نقش جدی 33 سازمان کشور در برنامه ریزی برای کاهش حوادث ترافیکی

به گزارش کنفرانس هکا، سمینار بین المللی دو روزه کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شروع به کار کرد.

نقش جدی 33 سازمان کشور در برنامه ریزی برای کاهش حوادث ترافیکی

به گزارش از ، فرمانده پلیس راهور ناجا در آئین شروع به کار این رویداد علمی، گفت: امروزه ترافیک و سوانح ترافیکی عامل دغدغه های زیادی به ویژه در حوزه ایمنی در جهان شده است و کشورها به آن توجه نموده اند.

سردار سید کمال هادیان فر با اشاره به برگزاری سمینار کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو در شیراز، اظهار امیدواری کرد دانشگاه ها و بخش های پژوهشی کشور و این سمینارها ما را به یک سند انسجام ملی برساند که بتوانیم فرایند کاهشی در زمینه سوانح ترافیکی در کشور ایجاد کنیم.

او اضافه نمود: جدی ترین بحث در حوزه ترافیک، بحث ایمنی و بخش مهم آن سوانح ترافیکی است، هر حادثه بار اقتصادی زیادی را به کشور تحمیل می نماید، هر فردی که در تصادفات جان خود را از دست می دهد، هزینه های زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور تحمیل می نماید؛ همچنین بار روحی، جسمی و معنوی نیز در این حوادث وجود دارد که باعث از هم پاشیدن خانواده ها می گردد.

فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هر ساله در جهان یک و سه دهم میلیون نفر در سوانح ترافیکی جان خود را از دست می دهند و حدود 55 میلیون نفر مجروح و مصدوم می شوند، ادامه داد: به ازای هر نفر کشته شده در سوانح، حدود 27 نفر مجروح داریم و هر 30دقیقه، یک نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهد.

سردار هادیان فر با تاکید بر نقش جدی 33 سازمان کشور در تصادفات، مواردی مانند تلفات جانی، اتلاف وقت مسافران، کاهش حمل و نقل، حوادث ثانویه و حوادث زیست محیطی را از مهمترین پیامدهای سوانح ترافیکی برشمرد که باید به یاری این سازمان ها در خصوص آن ها برنامه ریزی گردد.

او با ارایه گزارشی از اقدامات اجرا شده در حوزه ترافیک و سوانح ترافیکی در کشور، بر نقش حوزه بهداشت و درمان در کاهش بار سوانح ترافیکی تاکید نمود و گفت: حوزه بهداشت و درمان کشور در این زمینه یاری های بسیاری انجام داده و با افزایش امکانات و تجهیزات، مرگ بسیاری از مجروحان کاهش پیدا نموده است.

به گفته فرمانده پلیس راهور ناجا در 9 ماهه نخست سال جاری، آمار مرگ و میر در اثر سوانح ترافیکی در کشور 13 هزار و 711 نفر بوده است که مهمترین عوامل در این سوانح را می توان شامل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی توجهی به جلو به ویژه به علت صحبت با تلفن همراه، خستگی و خواب آلودگی، استفاده نکردن از کمربند و کلاه ایمنی و تصادف در 30 کیلومتری انتهای راستا منتهی به شهر مقصد عنوان نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این سمینار گفت: مرکز تحقیقات و سیاستگذاری سلامت یکی از مراکز پیروز بین مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که با اقدامات مناسب و کاربردی سبب ارتقای رتبه دانشگاه در کشور شده است.

مهرزاد لطفی، تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن را یکی از معضلات کشور خواند و با ابراز امیدواری نسبت به اثربخشی این رویدادهای علمی در تصمیم گیری های کلان، اضافه نمود: تصادفات پس از بیماری های قلبی عروقی، مهمترین عامل مرگ و میر در کشور و استان فارس است و بیشتر مرگ و میرها، سنین زیر 40 سال را شامل می گردد که سن مولد است، بنابراین کوشش می گردد تا خروجی این سمینارها باعث کاهش این مسائل گردد.

او از انجام حدود 39 هزار ماموریت اورژانس در 9 ماهه نخست سال جاری در استان برای خدمت رسانی به مصدومان سوانح و حوادث ترافیکی اطلاع داد.

لطفی اظهار امیدواری کرد مطالعات و آنالیز مسائل مختلف در حوزه سوانح ترافیکی سبب ارایه راهکارهایی گردد که مرگ و میر در کشور از میانگین جهانی کمتر باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس برگزاری این همایش و حضور صاحب نظران و مدیران کشوری و استانی را گامی موثر برای کاهش حوادث ترافیکی عنوان نمود.

محمود رضایی گفت: وضع موجود کشور در حوزه حوادث و سوانح ترافیکی به عنوان یک موضوع جدی مطرح است و آنالیز نقاط ضعف و قوت و ارایه راهکارهای مناسب، یاری شایانی به کاهش این حوادث خواهد نمود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به عوامل موثر در حوادث ترافیکی اضافه نمود: در استان فارس بیش از 20 هزار کیلومتر راه وجود دارد و با 124 هزار کیلومتر مربع وسعت، حدود 6 درصد جمعیت کشور را داراست، بنابراین با در نظر دریافت وسعت و جمعیت استان، در تلفات جاده ای، استان اول کشور محسوب نمی شویم.

او از کوشش همه سازمان ها و ادارات مرتبط استان برای شناسایی نقاط حادثه خیز اطلاع داد و اظهار کرد: در این زمینه بیش از 224 نشست شورای ترافیکی شهرستانی در 9 ماهه نخست سال جاری برگزار شده است.

رضایی عوامل مختلفی مانند نوسازی اتوبوس ها، اجرای طرح مصرف سوخت، تقویت ناوگان پلیس راهور استان و ناوگان راه و ترابری، تفکر جدید مدیریت و افزایش امکانات و تجهیزات را در کاهش حوادث و تلفات موثر دانست.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت و رییس سمینار بین المللی کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو گفت: از سال 89 با برگزاری نخستین سمینار کوشش شد تا کاهش بار سوانح ترافیکی را داشته باشیم و مرگ و میر در این حوزه را 50 درصد کاهش دهیم، در طی 10 سال برگزاری این سمینار سعی کردیم به صورت چند وجهی به مسایل رسیدگی کنیم و نگاه چند وجهی به موضوعات باعث تفاوت این سمینار شده است.

کامران باقری لنکرانی با اشاره به امکان رصد و پیش بینی و شناسایی نقاط حادثه خیز به یاری این رویدادهای علمی، اضافه نمود: آمارها نشان می دهد که در طی این سال ها توانسته ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم و فرایند افزایش مرگ و میر سوانح ترافیکی متوقف و معکوس گردد؛ همچنین بسیاری از نقاط حادثه خیز شناسایی و اصلاح شده است.

رییس این سمینار بین المللی از ارتقای خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بهبود خدمات رسانی در راستای کاهش مرگ و میر مصدومان سوانح ترافیکی در بیمارستان ها اطلاع داد و گفت: واقعیت تلخ این است که هنوز مهمترین دلیل مرگ در سنین زیر 40 سال، حوادث ترافیکی است که افراد در این سنین، نیروهای مولد کشور هستند.

او اضافه نمود: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، کوشش می کنیم تا موضوعات را به صورت عملیاتی آنالیز و رفع کنیم و امیدواریم تحقیقاتی که در این زمینه انجام می گردد، هدفمندتر و بهتر سازماندهی شوند تا کاربردی باشند.

معاون قوه قضاییه و رییس پزشکی قانونی کشور نیز در این سمینار گزارشی از آنالیز 10 ساله متوفیان حوادث ترافیکی در ایران ارایه داد.

عباس مسجدی گفت: سوانح ترافیکی در ایران 13 برابر میانگین جهانی است و آمارها نشان می دهد مرگ و میر سوانح ترافیکی در مردان بیشتر از زنان است.

او اظهار امیدواری کرد با کوشش همه سازمان ها مربوطه روزانه شاهد مصدومان کمتر و مرگ و میر کمتر در کشور باشیم.

این سمینار بین المللی، تا فردا، سوم بهمن، در سالن های ابوریحان بیرونی و رازی مجتمع فرهنگی و رفاهی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در حال برگزاری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8339

به "نقش جدی 33 سازمان کشور در برنامه ریزی برای کاهش حوادث ترافیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش جدی 33 سازمان کشور در برنامه ریزی برای کاهش حوادث ترافیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید