پناهندگی به چه قیمت؟

به گزارش کنفرانس هکا، شاید عده ای تصور زندگی اروپایی یا آمریکایی را با مهاجرت در سر می پرورانند و شاید هم به دلیل مسائل سیاسی و یا مالی به مهاجرت روی می آورند! مهاجرت دلایل و زوایای مختلفی دارد اما عموما افرادی که توانایی مهاجرت به صورت تحصیلی، شغلی و یا قانونی را ندارند، به فکر پناهندگی در این کشورها می افتند. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا پناهندگی و مسائلی که ممکن است در این جهت در انتظار پناه جویان باشد را آنالیز کنیم.

پناهندگی به چه قیمت؟

نحوه درخواست پناهندگی

شخص درخواست نماینده می بایست فرم مخصوص درخواست رسمی پناهندگی را پر کند و در خصوص علت درخواست پناهندگی و شرایط خود توضیحات کامل را ارائه دهد. همچنین باید تمامی مدارک خود را به این منظور به آنها تحویل دهد تا بتوانند درست ترین تصمیمات را راجع به شخص مراجعه نماینده بگیرند. فرم درخواست توسط مسئولین آن کشور آنالیز می گردد و اگر مورد تایید نهاده شد شخص، مشمول قوانین پناهندگی می گردد و در غیر این صورت باید آن کشور را ترک نمایند و گاها از آن کشور نیز اخراج می شوند. شرایط پناهندگی توسط کنوانسیون حقوق بشر و سازمان هایی مشابه همچون کنوانسیون حقوق بشر اروپا معین می گردد و اگر شرایط شخص متقاضی از لحاظ حقوقی با این قوانین منطبق باشد از حقوق پناهندگی برخوردار می گردد. در اروپا بر اساس پیمان دوبلین، اولین کشور اروپایی که شخص به آن مراجعه نموده است که عضو اتحادیه اروپا نیز می باشد باید درخواست شخص مراجعه نماینده را آنالیز کند. از مهمترین موضوعاتی که در پذیرش پناهندگی مهم است اثبات شرایط نابسامان شخص در کشور خود می باشد. مسایلی همچون نداشتن امنیت جانی به دلایل مذهبی، سیاسی و یا در خطر بودن جان متقاضی به دلایلی که مخالف با امنیت بین الملل نباشد، می باشد.

تصورات اشتباه درمورد پناهندگی

عده ای تصور می نمایند اگر به صورت غیرقانونی به کشور مقصد وارد شوند، درخواست آنها قبول می گردد و اگر با ویزا و به صورت قانونی سفر نمایند این امکان وجود ندارد!! این تصور کاملا اشتباه است. توجه داشته باشید ورود قانونی شما به اروپا درصورتی که دلایل کافی برای پناهندگی داشته باشید مانعی برای این امر نمی باشد. از دیگر تصورات اشتباه این است که تصور می گردد پناه جویان به وسیله ویزا پیگیری و رصد می شوند درحالی که ردیابی آنها به وسیله اثر انگشت می باشد و تنها در موارد خاصی که نسبت به چیزی مشکوک شوند استعلام ویزای شما از سایر کشورهای حوزه شینگن گرفته می گردد.

مسائل پناه جویان

شاید اولین مسئله ای که پناه جو با آن رو به رو می گردد زندگی در کمپ ها باشد. برخی از این کمپ ها شرایط بسیار بد و نابسامانی از نظر بهداشتی، رفاه، زندگی نرمال و … را برای آنها به وجود می آورند تا جایی که شخص برای رهایی از شرایط موجود دست به کارهایی نظیر اعتصاب غذا و یا خودکشی می زند. از جمله مسائل زندگی در کمپ می توان به تجاوز اشاره نمود که بسیار شایع است. محل اسکانی که برای این پناهجویان انتخاب می گردد عموما در مناطق فقیر نشین و سطح پایین که محل وقوع بسیاری از جرایم است در نظر گرفته می گردد.

از دیگر مسائل پناهندگی می توان به عدم وجود کار مناسب و مسکن در کشور مقصد اشاره نمود. به همین دلیل هزاران پناه جو با وجود دریافت حق اقامت امکان خروج از کمپ را نخواهند داشت.

در برخی از کشورها قبل از تایید شرایط پناهندگی، شخص درخواست نماینده باید سلب تابعیت از کشور مادری گردد! این اتفاق ممکن است تاثیرات مخرب زیادی با خود به همراه داشته باشد. چرا که درصورت رد شدن درخواست پناهندگی شخص امکان بازگشت به کشور مادری خود را نخواهد داشت و به کشور فقیرتری منتقل می گردد و هیچ کشوری او را شهروند خود محسوب نمی کند.

از دیگر موارد مورد توجه بازداشت پناهجویان از جمله بچه ها به دلایل مختلف است که با وجود غیر قانونی بودن اتفاق می افتد. اخراج پناه جویان بدون دادرسی عادلانه و یا درنظر نگرفتن کنوانسیون استرداد یکی دیگر از مسائل شایع این افراد می باشد. از دیگر مسائل پناهندگی نگاه نژاد پرستانه به این افراد است. از آنجایی که این اشخاص به ملیت خود پشت نموده اند و عموما با نداشتن تخصص مورد احتیاج کشور مقصد بدون سودآوری برای آن کشور محسوب می شوند، نمی تواند از قوانین و حقوق شهروندی برخوردار باشند.

نکات حائز اهمیت:

پناهجویانی که اعمالی که برخلاف اهداف سازمان ملل از جمله اقدامات بر علیه صلح و بشریت نموده باشند حمایت نخواهند شد!

اگر برای پناهندگی به کشورهای اروپایی مراجعه می کنید حداکثر 2 هفته بعد از ورود باید درخواست خود را ارایه دهید. اگر مدت زمان درخواست پناهندگی بیش از این زمان باشد باید دلیل قانع نماینده ای برای این تاخیر ارایه دهید. در صورت رد شدن درخواست پناهندگی امکان درخواست مجدد برای بازگشایی پرونده موجود می باشد و می توانید مدارکی که در آنالیز اولیه به هر دلیلی موجود نبوده ارائه دهید.

برخی از کشورها مانند کانادا اجازه کار در مدت زمان آنالیز شرایط پناهندگی را به افراد می دهند اما عموم کشورها این امکان را ندارند. شخص پناه جو در جهت سفر به کشور مقصد اگر به دست پلیس دستگیر گردد، نمی تواند دلیلی مبنی بر اینکه قصد مهاجرت و پناهندگی به کشور دیکری را دارد بیاورد! کارهای آنالیز پناهندگی و بازپرسی از فرد در همان کشور دستگیر شده انجام می گردد.

اگر قصد پناهندگی با تغییر دین را دارید باید بدانید برای تغییر دین باید به کشور دومی مراجعه کنید و بعد به کشور خود بازگردید و تنها در صورتی که از طرف کشور خود دچار تهدید جانی شدید می توانید برای پناهندگی سفر کنید!

اگر قصد مهاجرت از ایران به هر کشوری را دارید می توانید برای دریافت ویزا، بلیط هواپیما و کسب اطلاعات بیشتر به سامانه رزرواسیون آنلاین خبرنگاران مراجعه کنید.

پارمیس: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای پارمیس

منبع: سفرمی
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9888

به "پناهندگی به چه قیمت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهندگی به چه قیمت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید