پرواز آزمایشی متفاوت ترین هواپیمای مسافربری دنیا ، عکس

به گزارش کنفرانس هکا، شکل کلی هواپیماهای جت مسافربری برای چندین دهه تغییر خاصی نکرده است اما یکی از شکل های جدیدی که سال ها است برای این هواپیماها مدنظر بوده به فراوری نزدیک تر شده است.

پرواز آزمایشی متفاوت ترین هواپیمای مسافربری دنیا ، عکس

به گزارش خبرنگاران ، شرکت استارتاپ آمریکایی جت زیرو (JetZero) که در سال 2021 به وسیله نیروی هوایی ایالات متحده، ناسا و گروه کوچکی از سرمایه گذاران خصوصی برای توسعهٔ هواپیماهای بال ترکیبی تأسیس شد، اعلام نموده است که ماکت مقیاس کوچک کاربردی هواپیمای بال ترکیبی خود برای شروع پروازهای آزمایشی تائیدیهٔ FAA (ادارهٔ هوانوردی فدرال ایالات متحده) را دریافت نموده است.

به نقل از پدال، هواپیمای بال ترکیبی دقیقاً همان چیزی است که نامش نشان می دهد. در این نوع هواپیما، بدنه و بال ها باهم ترکیب می شوند و فرمی را ایجاد می نمایند که بین یک هواپیمای معمولی و یک بال پرنده (مشابه بمب افکن B2) است. در هواپیمای بال ترکیبی به علت طراحی آیرودینامیک تر، مصرف سوخت بشدت کاهش پیدا می نماید تا جایی که به گفتهٔ جت زیرو، مصرف سوخت هواپیمای بال ترکیبی نصف مصرف یک جت معمولی است. این اختلاف مصرف سوخت بسیار زیاد است که نه تنها هزینه های استفاده را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد بلکه امکان پروازهای بین قاره ای با برد بیشتر را هم فراهم می نماید.

طرح بال ترکیبی بعلاوه می تواند با پیشرانه های هوایی پاک مثل موتورهای الکتریکی، هیدروژنی یا آمونیاکی ترکیب گردد و تحول بزرگ تری در صنعت هوانوردی ایجاد کند زیرا شعاع حرکتی محدود هنوز مانع اصلی بر سر راه فراگیری این انرژی های نو است. یکی دیگر از مزیت های هواپیمای بال ترکیبی ارائهٔ فضای بیشتری برای بار و مسافر در داخل است. این ویژگی از یک سو می تواند راحتی بیشتر مسافران را در سفرهای طولانی در پی داشته باشد و هم امکان جابجایی مسافر بیشتری را در هر پرواز فراهم کند.

سال گذشته جت زیرو بیان کرد که به وسیله همکاری با ناسا، نیروی هوایی آمریکا و FAA، میخواهد تا سال 2030 هواپیمای بال ترکیبی خود را وارد خدمت کند. در آگوست 2023 نیز خبر انعقاد قرارداد با نیروی هوایی برای ساخت اولین پروتوتایپ این هواپیما تا سال 2027 اعلام شد. حال جت زیرو یک گام به هدف خود نزدیک تر شده است. همان طور که اشاره شد، به گفتهٔ این شرکت، FAA برای ماکت مقیاس کوچک کاربردی این هواپیما گواهینامهٔ پرواز صادر نموده است. این ماکت که با نام پث فایندر شناخته می گردد، دهانهٔ بال 7 متری دارد که معادل 12.5 درصد از مقیاس هواپیمای اصلی است؛ بنابراین، امیدواریم برای تماشا فیلم های پرواز این هواپیما در آسمان خیلی منتظر نمانیم. بعلاوه با توجه به فعالیت های اخیر شرکت های مختلفی از ایرباس گرفته تا استارتاپ ها، شاید بالاخره زمان به ثمر نشستن هواپیماهای بال ترکیبی فرارسیده باشد و بتوانیم طی یک دههٔ آینده این هواپیماها را در فرودگاه ها ببینیم.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 فروردین 1403 بروزرسانی: 14 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16449

به "پرواز آزمایشی متفاوت ترین هواپیمای مسافربری دنیا ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز آزمایشی متفاوت ترین هواپیمای مسافربری دنیا ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید