمحال و بختکمک، نیمه شمالی مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، گیلان، مازندران و شمال شرق خراسان رضوی، چهارشنبه (11 بهمن ماه) در شمال و شرق خوزستان، شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختکمک، لرستان، ایلام، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان، گیلان، مازندران و پنج شنبه (12 بهمن ماه) در شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختکمک، اصفهان، شرق لرستان، غرب یزد، مرکزی، همدان، قم، جنوب قزوین، البرز و تهران، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی پیش بینی می شود.

در این شرایط آب و هوایی بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی و کاهش دید جاده ها در منطقه ها سردسیر و کوهستانی و احتمال یخ زدگی در ساعات شب و اوایل صبح دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط و امتناع از رفت و آمد و ترددهای غیر ضروری، به همراه داشتن وسایل ایمنی و گرمایش مناسب در وسایل نقلیه، احتیاط و امتناع از هر گونه فعالیت های کوهنوردی، آمادگی سازمان های امدادی و شهرداری ها برای کمک رسانی برای هرگونه خسارت احتمالی توصیه می کند.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه های برفگیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در منطقه ها سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، خودداری از فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت های عمرانی، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی و پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها و آمادگی راهداری جهت برف روبی در گردنه ها و نقاط سردسیر و صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به احتمال آسیب رسیدن به نهاده ها و محصولات کشاورزی، به توصیه سازمان هواشناسی پاکسازی نهرها و آبراهه ها جهت جلوگیری از آبگرفتگی مزارع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی ، استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش ها، کشت حبوبات انتظاری در استان های سردسیر مانند خراسان شمالی و چهار محال و بختکمک و کشت سیب زمینی در استان سیستان و بلوچستان، زدودن برف از شاخه های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال و استحکام پوشش سازه های کشاورزی و دامداری ها در برابر باد شدید در دستور کار قرار گیرد.

خودداری از عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره سازی سوخت دوم جهت گلخانه ها، مرغداری ها، دامداری ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان های سردسیر، رنگ آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تاسیسات وعایق بندی لوله های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ زدگی لوله ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه ها در روزهای ابری، انجام کود سرک در مزارع غلات و کلزا در استان های ساحلی قبل از شروع بارش ، عدم تردد ماشین آلات کشاورزی روی مزارع هنگام بارندگی ازدیگر توصیه های سازمان هواشناسی است.

در ادامه هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به وزش باد شدید و کاهش دما آمده است: حاکمیت این شرایط جوی شنبه در جنوب اصفهان، یزد، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یکشنبه در شرق تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان، سه شنبه در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق سمنان، چهارشنبه در هرمزگان، فارس، نیمه غربی کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق سمنان و پنج شنبه در کرمان، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود.

وزش باد شدید و خیزش گردو خاک، کاهش دید و کاهش دما، احتمال سقوط اشیا و شکستن درختان کهن و فرسوده در این شرایط جوی دور از انتظار نیست و نسبت به احتیاط و امتناع از رفت وآمد و ترددهای غیر ضروری در فضای باز، امتناع و احتیاط در هرگونه رفت وآمد توقف در مجاورت ساختمان های نیمه کاره و سازه های موقتی ودرختان فرسوده و کهنسال توصیه می شود.

در ادامه این هشدار با اشاره به کاهش دما و ماندگاری هوای سرد آمده است: این شرایط جوی از یکشنبه تا پنج شنبه در استان های منطقه ها شمال غرب و سواحل شمالی و شمال شرق و دامنه جنوبی البرز و استانهای قم و اصفهان موجب افزایش مصرف حامل های انرژی می شود. بر اساس توصیه سازمان هواشناسی تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی، صرفه جویی در مصرف انرژی، برنامه ریزی و آمادگی سازمان ها و نهادهای مربوط به ذخیره و انتقال سوخت مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز آورده است: اواخر وقت شنبه تا پنج شنبه (7 تا 12 بهمن ماه) وزش باد شدید تا گاهی خیلی شدید با بیشینه سرعت باد در ساحل و دور از ساحل(32-20 نات) با تاکید بر استان های گیلان و مازندران و بیشینه ارتفاع امواج در سواحل بین 1تا 2متر و دور از ساحل بیشتر از 2 متر پیش بینی می شود که خطر غرق شدن شناگران، آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت های ساحلی و فراساحل را در پی دارد.

در این شرایط جوی سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا و غواصی، منع فعالیت های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی ها به بنادر و فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحل را توصیه می کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی در پی داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 بهمن 1402 بروزرسانی: 7 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14591

به "تشدید بارش در 19 استان، خطر غرق شدن شناگران در دریای خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید بارش در 19 استان، خطر غرق شدن شناگران در دریای خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید