نمایشگاه کتاب تهران سرانجام یافت

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، دقایقی پیش با اتمام ساعت فعالیت نمایشگاه در روز شنبه 23 اردیبهشت، این رویداد فرهنگی به فعالیت خود در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب سرانجام داد.

نمایشگاه کتاب تهران سرانجام یافت

در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران حدود 3 هزار ناشر داخلی و خارجی در بخش های مختلف به عرضه نزدیک به 400 هزار عنوان از تازه ترین آثار خود در 3 سال اخیر اقدام نموده بودند.

مسئولان دوره سی ام این نمایشگاه از ثبت رکورد 120 میلیارد تومان خرید در 11 روز فعالیت نمایشگاه خبر می دهند.

صدها هزار نفر از مردم از نقاط مختلف کشور در 11 روز گذشته به استقبال نمایشگاه کتاب تهران رفتند و نسبت به خرید منابع مورد احتیاج خود از این فضا و همچنین استفاده از نشست ها، کارگاههای تخصصی آموزشی و دیدارهای رودرو با نویسندگان، ناشران و اهالی قلم استفاده کردند.

نمایشگاه سی ام کتاب تهران نخستین دوره این رویداد پس از 12 سال برگزاری آن بود که امور اجرایی آن مجددا به صنف نشر واگذار شده بود.

مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شخص وزیر در چند روز گذشته به کرات از واسپاری همه امور نمایشگاه کتاب تهران به تشکل های صنفی و بخش خصوصی برای دوره آینده این رویداد (اردیبهشت 97) اطلاع داده بودند.

سال جاری و در سی امین دوره نمایشگاه کتاب یک کشور اروپایی دیگر، ایتالیا به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه حضور پیدا نموده بود که با اجرای برنامه های متنوع و همچنین انعقاد بعضی قراردادهای نشر با ناشران ایرانی، حضور مطلوبی در این دوره از خود به نمایش گذاشت.

همچنین شهر استانبول ترکیه سال جاری شهر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران بود که در غرفه این شهر آسیایی - اروپایی در نمایشگاه کتاب تهران نشست ها و دیدارهایی با نویسندگان و ناشران ایرانی انجام شد.

در پی مطالبه چند سال اخیر اتحادیه ها و تشکل های صنفی نشر از مسئولان حوزه های نظارتی نمایشگاه کتاب تهران برای صیانت از حقوق حرفه ای ناشران، برخوردهای نظارتی شدیدی با متخلفین صورت گرفت؛ به طوری که در آخرین روز نمایشگاه کتاب تهران رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران این دوره از محرومیت 156 ناشر برای حضور در دوره بعدی نمایشگاه کتاب تهران و حتی نمایشگاههای استانی کتاب که در طول سال برگزار می گردد اطلاع داد.

با توجه به حضور نزدیک به 3 هزار ناشر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، این آمار حدود 5.2 درصد از کل ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تهران را شامل می گردد.

سال جاری و در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بارش رحمت الهی این رویداد را نیز تا حدودی متاثر کرد و با وارد شدن خسارت هایی به سازه های نمایشگاهی شهر آفتاب، زنگ خطر را برای مسئولان این مجموعه و همچنین ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب در جهت رفع مسائل زیرساختی آن به صدا درآورد.

برای نمایشگاه سی ام کتاب تهران حدود 16.5 میلیارد تومان یارانه اختصاص پیدا نموده بود که در بخش های بن کارت های دانشجویی، طلاب، دانش آموزی، مشارکتی با سازمان ها و تجهیز کتابخانه های مدارس جذب و هزینه شد.

سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به کار خود انتها می دهد که به نظر می رسد با توجه به بعضی کاستی ها در حوزه های اجرایی، زیرساختی و همچنین محتوایی، لازم است از همین فردا مسئولان نمایشگاه کتاب آستین همت را برای رفع کردن این نواقص بالا بزنند تا شاهد نمایشگاهی آبرومندتر و باشکوه تر در اردیبهشت 97 باشیم.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7458

به "نمایشگاه کتاب تهران سرانجام یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه کتاب تهران سرانجام یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید