مستأجران بهار سال جاری 30 درصد بیشتر اجاره پرداختند

به گزارش کنفرانس هکا، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی (مسکن) در بهار 98 نسبت به بهار 97 رشد 2/ 82 درصدی داشته است.

مستأجران بهار سال جاری 30 درصد بیشتر اجاره پرداختند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مطابق با اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی 6 /148 درصد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی 2/ 82 درصد و متوسط مبلغ اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور 1 /29 درصد در بهار 98 نسبت به بهار 97 افزایش یافته است. متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی (مسکن) در بهار 98 نسبت به بهار 97 رشد 2/ 82 درصدی داشته است و به تبع آن اجاره بها نیز با تمام کوشش های رسانه ای و طرح های غیرعملیاتی مطرح شده از سوی وزارت راه و شهرسازی متأسفانه 29 درصد افزایش یافته است.

مطابق با اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی 6 /148 درصد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی 2/ 82 درصد و متوسط مبلغ اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور 1 /29 درصد در بهار 98 نسبت به بهار 97 افزایش یافته است.

البته این آمار به روش قبلی محاسبه نشده و دلیل آن را نیز مرکز آمار ایران کسادی و کاهش شدید معاملات عنوان نموده و آورده است: با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهر های بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می گردد، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را معین کرد. ضمناً وزن های مورد استفاده بر مبنای واحد های مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 به روز شده است. براساس آنچه مرکز آمار اعلام نموده است متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور 3 میلیون و 325 هزار تومان با میانگین مساحت 265 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل، 1 /16 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6/ 148 درصد افزایش داشته است.

پیش تر نیز اعلام شده بود که در دو دهه اخیر قیمت مسکن در تهران 75 برابر شده و سود چهار برابری سوداگری مسکن در تهران نسبت به سایر شهر ها مشهود است. براساس گزارش مرکز آمار، قیمت مسکن در سایر مراکز استان های کشور در دو دهه اخیر 16 برابر شده است. در نیمه اول سال 1379 قیمت هر مترمربع مسکن در مراکز استان های کشور به غیر از تهران به طور متوسط 79 هزار تومان بود که در نیمه اول سال 1397 به یک میلیون و 286 هزار تومان افزایش یافت. اما اوضاع بازار مسکن در پایتخت کاملاً متفاوت از سایر شهر ها بوده است. در دو دهه اخیر قیمت مسکن در تهران 75 برابر شده، به طوری که از 91 هزار تومان در نیمه اول 1379 به 6 میلیون و 898 هزار تومان در نیمه اول سال 1397 رسید.

گرانی و بی انگیزگی در بازار!

اما تحلیل داده های آماری مرکز آمار ایران بیانگر این است که از یک سو وضعیت این بازار همچنان در رکود تورمی شدید است و حداقل در بخش تقاضا با کاهش شدیدی روبرو است که تقریباً عرضه نمایندگان (سازندگان) را نیز از ادامه فعالیت های جدی منصرف نموده و از سوی دیگر محرک های دولت از جمله طرح ملی ساختمان نیز با عدم استقبال سازندگان روبرو شده است.

یکی از مسئولان تشکل صنفی انبوه سازان از عدم استقبال انبوه سازان بخش خصوصی از برنامه اقدام ملی فراوری و عرضه مسکن (طرح ملی مسکن) به دلیل بعضی نقدها اعضای این تشکل صنفی به بند های قرارداد های احداث مشارکتی انتقاد کرد.

این فعال صنفی انبوه ساز گفت: با توجه به نحوه تنظیم قرارداد و قدرالسهمی که برای سازنده در نظر گرفته شده، هیچگونه مالکیت خصوصی برای سازنده در نظر گرفته نشده است؛ یعنی سازنده سهم مالکیت ندارد.

این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آورده دولت، زمین و آورده انبوه ساز، هزینه ساخت وساز است. علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در مصاحبه با مهر درباره ساخت وساز مشارکتی گفت: ما در سازمان ملی زمین و مسکن، زمین را آماده می کنیم؛ وقتی این اتفاق رخ داد، دو برنامه پیش روی ماست: یکی آنکه این اراضی در بخش هایی است که امکان ساخت مشارکتی وجود دارد طرف مقابل ما (شریک) آورده نقدی برای ساخت دارد و آورده دولت نیز زمین است. متقاضیان ساخت نیز به جای آنکه هزینه زمین را در ابتدای ساخت بدهند، در سرانجام ساخت وساز هزینه را پرداخت می نمایند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: در این روش (روش مشارکتی) قرار نیست سازنده هزینه زمین را در نقطه صفر ساخت پرداخت کند. تفاهمی هم با بانک عامل بخش مسکن داشته ایم تا بتوانیم وام مسکن یکمی ها (صندوق پس انداز مسکن یکم) را به این طرح متصل کنیم که بتوانیم سرعت اجرای پروژه را افزایش دهیم.

دولت خود عامل گرانی است

طی ماه های اخیر رسانه ها نسبت به قرارداد های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن به دلیل کوشش برای مالک شدن انبوه ساز نقدها زیادی را مطرح کردند که در پی آن، این قرارداد ها اصلاح و قرار شد تا انبوه ساز مالک زمین نباشد. با این حال هنوز اینکه آیا قرار است هزینه زمین در سرانجام ساخت وساز به صورت یکجا از سازندگان دریافت گردد یا به صورت اقساط بلندمدت، نهایی نشده و فعلاً نظر وزارت راه و شهرسازی اخذ یکجای هزینه تمام شده زمین است.

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران با رد این ادعا که انبوه سازان از طرح مسکن ملی استقبال ننموده اند، گفت: انجمن انبوه سازان ملاحظاتی در این طرح داشت که براساس آن با وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه های آن وارد مذاکره شده و پیشنهادات خود را ارائه داده است و این روند ادامه دارد.

وی درباره مسائل موجود در این طرح اظهار کرد: بودجه عمرانی در کشور تقریباً به صفر رسیده است و قرار نیست از پول نفت برای کار های ساختمانی استفاده کنیم. برنامه دولت به این ترتیب است که به جای آنکه از سرمایه و خزانه دولت استفاده گردد، از سرمایه بخش خصوصی به صورت مشارکتی استفاده کنیم. در این شرایط با وزارت راه و شهرسازی وارد مذاکره شده ایم، زیرا زمینه برای کار های مشارکتی با بخش خصوصی فراهم نیست.

وی ادامه داد: در کار های مشارکتی که مردم در زمینه ساخت وساز انجام می دهند، سازنده روی زمین مالک کار می نماید و به همین دلیل تضمین هایی را از مالک می گیرد تا زمانی که کار انجام شد، به تدریج سهم سازنده را پرداخت کند و برای او نیز سند بزند. این شرایط در طرح ملی مسکن مهیا نیست. در کار های عمرانی پس از مناقصه، ضمانتنامه شرکت در مناقصه و پس از ضمانتنامه، گواهی حسن انجام کار دریافت می نمایند که این شرایط برای فعالیت بخش خصوصی مناسبت نیست، زیرا بخش خصوصی تضمینی برای سرمایه گذاری و دریافت سند مالکیت از دولت ندارد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران معتقد است: دولت باعث گرانی زمین و مسکن در طرح ملی مسکن است، زیرا کارشناس دولت که روی زمین قیمت گذاری می نماید، قیمت بالایی ارائه می دهد و بخش خصوصی و مشارکت نماینده، رغبتی برای مشارکت ندارد.

منبع: روزنامه جوان

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5881

به "مستأجران بهار سال جاری 30 درصد بیشتر اجاره پرداختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستأجران بهار سال جاری 30 درصد بیشتر اجاره پرداختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید