11 مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر

به گزارش کنفرانس هکا، ممکن است شما در معرض اطلاعات مختلفی قرار گرفته باشید و به همین دلیل تمایلی به تغذیه نوزادتان با شیر مادر ندارید. این موضوع یک تصمیم کاملا شخصی است اما بهتر است قبل از عملی کردن این تصمیم با چند مزیت تغذیه با شیر مادر آشنا شوید.

11 مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر

مواد مغذی به میزان کافی در شیر مادر وجود دارند؛ بنابراین مطلوب ترین تغذیه را برای نوزاد فراهم می نماید.به علاوه هضم شیر مادر برای کودک آسان است و در هر زمان و مکانی در دسترس نوزاد قرار خواهد داشت. در ارتباط با مزیت تغذیه با شیر مادر، آموزشگاه اطفال آمریکا (APP) استفاده کامل و انحصاری از شیر مادر را تا 6 ماهگی توصیه می نماید و پیشنهاد می نماید پس از اضافه کردن مکمل های غذایی، شیردهی به کودک را حداقل تا 1 سالگی ادامه دهید. همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ارتباط با مزیت تغذیه با شیر مادر می گوید: شیردهی تا 2 سالگی یا بیشتر، روشی قابل اعتماد برای تغذیه کودک است و مزیت تغذیه با شیر مادر تا مدت ها پس از اتمامِ آن قابل مشاهده است. همچنین هر دو سازمان توصیه نموده اند که برای استفاده حداکثری از مزایای مواد مغذی موجود در شیرِ مادر، شیردهی را از 1 ساعت پس از تولد آغاز کنید.

ر این مطلب 11 مزیت استفاده از شیر مادر را در دو بخشِ کودک و مادر، بر اساس مستندات علمی به شما معرفی می کنیم.

مزایای شیردهی برای کودک

1. شیر مادر تغذیه ای ایدئال برای نوزادان فراهم می نماید

شیر مادر تمام احتیاجهای غذایی نوزاد را در 6 ماه اول زندگی تامین می نماید. ترکیب مواد داخل شیر با توجه به احتیاج بدن کودک در بازه های زمانیِ مختلف تغییر نموده و مطمئن ترین روش تغذیه را در اختیار شما قرار می دهد. در روزهای ابتدایی تولد، سینه مادر آغاز به فراوری مایعی غلیظ، با رنگ مایل به زرد می نماید. این مایع، که آغوز نام دارد، سرشار از پروتئین بوده و قند کمی دارد. همچنین در آغوز، ترکیبات بسیار مفید تغذیه ای وجود دارد که آن را به یک غذای شگفت انگیز تبدیل نموده است که هیچ جایگزینی ندارد.

آغوز یک شیر ایدئال است و به رشد دستگاه گوارش نوزاد یاری می نماید. همینطور که معده نوزاد رشد می نماید، میزان فراوری آغوز نیز بیشتر می گردد. تنها ماده ای که ممکن است کمبود آن در آغوز دیده گردد، ویتامین D است. تا زمانی که شما ویتامین D مصرف نکنید در آغوز نیز وجود نخواهد داشت. پس پیشنهاد می کنیم که زیر نظر پزشک متخصص به مصرف قطره ویتامین D بپردازید.

2. شیر مادر حاوی آنتی بادی های مهم است

شیر مادر مملو از آنتی بادی های مهمی است که به کودک شما یاری می نماید با ویروس ها و باکتری ها مقابله کند؛ این موضوع در ماه های اول زندگی بسیار لازم است. آغوز سرشار از آنتی بادی است، میزان بالایی از ایمونوگلوبولین A یا IgA دارد و چند آنتی بادی مهم دیگر نیز در ترکیباتش موجود است.

زمانی که شما در معرض ویروس و باکتری قرار می گیرید بدن تان آغاز به فراوری آنتی بادی می نماید و آن را به شیرِ شما انتقال می دهد. به این ترتیب در کودک شما نیز مصونیت ایجاد می گردد. IgA با تشکیل لایه ای محافظتی در بینی، گلو و دستگاه گوارشِ نوزاد از او در برابر بیماری های مربوط به دستگاه تنفسی و گوارشی محافظت می نماید. مطالعاتِ بسیاری نشان داده است بچه هایی که با شیر مادر تغذیه ننموده اند در برابر مسائلی مثل ذات الریه، اسهال و عفونت، آسیب پذیرتر هستند.

  • 7 دلیل گریه در نوزادان و روش های آرام کردن آن ها

3. شیردهی می تواند خطر بیماری را کاهش دهد

تغذیه انحصاری با شیر مادر، به شکلی که کودک فقط از شیر مادر تغذیه کند، بسیار مفید است. این موضوع خطر ابتلا به بیماری های بسیاری را در کودک شما کاهش می دهد. در ادامه به بعضی از این بیماری ها اشاره نموده ایم:

  • عفونت گوش میانی
  • سرماخوردگی و عفونت در نوزادی
  • آسیب بافت روده
  • سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
  • بیماری های آلرژیک
  • بیماری های روده ای مثل کولیت اولسراتیو و کرون
  • دیابت
  • سرطان خون در دوران کودکی

4. شیر مادر باعث افزایش وزن مفید در کودک می گردد

تغذیه از شیر مادر در بچه ها افزایش وزن مفید را در پی دارد و از چاقیِ آن ها جلوگیری می نماید. مطالعات نشان می دهند که تغذیه از شیر مادر به مدت 4 ماه یا بیشتر، ریسک ابتلا به اضافه وزن و چاقی را تا حد زیادی کاهش می دهد. این موضوع ممکن است به دلیل رشد باکتری های مفید و مختلف در روده باشد.

هرچه میزان شیردهی بیشتر باشد، منبع مطمئن تری از باکتری های مفید در روده نوزاد شکل می گیرد و همین موضوع، چربی های اضافه بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین در بدن نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نموده اند، میزان بالاتری از لپتین وجود دارد. لپتین هورمون اصلیِ تنظیم اشتها و ذخیره چربی است. الگوی تغذیه ای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، سالم تر است زیرا فقط در زمان احساس گرسنگی شیر می خورند و احتیاجی به غذاهای دیگر و مکمل ندارند.

5. شیر مادر می تواند بچه ها را باهوش تر کند

در بعضی تحقیقاتِ صورت گرفته بر روی نوزادان تعیین شده است که تغذیه از شیر مادر باعث رشد مغزی آن ها شده و میزان این رشد نسبت به نوزادانی که از شیر خشک استفاده می نمایند بیشتر است.

این تفاوت علاوه بر اینکه به دلیل مواد مغذی در شیر مادر به وجود می آید، می تواند به دلیل نزدیکی جسمی با مادر، لمس و برقراری ارتباط چشمی در زمان شیردهی نیز باشد. منابع رسمی بیان می نمایند که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نموده اند، امتیاز هوشیِ بالاتری نسبت به دیگران دارند و با عظیم شدن کمتر دچار مسائل رفتاری می شوند.

  • همه چیز درباره ی برنامه غذایی نوزاد در سال اول زندگی

مزایای شیردهی برای مادر

6. شیردهی در کاهش وزنِ مادر موثر است

حتما شنیده اید که بعضی از خانم ها پس از به جهان آمدن فرزندشان دچار افزایش وزن می شوند اما بعضی دیگر کاهش وزن داشته و بدون زحمت به وزن و ظاهر ایدئال خود می رسند. شیردهی باعث سوزاندن کالری و چربی می گردد. مادران معمولا 3 ماه پس از آغاز شیردهی متوجه تغییرات پیش آمده در بدن خود می شوند.

7. شیردهی به انقباض رحم یاری می نماید

در دوران بارداری رحم رشد بسیار زیادی دارد و تقریبا تمام فضای شکم را پر می نماید. پس از زایمان، رحم فرآیندی به نام اینوولون را طی می نماید تا به اندازه قبلی خود بازگردد. اکسی توسین، هورمونی که ترشح آن در طول مدت بارداری افزایش می یابد، در پیش برد این فرآیند بسیار موثر است.

بدن در هنگام زایمان مقدار بسیار زیادی اکسی توسین ترشح می نماید تا به زایمانِ کودک و کاهش خونریزی یاری کند؛ همچنین باعث شکل گیری ارتباط عاطفی بین شما و نوزادتان می گردد. در دوران شیردهی نیز ترشح این هورمون افزایش می یابد و باعث انقباضات رحمی می گردد، خونریزی را کاهش می دهد و به طور خلاصه به رحم یاری می نماید تا به اندازه قبلیِ خود بازگردد.

  • راهنمای کامل آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم

8. شیردهی، خطر ابتلا به افسردگی را در مادر کاهش می دهد

افسردگی پس از زایمان (PPD) شکلی از افسردگی است که اندکی پس از زایمان ایجاد می گردد. طبق مطالعاتی که در سال 2012 انجام شد، مادرانی که نوزادان شان را با شیر مادر تغذیه می نمایند، کمتر از مادرانی که به آن ها شیر نمی دهند، یا زود از شیر می گیرند، دچار افسردگیِ پس از زایمان شده اند.

با این حال، محتمل است افرادی که این نوع از افسردگی را تجربه می نمایند، در شیردهی مشکل داشته باشند و این کار را فقط برای مدت کوتاهی انجام دهند. توصیه می کنیم که در صورت مشاهده علائم PPD، حتما در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

9. شیردهی خطر ابتلا به بیماری را در مادر کاهش می دهد

اینطور به نظر می رسد که شیردهی در بدن مادر محافظتی طولانی مدت در برابر بیماری های مختلف از جمله سرطان ایجاد می نماید. جالب است بدانید که بیشترین تاثیر شیردهی و ایمنیِ ایجاد شده در ارتباط با سرطان پستان و تخمدان مشاهده شده است. زنانی که به نوزادان خود شیر می دهند با خطر کمتری در برابر فشار خون بالا، آرتروز، چربی خون بالا، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 روبرو هستند.

10. شیردهی می تواند جلوی عادت ماهیانه را بگیرد

شیردهی مداوم می تواند بر فرآیند تخمک گذاری و عادت ماهیانه تاثیر گذاشته و آن را متوقف کند. به تعویق افتادن سیکل های عادت ماهیانه، نوعی راهِ اطمینانیِ بدن از وجود فاصله زمانیِ مناسب بین دو بارداری است و نباید شما را نگران کند. شما می توانید از این مزیت استفاده نموده و از اوقاتی که در کنار نوزاد خود می گذرانید نهایتِ لذت را ببرید.

11. شیردهی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد

تغذیه با شیر مادر رایگان است و هزینه های مربوط به مشاوره استفاده از شیرهای مختلف یا استفاده از پمپ های سینه را ندارد؛ به علاوه شیر مادر همواره در دمای مناسب، آماده نوشیدن است. شما با انتخاب شیر دادن به روش طبیعی مجبور نیستید:

  • برای تهیه شیر خشک مناسب هزینه کنید.
  • مقدار شیر خشک مورد احتیاجِ نوزاد را محاسبه کنید.
  • وقت خود را صرف تمیز و ضدعفونی کردن شیشه های شیر کنید.
  • در زمان های مختلفِ شبانه روز شیر خشک را آماده نموده و بطری را گرم کنید.
  • راه های مختلفِ گرم کردن بطری شیر را در حین حرکت و بیرون از منزل پیدا کنید.

منبع: healthline parenthood

اردکان خبر: با قدیمیترین سایت خبری فارسی همراه شوید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12170

به "11 مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید