چگونه یاد بگیریم از چین نترسیم و از آن بیاموزیم

به گزارش کنفرانس هکا، هرچه بحران کووید 19 در جهان جدی تر می شود، بحث و گفت و گوها درباره نقش چین در این همه گیری هم افزایش می یابد. بر اساس آنچه همه می دانند برخی مقامات چینی در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه با تلاش برای مخفی کردن همه گیری ویروس کرونا در ووهان یک اشتباه بزرگ مرتکب شدند اما در رویارویی با این همه گیری عملکرد قابل قبول و موفقی داشتند.

چگونه یاد بگیریم از چین نترسیم و از آن بیاموزیم

معلوم نیست چرا برخی کشورها به جای آنکه بر عملکرد مطلوب چین و راه چاره های رهایی از بحران کووید 19 تمرکز کنند مدام بر مخفی کاری چین تأکید می کنند و این تصور را دارند که محکوم کردن چین به نفع شان است.

جیم اونیل، از کارشناسان ارشد اندیشکده چتم هاوس در همین ارتباط نوشته است، به نظر می رسد برای بسکمک از دولت ها مقصر نشان دادن چین در همه گیری ویروس کرونا یک ترفند است که ناکارآمدی های خودشان در رویارویی با این ویروس را بپوشانند اما در این برهه زمانی که اولویت اصلی جهان باید سازماندهی یک پاسخ هماهنگ و همه جانبه به این بحران دوگانه سلامت و اقتصاد باشد، خود را درگیر بازی مقصر کیست کردن نه تنها کمکی نمی کند بلکه خطرناک است. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا آنقدر خود را درگیر این بازی کرده است که با دستاویز قرار دادن این بهانه که چرا سازمان جهانی بهداشت دولت چین را مسئول همه گیری ویروس کرونا معرفی نمی کند، تهدید کرد، بودجه سازمان جهانی بهداشت را قطع خواهد کرد.

بنابراین به جای آنکه با استانداردهای دوگانه چین را زیر سؤال ببریم بهتر است روی این موضوع تمرکز کنیم که چین چه چیزهایی می تواند به ما بیاموزد. به طور ویژه ما باید روی تکنولوژی ها و تکنیک های تشخیصی ای که چین در همه گیری ویروس کرونا به کار برد و آمار مرگ و میرهای خود را در مقایسه با دیگر کشورها پایین نگه داشت تمرکز کنیم. ما همچنین باید از چین یاد بگیریم که چگونه می شود ظرف چند هفته و در شرایطی که شیوع ویروس همچنان شدید است کسب و کارها و اقتصادها از سر گرفته شود. به خاطر خودمان هم که شده، باید به این موضوع فکر کنیم که چین چه سیاست هایی اتخاذ کرد که بتواند دوباره به جهت رشد مالی سالانه 6 درصدی خود برشود زیرا اقتصاد چین نقش مهمی در اقتصاد جهان ایفا می کند و بهبود اقتصاد چین یعنی بهبود اقتصاد جهان.

پیروزها تاریخ کووید 19 را می نویسند

به گزارش فارن اَفرز، یانژونگ هانگ از مدیران شورای روابط خارجی امریکا، نیز معتقد است، امروز شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین با پایان دادن به قرنطینه شهر ووهان، زادگاه ویروس کرونا، خود را به عنوان یک رهبر پیروز و قدرتمند به جهان معرفی کرده است به طوری که رهبران اروپا و ایالات متحده امریکا برای مقابله با ویروس کرونا در کشورهایشان خواستار کمک چین هستند. آنها و بسکمک از ناظران بین المللی در ابتدا تصور می کردند، همه گیری ویروس کرونا در چین باعث تضعیف حزب حاکم چین و شی جین پینگ شود. آنها حتی از این اتفاق با عنوان لحظه چرنوبیل چین یاد کرده و پیش بینی کرده بودند، یک عصر جدید در اصلاحات سیاسی این کشور رخ دهد یا حتی سرنگونی رژیم حاکم صورت گیرد. اما در دو ماه اخیر اقدامات بسیار سختگیرانه چین ابتدا در شهر ووهان و سپس در سراسر کشور باعث شد بیماری کووید 19 تحت کنترل قرار بگیرد و در 19 مارس برای اولین بار در شهر ووهان هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کووید 19 گزارش نشد. در روزهای پایانی ماه مارس هنگامی که بسکمک از کسب و کارها در کشورهای غربی برای بقا می جنگیدند، بیش از سه چهارم کسب و کارها در چین فعالیت های خود را از سر گرفته بودند و سازمان جهانی بهداشت از چین به خاطر اتخاذ استاندارد جدید برای کنترل همه گیری قدردانی کرد و حتی پیشنهاد کرد دیگر کشورها از چین در این زمینه الگوبرداری کنند. کشورهای غربی این پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت را نپذیرفتند و حتی دموکراسی های غربی در اعلام قرنطینه و تعطیل کردن کسب و کارها بسیار کند و بی میل عمل کردند و حالا جهان شاهد بالا رفتن آمار مرگ و میرها در اروپا و ایالات متحده امریکا است. به گفته جان آلن از اندیشکده بروکینگز، تاریخ بحران کووید 19 توسط پیروزها نوشته می شود و دست کم در حال حاضر پیروز این بحران شی جین پینگ است. در یک چرخش قابل توجه مربوط به رویدادهای بحران کووید 19 شی نه تنها دچار سردرگمی نشد بلکه خود را یک رهبر پیروز در داخل و خارج از مرزهای کشورش نشان داد. او توانست یک تهدید را به فرصت تبدیل کند و حالا می خواهد با قدرت نرم کشورش دیپلماسی ماسک در جهان راه بیندازد. رهبر چین تا به امروز برای 82 کشور کیت های تست کرونا و تجهیزات حفاظت شخصی مانند ماسک و دستکش ارسال کرده است و تا تاریخ 10 مارس هم 25 استان چین بسته 7 تریلیون دلاری برای احیای اقتصادهایشان دریافت کردند. این بسته کمک مالی همچنین در راستای حمایت از طرح یک جاده یک کمربند که 70 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی درگیر آن خواهند شد، اعطا شده است.

به گزارش سی ان بی سی، دو مؤسسه مشهور جهان به نام های دلوئیت و سیلزفورس هم اخیراً در گزارشی اعلام کردند که حتی اگر بپذیریم که آمار مرگ و میرهای ویروس کرونا در چین فراتر از آمار رسمی اعلام شده از سوی این کشور باشد، هیچ تغییری در این سناریو نمی کند که مرکز قدرت جهان در پسا کرونا شرق خواهد بود و خورشید از شرق طلوع می کند. این دو مؤسسه 4 سناریو را برای کانون قدرت جهان پس از کرونا فهرست کرده بودند که یکی از سناریوها این بود، از آنجا که شرق یعنی چین و برخی کشورهای آسیای شرقی عملکرد مطلوبی در مقابله با ویروس کرونا داشته اند و در حال حاضر رهبری هماهنگی جهانی سیستم های بهداشت و درمان و دیگر مؤسسات چندملیتی در حوزه سلامت را برعهده دارند، در پساکرونا احتمال آنکه کانون قدرت جهان از غرب به شرق تغییر کند، وجود دارد.

در چنین شرایطی در سطح جهانی و همچنین در سطح کشوری همه باید هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا یک واکسن مؤثر تولید کنیم و سلامت انسان ها را تأمین کنیم و همزمان گام های جمعی مؤثری برای تولید و توزیع ابزارهای تشخیصی و حفاظتی بیماری برداریم تا بحران کووید 19 تحت کنترل درآید. در چنین شرایطی چه برخی رهبران سیاسی بخواهند و چه نخواهند به غیر از سازمان جهانی بهداشت هیچ سازمان بین المللی دیگری ظرفیت های رویارویی با این همه گیری را ندارد و توصیه های این سازمان باید همچنان در کانون پاسخ های ما باشد. ما حتی باید برای کمک به سازمان جهانی بهداشت و صندوق بین المللی پول هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا این سازمان ها نقش خود را بخوبی ایفا کنند.،ایران

مجله آزات وب: مجله آموزشی توسعه اسکریپت های تحت وب

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10256

به "چگونه یاد بگیریم از چین نترسیم و از آن بیاموزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یاد بگیریم از چین نترسیم و از آن بیاموزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید