هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!

به گزارش کنفرانس هکا، راه هایی برای نجات از سیل

نجات از سیل یکی از ضرورت هایی می باشد که با وقوع سیل های مرگبار در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. سیلاب های مرداد ماه 1401 سال جاری جان تعداد زیادی از هموطنانمان را گرفت و خانواده های بسیاری را داغدار عزیزانشان کرد، سیل های ناگهانی که در عرضه چند دقیقه ویرانی های وحشتناکی را به بار آوردند، باعث شده مردم نسبت به این بلای طبیعی دچار رعب و وحشت شوند. سیل در روزهای اخیر باعث تخریب خانه ها و راه های بسیاری شده است و بسیاری از مردم در منطقه ها مختلف خانه و کاشانه خود را از دست داده اند.

هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!

سیلاب در شهر یزد و شهرهای اطراف آن به بافت تاریخی شهر آسیب زده و موجب تخریب بخشی از بافت سنتی شهر یزد شده است. در منطقه امامزاده داوود تهران نیز سیل موجب تخریب بخش وسیعی از بقعه امامزاده شد و تعداد زیادی از مردم جان خود را در این منطقه از دست دادند. متاسفانه گیر افتادن در سیل یکی از اتفاقات ناگواری می باشد که بخشی از آن به علت عدم آگاهی اتفاق می افتد، در ادامه قصد داریم نکاتی را در خصوص نجات از سیل به شما بگوییم تا در زمان وقوع سیلاب بتوانید جان خود و دیگران را نجات دهید، پس با خبرنگاران تا انتهای این مقاله همراه باشید.

برای نجات از سیل چه کارهایی باید انجام دهیم؟

سیل یک از بلایای طبیعی رایج در کشورهای مختلفی همانند ایران می باشد که باران های ناگهانی و شدید در آن ها بسیار رخ می دهد. مردم باید پیش از وقوع سیل نسبت به نکات ایمنی جهت حفظ جان خود آگاهی کافی داشته باشند تا در زمان وقوع سیل بتوانند به دور از رفتارهای هیجانی زندگی خود و دیگران را نجات دهند. سیل در اغلب مواقع به وسیله سازمان های هواشناسی قابل پیش بینی می باشد و مانند زلزله یک بلای ناگهانی نیست، بنابراین بهتر است همیشه اخبار هواشناسی را بخصوص در فصولی که باران های سیل آسا بیشتر اتفاق می افتد، مثل بهار و تابستان پیگیری نمایید.

یکی از مهم ترین نکات برای نجات از سیل حفظ خونسردی می باشد که تاثیر زیادی در نجات پیدا کردن افراد دارد. با توجه به راه افتادن سیل در تعدادی از شهرهای کشور تصمیم گرفتیم تا چند مورد از راه های نجات از سیل را اطلاع رسانی نمایم، در ادامه اقداماتی را که باید قبل، بعد و در زمان وقوع سیل انجام دهید را با شما در میان می گذاریم.

1. اقدامات ایمنی پیش از وقوع سیل

در دنیا آمار مرگ و میر ناشی از سیل های ناگهانی رو به افزایش است و همین موضوع نگرانی های بسیاری را برای مسئولین به همراه داشته و باعث شده در پی راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع سیل و آموزش نکات ایمنی به مردم باشند. نکات ساده و مهمی وجود دارد که با رعایت آنها پیش، حین و پس از وقوع سیل می توان از آمار خسارت ها و تلفات آن کم کرد. در این بخش اقداماتی ایمنی را که پیش از وقوع سیل باید رعایت گردد، به شما می گوییم.

  • برای مقابله با سیل و برای زمان های اضطراری در ظروف مطمئن، مقداری غذای خشک ذخیره نموده و در دسترس نگه دارید.
  • تمامی وسایل ضروری، اسناد و مدارک و اشیا گران بها خود را در قسمت های بالایی منزل خود قرار دهید.
  • دیوارهای زیر زمین را با عایق های ضد آب بپوشانید تا جلوی نفوذ آب و آسیب های بعد سیل گرفته گردد.
  • کیف امداد و نجات هلال احمر را همیشه در منزل آماده داشته باشید.
  • اخبار مربوط به سیل را از منابع معتبر از جمله رادیو و تلویزیون و سایر وسایل ارتباطی، مانند کانال های خبری معتبر در شبکه های اجتماعی و مراکز هواشناسی و پاسگاه انتظامی پیگیری نمایید.
  • تابلو برق را در قسمت های فوقانی محل سکونت خود جاسازی کنید.
  • برای ساخت و ساز در منطقه ها در معرض سیل، از مصالح مناسب استفاده نمایید.
  • از برپایی چادر و توقف اتومبیل خود در در جهت رودخانه ها، جداً خودداری نمایید.
  • حتما مکان های امن اطراف محل سکونت خود را برای زمان های وقوع سیل از قبل شناسایی کنید.
  • برای مقابله با سیل از ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه ها و منطقه ها سیل خیز، جدا خودداری نمایید.
  • برای اطلاع از منطقه ها سیل گیر با مرکز جمعیت هلال احمر محل خودتان تماس بگیرید.

2. اقدامات ایمنی در حین وقوع سیل

همان طور که در ابتدا صحبتمان هم گفتیم وقوع سیل غیرقابل پیش بینی نیست ولی باران های تند ناگهانی در فصل های تابستان و بهار ممکن است شما را غافلگیر کند. حتما نسبت به هشدارهای سازمان هواشناسی که در سه سطح های زرد، نارنجی و قرمز صادر می گردد، توجه کافی را داشته باشید. یکی از مهم ترین عواملی که در نجات از سیل تاثیر دارد، آگاهی نسبت به نکات ایمنی در زمان وقوع سیل می باشد. باید از قبل اطلاعات کافی برای زمانی که گرفتار سیل شدیم، داشته باشیم تا بدانیم چه کارهایی برای نجات از سیل درست می باشد و آنها را بدون دستپاچگی انجام دهیم.

  • اگر در منطقه سیل خیزی زندگی می کنید، حتما همیشه گوش به زنگ باشید تا در صورت اعلام وقوع سیلاب برق آسا، به سرعت منزل را ترک کنید.
  • برق اصلی قطع کنید و شیر اصلی آب و گاز را ببندید.
  • اگر احتمال می دهید سیل قبلاً آغاز شده است و با حجم بالا در حال آمدن به سمت شما می باشد، فوراً از خانه خارج شوید و به ارتفاعات بروید.
  • آرامش ظاهری جویبارها، کانال های فاضلاب، تنگه ها و غیره شما را فریب ندهید، زیرا به طور ناگهانی و بدون هیچ هشداری باعث ایجاد سیل می شوند.
  • در آب سیلابی در حال جریان حرکت نکنید، تغییر سرعت ناگهانی آن موجب به هم خوردن تعادل و افتادن شما در آب آلوده می گردد.
  • اگر خودرو شما در آب هایی که به سرعت سطح آن ها بالا می آید، گیر افتاده است فوراً از آن خارج شوید و به محل مرتفعی بروید.
  • برای مقابله با سیل به نقاط مرتفع بروید و از رودخانه ها، نهرها، جویبارها و زهکشی ها فاصله بگیرید.
  • اگر پیاده هستید، از منطقه های که سطح آب در آنجا از زانو بالاتر است، عبور نکنید.
  • برای حفظ ایمنی خود هنگام وقوع سیل از پل های چوبی قدیمی و سست روی رودخانه ها، عبور نکنید.
  • از توقف در منطقه ها آبگرفته به هر علت بپرهیزید. حتی اگر هوا بارانی نباشد، به سرعت از منطقه دور شوید.
  • در زمان بارش شدید باران و احتمال وقوع سیل، از عرض و سواحل رودخانه ها و پل های آن عبور نکنید و به سرعت از منطقه خطر دور شوید.
  • اگر برای نجات از سیل و خارج شدن از منطقه مجبور به عبور از آب سیلاب هستید، برای حفظ تعادل خود و آنالیز عمق آب با یاری یک چوب دستی یا عصا در آب حرکت کنید.
  • تا حد امکان از وارد شدن به سیلاب خودداری کنید، زیرا محتمل است در تماس با خطوط نیروی برق، سیلاب دارای جریان برق باشد.

3. اقدامات ایمنی پس از وقوع سیل

فکر نکنید با اتمام بارش باران و آرام شدن جریان آب، خطرات ناشی از سیل به اتمام رسیده است. پس از وقوع سیل نیز باید نکات ایمنی را تا پایدار شدن شرایط رعایت نمایید

  1. سیل باعث خروج مارها و دیگر خزندگان از لانه های خود می گردد، پس از وقوع سیل مراقب گزش ها باشید.
  2. سیل می تواند به خطوط برق آسیب رساند و موجب بروز آتش سوزی گردد.
  3. برای آگاهی از اخبار به رادیو گوش دهید.
  4. از منطقه سیل زده دور شوید و اجازه دهید نیروهای امدادی در منطقه فعالیت نمایند.
  5. پس از وقوع سیل برای حفظ سلامت خود به علت احتمال شیوع بیماری های عفونی مواد خوراکی را که به آب سیل آلوده شده اند را حتماً دور بریزید.
  6. بعد از وقوع سیل از سالم بودن آب آشامیدنی مطمئن شوید.

در زمان وقوع سیل اگر داخل خودرو بودیم برای نجات از سیل چه کنیم؟

در روزهای اخیر شاهد بودیم که بسیاری از هموطنان در هنگام وقوع سیل داخل ماشین های خود ماندند و متاسفانه جان خود را از دست دادند، اگر در زمان وقوع سیل در خودرو بودید و گرفتار سیلاب شدید ابتدا کمربند ایمنی خود را باز کنید و از باز بودن قفل درب های ماشین اطمینان حاصل نمایید تا سایر سرنشینان خودرو هم بتوانند راحت از ماشین خارج شوند. لباس های اضافی مثل کت و پالتو را که باعث سنگین شدن شما می گردد را در بیاورید و حتما برای نجات از سیل یکی از پنجره های خودرو را باز نموده و با نزدیک شدن به یک ارتفاع از ماشین خارج شوید.

زمانی که در حال نجات از سیل و خارج شدن از ماشین هستید، قید وسایل داخل خودرو را بزنید و خودتان را درگیر حمل کیف یا دیگر لوازم نکنید. در زمان وقوع سیل به فکر نجات ماشین از سیل نباشید، زیرا محتمل است جان خود را به خطر بیاندازید.

1. چه اقداماتی ایمنی را باید برای نجات از سیل قبل از وقوع آن انجام دهیم ؟

  • برای مقابله با سیل و برای زمان های اضطراری در ظروف مطمئن، مقداری غذای خشک ذخیره نموده و در دسترس نگه دارید.
  • تمامی وسایل ضروری، اسناد و مدارک و اشیا گران بها خود را در قسمت های بالایی منزل خود قرار دهید.
  • دیوارهای زیر زمین را با عایق های ضد آب بپوشانید تا جلوی نفوذ آب و آسیب های بعد سیل گرفته گردد.
  • کیف امداد و نجات هلال احمر را همیشه در منزل آماده داشته باشید.

2. در زمان وقوع سیل اگر مجبور شدیم از منطقه سیلابی عبور کنیم باید از چه وسیله ای استفاده نماییم؟

اگر برای نجات از سیل و خارج شدن از منطقه مجبور به عبور از آب سیلاب هستید، برای حفظ تعادل خود و آنالیز عمق آب با یاری یک چوب دستی یا عصا در آب حرکت کنید.

3. آیا نجات خودرو بدون سرنشین که در سیل مانده اولویت دارد؟

در زمان وقوع سیل به فکر نجات ماشین از سیل نباشید، زیرا محتمل است جان خود را به خطر بیندازید.

نتیجه گیری

سیل یک بلای طبیعی است که در چند سال اخیر به دفعات موجب خسارت های جانی و اقتصادی گسترده ای به مردم ایران شده و نجات از سیل یکی از مهم ترین نکاتی است که شهروندان بخصوص در منطقه ها سیل خیز باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند با حفظ خونسردی جان خود و دیگران را نجات دهند. اگر شما هم می خواهید نسبت به نکات ایمنی برای مقابله با بلایای طبیعی اطلاعات کسب نمایید با خبرنگاران همراه باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13959

به "هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید