مسؤولان صدای درد و موسیقی مان را بشنوند

به گزارش کنفرانس هکا، اعضای یک گروه موسیقی محلی و آیینی با گله از بی مهری متولیان فرهنگ و هنر اعلام می نمایند: نه تنها هزینه سفرهای آنان به کشورهای خارجی تامین نمی گردد بلکه در بازگشت پرافتخار از این کشورها نیز استقبالی از آنان انجام نمی گیرد.

مسؤولان صدای درد و موسیقی مان را بشنوند

به گزارش خبرنگاران، گروه موسیقی محلی و آیینی سلم آبادی برای شرکت و اجرای موسیقی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشور روسیه به عنوان تنها گروه موسیقی منتخب سازمان فرهنگ و ارتباطات اعزام می شوند.

گروه موسیقی مقامی صحرا یا همان گروه سلم آبادی ها از سال 52 فعالیت خود را به صورت رسمی شروع نموده است و در کار خود با طراحی محصولاتی چون عناب و زرشک روی لباس هایشان نه تنها به معرفی خراسان جنوبی در بخش های مختلف کمک نموده اند بلکه سفیرانی برای معرفی و آشنایی دیگر ملل از فرهنگ غنی خراسان جنوبی هستند.

ویژگی شاخص این گروه، اجرای موسیقی همراه با حرکات موزون و چوب بازی است که نشان دهنده شغل اصلی مردم خراسان جنوبی یعنی کشاورزی بوده و در واقعه ریشه در فرهنگ مردمان این دیار کویری و سنت های دیرین آنان دارد .

قرار است این گروه به عنوان سفیر فرهنگی از خراسان جنوبی در هفته فرهنگی ایران در مسکو به ارائه فعالیت های هنری خود بپردازند .

در حالی گروه صحرا تمام کوشش خود را می نمایند که خراسان جنوبی، فرهنگ آن، محصولات استراتژیک و پیشه اصلی مردمان آن را نشان دهند، اما مورد کم لطفی مسئولان استان قرار گرفته اند به گونه ای که کمتر کسی می داند که آنان چندین سفر خارجی داشته و در اغلب این سفرها توانسته اند لوح زرین آن کشور را دریافت نمایند .

خبرنگاران در نشستی به آنالیز زوایای مختلف این گروه موسیقی و مشکلات و دغدغه های اصلی هنرمندان آن پرداخته است .

تاریخچه گروه سلم آبادی ها

محمد سلم آبادی، عضو گروه موسیقی سلم آبادی های خراسان جنوبی در این نشست اظهار کرد: گروه موسیقی مقامی صحرا که به گروه سلم آبادی ها مشهور است از سال 1352 با مجوز سازمان فرهنگ و هنر آن زمان شروع به کار کرد. از آن سال تاکنون این گروه در جشنواره های داخلی و خارجی به ارائه هنر خود پرداخته است. بعد از انقلاب نیز اولین اجراهای این گروه از سال 67 شروع شد.

این نوازنده موسیقی گفت: در نوروز سال 72 موسیقی مقامی خراسان جنوبی از صدا و سیمای خراسان جنوبی پخش شد که از آن سال به بعد این موسیقی در ابتدای هر سال از رسانه ملی پخش می گردد و باعث افتخار ما است. از سال های 90 سفرهای خارجی این گروه شروع شد و تاکنون در کشورهای تایلند، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان برنامه زنده اجرا نموده ایم.

موسیقی مقامی خراسان جنوبی قابلیت ثبت در یونسکو را دارد

او ادامه داد: جالب است که این موسیقی در کشورهای دیگر بسیار با استقبال مردم و مسئولان روبرو می گردد اما ارزش آن را در استان نمی دانند. این موسیقی مقامی قابلیت ثبت در یونسکو را دارد و از مسئولان می خواهیم در راستای ثبت آن در یونسکو کوشش نمایند.

رییس گروه موسیقی مقامی صحرا نیز در این نشست اظهار کرد: پشتیبانی و تایید مسئولان و رسانه ها باعث ماندگاری موسیقی مقامی خراسان جنوبی خواهد شد. باید نگاه ویژه ای به این موسیقی که اکنون در سراسر جهان شناخته گردیده است صورت بگیرد. موسیقی مقامی خراسان جنوبی برگرفته از زندگی و آداب و رسوم مردم است که باید به آن بیشتر بها داده گردد . باید مسئولان بدانند زمانی که گروهی هنری از استان به کشورهای دیگر اعزام می شوند در واقع سفیران فرهنگی آن استان هستند .

سلم آبادی با بیان اینکه متولیان هنر باید این موسیقی را به مردم معرفی نمایند، اضافه نمود: اگر مردم با ریشه های اصلی فرهنگ موسیقی استان آشنا شوند به جای موسیقی های بیگانه در عروسی های خود از این موسیقی استفاده می نمایند. وقتی مردم با این موسیقی آشنا شوند از آن پاسداری می نمایند. موسیقی مقامی استان با وجود تنوع بسیار در آن، صندلی خوبی در شرایط فعلی ندارد. باید جلساتی برای تبیین و معرفی بیشتر این موسیقی بین هنرمندان و مسئولان و متولیان هنر استان تشکیل گردد.

وضعیت نامطلوب پیشکسوتان موسیقی خراسان جنوبی

رییس گروه موسیقی مقامی صحرا با اشاره به وضعیت پیشکسوتان این رشته هنری، اظهار کرد: وضعیت پیشکسوتان موسیقی مقامی استان مطلوب نیست و باید برای آنان فکری کرد. در این سال ها تنها حمایت از من به عنوان پیشکسوت این بود که عضو خانه موسیقی گردیده و از بیمه هنرمندان برخوردار شوم .

کمرنگ شدن موسیقی محلی با تهاجم فرهنگی و دوری از سنت ها

او با اشاره به رسوخ تهاجم فرهنگی در ذهن جوانان، ادامه داد: متاسفانه جوانان به این موسیقی علاقه چندانی نشان نداده اند که باید سعی کنیم این هنر را به آنان معرفی کنیم تا در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بایستیم .

رییس گروه موسیقی مقامی صحرا با تاکید بر نقش خانواده ها در زنده نگه داشتن این موسیقی، اظهار کرد: در سال های گذشته جشنواره های مختلفی در نقاط مختلف کشور برگزار گردیده که ما به دلیل بار مالی زیادی که به همراه داشت، نتوانستیم در آن ها شرکت کنیم.

سلم آبادی با اشاره به اینکه به عنوان پیشکسوت این رشته تنها توانستم به خانواده خود این هنر را یاد دهم، اضافه نمود: بستر و انگیزه لازم برای آموزش عمومی این رشته هنری به جوانان وجود ندارد.

او با بیان اینکه از هنرمندان در رسانه ملی دعوت نمی گردد، توضیح داد: با دعوت از هنرمندان در رسانه ملی می توان هنر آنان را به مردم و مسئولان معرفی کرد.

گروه موسیقی مقامی سلم آبادی، نماینده فرهنگی ایران

امیر اکبرپور، مدیرعامل یک موسسه فرهنگی ـ هنری در خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه شهر مسکو از 12 لغایت 18 شهریور ماه به همت رایزن فرهنگی ایران در روسیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی هنری عرفان خراسان جنوبی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار می گردد.

سرپرست تیم اعزامی موسیقی ایران اعلام کرد: افتتاحیه هفته فرهنگی 12 شهریورماه ساعت 19 به وقت مسکو برگزار می گردد که با نوای گروه موسیقی مقامی سلم آبادی شروع خواهد شد.

اکبرپور با بیان اینکه این هفته فرهنگی با هدف آشنایی مردم کشور روسیه با فرهنگ ایرانی در شهرهای مسکو و اوفا است، اضافه نمود: گروه موسیقی مقامی سلم آبادی خراسان جنوبی به عنوان تنها گروه موسیقی هفته فرهنگی ایران در کشور روسیه حضور پیدا می نماید و در واقع نماینده فرهنگ استان است.

سال های سخت برای یک گروه موسیقی

وی ادامه داد: کتاب آرایی، ایجاد سفره خانه و قهوه خانه سنتی، نمایشگاه صنایع دستی، نقالی، نمایش فیلم سینمایی و مستند ایران و ارائه محصولات کاملا ایرانی از برنامه های این هفته فرهنگی است.

مدیرعامل یک موسسه فرهنگی، هنری با اشا رهبه حضور 40 هنرمند از تمام نقاط کشور در این هفته، اضافه نمود: کوشش ما بر این است که این گروه موسیقی، علاوه بر اجرای برنامه های فدراسیون فرهنگی روسیه، برنامه های زنده خیابانی را نیز اجرا نمایند. هفته فرهنگی ایران، سهم مهمی در اشاعه فرهنگ ایرانی- اسلامی در کشورهای مختلف جهان خواهد داشت.

اکبرپور با بیان اینکه موسیقی، پیوند دهنده قلب ها است، توضیح داد: بزرگترین مشکل این گروه مسائل مالی است چرا که در سفرهای قبلی خود به کشورهای جهان با هزینه شخصی خود سفر می کردند .

سرپرست تیم اعزامی موسیقی ایران ادامه داد: تمام کوشش ما بر این است که سفر این گروه موسیقی بدون دغدغه مالی باشد و این گروه موسیقی تنها در این سفر بر روی هنر خود تمرکز داشته باشند.

موسیقی مقامی به صورت آکادمیک به جوانان ارائه گردد

او ادامه داد: باید برای ورود به مرحله آکادمیک و علمی این موسیقی کوشش گردد تا جوانان نیز بتوانند این موسیقی را به گونه ای آکادمیک فرابگیرند. این گروه توانسته اند بالاترین مقام هنری تایلند را که برگ طلایی است دریافت نمایند که دستگاه های فرهنگی باید از آنان حمایت نمایند .

اکبرپور یادآور شد: خراسان جنوبی این ظرفیت را دارد که هفته فرهنگی خاص خود را در کشورهای همسایه مانند کشور افغانستان برگزار کند که این امر هم افزایی دستگاه های اجرایی را می طلبد. نباید از نظر دور داشت که در خراسان جنوبی هنرمندانی نفس می کشند که زبان گویای فرهنگ و اصالت مردم این منطقه اند، بنابراین چه خوب است به آنان بیشتر توجه کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 392

به "مسؤولان صدای درد و موسیقی مان را بشنوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسؤولان صدای درد و موسیقی مان را بشنوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید