قیمت اینترنت 5G ایران گران تر از 4G است؟

به گزارش کنفرانس هکا، مگر 5G در ایران استفاده می گردد که حالا دنبال قیمت اینترنت 5G باشیم؟ تعجب نکنید ولی خیلی از کاربران از ترس قیمت زیاد اینترنت 5G به آن وصل نمی شوند.

قیمت اینترنت 5G ایران گران تر از 4G است؟

این همه مودم 5G در بازار ایران است و روزانه ده ها تست از اتصال به 5G و سرعت های 600 و 700 مگابیتی می بینیم؛ هزینه اینترنت آن ها چقدر است؟

آیا اینترنت 5G گران تر از 4G است؟ بخواهیم به 5G وصل شویم؛ چقدر برایمان آب می خورد؟

سعی کردیم در مطلب زیر، مهم ترین پرسش ها درباره قیمت اینترنت 5G را پاسخ دهیم:

در ایران 5G داریم؟

ایرانسل می گوید حدود 900 سایت 5G در سراسر کشور راه اندازی نموده و تا پیش از انتها سال 1402 تعداد آن ها را به 1000 سایت می رساند.

این اپراتور در بسیاری از شهرهای بزرگ و کلان شهر، شبکه 5G را توسعه داده و بعضی از کاربران با گوشی 5G می توانند به آن ها وصل شوند. می توانید را ببینید تا آنالیز کنید کدام منطقه ها در شهر شما، فایوجی دارد.

همراه اول نیز مدعی راه اندازی چند صد سایت 5G در شهرهای مختلف است و باز تاکید دارد به زودی هزارمین سایت خود را افتتاح می نماید.

از این ها بگذریم؛ اپراتورهای موبایل به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعهد دادند تا انتها سال 1403، ده درصد کل کشور را زیر پوشش 5G ببرند.

خیلی محدود ولی در شهرهایی مانند تهران، کرج، مشهد، اهواز، تبریز، شیراز و … می توان به اینترنت 5G وصل شد و در شبکه های اجتماعی، تست های زیادی از فایوجی ایران هست.

پس، الان در ایران 5G داریم و با گوشی و می توان به آن وصل شد.

قیمت اینترنت 5G چند است؟

خوب، حالا که شبکه 5G ایرانسل و همراه اول در بعضی شهرها در دسترس است و کاربرانی با گوشی 5G شیائومی یا هواوی یا نایتینگ فون (آیفون و سامسونگ فعلا نه) به فایوجی وصل می شوند؛ هزینه بسته های 5G چقدر است؟

فعلا ایرانسل و همراه اول هیچ تعرفه ای برای اینترنت 5G اعلام نکردند.

به زبان ساده، همان بسته اینترنت 4G یا 4.5G که خریداری و رزرو می کنید؛ در اتصال به شبکه 5G مصرف می گردد و هیچ تفاوتی با اینترنت 4G ندارد.

در واقع، ما هنوز بسته اینترنت 5G مجزا نداریم و قیمت اینترنت 5G همان قیمت اینترنت 4G است.

این نکته را هم فراموش نکنیم که براساس مصوبات رگولاتوری، از سال 1392 به بعد، فناوری و نسل موبایل تاثیری روی قیمت بسته اینترنت ندارد.

چطور اپراتورها از فروش 5G سود می نمایند؟

اپراتورها فعلا در مرحله توسعه شبکه 5G هستند و معمولا در این مرحله، نرخ گذاری نمی گردد یا یک پوشش دهی نسبتا خوبی صورت بگیرد.

ضمن اینکه شما با اتصال به 5G، سرعت بیشتری در دانلود و آپلود دارید؛ یعنی بسته زودتر تمام می گردد و حجم ماهیانه بیشتری مصرف می کنید که یک روش درآمدزایی و سود برای اپراتورها است.

روش دیگر، فروش مودم 5G و ترغیب مردم به مصرف اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت است. اولین عرضه شده و مودم 5G نیز به صورت غیر رسمی در بازار هست.

این همه مودم رومیزی و جیبی 5G وارد بازار ایران شده و مردم می خرند. این مودم ها به صورت غیر مستقیم برای اپراتورها درآمدزایی می نمایند.

تعرفه 5G با 4G فرق می نماید؟

اینکه اپراتورها بسته و سرویس 5G مجزا بدهند یا با افزایش قیمت اینترنت موبایل، همان تعرفه بسته 4G برای 5G منظور گردد؛ کاملا مشخص نیست.

احتمالا، با تکمیل پوشش دهی شبکه فایوجی اپراتورها، شاهد تغییراتی در قیمت گذاری بسته ها باشیم. مثلا، بسته 5G مخصوص مودم عرضه گردد یا بسته های 5G پر حجم برای دانلود و بازی و استریم با قیمت های متفاوتی بدهند.

فعلا، ایرانسل و همراه اول درباره قیمت اینترنت 5G سکوت کردند.

قیمت اینترنت 5G از 4G گران تر می گردد؟

انتظار داریم این طور بگردد و 5G گران تر از 4G گردد.

مدیرعامل همراه اول در یک مصاحبه گفت و مشکل دارد. او گفت هر سایت 5G نزدیک به 100 هزار دلار هزینه دارد و این اپراتور حدود 30 هزار سایت در کل کشور دارد.

مدیرعامل ایرانسل هم چنین نظری دارد و بارها پیرامون افزایش تعرفه اینترنت اعم از 4G و 5G صحبت کردند.

مدیران وزارت ارتباطات در طی سال های اخیر هم نظرات مختلفی درباره افزایش قیمت 5G داشتند. بعضی ها بر لزوم گران تر بودن فایوجی نسبت به فورجی تاکید کردند؛ چون هزینه های توسعه 5G بالا است و شبکه ای با مشخصات و سرعت و کیفیت بهتری است.

دسته دیگر، گفتند قیمت اینترنت باید فارغ از فناوری و نسل شبکه، مشخص گردد.

آنچه مشخص است؛ فعلا قیمت 5G و 4G یکی است و تفاوت نسل شبکه و فناوری در تعرفه های اینترنت، بی تاثیر است.

قیمت 500 هزار تومان بسته اینترنت نامحدود 5G درست است؟

خیر. این قیمت و عنوان هایی مانند بسته اینترنت نامحدود 5G بیشتر ترفندها و حیله های تبلیغاتی بعضی سایت ها و فروشگاه ها برای گول زدن مردم است.

گفتیم هنوز ایرانسل و همراه اول هیچ چیزی تحت عنوان یا بسته اینترنت نامحدود 5G یا تعرفه اینترنت 5G اعلام نکردند.

بعضی سایت ها برای کلاه برداری و گول زدن مردم، یا همراه اول را بسته 5G می نامند. در عمل می گردد با خرید این بسته به اینترنت 5G وصل شد ولی برای اتصال به شبکه 4G و 3G هم هست.

در جهان، قیمت اینترنت 5G با 4G فرق دارد؟

روش های مختلفی برای قیمت گذاری اینترنت در کشورها و اپراتورهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

غالب کشورها، اپراتور سراغ طرح داده نامحدود رفتند؛ چون سرعت 5G بالا است و کاربر حجم زیادی مصرف می نماید و احتیاج دارد.

به طور مثال در امریکا، بسته نامحدود 5G ماهیانه قیمتی 89 دلار دارد ولی بسته نامحدود 4G را 68 دلار می فروشند؛ یعنی بین قیمت 5G و 4G از 5 تا 27 دلار در ماه تفاوت قیمت است.

در اروپا، هم یک گپ 50 تا 72 دلاری بین تعرفه های 5G و 4G هست. در کره جنوبی که یکی از سریع تری فایوجی ها را دارد؛ تفاوت قیمت اینترنت 5G و 4G به 51 دلار می رسد.

بعضی دیگر از اپراتورهای موبایل امریکا و اروپا، سرویس های ثابت ماهیانه با یک حجم مشخص تعریف کردند و کاربر باید هر ماه شارژ کند. مثلا 100 گیگ ماهیانه برای اتصال به اینترنت 5G.

جالب است در بعضی کشورهای اروپایی، 1 گیگابایت داده روی 4G قیمتی 17 دلار دارد ولی یک گیگابایت 5G به قیمت 13 دلار فروخته می گردد. به این علت که کاربر تشویق به استفاده از شبکه 5G گردد و البته که چون سریع تر است؛ کاربر داده بیشتری مصرف می نماید.

یک مدل دیگر تعرفه 5G، تعریف بسته های مشخص برای اهداف و افراد خاص است. مثلا بسته اینترنت 5G ویژه دانش آموزان و دانش جویان یا بسته 5G کم مصرف ها یا گیمرها. حتی طرح های خانوادگی یا مصرف چنددستگاهی نیز دیده می گردد.

به هر حال، در هر کشور براساس قوانین، الزامات، هزینه های توسعه شبکه، قیمت گذاری اینترنت موبایل و اینترنت ثابت و معیارهای دیگر، درباره شیوه قیمت گذاری 5G تصمیم گیری می گردد.

در بعضی کشورها، براساس سرعت و نوع سرویس، قیمت اینترنت مشخص می گردد و چون 5G سریع تر از 4G است؛ قیمت گران تری دارد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 25 بهمن 1402 بروزرسانی: 25 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15082

به "قیمت اینترنت 5G ایران گران تر از 4G است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت اینترنت 5G ایران گران تر از 4G است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید