چشم در چشم ملکه های صخره نشین

به گزارش کنفرانس هکا، برای بالا رفتن از پله های 11 روستای پلکانی ایران که در دامنه کوههای سبز کشورمان قد برافراشته اند، با ما همراه شوید

چشم در چشم ملکه های صخره نشین

خبرنگاران: پله پله بر شانه های همدیگر نشسته و بالا رفته اند تا سقف هرکدام، حیاط خانه بالادستی شود. در تمام روستاهای پلکانی ایران زمین که بر دامنه های کوهستان های سبز گسترده شده اند، همین قاعده حکمفرماست؛ همنشینی با صخره های بلند و دره های عمیق، مردمان این روستاها را بر آن می دارد که این معماری شگفت انگیز را برای قرن ها ادامه دهند تا بیشترین بهره را از زمین برده باشند.

کزج؛ در جوار قزل اوزن

در تعطیلات عید، اگر گذرتان به استان اردبیل افتاد و در عین حال اگر در پی یک مقصد دنج و آرام می شد، پیشنهاد می کنیم به روستای کزج در استان اردبیل فکر کنید؛ روستایی از توابع فیروزآباد خلخال که یکی از توریستی ترین نقاط اردبیل به شمار میرود.

کزج در 15 کیلومتری شمال غربی هشجین قرار گرفته است. این روستا با بافت سنتی و پلکانی اش، معماری خاص و موقعیت کوهپایه ای اش، منظره زیبایی برای سیر و سیاحت به وجود آورده است.

بهره مندی از طبیعت بکر و جاری شدن رودخانه قزل اون در بین باغات روستا نیز این منطقه را رونق بخشیده است. در سفر به روستای کزج، آن چه بیش از هر چیز نگاهتان را خیره می نماید، باغ های انگور، گردو، سیب و گلابی، گیلاس، آلبالو و توت است.

سبک معماری کزج، شما را به یاد روستای تاریخی ماسوله در گیلان می اندازد؛ خانه هایی کوهپایه ای با ایوان های رنگی، درهای چوبی و در و پنجره های قدیمی. پشت بام بیشتر خانه های این روستا کاهگلی است و به علت قرارگیری در دامنه کوه، مثل روستای معروف ماسوله در شمال، پشت بام هر خانه، حیاط خانه ای دیگر است.

بوژان؛ مروارید نیشابور

نیشابور یکی از شهرهای مهم و پر رونق گردشگری ایران است. این بار می توان از یک جاده آسفالته در نیشابور وارد روستایی زیبا با آب و هوایی مطبوع و زیبایی هایی منحصر به فرد شد. اینجا بوژان است، روستایی که مروارید گردشگری نیشابور به شمار میرود.

رشته کوه های بینالود با انواع گیاهان دارویی و صنعتی توانسته است رونق خوبی به این منطقه بدهد. روستا به شکل پلکانی است و از معماری سنتی و خاصی الهام گرفته که تماشاش خالی از لطف نیست. مردم این روستا بسیار مهربان و مهمان نواز هستند و از گردشگران به بهترین شکل ممکن پذیرایی می نمایند.

اشتبین؛ یاقوت سبز آذربایجان

الحق که آذربایجان شرقی جایی شبیه بهشت است و منظره ها حیرت انگیزی دارد. در حاشیه سواحل ارس و در دل کوه های سربه فلک کشیده، ارسباران در جاده مرزی جلفا، یاقوتی سبز قرار گرفته است. آسمان آبی، رود و جنگل وحتی مارال ها، همگی باعث شده اند تا اشتبین به روستای شگفت ایران مشهور شود، روستایی که قدمتش به زمان شاه طهماسب صفوی بر می شود.

فراوری ابریشم در این روستا از قدیم رونق خاصی داشته و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب نموده است. گورستان قدیمی و کتیبه های مرمرین دهم هجری، حکایت از روستایی دارد که به دست طبیعت چین خورده است، به شکلی که روستای اشتبین را همانند یاقوتی در دل صخره ها نمایان نموده است.

پالنگان؛ افسون آبشارهای پلکانی

جاذبه های این روستا، وابسته به سنگ چین بودن معماری خانه هایش است و بس! روستای پالنگان در 45 کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای اورامان در سنندج قرار گرفته است؛ روستایی با قدمتی بسیار طولانی با چشمه های پر آب و دره زیبای تنگیور، همگی جلوه خاصی به این روستا بخشیده است.

آب و هوای معتدل پالنگان، قلعه زیبا و تاریخی آن و چشمه های دائمی آب معدنی و آبشارهای پلکانی اش، از جاذبه های گردشگری پالنگان به شمار می رود.

اورامان تخت، با آوازه ای جهانی

اورامان تخت در دل رشته کوه های زاگرس و ابتدای حوضه آبریز یکی از بزرگ ترین رودخانه های کردستان قرار گرفته است. روستایی با معماری ویژه و آوازه ای جهانی در 65 کیلومتری مریوان و در میان جاده های پرپیچ و خم که نه تنها تخت نیست، بلکه باشیبی تند و با کوه هایی بلند و ستبر، چشم هر بیننده ای را خیره می سازد.

اورامان تخت یعنی مرکز سلطنت که در گذشته مرکز حکومت اورامی ها بوده است، اما آنچه که گردشگران خارجی و داخلی را به این روستای زیبا و متمدن می کشاند، برگزاری دو مراسمی است که در آخرین چهارشنبه منتهی به 15 بهمن و 15 اردیبهشت به نام کمسای همراه با آیین های خاص و ویژه ای اجرا می شود.

کنگ؛ پرنده قوی پنجه بینالود

روستایی با منظره زیبای کوهستان و چشمه های روان که در دامنه کوه های بینالود قرار گرفته و یکی از مهمترین جاذبه های تماشای و طبیعی اطراف شهر مقدس مشهد است.

کنگ در لغت به معنای پرنده ای قوی پنجه یا دژی مستحکم است. این روستا در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری مشهد قرار گرفته است و قدمت آن به دوران قبل از اسلام برمی شود، اما یادتان نرود وقتی وارد این روستا می شوید، حتماً آش دستپخت اهالی آن را میل کنید که با نوعی سبزی کوهی و سیب زمینی پخته می شود.

اسپیدان؛ حصاری از قلعه ها

اسفیدان یا اسپیدان، روستایی توریستی در خراسان شمالی از توابع شهرستان بجنورد است که حدود 8 قرن قدمت دارد. زیارتگاه امامزاده محمدباقرع و بافت کهن روستا، نشانگر این قدمت تاریخی است.

اسپیدان، روستایی با دره ها، آبشارها و قلعه های زیبا و نادری است که در کمتر جایی می توان مشابهش را یافت. این روستا با بافت قدیمی و پلکانی، در میان دره ای سرسبز واقع شده و زیبایی مسحور نماینده اش را به رخ مسافران می کشاند.

رویین؛ در حصار شکوفه ها

کوچه های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه ها و شیب کوچه به کوچه، نظر هر تازه واردی را به خود جلب می نماید. روستای پلکانی رویین در 24 کیلومتری شمال اسفراین و 52 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد در یکی از دره های دامنه جنوبی کوه آلاداغ قرار گرفته است که به روستای شکوفه های سیب مشهور است.

در میان کوه های سر به فلک کشیده آلاداغ، زیبایی مسحورنماینده این روستا در کنار خانه های پلکانی، باغ های انبوه میوه و دره های آن، زیبایی رویین را دوچندان نموده است. رویین با قدمتی500 ساله و با تپه های باستانی، جزو بهترین روستاهای پلکانی ایران و پرگردشگرترین منطقه ها خراسان شمالی است.

سرآقاسید؛ ماسوله زاگرس

پس از عبور از مسیر پرپیچ و خم و کوهستانی چهارمحال و بختیاری، روستای زیبای سرآقاسید در منطقه کوهرنگ، سر از کوه ها برکشیده و خودنمایی می نماید.

روستای سرآقاسید در فاصله 140 کیلومتری شهرکرد باخانه هایی تمام خشت و بافت پلکانی قرار گرفته است که به ماسوله زاگرس معروف است. در معماری خانه های این روستا، مثل تمام روستاهای پلکانی ایران، پشت بام حیاط پایینی، حیاط منزل بالایی است.

زنوزق؛ بزرگترین روستای پلکانی ایران

اگر در پی تماشا تابلویی زیبا از طبیعت هستید، در سفر به آذربایجان شریقی، به سمت تبریز حرکت کنید و سپس راهی مرند شوید؛ روستایی در دل کوه های سرسبز با خانه های پلکانی قرار گرفته است که چشم هر بیننده ای را خیره می سازد.

در فصل بهار، با سفر به این روستا، به عظمت خالق هستی پی می برید. زنوزق نام روستایی با این همه جاذبه است که علاوه بر زیبایی مسحور کننـده و مردمان مهمان نوازش، عنوان بزرگ ترین روستای پلکانی ایران را به خود اختصاص داده است.

انبوه؛ دومین ماسوله گیلان

روستای تاریخی انبوه با کهن داشت هایی سنتی و سرشار از رسوم دیرینه و بهره مند از مواهب طبیعی و خدادادی است که تا به امروز بکر و دست نخورده به جای مانده و شکل پلکانی خانه های آن، ماسوله ای دیگر در گیلان را پدید آورده است.

مردمان روستای انبوه که سقف شان آسمان آبی و فرش شان چشمه های جوشان است، مردمانی ساده و بی پیرایه اند که با وجود مسائل فراوان، زندگی را با سادگی و یک رنگی معنا نموده اند.

با گذر از راهی نسبتاً صعب العبور و کوهستانی و پشت سرگذاشتن لوشان در مسیر جاده رودبار به رشت، به روستای انبوه می رسیم. سبک معماری این روستا، ماسوله گیلان را به یاد می آورد، اما آب و هوای بسیار معتدل و قرار گرفتن آن در حوزه جغرافیایی جنوب گیلان، وجه تمایز روستای انبوه است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1402 بروزرسانی: 24 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15036

به "چشم در چشم ملکه های صخره نشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم در چشم ملکه های صخره نشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید