چگونگی تشخیص اصل یا غیر اصل بودن کالای خریداری شده از خبرنگاران

به گزارش کنفرانس هکا، به نقل از زومیت؛ یکی از نگرانی های کاربران در هنگام خرید آنلاین، تقلبی بودن کالا است. در این مقاله به بعضی از نکات مهم در شناسایی کالاهای غیراصل هنگام خرید و پس از دریافت کالا از فروشگاه خبرنگاران اشاره می کنیم.

چگونگی تشخیص اصل یا غیر اصل بودن کالای خریداری شده از خبرنگاران

فروشگاهی چون خبرنگاران از زمانی که مارکت پلیس خود را برپا کرد و امکان فروش محصولات عرضه نمایندگان و فروشندگانی به غیر از خود خبرنگاران به واسطه گری این وب سایت فراهم شد، انبوهی از فروشندگان از بستر ایجادشده استقبال نموده و بدین ترتیب شمار بالایی از انواع محصولات گوناگون سراز این فروشگاه درآوردند که این مسئله چالش تازهی برای خبرنگاران و کاربرانی که با خاطر آسوده از این فروشگاه خرید می کردند ایجاد کرد. این چالش تازه مواجهه با شمار بالایی از کالاهای غیراصل، تقلبی یا به اصطلاح فیک بود.

اما خبرنگاران در برخورد با محصولات غیراصل به گونه ای متفاوت عمل کرد و فروشندگان را از فروش این دست از کالاها منع نکرد. چراکه در شرایط فعلی مالی و گران بودن محصولات بسیاری از برندها، عدم ممانعت از ورود کالاهای غیراصل و مشابه نمونه اصلی را می توان به عنوان یک فرصت تلقی کرد تا احتیاج بازار به کالاهایی با قیمت منطقی تر و مشابه نمونه اصلی تأمین گردد. از طرفی خبرنگاران با بکار گرفتن ابزارهای نظارتی خود، سعی کرد تا کالاهای غیراصلی را از نمونه اصلی آن تفکیک کند و با برچسب گذاری کالاهای غیراصلی، خریداری که در پی کالای اصل است، کما فی السابق بتواند با حصول اطمینان از اصل بودن آن را خریداری کند.

بااین حال خبرنگاران اکنون میزبان بیش از هفت میلیون تنوع کالایی است و امکان خطا در فرایند آنالیز و نظارت روی هر یک از کالاهای فروشندگان وجود دارد، خصوصاً در بخش لوازم جانبی کالاهای دیجیتال مانند هدفون و هندزفری، احتمال اصل نبودن بسیاری از کالاها بالا است و به گفته این فروشگاه بیش از 40 درصد شکایت مشتریان مربوط به این دسته می گردد. حتی ممکن است در بعضی از سفارش ها از یک فروشنده کالای اصل و در بعضی دیگر کالای تقلبی ارسال گردد.

حال پرسش این است که کاربران چگونه می توانند پیش از خرید، از احتمال تقلبی بودن کالا و درصورتی که کالای موردنظر را خریداری نموده اند چگونه می توانند از اصل بودن یا نبودن آن آگاه شوند؟ در این مطلب قصد داریم بعضی از راه های تشخیص و شناسایی کالاهای غیراصل را آموزش دهیم.

پیش از خرید چگونه احتمال دهیم کالای موردنظرمان اصل نیست؟

بدون شک گام اول در خرید هر کالایی به صورت آنلاین، جست وجو و انجام آنالیز های کامل روی محصول موردنظر در سطح وب است؛ به خصوص اگر آن محصول بهای گزافی داشته باشد، اهمیت چنین کاری دوچندان می گردد. بخش عمده ای از این آنالیز ها را ازطریق امکاناتی که فروشگاه های آنلاین (یا خبرنگاران) فراهم می نمایند می توان انجام داد. در ادامه طی چند مرحله بعضی از نکات مهم که می توانند در تشخیص محصول اصل از غیراصلی مفید واقع شوند، اشاره می کنیم.

1. آنالیز محصول از وب سایت سازنده

اولین اقدام، آنالیز وجود محصول موردنظر در وب سایت سازنده است. بعضی از محصولات افزون بر نام، یک کد محصول مشخص و یکتا دارند که با جست وجوی آن در سطح وب می توان به اطلاعات و جزئیات دقیق آن دست یافت. معمولاً کد محصول یا شماره مدل را می توان در بخش مشخصات فنی کالا در سایت فروشگاه پیدا کرد. پس از یافتن محصول در وب سایت سازنده باید مشخصات فنی درج شده را با مشخصات فنی اعلام شده به وسیله فروشگاه مقایسه کنید تا مغایرتی وجود نداشته باشد.

گاهی اوقات ممکن است یک محصول برای منطقه ها مختلف مشخصات متفاوتی داشته باشد. به همین علت است که درج شدن کدمحصول در صفحه فروشگاه امر مهمی است چراکه ممکن است از آن محصول برای بازار کشورهای مختلف چندین نسخه مختلف وجود داشته باشد و تفاوت در مشخصات فنی به واسطه این کدهای منحصربه فرد مشخص می گردد. برای مثال اگر شارژر سامسونگ را جست وجو کنید، انواع مختلف شارژر به نمایش درمی آید. در این جا می بینید که دو شارژر با کد های EP-TA800NBEGWW و EP-TA845XWEGGB در توان، نوع سری (براساس کشور)، استاندارد شارژ و داشتن کابل تفاوت دارند.

اما بسیاری از محصولات کد محصول ندارند. در این گونه مواقع باید موارد دیگری چون قیمت، تصاویر و اقلام همراه دستگاه را آنالیز کنید. هرچند قیمت معیار مناسبی برای تشخیص یک کالای اصل از غیراصل نیست چراکه ممکن است آن محصول به صورت عمده وارد شده باشد، از یک تأمین نماینده دیگری با قیمت کمتر خریداری شده باشد یا قیمت آن برای بازارهای مختلف متفاوت باشد. اما در مواردی که قیمت فروشگاه با قیمت مشخص شده از سوی سازنده تفاوت فاحشی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که محصول موردنظر اصل نباشد.

آنالیز تصاویر و اقلامی که همراه محصول ارائه می گردد، یکی دیگر از راه ها است. در بعضی محصولات تصاویر جعبه و بسته بندی آن ها نیز گذاشته می گردد که می تواند در تشخیص محصول اصل مفید واقع گردد. در نهایت باید گفت محصولاتی که مشخصات دقیق و تخصصی از آن ها درج شده است، قابل اعتمادتر از بقیه هستند چراکه این امکان را می دهند تا با جست وجو کردن هر یک از آن ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

2. نظرات و تصاویر ارسالی کاربران از محصول

مواردی که در بالا گفته شد برای شناسایی محصول غیراصل درواقع کافی نیستند چراکه ممکن است تصاویر و مشخصات، تمامی آنچه که درمورد محصول مورداحتیاج است ارائه ننمایند یا تعداد آن ها کم باشد. حتی ممکن است تفاوت هایی میان محصول فیزیکی که به دست خریدار می رسد مشاهده گردد که آن را در سایت فروشگاه نمی توان مشاهده کرد.

فروشگاه خبرنگاران به عنوان یک مارکت پلیس با فروشندگان بسیاری همکاری می نماید و محصولات آن ها را برای فروش عرضه می نماید. بنابراین فروشندگان باید مشخصات کالا و تصاویر آن را به خبرنگاران ارائه دهند تا محصولات آن ها در سایت قرار گیرد. در این مورد اگر کم و کاست یا مغایرتی از هر نظر وجود داشته باشد، خبرنگاران به آن فروشنده اجازه فروش را نمی دهد اما اگر یک زمان کالایی بدون برچسب غیراصل از فیلتر نظارتی عبور کرد یا یک فروشنده که از قبل مورد تأیید قرار گرفته به هر علتی در یک سری از سفارش ها کالایی غیراصل ارسال کند، تکلیف چه می گردد؟

در این شرایط مهم ترین ابزاری که به یاری خریدار می آید، نظرات خریداران و آنالیز عملکرد فروشندگان است. شاید بتوان گفت تجربه های کاربران از محصول، برترین و آسان ترین راه ارزیابی آن است. البته در این روش نیز باید نکاتی را مورد توجه قرار داشت. اول از همه این که یک محصول ممکن است چندین فروشنده داشته باشد از این رو باید عملکرد فروشندگان محصول و امتیازی که دارند را از فهرست فروشندگان آنالیز کنید و سفارش های بدون مرجوعی را نیز مدنظر قرار دهید. در ادامه با مراجعه به بخش نظرات، ترتیب نمایش دیدگاه ها را براساس مفیدترین نظرات انتخاب کنید، چراکه هرچه نظرات امتیاز بالاتری داشته باشند (البته در صورتی که کاربر آن محصول را خریده باشد) می توان به اطلاعات آن استناد کرد.

بعلاوه به سراغ دیدگاه هایی بروید که حتماً عکس یا ویدئوهایی از محصول تهیه و به اشتراک گذاشته باشند تا آن چه به دست مشتری می رسد بعینه مشاهده نموده و درصورتی که کاربر در تصویری از کالا، به نشانه هایی که از اصل نبودن آن حکایت داشت پی برده بود، از این موضوع آگاه شوید. بعضی دیدگاه های کاربران شامل شرحات مفصلی از تجربه های پس از خرید آنان و نکات مهمی است که بسیار می تواند مفید باشند. فراموش نگردد که اگر کاربری از یک محصول گلایه ای مبنی براصل نبودن آن داشت، دیدگاه های سایر کاربران از همان فروشنده را آنالیز کنید. سپس به سراغ آخرین دیدگاه های منتشرشده بروید چراکه در مقاطع زمانی مختلف این احتمال وجود دارد که شرایط کالاهای ارسالی از نظر اصل بودن یا نبودن تغییر کند.

افزون براین آنالیز دیدگاه های کاربران در فروشگاه های اینترنتی خارج از کشور، اگر بتوانید همان کالا را دقیقاً با همان مشخصات در این فروشگاه ها پیدا کنید هم خالی از لطف نیست. این کار در زمانی مناسب است که کالای موردنظر شما نظرات اندکی دارد یا هیچ نظری درمورد آن ثبت نشده است. اگر گزارش های مبنی بر اصل نبودن کالا زیاد باشد یعنی در بازار نمونه های تقلبی آن زیاد است بنابراین باید در خرید آن محصول کمی محتاطانه تر عمل کرد و آنالیز های بیشتری در خصوص آن انجام داد.

3. آنالیز های ویدیوئی و تصویری کاربران در شبکه های اجتماعی

اگر نظرات فروشگاه نتوانند یاریی به شما نمایند، بهتر است سری به شبکه های اجتماعی بزنید. با جست وجو در وب سایت هایی چون ردیت و توییتر احتمالاً نتایجی را در خصوص کالای موردنظر خود خواهید یافت که شامل تصاویر و اطلاعات بیشتری از کالا و بسته بندی آن می گردد که می تواند دید بهتری از این که یک محصول اصل چه مشخصه هایی دارد به شما بدهد. هرچند درمورد بعضی از این مشخصه ها در ادامه بیشتر شرح خواهیم داد اما به طور کلی باید گفت رویه های تشخیص اصالت محصول در خصوص همه کالاهایی که در فروشگاهی چون خبرنگاران به فروش می رسد مشترک نیستند و این مقاله با موضوع و سرلوحه قراردادن لوازم جانبی کالاهای دیجیتال که حساسیت بیشتری در خصوص آن وجود دارد، تدوین شده است.

آنالیز های ویدئویی در اولویت بعدی قرار دارند. در سطح وب، ویدئوهای مختلفی از جعبه گشایی محصولات وجود دارد که در این ویدئوها اقلام داخل جعبه، طرح روی جعبه و لیبل ها به وضوح مشخص می شوند. ویدئوهای آنالیز به شرط اعتبار منبع می توانند معیار مناسبی برای مقایسه آنچه در خصوص کیفیت و عملکرد محصول گفته می گردد با دیدگاه خریداران آن محصول از فروشگاه باشند.

4. جست وجوی کلیدواژه هایی در خصوص مقایسه محصول غیراصل با اصل

همان طورکه گفتیم، روش های گفته شده در خصوص همه کالا های موجود در بازار یکسان نیست. در این گونه موارد با جست وجو کردن عباراتی مانند How to identify fake from original یا How to distinguish fake from original و در دنباله آن نام کالای موردنظر، ممکن است نتایجی را پیدا کنید که به شما در تشخیص محصول غیراصلی یاری کند. بعضی از وب سایت ها خصوصاً در خصوص کالاهایی که تشخیص نمونه غیراصل آن کاری سخت است، هدایت های بسیار سودمندی دراختیار کاربران می گذارند.

حتی در بعضی موارد، خود سازنده در وب سایت خود این هدایت ها را ارائه می دهد. برای مثال سامسونگ صفحه ای را برای تشخیص نمونه ی های غیراصلی هدفون AKG سامسونگ از نمونه اصلی به صورت متنی و تصویری اختصاص داده است.

عکس

پس از خرید کالای موردنظر، چگونه به اصل بودن یا نبودن آن پی ببریم؟

اگر محصولی را خریداری نموده اید، روش هایی که درمورد تشخیص اصل بودن یا نبودن آن به کار می رود، بستگی به نوع کالا دارد. بااین حال تعدادی از این روش ها می توانند در بیشتر محصولات کارآمد باشند که در ادامه به ترتیب به آن ها اشاره می کنیم.

1. آنالیز ظاهری بسته بندی

بسته بندی برای بسیاری از فراورینمایندگان از اهمیت خاصی برخوردار است. شرکت های فراوریی معتبر، اصول بازاریابی را حتی در خصوص بسته بندی محصولات نیز به کار می گیرند، از این رو به آن بسیار بها می دهند و برای آن استانداردهای خاصی تعریف می نمایند. بنابراین اگر محصولی را از برند مطرحی خریداری می کنید، اصول مشخصی در خصوص بسته بندی آن ها رعایت شده است.

آنالیز بسته بندی محصول شاید مهم تر از خود محصول باشد چراکه اطلاعات و نکات کلیدی را فاش می نماید که حتی از روی خود محصول شاید نتوان به آن ها پی برد. بهتر است قبل از انجام آنالیز های ظاهری، با استفاده از راهکارهایی که در مراحل قبل تر اشاره شد، تصاویری از بسته بندی آن محصول را در سطح وب پیدا کنید و سپس موارد زیر را در محصولی که به دست شما رسیده است آنالیز کنید.

لوگوی سازنده

گاهی اوقات لوگوی برندها حاوی نکات ظریف یا مشهود است که در بسته بندی محصولات غیراصل می توان متوجه مغایرت لوگوی درج شده با نمونه اصلی شد. برای مثال از نظر کشیدگی، دفرمه بودن، ضخامت حروف یا شکل خاص یک حرف و حتی تغییراتی که شرکت ها در لوگوی خود ایجاد می نمایند. برای مثال لوگوی سامسونگ دیگر آن زمینه آبی رنگ را ندارد، اما همچنان احتمالاً محصولاتی را دربازار خواهید یافت که روی جعبه آن ها لوگوی سامسونگ با زمینه آبی رنگ درج شده است.

فونت و سبک نوشته های روی جعبه

فراوری نماینده ها عموما از یک یا چند فونت مشخص برای محصولاتشان استفاده می نمایند. جهت اطلاع از این مورد می توانید جعبه سایر محصولات آن برند را مشاهده و با محصولی که خریده اید مقایسه کنید. گاهی اوقات از این فونت ها در وب سایت خود نیز استفاده می نمایند. افزون بر این طرز نوشته شدن یا سبک متون روی جعبه نیز مهم است. برای نمونه به مثال زیر دقت کنید. محصول غیر اصلی از فونت سبک استفاده نموده و فاصله بین حروف نیز زیاد است. اطلاعات درج شده در پشت جعبه یا کناره های جعبه را نیز از این نظر به دقت آنالیز کنید.

صحت و سقم اطلاعات درج شده روی جعبه

اطلاعات درج شده روی جعبه را با اطلاعاتی که در سایت فراورینماینده موجود است، مطابقت دهید. این اطلاعات شامل علائم تجاری، بعضی مشخصات اجمالی، اطلاعات تماس و استانداردهای محصول می گردد.

طرح کلی بسته بندی

با وجود مواردی که در بالا اشاره کردیم، بعضی محصولات غیراصل در بازار وجود دارند که در بسته بندی آن ها از نظر موارد ذکر شده هیچ مغایرتی با بسته بندی یک محصول اصل دیده نمی گردد، در این گونه موارد باید کمی ریزبین تر باشید، طرح و کیفیت کلی چاپ و جعبه را ارزیابی کنید. برای مثال رنگ رفتگی، کمرنگ یا پررنگ بودن طرح های گرافیکی و تراز نبودن نوشته ها و حاشیه ها می توانند نشانه های غیراصل بودن کالا باشند.

2. آنالیز اقلام موجود در بسته بندی

همان طورکه در بالا اشاره کردیم، فراورینمایندگان حداقل یک کاتالوگ یا بروشور را به همراه محصول ارائه می دهند. بعضی از آن ها در وب سایت خود، اقلامی که همراه محصول ارائه می شوند را ذکر می نمایند. بعلاوه بروشور محصول را می توان از نظر فونت، کیفیت چاپ و اطلاعات نوشته شده ارزیابی کرد. محتویات داخل جعبه نیز باید از نظر منظم بودن و قرارگیری هر یک از اقلام در محل صحیح، دسته بندی اصولی و سلامت ظاهری آنالیز شوند.

3. استعلام اصالت محصول ازطریق شماره سریال یا کد فراوری در سایت سازنده

بعضی از سازندگان در وب سایت خود بخشی را برای اطمینان از اصل بودن محصول اختصاص داده اند. برای مثال محصولات شیائومی دارای برچسب اعتبار سنجی (Authentication Label) هستند که روی جعبه درج شده است و با خراشاندن آن یک کد 20 رقمی مشخص می گردد که با وارد کردن آن در این صفحه می توانید از اصل بودن محصول مطمئن شوید.

4. استعلام شرکت سازنده از طریق آدرس مک (MAC) بلوتوث یا وای فای در محصولات دارای ارتباطات بی سیم

اگر کالایی را خریداری نموده اید که از تجهیزات ارتباطات بی سیم مانند بلوتوث یا وای فای بهره می برد، با آنالیز MAC Adderss بلوتوث و وای فای می توانید به سازنده آن پی ببرید. هریک از سازندگان برای استفاده از تجهیزات بی سیم باید گواهی آن را دریافت نمایند ازاین رو برای هرسازنده شناسه مشخصی درنظر گرفته می گردد که درعین منحصربه فرد بودن، نام سازنده را در خود دارد. کالاهای غیراصل نمی توانند از گواهی برندهای دیگر استفاده نمایند و این روش خوبی است که می توان به تقریب بالایی از اصل بودن کالا اطمنیان پیدا کرد.

برای این کار باید مک آدرس این دسته از کالاها را ازطریق اپلیکیشن هایی که امکان شناسایی مک آدرس دستگاه های متصل شده به گوشی هوشمند را فراهم می نمایند بدست آورید. معمولاً خود این اپلیکیشن ها نام سازنده یا Vendor را نیز مشخص می نمایند اما اگر مشخص نبود، می توانید با کپی کردن مک آدرس و جست وجوی عبارت MAC Address Vendor Lookup در وب سایت هایی که امکان استعلام مک آدرس را فراهم نموده اند، نام سازنده را مشاهده کنید.

در پایان اگر متوجه شدید که کالایی که دریافت نموده اید اصل نیست، می توانید در وب سایت خبرنگاران درخواست مرجوعی خود را ثبت نموده و علت آن را اصل نبودن کالا (در صورتی که در وب سایت با نشان غیراصل معرفی نشده باشد) عنوان کنید. توجه داشته باشید که ارائه دقیق شرحات و مستندات اصل نبودن کالا الزامی است. درصورتی که دلایل و مستندات مطرح شده در فاصله بین 7 تا 90 روز از دریافت کالا به وسیله کارشناسان محرز گردد، کالای شما پس گرفته می گردد.

درنظر داشته باشید که راه کارهای ارائه شده در خصوص همه محصولات و برندها به طور یکسان صدق نمی نماید؛ ما در این جا بیشتر سعی نموده ایم با استفاده از روش های متداول و ارائه مثال های تجربی، دید مناسبی از شناسایی اصالت ابزار و لوازم جانبی دیجیتال ایجاد کنیم.

پرسش های متداول

قبل از خرید محصول از خبرنگاران چگونه از اصل یا غیر اصل بودن آن مطمئن شویم؟

قبل از خرید بهتر است این موارد را در نظر داشته باشید : آنالیز محصول از وب سایت سازنده، نظرات و تصاویر ارسالی کاربران از محصول، آنالیز های ویدیوئی و تصویری کاربران در شبکه های اجتماعی و… .

پس از خرید کالای موردنظر از خبرنگاران، چگونه به اصل بودن یا فیک بودن آن پی ببریم؟

آنالیز ظاهری بسته بندی، آنالیز اقلام موجود در بسته بندی، استعلام اصالت محصول ازطریق شماره سریال یا کد فراوری در سایت سازنده و … . جزئیات مربوط به هر کدام از این موارد را در زومیت به صورت کامل می توانید مطالعه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13753

به "چگونگی تشخیص اصل یا غیر اصل بودن کالای خریداری شده از خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی تشخیص اصل یا غیر اصل بودن کالای خریداری شده از خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید