هشدار شدید پلیس فرانسه مانع از تظاهرات جلیقه زردها نشد

به گزارش کنفرانس هکا، تهران - خبرنگاران - معترضان به سیاست های مالی دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه موسوم به جلیقه زردها، امروز (شنبه) و در بیست وسومین هفته اعتراض های خود، به رغم هشدار قوی پلیس در اعمال محدویت ها، به خیابان های پاریس و دیگر شهرهای این کشور آمدند.

هشدار شدید پلیس فرانسه مانع از تظاهرات جلیقه زردها نشد

به گزارش خبرنگاران، شبکه تلویزیونی تی وی 5(TV5) فرانسه گزارش داد: تظاهرات جلیقه زردها امروز به غیر از پاریس، در شهرهای لیون، تولوز، مونپلیه و بوردو برگزار می گردد.

پلیس فرانسه افزون بر شانزه لیزه، میدان کپیتول در تولوز و لیون، تجمع در محدوده کلیسای نوتردام را نیز ممنوع اعلام نموده است.

در همین ارتباط شبکه تلویزیونی فرانس اینفو تی وی از دستگیری 70 معترض اطلاع داد.

به گزارش خبرنگاران، اعتراض های امروز در فرانسه که از این روز به عنوان شنبه بزرگ یاد شده در حالی پیگیری می گردد که رئیس دولت فرانسه سخنرانی تلویزیونی - البته از پیش ضبط شده - خود را که قرار بود ساعت 20 دوشنبه گذشته انجام گردد، به دلیل آتش سوزی کلیسای نوتردام به زمان دیگری موکول کرد؛ این اقدام مکرون واکنش های تندی را از سوی مخالفان و منتقدان به دنبال داشت.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، جلیقه زردها طبق یک برنامه پیش بینی شده اظهار داشتند که چهار تجمع برای امروز تدارک دیده اند که 2 مورد آنها مجوزدار است.

جلیقه زردها خواهان حرکت از منطقۀ برسی، در نزدیکی این کلیسا به سوی مرکز پاریس و میدان شارل دوگل در انتهای شانزه لیزه بودند.

دیدیه لالمان فرمانده پلیس فرانسه برنامه تجمع در محدوده نوتردام را به منزله اقدام تحریک آمیز عنوان نموده است.

فرمانداری پاریس اعلام نموده که جزیره سیته که کلیسای نوتردام در آن واقع شده و نیز سواحل رودخانه سن در نزدیکی این منطقه به روی تظاهر نمایندگان بسته خواهد بود.

تظاهراتی که فرمانداری انتظامی پاریس با آن مخالفت ننموده است، از برابر کلیسای سن دنی در شهری به همین نام در شمال پاریس شروع و در برابر مجتمع دانشگاهی ژوسیو در منطقۀ پنجم پاریس متوقف می گردد.

برنامه امروز جلیقه زردها بدنبال اعتراض های شنبه گذشته تدارک دیده شده و برگزارنمایندگان وعده داده بودند در بیستم آوریل تجمع گسترده تری حتی نسبت به اعتراض های 16 مارس برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرنگاران، در 16 مارس سال میلادی جاری (25 اسفند سال 97)، حجم خشونت ها در میان معترضان به قدری بود که تعدادی از مغازه ها و اماکن عمومی در پاریس غارت شد.

این خشونت ها واکنش و برخورد سریع و در عین حال سخت پلیس را به دنبال داشت.

در این روز، معترضان در محل طاق پیروزی، سنگفرش های خیابان را کنده و آنها را به سمت نیروهای پلیس پرتاب کردند که نیروهای پلیس برای متفرق ساختن معترضان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کردند.

بدنبال اعتراض 29 هزار نفری در این روز، دهها معترض بازداشت شدند.

دولت فرانسه با انتها گفت وگوهای ملی امانوئل مکرون، با تغییر قانون ضدخرابکاری، اقدامات سختگیرانه ای از امروز علیه معترضان به کار بسته است که محدودیت های جدید در روز جاری از سوی پلیس نشان از تشدید این اقدامات دارد.

براساس قانون ضد خرابکاری دولت مکرون که به تصویب مجالس ملی و سنای فرانسه رسیده، معترضانی که از دستور منع حضور در تجمعات سرپیچی نمایند، با مجازات 6 ماه زندان و پرداخت 7500 تا 15هزار یورو جریمه نقدی روبرو می شوند.

** 60 هزار نیروی پلیس در فرانسه

این تحرکات در حالی از سوی معترضان اعلام شده که وزیر کشور فرانسه روز آدینه اظهار داشت، بیش از 60 هزار نیروی پلیس و ژاندارم برای بیست وسومین شنبه اعتراضی جلیقه زردها، مسوولیت امنیت شهرهای این کشور را بر عهده گرفته اند و از این تعداد پنج هزار نیروی پلیس در پاریس مستقر می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستوف کاستانر بار دیگر با اشاره به وجود بعضی افراد در میان جلیقه زردها برای برهم زدن اعتراض ها گفته هدف آنها کاملا روشن است؛ می خواهند حوادث شانزدهم مارس را بار دیگر تکرار نمایند و نیروهای پلیس و ژاندارمری ماموریت دارند نظم شهرهای پاریس را تضمین نمایند و اجازه ندهند حوادث ماه مارس تکرار گردد. ماموریت این نیروها تضمین امنیت فرانسوی ها و تضمین آزادی تظاهرات بدون خطر است.

** نوتردام، بهانه ای برای طفره از پاسخگویی

در حالیکه مکرون حادثه نوتردام را با سوءاستفاده از احساسات معنوی و مذهبی مردم، بهانه ای برای فرار از پاسخگویی به مطالبات مردمی قرار داد اما غم فراگیر ناشی از این حادثه به سرعت، به خشم رو به افزایش تبدیل شده است.

آسوشیتدپرس در این باره نوشت: شماری از جلیقه زردها که اعتراضات آنها علیه نابرابری مالی چند ماه است فرانسه را گرفتار خود نموده، گفته اند از آتش دریافت کلیسا به شدت ناراحت شدند، اما افزوده اند که امانوئل مکرون به آتش سوزی کلیسا در کمتر از 24 ساعت واکنش نشان داد، اما در برابر اعتراضات سه هفته(پس از 29مارس و اتمام وعده گفت و گوی ملی) صبر کرد.

پول های هنگفتی که به دنبال وعده مکرون برای بازسازی کلیسا جمع آوری شده تاکنون به یک میلیارد یورو رسیده که خود این مساله هم باب جدیدی از واکنش ها و انتقادهای تند مخالفان را در پی داشته است.

تاکنون بیش از یک میلیارد یورو به حساب ویژه صندوق بازسازی نوتردام ریخته شده است.

آسوشیتدپرس روز گذشته (آدینه) در گزارش خود نوشته بود: پیغام ها علیه ثروتمندان که مبالغ هنگفتی برای بازسازی کلیسای نوتردام اختصاص داده اند، در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی گسترش یافته و جلیقه زردها نیز برای انجام دور دیگری از اعتراضات، خود را آماده می نمایند.

22 دی سال گذشته بود که روزنامه یو.اس.تودی در مطلبی از مکرون که به علت رفتار اشرافی مورد انتقاد قرار گرفته بود، به عنوان رئیس جمهور ثروتمندان یاد کرد که سعی دارد به روش لویی شانزدهم آتش خشم جلیقه زردها را خاموش کند.

** میلیاردها به جای نوتردام به فکر بی خانمان ها باشند

رادیو بین المللی فرانسه نیز گزارش داد: با وجود ممنوعیت تجمع در حوالی کلیسای نوتردام، بعضی جلیقه زردها اعلام نموده اند که برای بزرگداشت میراث ملی می خواهند در جهت راهپیمایی خود از برابر ساختمان کلیسا نیز بگذرند. بعضی دیگر نیز یاری های فراوان اعطا شده برای بازسازی کلیسا را به باد انتقاد گرفته اند. آنان می پرسند چگونه است که میلیاردرها با شتاب برای نجات کلیسا یک میلیارد یورو فراهم آوردند، اما هیچ کس به بی خانمان ها اعتنایی ندارد؟

بعضی معترضان در صفحات فیسبوک نیز بار دیگر خواهان استعفای امانوئل مکرون از ریاست جمهوری شدند.

یکی از حساب های کاربری این افراد که 5700 هوادار دارد از مردم خواسته بود به طریق غیرمسالمت آمیز و زرد این شنبه به پایتخت سرازیر شوند.

در جریان اعتراض های جلیقه زردها که از 17 نوامبر 2018 میلادی(برابر با 26آبان 97) شروع شده، تاکنون 11 نفر کشته و بیش از 2 هزار تظاهرنماینده و یک هزار نیروی پلیس زخمی و 9 هزار نفر بازداشت شده اند.

** نوتردام در مقابل جلیقه زردها؛ شروع دروغین مکرون

روزنامه فرانسوی زبان لو دُوآر کانادا نیز امروز در مطلبی با عنوان نوتردام در مقابل جلیقه زردها؛ شروع دروغین مکرون نوشت: در روز دوشنبه، کشور در حال آماده شدن برای گوش دادن به پیشنهاداتی بود که رئیس دولت در پاسخ به جلیقه های زردها داشت. پیشنهادهایی که پس از یک بحث بزرگ ارائه شد. طلسمی که تمام برنامه های استراتژیست های الیزه را مختل نموده است، به طور نامعلومی یک لحظه از حقیقت را به عنوان انتظار منتقل می نماید.

به گزارش خبرنگاران، انتظار می رفت که در انتها موعد گفت وگوی ملی با وجود تاخیر سه هفته ای از ارائه گزارش پس از این موعد یعنی 29 مارس(نهم فرودین ماه)، دولت با شفافیت در مورد نتایج این گفت وگو با مردم سخن و از برنامه های آینده خود در پاسخ دهی به مطالبات مردمی بویژه جلیقه زردها بگوید که این تعلل دولت مکرون انتقاد و واکنش های تند بسیاری را به دنبال داشته به گونه ای که گفته می گردد مکرون با وجود تمام اقدام هایی که در خاموش کردن آتش اعتراض ها انجام داده اما در کنترل جنبش های مردمی ناتوان ظاهر شده و ضروری است یک بار و برای همواره قاطعانه و با شفافیت کامل با مردم کشور سخن بگوید.

اروپام ** 6984 ** 1071

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 2839

به "هشدار شدید پلیس فرانسه مانع از تظاهرات جلیقه زردها نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار شدید پلیس فرانسه مانع از تظاهرات جلیقه زردها نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید