پاکسازی و نظافت بنای تاریخی میل اخنگان در خراسان رضوی

به گزارش کنفرانس هکا، مدیر انجمن های میراث فرهنگی خراسان رضوی از پاک سازی و نظافت بنای تاریخی میل اخنگان و محوطه های پیرامونی این اثر تاریخی توسط اعضای فعال انجمن اطلاع داد.

پاکسازی و نظافت بنای تاریخی میل اخنگان در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، مهدی علی پور محمدیه با اعلام این خبر اضافه نمود: با برنامه ریزی های اجرا شده این برنامه در طی سال به منظور جذب مشارکت های مردمی و فرهنگ سازی و ترغیب جامعه محلی در مورد حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی تداوم خواهد داشت.

او درباره این برج تاریخی اظهار کرد: برج یا میل اخنگان بنایی آجری است که در فاصله 22 کیلومتری شمال شهر مشهد مجاور روستایی به همین نام در کناره جاده توس به پاژ (زادگاه فردوسی) قرار گرفته است، طرح معماری میل به دوره تیموری و قرن نهم هجری منتسب است.

مدیر انجمن های میراث فرهنگی خراسان رضوی توضیح داد: این برج، مقبره ای به ارتفاع 17 متر است که روی سکوی مدوری با هشت نیم ضلعی قرارگرفته است و نمای خارجی آن علاوه بر دارا بودن شکل مدور با هشت نیم ستون الحاقی تزئین شده است، بر رأس بنا گنبدی از نوع مخروطی قرارگرفته که با کاشی های لاجوردی و فیروزه ای در نوارهای افقی تزئین شده است.

او گفت: آجر اصلی ترین مصالحی است که برای ساخت این برج از آن استفاده شده و علاوه بر آجر، از کاشی های مستطیل شکل، چندضلعی و ستاره ای که دارای نقوش قدیمی و زیبایی هستند، نیز برای تزیین کلاهک و ستون های برج استفاده شده است، رنگ فیروزه ای و لاجوردی این کاشی ها نمای زیبایی به میل اخنگان داده است.

این برج زیبا و تاریخی در تاریخ 20 خردادماه سال 1321 با شماره ثبت 341 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kalarena.com: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5493

به "پاکسازی و نظافت بنای تاریخی میل اخنگان در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکسازی و نظافت بنای تاریخی میل اخنگان در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید