چالش قانونگذاری برای هوش مصنوعی

به گزارش کنفرانس هکا، شرایط وخیم خلأ قانونی در توسعه هوش مصنوعی به جایی رسیده که به تازگی مدیرعامل شرکت اُپن ای آی، چین را مؤثرترین کشور برای قانونگذاری در این مورد دانسته است.

چالش قانونگذاری برای هوش مصنوعی

سم آلتمن که به عنوان توسعه دهنده هوش مصنوعی Chat GPT طی ماه های اخیر دنیا را تکان داده، بر نقش کلیدی چین در ایجاد چارچوب های لازم به منظور اطمینان از ایمنی سیستم های تازه هوش مصنوعی تأکید نموده است. اکنون به نظر می رسد که عوارض هوش مصنوعی در حال غلبه بر مزایای آن است.

نقش کلیدی چین

چین سال هاست که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می نماید. به همین دلیل طبیعی است که در حوزه قانونگذاری هم پیشگام تر از سایر کشورها عمل کند. بنابراین، عجیب نیست که سم آلتمن مدیرعامل اُپن ای آی از اصطلاح گاردریل برای هوش مصنوعی استفاده می نماید و می گوید چین باید برای ایجاد این گاردریل ها نقش اصلی را ایفا نماید تا بتوان از ایمنی سیستم های تازه مطمئن بود.

به گفته او چین تعدادی از برترین استعدادهای دنیا در حوزه هوش مصنوعی را دارد و با توجه به مسائل تنظیم گری سیستم های پیشرفته هوش مصنوعی، احتیاج به برترین مغزها داریم.

لزوم دخالت دولت ها

مدیرعامل اُپن ای آی در کنگره آمریکا، دخالت دولت ها را راهکاری برای کاهش خطرات هوش مصنوعی دانست و گفت: بدترین ترس من این است که صنعتِ فناوری آسیب قابل توجهی به دنیا وارد کند.

شاید یکی از بزرگ ترین چالش ها این باشد که همه برای قانونگذاری در حوزه هوش مصنوعی متفق القول هستند، اما در خصوص چگونگی قانونگذاری اختلافات و ندانسته های بسیاری وجود دارد. حالا و پس از افزایش نگرانی ها، علاوه بر چین که در قانونگذاری حوزه هوش مصنوعی پیشتاز است، 2لایحه با هدف آنالیز به کنگره ارسال شده است. این لوایح که به نظر می رسد با همکاری هر دو حزب اصلی آمریکا پیشنهاد شده، 2موضوع عمده را مورد توجه قرار داده است.

یکی از این لوایح، شفافیت دستگاه های دولتی را هنگام استفاده از هوش مصنوعی در ارتباط با مردم الزامی می نماید و لایحه دیگر هم سازمانی را برای آنالیز شرایط رقابتی آمریکا در تکنولوژی های تازه ایجاد می نماید.

نگرانی آقای مدیرعامل

مدیرعامل اُپن ای آی که شرکتش هوش مصنوعی ChatGPT را توسعه داده، اخیرا به شدت از توسعه نامحدود و افسارگسیخته هوش مصنوعی اظهار نگرانی کرد. سم آلتمن اگرچه ابتدا نسبت به هوش مصنوعی خوش بین بود، اما پس از مدتی نگرانی های خود را بروز داد. حدود یک ماه پیش، آلتمن در کنگره آمریکا حاضر شد. او در این جلسه هوش مصنوعی را دارای پتانسیل بالا برای حل مسائل جوامع بشری برشمرد، اما ابراز نگرانی کرد که با توجه به قدرت بسیار بالایChatGPT ممکن است این فناوری از کنترل خارج گردد.

ایران در چه مرحله ای است؟

مرکز پژوهش های مجلس در زمینه هوش مصنوعی تا به امروز چندین گزارش تهیه نموده است. این گزارش ها از لزوم به کارگیری این فناوری در حوزه های مختلف گرفته تا آنالیز تحقیقات کشورهای دیگر تا به امروز بازخوردهای قابل توجهی داشته است. یکی از این گزارش ها که ذیل عنوان مطالعات بنیادین حکومتی منتشر شده اند، تحقیقات هوش مصنوعی و قانونگذاری نام دارد. عناوین فصل های این گزارش تحقیقات هوش مصنوعی در مؤسسه رند، کاربرد هوش مصنوعی در قانونگذاری و امور حقوقی، همایش بین المللی قانون و هوش مصنوعی و مروری بر مقالات تأثیرگذار در زمینه هوش مصنوعی و قانون است. این در حالی است که اخیرا وزیر ارتباطات هم از تدوین سند توسعه هوش مصنوعی خبر داده است.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14086

به "چالش قانونگذاری برای هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش قانونگذاری برای هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید