پزشکان چند سالگی بازنشسته می شوند؟

به گزارش کنفرانس هکا، بازنشستگی پزشکان از انجام فعالیت های پزشکی و درمان، موضوعی است که در کشور های مختلف قوانین متفاوتی را به خود اختصاص داده است.

پزشکان چند سالگی بازنشسته می شوند؟

به گزارش، بعضی کشور ها برای فعالیت پزشکی محدودیت سنی گذاشته اند و بعضی هم به صورت دوره ای از پزشکان شاغل در شرایط ویژه آزمون های مهارتی جهت ارزیابی توان جسمی و روانی آن ها می گیرند. حال سوال این است که پزشکان ایرانی چند سالگی بازنشسته می شوند و چه قوانینی در کشورمان در این حوزه وجود دارد؟

طبق ماده 34 آیین نامه اداری و استخدامی کارمندان دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، داشتن سلامت جسمانی و روانی، یکی از شرایط به کارگیری نیروهاست، اما باید پرسید آیا این قاعده کلی برای پزشکان هم صدق می نماید؟، پزشکان در کشور تا چه سنی می توانند به فعالیت پزشکی ادامه دهند؟، آیا پزشکان مُسن می توانند ویزیت و اقدامات سرپایی را انجام دهند یا خیر و تکلیف آن ها برای انجام اعمال جراحی چیست و اصلا چه ضابطه ای برای تشخیص توانایی جسمی و روانی پزشکان در کشور وجود دارد؟.

دکتر ایرج حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت ، درباره قوانین مربوط به زمان بازنشستگی پزشکان، گفت: در گذشته در بعضی کشورها، برای اشتغال پزشکان به فعالیت پزشکی محدودیت سن وجود داشت و پزشک بعد از سنین 70 تا 75 از فعالیت پزشکی بازنشسته می گردد، اما در حال حاضر با توجه به افزایش امید به زندگی و با توجه به اینکه افراد مسن می توانند فعالیت های خوب و مناسب داشته باشند و ارائه خدمت نمایند، عمدتا آنالیز ها از نظر توان فیزیکی پزشک در انجام کار انجام می گردد.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به بازنشستگی پزشکان از فعالیت پزشکی در کشور های مختلف متفاوت است، اضافه نمود: در بعضی کشور ها با خوداظهاری و خود ارزیابی این اقدام انجام می گردد. به طوری که وقتی خود پزشک به این نتیجه رسید که دیگر نمی تواند کار کند، اعلام نموده و از فعالیت پزشکی کناره گیری می نماید، اما اگر خلاف اظهاراتش ثابت گردد، وضعیتش مورد رسیدگی قرار می گیرد. این در حالی است که در بعضی کشور های جهان هم تست ها و آزمون های دوره ای از پزشکان گرفته می گردد. این آزمون ها هم از نظر مهارت های فنی پزشک را مورد ارزیابی قرار می دهد و هم توان جسمی و روانی پزشک را می سنجد. در عین حال آزمون های مربوط به آنالیز توان جسمی و روانی پزشک، در شرایط استرس زا انجام می گیرد.

حریرچی ادامه داد: بنابراین در کشور های مختلف این آنالیز ها و آزمون ها وجود داشته است. در بعضی کشور ها این اقدامات به صورت عمومی انجام می گیرد و در بعضی کشور ها هم از سوی انجمن های تخصصی، سازمان های نظام پزشکی و یا مراجع دولتی انجام می گردد. البته معمولا پزشکی که از نظر توان جسمی یا روانی دچار مشکل می گردد، به صورت خوداظهاری مراجعه و اعلام می نماید.

وی با بیان اینکه در کشور ما چنین محدودیت هایی وجود ندارد، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی که مسئول صدور پروانه های پزشکی است باید در این زمینه اقدام کند که البته در زمانی بحث هایی درباره بازنشستگی پزشکان از سوی این سازمان مطرح بود. باید توجه کرد که در کشور ما محدودیتی برای مدت زمان فعالیت پزشکی پزشکان وجود ندارد و افراد عمدتا با خودارزیابی این اقدام را انجام می دهند.

منبع:ایسنا

رپورتاژ رایگان: 10az10: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

روسیه: روسیه: سفر به کشور پهناور تزارها، مسکو، سن پطرزبورگ، سوچی و کازان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7813

به "پزشکان چند سالگی بازنشسته می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکان چند سالگی بازنشسته می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید