کاخ هشت بهشت؛ بهشتی در نصف دنیا

به گزارش کنفرانس هکا، خبرنگاران: شهر اصفهان به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگ ترین شهر های کشور ایران، صندلی خوبی را از نظر گردشگری به دست آورده است. این شهر به لحاظ اهمیت تاریخی خود نیز حرفی برای گفتن دارد، شهر اصفهان در دوره هایی از طول تاریخ، از جمله زمان سلسله صفویه به عنوان پایتخت شناخته شده بود و به همین دلیل نیز مهد قدرت و فرهنگ این مرز و بوم در آن موقع به شمار می رود.

کاخ هشت بهشت؛ بهشتی در نصف دنیا

شهر اصفهان جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که با مراجعه به هر کدام از آن ها می توان پا به جهانیی متفاوت و البته متحیرنماینده گذاشت، به همین دلیل هم در این مطلب تصمیم داریم به معرفی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر اصفهان بپردازیم: کاخ هشت بهشت!

درباره کاخ هشت بهشت

عمارت و کاخ هشت بهشت شهر اصفهان که با نام های هشت به هشت و یا هشت در بهشت نیز شناخته می شود در غرب خیابان چهار باغ پایین، شرق خیابان متاخری و جنوب بازارچه بلند (بازار هنر) قرار گرفته است. این کاخ، نمونه ای از کاخ هایی است که آخرین سلاطین و پادشاهان صفوی در آن زندگی می کردند.

ساخت این کاخ به سال 1080 و در دوره سلطنت شاه سلیمان باز می شود. می توان گفت که امروزه از باغ بزرگ هشت بهشت، چیز زیادی باقی نمانده است، ولی قصر تاریخی و زیبای آن هم چنان پا برجاست و می توان از تماشای شکوه آن لذت برد.

افراد مشهور بسیاری در طول تاریخ بار ها به باغ و کاخ هشت بهشت رفته اند و درباره آن به وفور صحبت نموده اند، برای مثال شاردن فرانسوی در سفرنامه ای از خود به طور کامل به توضیح این کاخ پرداخته است. قسمتی از این نوشته یه این توضیح است:

من قول داده ام که در طى توصیف باغ هاى اطراف خیابان زیباى اصفهان، توضیح یکى از تالارهاى یکى از باغ ها به نام باغ بلبل را بدهم. این تالار را عمارت هشت بهشت می نمامند.

تمام سقف هاى آن موزائیک بسیار عالى است دیوار ها و جرز ها دو طبقه و دالان ها و غلام گردش هایى در اطراف آن ها قرار گرفته است. در این دالان ها صد ها مکان است که دلکش ترین و فرح انگیزترین نقاط جهان محسوب می شود و هر یک از طریق منفذى که بدان نور می تابد روشن می شود. این روشنایى متناسب با تفریحاتى است که این مکان ویژه آن ها ساخته شده است.

معماری عمارت هشت بهشت

یکی از جالب ترین و مهم ترین مسائل در رابطه با این باغ، معماری عمارتی است که درون آن واقع شده است. این عمارت دارای 30 متر طول و 35/26 عرض است و از سطح مجاور باغ، چیزی حدود دو متر بلندتر بوده و به همین دلیل هم دو پلکان 10 پله ای که به نما های شرقی و غربی عمارت متصل هستند نیز برای آن طراحی شده است.

بعد از این قسمت، ایوانی با دو ستون چوبی بلند وجود دارد که راهی ارتباطی با ورودی های سرسرای مرکز به شمار می رود. این سرسرا دارای طاقی است که یک نورگیر گنبدی با هشت پنجره چوبی دارد. در وسط سرسرا نیز حوضی هشت ضلعی وجود دارد که قطر آن چیزی در حدود 30/3 متر است و فواره هایش نیز به خوبی خودنمایی می نمایند.

معماری این کاخ به شکل صفه است و ایوانی نیز رو به شمال دارد. گچ بری هایی که بر این عمارت کار شده است، آن را بسیار منحصربه فرد نموده و به خوبی خودنمایی می نماید. برای هر کدام از اتاق ها و حتی طبقات این عمارت تزئین و معماری به خصوصی طراحی شده است، برای مثال یکی از اتاق ها دارای حوض آب و دیگری دارای بخاری دیواری ای است که آن را متمایز ساخته است، به همین دلیل هم می توان گفت که در طراحی این باغ در عین تنوع و گوناگونی فضاها، نوعی یکدستی و یکپارچگی نیز وجود دارد که آن را خارق العاده تر می نماید.

به طور کلی می توان گفت که اتاق های طبقه اول در 4 گوشه عمارت دارای تزئیناتی از گچ بری و نقاشی هستند، این در حالی است که در طبقه دوم این عمارت با مجموعه ای از رواق ها، طاق ها، اتاق ها و البته پنجره هایی روبه رو می شویم که به خوبی طراحی شده اند و زیبایی فضا را چندین و چند برابر نموده اند. طبقه دوم عمارت علاوه بر این المان ها دارای راهرو هایی است که به اتاق ها می رسند و تزئینات ویژه خودشان را دارند.

سقف های کاخ هشت بهشت نیز از موزاییک هایی زیبا پوشانده شده اند و این موضوع باعث شده که با دالان ها و غلام گردش ها هماهنگ تر و یکدست تر شوند.

نکات گردشگری باغ و عمارت هشت بهشت اصفهان

توصیه ما این است که برای سفر به شهر تاریخی و زیبای اصفهان و به خصوص بازدید از باغ و عمارت هشت بهشت، زمان مناسبی را در نظر داشته باشید تا بتوانید از زیبایی محیط، لذت بیشتری ببرید. با توجه به اینکه این باغ دارای سرسبزی بسیاری است معمولاً توصیه می شود که در فصل بهار به آن مراجعه کنید تا شکوه و زیبایی شکوفه های رنگارنگ و درختان زیبا و سبز آن ها لذت این بازدید را برایتان چندین و چند برابر نمایند.

زمانی که برای بازدید از این جاذبه گردشگری می توان تخمین زد چیزی در حدود یک ساعت است، پس حتماً با برنامه ریزی تعیین، زمانی کافی را برای این بازدید در نظر داشته باشید تا بتوانید به تمامی بخش های این کاخ مراجعه نموده و آن ها را به خوبی مشاهده نمایید.

در نزدیکی کاخ هشت بهشت، جاذبه های گردشگری دیگری از شهر اصفهان نیز وجود دارند که می توانید بعد از بازدید از این باغ به آن ها نیز مراجعه کنید، پس بهتر است که در برنامه بازدید خود اماکنی مانند مدرسه چهار باغ، کاخ چهل ستون، تالار اشرف، عالی قاپو، سی و سه پل، موزه هنر های تزئینی در عمارت رکیب و... را نیز جای دهید.

گفتنی است که عمارت و باغ هشت بهشت برای راحتی و آسایش بازدیدنمایندگان امکانات بسیاری از جمله دسترسی به وسایل نقلیه، اقامتگاه، رستوران، بوفه، پوشش شبکه و... را در نظر گرفته است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: برترین ها
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5330

به "کاخ هشت بهشت؛ بهشتی در نصف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ هشت بهشت؛ بهشتی در نصف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید