ورشکستگی در تنگنای زمان

به گزارش کنفرانس هکا، شکست استارتاپی مانند Lesara می تواند یک نمونه شاخص از کسب وکارهایی باشد که در فرایند تصمیم گیری برای رشد، زمان بندی دقیقی نداشته اند. این وب سایت فروش آنلاین خیلی دیر به فکر توسعه خود و بزرگ ترشدن افتاد و در این میان، برای جذب سرمایه نیز تعلل به خرج داد

ورشکستگی در تنگنای زمان

در سال 2013 استارتاپی در برلین آلمان راه اندازی شد که خیلی زود پله های ترقی را طی کرد و در زمینه تجارت الکترونیک و فروش آنلاین، در ردیف خرده فروشی های برتر دنیا نهاده شد.

به طوری که پیروز شد بازار خود را در بسیاری از کشورهای اروپایی گسترش بدهد و حتی به وسیله تأسیس یک دفتر نمایندگی دیگر در چین، برنامه توسعه خود در بازارهای آسیایی را نیز در دستور کار داشت.

حتما بخوانید:

بازاریابی غلط، عامل 70 درصد شکست های استارتاپی

17 شهریور 97 1,010

با توجه به پیشرفتی که این کسب وکار در سال های اولیه خود پیدا کرد، خبر شکست و کناره گیری آن، شوک عظیمی را در بازار تجارت الکترونیک دنیا ایجاد کرد، به طوری که رسانه های مختلف دنیا، این خبر را در ابعاد گسترده ای منعکس نموده و به دنبال کاویدن دلایل شکست آن بودند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با لغزش های استراتژیک یک استارتاپ پیروز آشنا شده و زمینه های شکست کسب وکارهای حوزه خرده فروشی آنلاین را بهتر بشناسیم.

روزنه های امید بسته شد!

فروشگاه آنلاین Lesara بسته شد! این عبارت، خبری است که مشتریان فروشگاه مذکور هنگام خرید با آن روبه رو می شوند. نداشتن سرمایه گذار و عدم توانایی در جذب سرمایه، به عنوان مهم ترین عوامل برای شکست این استارتاپ ذکر شده اند.

این شرکت الکترونیکی که در سال 2013 در آلمان راه اندازی شده بود، در مدت زمان فعالیت خود، رشد قابل توجهی پیدا کرد و پیروز به جمع آوری ده ها میلیون یورو شد، اما در نوامبر سال 2018 با مسائل عدیده اقتصادی روبه رو شد و برای جلوگیری از ورشکستگی، درهای خود را به روی سرمایه گذاران باز کرد.

در ادامه نیز با پیداشدن یک سرمایه گذار که به تصاحب این وب سایت علاقه مند بود، روزنه امیدی پیدا شد، اما سرمایه گذار مورد نظر، در آخرین لحظه همکاری خود را قطع کرد و در نتیجه وب سایت فروش آنلاین Lesara رسما بسته شد.

این کسب وکار به عنوان یکی از اولین شرکت های خرده فروشی شناخته می گردد که توانست مدل فروش مستقیم به مصرف کننده را به اجرا در آورد و در نهایت نیز پیروز گردد موقعیت مناسبی را در مدل مذکور کسب کند.

در روند فعالیت خود نیز پیروزیت های قابل قبولی را به دست آورد؛ ولی شاید بتوان گفت که اتکا به شرایط مطلوبی که حاصل شده بود و عدم درک موقعیت تغییر پذیر بازار، به مرور، مقدمات شکست آن را فراهم کرد.

از سوی دیگر تعهد این استارتاپ نسبت به مشتریان نیز قابل توجه است، به طوری که در وب سایت خود، در کنار خبر ورشکستگی، به مشتریان خود این اطمینان را می دهد که به سفارشات در حال اجرا آنها جامه عمل پوشانده و محصولات را به دست مشتریان خواهد رساند.

نداشتن برنامه منسجم در جذب سرمایه

تأمین اعتبار و سرمایه، فرایندی است که برای هر کسب وکار به شکلی خاص نمایان می گردد و اگر از زمان لازم و ضروری آن تخطی شده و دیر یا زود گردد، استارتاپ مورد نظر را به بیراهه خواهد برد.

وب سایت فروش Lesara در تأمین بودجه خود با مشکل روبرو شد، به این معنا که خیلی دیر به فکر سرمایه گذاری افتاد و این در حالی است که برای تأمین هزینه های بزرگ، باید زمان متناسب با آن در نظر گرفته گردد، به این معنا که مرحله جذب بودجه به وسیله یک سازماندهی منظم پیش برود.

کسب وکار مورد نظر ما در زمان بندی و سازماندهی بودجه خود، بدون برنامه پیش رفت، اول اینکه احتیاج به سرمایه را درک ننموده و خیلی دیر به فکر جذب آن افتاد و دوم اینکه برای جذب سرمایه و سازماندهی آن، بدون برنامه عمل کرد.

اتکا به فروش خوب، جذب کاربران و کسب درآمد مناسب، باعث شد که این استارتاپ در ارتباط با ارتقا و توسعه خود بی تفاوت باشد؛ در حالی که چنین وب سایت پیروزی، قطعا رو به رشد بوده و برای بزرگ ترشدن و رشدکردن، به سرمایه احتیاج داشت.

توجه به این نکته برای کسب وکارهای نوپا لازم است که از پیروزیت های اولیه خود، چندان خرسند نبوده و این تصور را نداشته باشند که این شرایط مطلوب، دائمی خواهد بود.

بلکه باید با آنالیز اندازه بازار و نوسانات آن، شرایط تغییر و یا حتی گسترش کسب و کار خود را از نظر دور نداشته و برنامه ریزی منسجمی برای سرمایه گذاری های بیشتر داشته باشند.

عدم زمان بندی در فرایند توسعه

از نظر کارشناسان، شکست استارتاپی مانند Lesara می تواند یک نمونه شاخص از کسب وکارهایی باشد که در فرایند تصمیم گیری برای رشد، زمان بندی دقیقی نداشته اند.

زمانی که یک کسب وکار به موقعیت ارتقا خود نزدیک می گردد، قطعا احتیاج به سرمایه خواهد داشت و برای جذب سرمایه مذکور نیز باید یک برنامه ریزی دقیق را از ماه ها قبل آغاز کند.

این در حالی است که این وب سایت فروش آنلاین، خیلی دیر به فکر توسعه خود و بزرگ تر شدن افتاد و در این میان، برای جذب سرمایه گذارها نیز تعلل به خرج داد.

حتما بخوانید:

این کارهارو بکن شکست نخور

25 شهریور 98 696

یک استارتاپ پیروز باید بتواند به این درک درباره خود برسد که چه زمانی موقعیت رشد و ارتقا داشته، برای رسیدن به یک میزان رشد تعیین، به چه مقدار سرمایه احتیاج دارد و در نهایت سرمایه مورد نظر را از چه منابعی و با چه راهکارهایی می تواند جذب کند.

آینده نگری در فرایند رشد یک استارتاپ بسیار تأثیرگذار خواهد بود. Lesara باید موقعیت کنونی خود را درک می کرد و متوجه این نکته می شد که به عنوان یک خرده فروشی آنلاین، رشد قابل توجهی یافته است و باید به فکر توسعه خود در مقیاس های بزرگ تر باشد.

اگرچه دست اندرکاران این کسب وکار، مسئله رشد و توسعه را درک کردند، اما نداشتن یک زمان بندی دقیق در مراحل کسب سرمایه، باعث عدم پیروزیت آنها در جذب بودجه شد و در نهایت نتوانستند بازار گسترده ای را که به صورت بالقوه فراهم نموده بودند، به صورت بالفعل گسترش دهند.

مرز باریک پیروزیت و شکست در تجارت الکترونیک

بنیانگذار این استارتاپ، Roman Kirsch، تجارت الکترونیک را کسب وکار بزرگی می داند که بر پایه سرمایه شکل می گیرد و بنابراین خط باریکی را بین پیروزیت و شکست چنین شرکت هایی ترسیم می نماید.

به زعم وی، خرید محصولات، هزینه های مربوط به بازاریابی و لجستیک، احتیاج به سرمایه قابل توجهی دارند و در این میان، خصوصا هنگامی که بحث توسعه شرکت در مقیاس بزرگ تر مطرح می گردد، اهمیت این مرز و هزینه های مربوط به کسب وکار پررنگ تر جلوه می نماید.

بنیانگذار Lesara معتقد است که در 5سال اول فعالیت خود، سرمایه گذاری زیادی را برای توسعه کسب وکار خود انجام داده و نتایج قابل قبولی را نیز به دست آورده بودند، به طوری که در سال 2017 به لحاظ درآمدی، بیش از 45درصد رشد داشتند، اما فرایند سوددهی شرکت احتیاج به زمان بیشتری داشت و طبق پیش بینی آنها 2 تا 3سال دیگر طول می کشید.

بنابراین در ادامه راه به سرمایه جدیدتر احتیاج داشتند، ولی متأسفانه پیروز به جذب چنین بودجه ای نشدند که قطعا عدم توجه به اهمیت چنین فرایندی، در پیروز نشدن آنها در جذب سرمایه مذکور تأثیر زیادی داشت.

هزینه های اشتباهی

شاید بتوان گفت یکی از اشتباهات استراتژیکی که این استارتاپ در فرایند رشد و توسعه مرتکب شد، راه اندازی یک مرکز لجستیک برای خود شرکت بود.

اگرچه وب سایت فروش آنلاین Lesara در سال های آغازین فعالیت خود رشد قابل توجهی را تجربه کرد، اما اقدام به چنین کاری ( راه اندازی یک مرکز لجستیک اختصاصی ) هزینه های بالایی را رقم می زد که در آن موقع چندان مناسب به نظر نمی رسید.

فرایند حمل ونقل، انبار داری، یکپارچه سازی کالاها، جابه جایی، بسته بندی و … هزینه بر بوده و حدود 40میلیون یورو صرف آن شده بود و این در حالی است که چنین هزینه هایی برای شرکتی که تازه روی پای خود ایستاده و به یک رشد نسبی دست یافته است، سنگین به نظر می رسید.

شکست استارتاپی مانند Lesara می تواند یک نمونه شاخص از کسب وکارهایی باشد که در فرایند تصمیم گیری برای رشد، زمان بندی دقیقی نداشته اند. این وب سایت فروش آنلاین خیلی دیر به فکر توسعه خود و بزرگ ترشدن افتاد و در این میان، برای جذب سرمایه نیز تعلل به خرج داد

اهمیت دادن به پیشرفت ساختار لجستیکی شرکت و سرمایه گذاری برای پیشرفت فناوری آن، در نوع خود یک رویکرد مناسب و دقیق محسوب می گردد، اما این فرایند زمانی راهگشا بوده و باعث پیشرفت شرکت می گردد که در زمان مناسب خود انجام گرفته و سرمایه لازم برای آن وجود داشته باشد.

به نظر می رسد اگر سرمایه گذاری فوق در بخش هایی مثل خرید کالا و بازاریابی صورت می گرفت، می توانست در فرایند رشد شرکت و خصوصا روند جذب سرمایه گذاران پیروز تر عمل کند.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: مجله شنبه
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6396

به "ورشکستگی در تنگنای زمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورشکستگی در تنگنای زمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید