قاصد روزان ابری، ایزوگام

به گزارش کنفرانس هکا، ایزوگام یک نوع عایق آماده است که در صنعت ساختمان سازی و حوزه های مختلف عمران و توسعه شهری، کاربردهای زیادی دارد. این عایق جزو مشتقات فراورده های نفتی است و حدود 50 سال است که صنعت تولید آن در ایران گسترش یافته است. ایزوگام قادر است مصالح ساختمانی را از هرگونه نم و رطوبت محافظت کند؛ از همین رو در چهار دهه اخیر سطح خارجی سقف بسیاری از خانه ها در ایران به وسیله آن پوشانده شده تا آب باران باعث ایجاد نم و رطوبت در بین مواد سازنده سقف نشود. خاصیت عایق بودن ایزوگام نسبت به آب، باعث شده تا از این متریال مقاوم در کف استخر های کشاورزی و تفریحی، کف لوله های صنعتی آب، سطح خارجی لوله های نفت و گاز و همچنین سقف و دیواره های سازه های صنعتی استفاده شود.

قاصد روزان ابری، ایزوگام

قیر ماده پایه در ساخت ایزوگام است؛ ماده ای که در پالایشگاه های نفتی تولید می شود و یک ماده هیدروکربنی به حساب می آید. قیر به دلیل داشتن سولفید کربن و تتراکلرید کربن، خاصیت نفوذناپذیری بالایی دارد و فاصله بین ذرات سازنده آن بسیار کم است؛ از همین رو ماده ای بسیار چسبنده به شمار می رود. قیر را نمی توان به شکل خام در صنعت و به عنوان یک عایق از پیش آماده شده استفاده کرد. صنعت گران فعال در این حوزه با گرما دادن به ذرات سازنده قیر و کشیدن آن ها در جهات مختلف و البته اضافه کردن مواد اضافی همچون تیشو و پلی استر، ایزوگام را به صورت رول های چند متری و در انواع مختلف تولید می کنند. به همین دلیل ایزوگام یک عایق آماده به حساب می آید و کافی است اپراتور مربوطه به آن گرما بدهد تا حالت چسبندگی آن دوباره بازشود و به مصالح ساختمانی بچسبد.

انواع ایزوگام

در چند دهه اخیر این صنعت به شکل قابل توجهی توسعه یافته است و همین موضوع سبب شده که انواع مختلف ایزوگام در بازارها عرضه شود. ایزوگام ها بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می شوند؛ از همین رو قبل از انجام پروسه عایق کاری، متخصصان این حوزه باید نوع کاربری را به شکل دقیق تعیین کنند تا ایزوگام مناسبی تهیه شود.

ایرانیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟[

انواع ایزوگام بر اساس مواد تشکیل دهنده

ایزوگام ها بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو دسته کلی تقسیم می شوند: ایزوگام های پلیمری (BPP) و ایزوگام های دمیده (BOF). در ادامه شما را با این دو نوع بیشتر آشنا می کنیم.

ماده پایه تولید ایزوگام پلیمری، قیر 60/70 است. عدد اول قیر به معنای میزان نرمی و عدد دوم به معنای درجه عایق پذیری آن است. قیر 60/70 از پالایش نفت خام حاصل و به صورت مسقیم از پالایشگاه ها عرضه می شود. در پروسه حرارت دادن به نفت خام، عناصر جدیدی همچون بنزین، محلول های سبک نفتی، نفت گاز، نفت چراغ و البته روغن های سبک در برج های تقطیر پالایشگاه ها تولید می شوند. قیر 60/70 هم یکی از محصولاتی است که در گرمای بیش از 380 درجه حاصل می شود و معمولا در ابتدا به صورت نیمه جامد است؛ ولی برای عرضه در بازار، سرد شده و به حالت جامد تغییر پیدا می کند.

دسته بندی قیرها بر اساس میزان چسبندگی آنها انجام می شود و بر این اساس قیر 60/70 یکی از بهترین و باکیفیت ترین ماده ها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و نم به حساب می آید. در پروسه تولید نوع پلیمری، قیر 60/70 به همراه تیشو، پلی استر، مواد APP و پوشال گونی پلاستیکی در یک مخزن بزرگ حرارت می بینند. پس از آن که تمام مواد با هم میکس شدند و یک محلول یک دست حاصل شد، اپراتور مسئول از طریق خروجی مخزن، مواد به دست آمده را به سمت یک استخر آب حرکت می دهد تا مواد سرد شوند.

روی آب استخر لایه های آلومینیومی به تراکم 14 تا 16 میکرون و در زیر استخر لایه های پلاستیکی وجود دارند و در حین حرکت مواد تشکیل دهنده، لایه های آلومینیومی و پلاستیکی به دو طرف نوار ایزوگام متصل می شوند. البته برخی کارخانجات تولیدکننده نوع پلیمری (BPP) این عایق برای اینکه قیمت نهایی محصولات شان کاهش پیدا کند، از لایه های آلومینیومی به عنوان روکش استفاده نمی کنند.

قیر 60/70 یکی از بهترین و باکیفیت ترین ماده ها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و نم به حساب می آید.

ایزوگام دمیده، عایقی است که با استفاده از نفت کوره یا همان مازوت تولید می شود. کیفیت و عمر نوع دمیده به مراتب کمتر از نوع پلیمری است و به نوعی می توان گفت ایزوگام پلیمری، نوع پیشرفته ایزوگام دمیده است. ماده پایه در تولید نوع دمیده، قیر دمیده است که در پروسه تزریق هوا به نفت کوره یا همان مازوت حاصل می شود. قیر دمیده را به عنوان قیر 25/80 یا قیر R هم می شناسند.

در این پروسه هوای بسیار داغ به حرارت 250 تا 300 درجه سانتی گراد از طریق پمپ های تزریق هوا به صورت مستقیم به مخزن فشرده شده مازوت دمیده می شود. طی این فرایند، اتم های هیدروژن که در لایه سوم مولکول های هیدروکربور های تشکیل دهنده مازوت قرار دارند با اکسیژن هوای داغ تزریق شده ترکیب می شوند. این عمل باعث ایجاد حباب در مازوت و در نهایت تشکیل آب می شود و بسپارش در مولکول های هیدروکربورها اتفاق می افتد.

محصول نهایی این پروسه قیر دمیده شده است. قیر دمیده شده نفوذ کمتری نسبت به قیر 60/70 دارد؛ از همین رو امروزه استفاده از ایزوگام دمیده در پروژه های عمرانی تقریبا منسوخ شده است. در حال حاضر استفاده از نوع دمیده بیشتر در تولیدات صنعتی محدود شده است. ساخت باتری خودرو و لوله های انتقال آب کوچک از جمله مواردی است که در آن از ایزوگام دمیده استفاده می شود.

مطالعه کنید

سقف کاذب کناف چیست و از کجا سر و کله اش پیدایش شد؟

انواع ایزوگام بر اساس تعداد لایه های آن ها

ایزوگام ها از نظر تعداد لایه هایشان به دو گروه تک لایه و دولایه تقسیم می شوند. ایزوگام تک لایه، عایق انعطاف پذیری است که معمولا در مناطق خشک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شامل پلی استر دوخته شده است و معمولا آلومینیوم روی آن تراکم بسیار کمی دارد. از ایزوگام های تک لایه برای پوشش سطح لوله های آب، نفت و گاز استفاده می کنند.

ایزوگام تک لایه عایق انعطاف پذیری است که معمولا در مناطق خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

ایزوگام دو لایه نسبت به نمونه تک لایه انعطاف پذیری کم تری دارد؛ اما به مراتب مقاوم تر است. در ساخت نوع دو لایه ضمن استفاده از پلی استر، تیشو هم به کار می برند. تیشو یک ماده جامد است که بافت نرمی دارد و قادر است رطوبت را به خود جذب کند. در لایه بیرونی ایزوگام دو لایه از تیشو استفاده شده است؛ از همین رو این نوع ایزوگام ها قادر هستند حجم زیادی از رطوبت هوا را در خود نگه دارند و در زمان تابش مستقیم آفتاب، رطوبت را به شکل بخار از دست بدهند.

نکاتی برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

انواع ایزوگام بر اساس نوع روکش

ایزوگام ها بر اساس نوع روکشی که دارند به سه دسته تقسیم می شوند: بدون روکش، با روکش آلومینیومی و با روکش سنگریزه.

ایزوگام بدون روکش که به ایزوگام پودری هم معروف است، ارزان ترین نمونه موجود در بازار به حساب می آید. این ایزوگام هم می تواند جزو ایزوگام های پلیمری (BPP) باشد و هم جزو ایزوگام های دمیده (BOF). نوع بدون روکش کیفیت پایین تری نسبت به مابقی نمونه ها دارد و این روزها فقط در پروژه های کوچک و البته تولیدات صنعتی استفاده می شود. البته بسکمک از متخصصان این حوزه، ایزوگام بدون روکش را به عنوان یک عایق مناسب برای سقف های کاذب می دانند؛ زیرا نیازی به حرارت زیاد برای چسبیدن ندارد.

ایزوگام با روکش آلومینیومی جزو ایزوگام های پلیمری به حساب می آید که رویه آنها با لایه های آلومینیومی به تراکم 14 تا 16 میکرون پوشیده شده است. روکش آلومینیومی روی ایزوگام در این نمونه می تواند تک لایه یا دو لایه باشد. آلومینیوم ضمن اینکه عایق حرارتی است، به افزایش طول عمر مواد تشکیل دهنده ایزوگام هم کمک می کند.

ایزوگام با روکش سنگریزه معمولا برای ایجاد جلوه بصری زیبا مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع معمولا در طیف رنگی مختلفی عرضه می شود و معمولا برای خانه هایی با بام شیب دار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از ایزوگامی که روکش سنگریزه دارد در فرایند کف سازی فضاهای باز هم استفاده می شود.

نکات نهایی

  • ایزوگام ها در 2 نوع برش عرضه می شوند که در این خصوص می توان آنها را به نوع رولی (عادی) و برش خورده (ایزوشینگل) تقسیم کرد. ایزوگام هایی که به صورت رولی در بازار عرضه می شوند، طرفداران و البته کاربردهای بیشتری نسبت به نوع برش خورده دارند و از نظر اقتصادی هم به صرفه تر هستند.
  • فرآید عایق کاری یک پروسه کاملا تخصصی است و حتما باید توسط متخصصین این حرفه انجام شود. استفاده از روش های نامناسب و افراد غیرحرفه ای در فرآیند عایق کاری با ایزوگام می تواند باعث به وجود آمدن خسارت و خرابی های زیادی شود.
  • محلی که قرار است عایق شود باید کاملا خشک باشد؛ از همین رو برای عایق کردن سقف خانه ها معمولا قبل از شروع فصول بارانی سال اقدام می کنند.
  • ایزوگام ها انواع مختلفی دارند و متاسفانه به دلیل نقص در سیستم نظارتی بازار در چند سال اخیر ایزوگام های غیر استاندارد در قالب برندهای متفاوت در بازار یافت شده اند. از همین رو پیشنهاد می کنیم فرآیند خرید ایزوگام را به افراد متخصص واگذار کنید و با بهره گیری از فاکتور خرید محصول از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: کبال
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7335

به "قاصد روزان ابری، ایزوگام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاصد روزان ابری، ایزوگام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید