مهم ترین دلایل ترس از رانندگی و 14 توصیه کاربردی برای غلبه بر آن

به گزارش کنفرانس هکا، چه بار اول باشد که پشت فرمان می نشینید و چه تجربه رانندگی کردن را داشته باشید، فرقی ندارد. در هر صورت ممکن است از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشید و هر بار که می خواهید رانندگی کنید، دچار ترس و اضطراب شوید. ترس از رانندگی بسیار رایج است و ممکن است خفیف یا شدید باشد. برخی از افراد فقط از موقعیت های خاص مانند رانندگی کردن در بزرگراه ها یا آب و هوای نامساعد می ترسند، در حالی که برخی دیگر حتی با نشستن پشت فرمان هم دچار ترس و اضطراب می شوند.

مهم ترین دلایل ترس از رانندگی و 14 توصیه کاربردی برای غلبه بر آن

ترس از رانندگی تقریباً روی تمام جنبه های زندگی تأثیر می گذارد. اما خوشبختانه با تمرین و رعایت یک سری نکات می توانید بر آن غلبه کنید. این مقاله از مجله اینترنتی خبرنگاران مگ را تا پایان بخوانید تا دلایل شکل گیری این ترس و نحوه کنار آمدن با آن را بیاموزید.

فوبیاهای مرتبط

اغلب فوبیاها (هراس) به ویژه چند مورد زیر را می توان با ترس از رانندگی مرتبط دانست:

آگورافوبیا

افراد مبتلا به آگورافوبیا (Agoraphobia) از اینکه در موقعیتی قرار بگیرند که فرار کردن از آن سخت باشد یا به یاری دسترسی نداشته باشند، می ترسند و درنتیجه از مواجهه با آن ها اجتناب می نمایند. رانندگی یکی از کارهایی است که می تواند با آگورافوبیا همراه باشد. طی کردن پل ها، تونل ها و راستاهای طولانی برای افراد مبتلا به این اختلال سخت است.

کلاستروفوبیا

گاهی اوقات، ترس از رانندگی با کلاستروفوبیا (Claustrophobia) یا ترس از محیط های بسته مرتبط است و در فضای نسبتاً کوچک خودرو تحریک می گردد. برخی از افراد هنگامی که خودشان رانندگی می نمایند و برخی دیگر وقتی به عنوان مسافر سوار ماشین می شوند، می ترسند.

اضطراب عملکرد

رانندگی یک مسؤولیت بزرگ است و در حین انجام آن باید مراقب امنیت خود و سایر افراد باشید. ممکن است افرادی که از اضطراب عملکرد رنج می برند به توانایی خود در رانندگی کردن اعتماد نداشته باشند. این ترس به ویژه برای افرادی که فوبیای اجتماعی دارند، با حضور مسافر در خودرو تشدید می گردد.

ترس از تصادف

کسانی که از دیستیکی فوبیا (Dystychiphobia) یا ترس از تصادف رنج می برند، سعی می نمایند از موقعیت هایی که خطر جراحت و آسیب دیدگی را به همراه دارد، اجتناب نمایند.

ترس از سفر کردن

ترس از سفر یا هودوفوبیا (Hodophobia)، ترس از همه وسایل حمل و نقل را در بر می گیرد. بسیاری از افراد مبتلا به این فوبیا می توانند در محیط های آشنا رانندگی نمایند، اما در راستاهای تازه دچار ترس می شوند.

ترس از مراجع قدرت

طبیعی است که در هنگام روبه رو شدن با مراجع قدرت کمی عصبی شوید، اما برخی از مردم از هرگونه رویارویی با این افراد وحشت دارند. غالباً افراد مبتلا به این فوبیا از رانندگی کردن در اطراف ماشین پلیس، ماشین آتش نشانی یا آمبولانس می ترسند.

فوبیای ساده رانندگی

ترس از رانندگی همواره به سایر فوبیاها مرتبط نیست و بسیاری از افراد به دلایل زیر به یک فوبیای ساده دچار می شوند:

تجربه ناخوشایند

اگر سابقه تصادف کردن داشته باشید یا حتی در ترافیک بیش از حد سنگین گیر افتاده باشید، ممکن است از رانندگی کردن بترسید. حتماً لازم نیست که برای خود شما اتفاقی افتاده باشد، حتی مشاهده صحنه تصادف در تلویزیون یا آشنایی با فردی که تصادف نموده هم می تواند برای ایجاد ترس کافی باشد.

خانواده یا دوستان

واکنش اطرافیان نسبت به رانندگی کردن شما می تواند در ایجاد ترس نقش داشته باشد. اگر یکی از والدین یا هر دوی آن ها بیش از حد محتاط باشند، احتمالاً شما هم نگرانی های آن ها را خواهید داشت.

برخی از فوبیاهای رانندگی دلیل معینی ندارند. به طوریکه ممکن است به طور ناگهانی و پس از سال ها تجربه پیروز رانندگی ایجاد شوند. خوشبختانه برای درمان این ترس احتیاج نیست به دلیل آن پی ببرید.

درمان ترس از رانندگی

برترین کار این است که در پی درمان حرفه ای باشید تا مطمئن شوید که به مسائل دیگری مانند آگورافوبیا یا کلاستروفوبیا مبتلا نیستید. حتی یک فوبیای نسبتاً خفیف هم اگر درمان نگردد، می تواند با گذشت زمان بدتر گردد. در صورتی که یک فوبیای ساده داشتید، رعایت نکات زیر می تواند یاری نماینده باشد:

1. تمرین کنید

برای یادگیری رانندگی باید زمان بگذارید و کوشش کنید. اگر به قدری مضطرب می شوید که نمی توانید در خیابان های شهر رانندگی کنید، ابتدا در مسافت های کوتاه و در اطراف منزل خود این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید که حتی برداشتن یک قدم کوچک هم می تواند مفید باشد.

معین کنید که آیا کلاً از رانندگی کردن می ترسید یا ترس شما فقط به یک جنبه خاص از رانندگی مربوط می گردد. به عنوان مثال، ممکن است از پارک دوبل وحشت داشته باشید. یک خیابان خلوت پیدا کنید و آن قدر تمرین کنید که به این کار مسلط شوید. سپس این تمرین را در خیابان های شلوغ تر شهر تکرار کنید.

2. در مکان های مختلف رانندگی کنید

شما باید بتوانید در جاده های خاکی، بزرگراه ها، خیابان های باریک، خیابان های شلوغ و پارکینگ ها رانندگی کنید. با توجه به مقدار اعتماد به نفس خود از مکان های آسان تر آغاز کنید و سپس به جاهای دشوارتر بروید. خیابان های فرعی و کم تردد برترین جاهایی هستند که می توانید با تمرین کردن در آن ها به ترس از رانندگی غلبه کنید. این کار به شما یاری می نماید تا بدون اینکه نگران ترافیک یا واکنش سایر رانندگان باشید، نحوه کار با اتومبیل و کنترل کردن آن را یاد بگیرید.

به تدریج که ترس شما کمتر شد و احساس راحتی کردید به خیابان های شلوغ تر بروید و در مسافت های طولانی تر رانندگی کنید. در ابتدا، بهتر است در طول روز تمرین کنید. چون بهتر می توانید ببینید و به همین خاطر اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

3. با یک راننده باتجربه بیرون بروید

اگر در هنگام رانندگی یک راننده باتجربه در کنارتان بنشیند، احتمالاً راحت تر بوده و کمتر دچار ترس می شوید. چنانچه در حین رانندگی اتفاقی بیفتد، این فرد شما را هدایت می نماید و حتی اگر شرایط به گونه ای پیش برود که رانندگی کردن فراتر از تجربه شما باشد، می تواند رانندگی را بر عهده بگیرد. این روش هنگامی بیشترین تأثیر را دارد که شما به پیشنهادهای طرف مقابل گوش دهید و او بتواند شما را به خوبی هدایت کند.

4. در شرایط آب و هوایی متنوع رانندگی کنید

یکی از مهم ترین مهارت هایی که باید کسب کنید، توانایی تجزیه و تحلیل محیط رانندگی است. شما باید به عنوان راننده تا جایی که می توانید با محیط های مختلف آشنا شوید و خود را برای شرایط آب و هوایی مختلف آماده کنید.

5. دفترچه راهنمای اتومبیل خود را بخوانید

این کار به شما یاری می نماید که اطلاعات بیشتری درباره خودروی خود کسب کنید، با عملکرد آن آشنا شوید و نحوه عیب یابی مسائل را بیاموزید. آشنایی با ویژگی های خودرو باعث می گردد که با آن احساس راحتی بیشتری داشته باشید و سریع تر بتوانید ترس از رانندگی را برطرف کنید.

ماشین های مختلف با هم کمی متفاوت هستند و هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. پس بهتر است ابتدا با اتومبیل خودتان تمرین کنید تا با عادت کردن به آن اعتماد به نفس تان بیشتر گردد. بعد از آن می توانید رانندگی کردن با خودروهای مختلف را امتحان کنید.

6. اصول نگهداری خودرو و تعمیرات ساده آن را بیاموزید

یاد بگیرید که چگونه مخزن شیشه شوی ماشین را پر کنید، فیوزها و برف پاک کن ها را تعویض کنید یا فشار باد لاستیک ها را چک کنید. آشنایی با بخش های مختلف خودرو، حتی اگر خیلی ابتدایی باشد، اعتماد به نفس شما را افزایش و اضطراب تان را کاهش می دهد.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید بیاموزید، نحوه تعویض لاستیک است. بسیاری از افراد نمی دانند که در صورت پنجر شدن باید چه کاری انجام دهند و این موضوع باعث ترس آن ها از رانندگی کردن می گردد. اگر این کار را به خوبی یاد بگیرید، احتیاجی نیست در کنار خیابان برای دریافت یاری منتظر بمانید. شما می توانید به راحتی و بدون اینکه مضطرب شوید، مشکلتان را حل کنید.

7. در دوره های آموزشی تکمیلی شرکت کنید

فقط به این بهانه که در امتحان رانندگی قبول شده اید، از تقویت مهارت های خود غفلت نکنید. شرکت در دوره های تکمیلی می تواند شما را با تغییر قوانین و برترین شیوه های رانندگی آشنا کند.

در کلاس رانندگی دفاعی شرکت کنید تا طریقه صحیح رانندگی و نحوه واکنش نشان دادن به موقعیت های خطرناک را یاد بگیرید. این آموزش ها روی اقدامات احتیاطی که می توانید برای جلوگیری از وقوع حوادث انجام دهید، تأکید دارند و مهارت شما را در رانندگی کردن بهبود می دهند.

8. برای رانندگی آماده شوید

برای اینکه بتوانید بر ترس از رانندگی غلبه کنید، بهتر است از ابتدا همه چیز را آماده کنید. برای مثال:

  • باک ماشین را پر از بنزین کنید.
  • فشار باد لاستیک ها را چک کنید.
  • یک جعبه یاری های اولیه در صندوق عقب داشته باشید.
  • شماره تلفن هایی را که ممکن است برای مواقع ضروری به آن ها احتیاج داشته باشید، یادداشت یا در موبایل خود ذخیره کنید.
  • قبل از خروج، با استفاده از اپلیکیشن های موبایل راستا خود را آنالیز کنید.

9. قوانین و نکات ایمنی را رعایت کنید

از انجام رفتارهای پرخطر، مانند سرعت غیرمجاز یا نگاه کردن به موبایل در حین رانندگی خودداری کنید. این رفتارها هم اضطراب شما را بالا می برند و هم خطر تصادف را افزایش می دهند.

در حین رانندگی کردن فقط به روبروی خود و راستای که طی می کنید توجه داشته باشید و با نگاه کردن به افرادی که در کنار خیابان ایستاده اند، حواس خود را پرت نکنید. بعلاوه سرعت خود را به بالاتر از چیزی که با آن راحت هستید، افزایش ندهید. تا زمانی که اعتماد به نفس تان بهبود پیدا ننموده است، سعی کنید بیشتر احتیاط کنید.

10. از تکنیک تصویرسازی ذهنی یاری بگیرید

قبل از آغاز رانندگی، چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. سعی کنید در ذهنتان تمام مراحل رانندگی شامل بستن کمربند، روشن کردن ماشین، خارج شدن از پارکینگ، رانندگی پیروزیت آمیز و رسیدن به مقصد را تصور کنید. تجسم کردن مغز شما را فریب می دهد تا احساس کند واقعاً این کارها را انجام داده اید. درنتیجه، باعث می گردد آرامش و اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنید.

11. نفس عمیق بکشید

تمرکز بر تنفس به حفظ آرامش یاری می نماید. یکی از ساده ترین تکنیک هایی که می توانید امتحان کنید، نفس کشیدن از راه بینی است، به طوریکه احساس کنید شکم و ریه های شما در اثر ورود هوا منبسط شده اند. سپس به طور کامل هوا را به وسیله بینی خارج کنید.

12. به موسیقی گوش دهید

موسیقی آرامش بخش با صدای کم می تواند شما را آرام کند. به چیزی که شما را بیشتر تحریک می نماید، گوش ندهید.

13. با خودتان صحبت کنید یا آواز بخوانید

با کلمات مثبت یا خواندن آهنگ های سرگرم نماینده روحیه خود را تقویت کنید و استرس تان را کاهش دهید. به عنوان مثال می توانید بگویید من این کار را به خوبی انجام می دهم، من مطمئن و آرام هستم یا من به موقع و با خیال راحت به مقصد خواهم رسید.

14. از متخصص یاری بگیرید

اگر تکنیک های آرام سازی را امتحان کردید، اما هر بار که پشت فرمان می نشینید همچنان احساس اضطراب می کنید، بهتر است از روانشناس یاری بگیرید. خوشبختانه، با دریافت یاری حرفه ای قادر خواهید بود بر ترس خود غلبه کنید.

استفاده از تکنیک مواجهه درمانی که زیر نظر متخصص انجام گردد، می تواند مشکل شما را حل نماید. در این روش، زیر نظر درمانگر در معرض چیزی که باعث بروز ترس و اضطراب در شما شده است، قرار می گیرید و به تدریج سطح تحمل خود را افزایش می دهید.

کلام پایانی

یادگیری رانندگی و افزایش اعتماد به نفس برای انجام آن به زمان و تمرین احتیاج دارد. هیچ راه حل جادویی وجود ندارد که بتوانید به یاری آن اعتماد به نفس تان را بهبود دهید. اما با تمرین کردن در شرایط مختلف و به کارگیری راه حلهایی مانند مثبت اندیشی، گوش دادن به موسیقی و تنفس عمیق می توانید ترس از رانندگی را کاهش دهید. اگر این توصیه ها پیروزیت آمیز نبودند، باید به روانشناس مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: wikihow, verywellmind, topdriver

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13698

به "مهم ترین دلایل ترس از رانندگی و 14 توصیه کاربردی برای غلبه بر آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین دلایل ترس از رانندگی و 14 توصیه کاربردی برای غلبه بر آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید