موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ سایپا موتور خودرو می سازد

به گزارش کنفرانس هکا، شاهین با یک موتور 118 اسب بخاری و آریا با یک موتور 150 اسب بخاری دست پخت نو سایپا خواهند بود، اما این موتورها از کجا آمده است؟ و آیا موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟

موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ سایپا موتور خودرو می سازد

خبرنگاران - امین آزاد: سایپا چند سال است که برای تامین موتور مناسب برای پلت فرم شاهین و آریا یا همان پلت فرم اس پی با مشکل روبرو است. پلت فرمی که با واسطه چینی و با تغییرات مهندسی سایپا، به ایران رسید. اما از همان روز اول مشکل موتور داشت.

موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ آنالیز موتورهای سایپا را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:

ابتدا قرار بود موتور سیتروئن روی این پلت فرم قرار بگیرد که به علت تحریم به سایپا نرسید. موتور بعدی برلیانس بود که پس از رفتن برلیانس و تنها گذاشتن سایپا، باز سر سایپا بی کلاه ماند.

EF7 توربو 150 اسب بخاری گزینه بعدی بود که ایران خودرو به سایپا نداد. موتور EF4 توربو با قدرت 120 اسب بخار هم به وسیله سایپا انتخاب نشد. تا اینکه با دخالت وزیر صمت وقت، قرار شد ایران خودرو به سایپا موتور TU5 پلاس را بدهد. باز هم بخت با سایپا یار نبود؛ با تغییر وزیر صمت، ایران خودرو موضع خود را عوض کرد و حاضر به ادامه همکاری با سایپا نشد.

در ادامه سایپا سعی کرد با ماشین آلات و نقشه های به جای مانده از زمان همکاری با سیتروئن، موتور EC5 که در اصل همان موتور TU5 پلاس است را در سایپا بسازد. حالا بزرگترین مشکل تامین بلوکه سیلندر و بعضی قطعات اصلی بود. در نهایت بلوکه به وسیله شرکت مالیبل سایپا تامین شد. اما فراوری قطعات اصلی موتور آنقدر پیچیده است که تا کنون سایپا پیروز به فراوری این موتور نشده است.

موتور 16 سوپاپ TU5 پلاس یا EC5 روی تارا اتوماتیک و دنده دستی نصب شده است. تست های خبرنگاران نشان می دهد تارا با وجود بیش از 100 کیلوگرم سبک تر بودن نسبت به شاهین، با این موتور خودرویی کند است. پس قطعا شاهین با این موتور چابک نخواهد بود.

فیلم کامل مقایسه و تست تارا و شاهین را در کانال یوتیوب خبرنگاران دیدن کنید تا ببینید برنده کدامیک است؟

مشکل موتور شاهین فعلی

موتور کنونی شاهین، موتور توربو شده تیبا است که 108 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور دارد. موتور EC5 اما 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد.

اسب بخار بیشتر در برابر گشتاور کمتر، اولین چیزی است که جلب توجه می نماید. مشکل موتور کنونی شاهین این است که تا زمانیکه توربو وارد مدار نشده، به علت هشت سوپاپ بودن، نفس کافی را ندارد و گویی موتور تیبا در حال کشیدن وزن سنگین شاهین است.

اما وقتی خودرو، روی دور افتاد و توربو وارد مدار شد، گشتاور 178 نیوتن متری خود را نشان می دهد در حالیکه در موتور EC5 که سایپا برنامه دارد روی شاهین بگذارد، در دور بالا، به علت گشتاور کمتر خودرو نسبت به نسخه کنونی کند تر هم خواهد شد.

ویدیوی خط فراوری موتور شاهین ؛ شاهین سایپا با این موتور متحول می گردد در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:

شاید تمام این مسائل سایپا را به سمت یک خانواده موتور تازه برده است. این شرکت مانند ایران خودرو مرکز تحقیقات موتور قوی ندارد که بتواند با مشارکت یک شرکت اروپایی، موتور خود را توسعه دهد. سال ها هم هست که سایپا به فکر توسعه نبوده، پس سریع ترین راه، یاری از یک شرکت چینی در نظر گرفته شد.

برای همین سایپا به سراغ شرکت DAE چین یا دانگ اتومبیل رفت. شرکتی که هم اکنون گیربکس شش سرعته اتوماتیک تارا و دنا را تامین می نماید.

گیربکس شاهین از کجا آمده است؟ این بهتر است یا گیربکس تارا؟ پاسخ را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:

این شرکت در زمینه موتور البته چندان قدرتمند نیست؛ آنقدر که با مراجعه به سایت این خودروساز چینی، موضوع کاملا مشهود است. با سرمایه گذاری عجیب سایپا اما، هم شرکت DAE رشد می نماید هم سایپا مشکل موتور خود را حل خواهد نمود.

یک منبع مطلع درباره همکاری سایپا با شرکت DAE به خبرنگاران گفته است: 400 میلیون دلار سرمایه گذاری مشترک سایپا با شرکت چینی برای فراوری موتورهای تازه است. با این همکاری در محل شرکت کفش ملی، سایپا موتورسازی تازهی را راه اندازی خواهد نمود تا چندین موتور را فراوری کند.

این موتورها چه مشخصاتی دارند؟

موتور 1.6 لیتری که قرار است روی شاهین قرار بگیرد 118 اسب بخار قدرت دارد. موتور بعدی یک موتور دو لیتری با 150 اسب بخار قدرت است که سایپا روی آریا قرار داده. در تابستان 1402 عکس تست تابستانی آریا با این موتور در چین منتشر شده بود. همین موتور با توربو قدرتی بیش از 200 اسب بخار دارد که احتمالا برای محصول سایپا که روی پلت فرم سی سه در حال توسعه است، انتخاب خواهد شد.

و در نهایت یک موتور 2.5 لیتری که برای محصولات زامیاد استفاده خواهد شد در این برنامه دیده شده است.

اما آیا سایپا دست از سر موتور پراید که با توسعه تبدیل به موتور تیبا و با توربو تبدیل به موتور شاهین شده، بر خواهد داشت؟

موتور شاهین 150 اسب بخاری

بر اساس اطلاعات منابع مطلع به خبرنگاران، سایپا موتور کنونی تیبا را 16 سوپاپ نموده است که قدرتی در حدود 110 اسب بخار دارد. بعلاوه این موتور با توربو می تواند تا 150 اسب بخار قدرت فراوری کند.

شاید موتور 1.6 لیتری چینی با قدرت 118 اسب بخار، کمی شاهین را بهبود دهد. اما شاهین با موتور دو لیتری 150 اسب بخاری یا 16 سوپاپ شده موتور کنونی با قدرتی نزدیک به 150 اسب بخار می تواند به برترین محصول صنعت خودرو ایران تبدیل گردد.

باید منتظر ماند و دید آیا مدیریت سایپا هوشمندی لازم برای عرضه چنین محصولی را خواهد داشت یا همچنان در بر همین پاشنه می چرخد؟

موتور تازه شاهین چگونه مونتاژ می گردد؟
جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین / آنالیز تخصصی اشکودا Rapid چینی
پلتفرم IKP3 بزرگترین پلتفرم ایرانی را بشناسید/ کدام خودروها روی آن توسعه می یابند؟
پلت فرم ری را چگونه به دنیا آمد؟ / ویژگی های نسل تازه پلت فرم تارا + تصاویر اختصاصی
پیکاپ سانگ یانگ موسو با نام KG Mobility خان به بازار خودرو ایران می آید
سوزوکی Fronx هیبریدی با این مشخصات به طور رسمی در ایران معرفی گردید
Suzuki گرند ویتارا هیبریدی Allgrip رونمایی شد / ویژگی های فنی و تصاویر
سوزوکی Jimny وارداتی برای بازار خودرو ایران رونمایی شد / ویژگی های فنی و تصاویر
آمار فروش خودرو در ترکیه / فهرست 10 خودرو پر فروش ترکیه در سال 2023
منبع: بیت ران
انتشار: 14 اسفند 1402 بروزرسانی: 14 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15645

به "موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ سایپا موتور خودرو می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ سایپا موتور خودرو می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید