فناوری 5G چه زمانی بین گوشی های پرچم دار همه گیر می گردد؟

به گزارش کنفرانس هکا، در چند ماه گذشته، تیتر خبرها از فناوری 5G در راه است به تیتر فناوری 5G بالاخره فرا رسید تغییر یافته است. در اینجا فرا رسیدن به معنای این است که بالاخره اپراتورهای مخابراتی کشورهای پیشرفته-اگرچه به صورت بسیار محدود-این فناوری را ارائه داده اند و تعدادی گوشی مبتنی بر فناوری 5G هم معرفی شده است. اما از آنجایی که این فناوری بسیار تازه نفس است، شاهد جداسازی بین گوشی های پرچم دار و گوشی های رده بالاتر از آن ها هستیم که دسته دوم از این تکنولوژی پشتیبانی می نمایند.

فناوری 5G چه زمانی بین گوشی های پرچم دار همه گیر می گردد؟

در دورانی که گوشی های پرچم دار از پسوندهایی مانند پلاس، مکس و پرو بهره می برند، حالا دسته دیگری هم پدید آمده که بیش از پیش منجر به سردرگمی کاربران معمولی می شوند. اما در این میان، سوالی که مطرح می گردد این است که تا چه زمانی این دسته جداگانه از گوشی های رده بالا دوام می آورند و بالاخره چه زمانی پشتیبانی از فناوری 5G بین گوشی های پرچم دار همه گیر می گردد؟

اصلا چرا گوشی های 5G باید در دسته جداگانه ای باشند؟

در مطالب مربوط به گوشی های هوشمند و تراشه های موجود در آن ها، احتمالا بارها به عبارت سیستم روی تراشه (SoC) برخورده اید. این عبارت به این موضوع اشاره دارد که در تراشه، بخش های مختلفی وجود دارد که هرکدام وظیفه های گوناگونی را بر عهده دارند؛ به عنوان مثال می توانیم به پردازنده، مودم، پردازنده گرافیکی، واحد پردازش تصویر و دیگر بخش ها اشاره کنیم. تمام این عناصر اهمیت حیاتی دارند و تا سال ها بعد هم پابرجا می مانند. در این میان، فناوری 5G جایگزین 4G نیست و بیش از هر چیزی یک لایه ارتباطی جدید محسوب می گردد که همکاری نزدیکی با فناوری های فعلی دارد و می تواند سرعت اینترنت بالاتری برای کاربران به ارمغان بیاورد.

اما برای پشتیبانی از فناوری 5G باید موارد مورداحتیاج آن فراهم گردد. اول از همه، این فناوری از فرکانس های متفاوتی استفاده می نماید و این یعنی گوشی ها برای پشتیبانی از آن احتیاجمند بهره گیری از مودم جداگانه ای هستند که این موضوع به معنای اختصاص فضای جداگانه برای این مودم است. دوما، به دلیل استفاده از فرکانس های متفاوت، باید از آنتن های جدیدی استفاده کرد و از آنجایی که فرکانس های فناوری 5G نسبت به موانع فیزیکی بسیار حساس هستند، باید در گوشی چندین آنتن را به این موضوع اختصاص داد.

طوفان اینترنت 5G در راه است؛ فریب آن را نخورید

در رابطه با مودم 5G، فضا مشکل اصلی نیست بلکه مشکل اصلی مربوط به فراوری گرما است. مودم های 5G فعلی گرمای قابل توجهی را فراوری می نمایند و به همین خاطر شرکت های سازنده گوشی ها باید موضوع کنترل گرمای اضافی را هم مدنظر قرار دهند. علاوه بر این، فراوری گرمای به معنای مصرف انرژی بیشتر است که این موضوع هم یک چالش دیگر محسوب می گردد. ساده ترین راهکار برای حل مشکل مصرف انرژی، تعبیه باتری بزرگ تر است که به دلیل قرارگیری قطعات بیشتر، چنین گزینه ای همیشه پاسخگو نیست.

در کنار این مسائل ذکر شده، به خوبی می بینیم که این موارد تأثیر قابل توجهی در اندازه گوشی ها دارند. به عنوان مثال، مدل 5G گلکسی اس 10 و ماژول 5G مربوط به گوشی های موتورولا Z3 یا Z4 بسیار بزرگ محسوب می شوند. وان پلاس 7 پرو هم که قرار است مدل 5G آن عرضه گردد هم گوشی غول پیکری به حساب می آید که یکی از دلایل بزرگ بودن مدل 4G این گوشی این است که برای مدل مبتنی بر فناوری 5G از همین طراحی استفاده گردد.

آیا گوشی های 5G در حال حاضر بهترین بهترین ها هستند؟

علاوه بر احتیاج به طراحی های مجدد و عناصر منحصربه فرد، دلایل مهم دیگری برای وجود مدل های جداگانه مبتنی بر فناوری 5G وجود دارد. یکی از این دلایل، سرعت متفاوت کشورها در پیاده سازی این فناوری است. بعضی از کشورها تا 2-3 سال دیگر (و حتی بیشتر) از این فناوری بهره نمی برند و به همین خاطر ارائه گوشی های 5G برای آن ها منطقی به نظر نمی رسد. علاوه بر این، باید موضوع هزینه های ساخت را هم مدنظر قرار دهید. در حال حاضر، برای خرید مدل 5G گلکسی اس 10 باید مبلغ 1299 دلاری بپردازید ولی گلکسی اس 10 پلاس 999 دلار قیمت دارد که این یعنی شاهد اختلاف 300 دلاری در قیمت گذاری هستیم. اگرچه در مدل 5G این گوشی با نمایشگر بزرگ تر، دوربین بیشتر سروکار داریم، ولی در نهایت بخش اعظم این قیمت بالاتر مربوط به پشتیبانی از فناوری 5G است. اگر سامسونگ این فناوری را در پرچم داران اصلی خود تعبیه می کرد، این کار قیمت آن ها را بسیار بالا می برد و در نتیجه فروش آن ها هم کاهش پیدا می کرد.

همین موضوع، منجر به تغییر وضعیت بازار گوشی های هوشمند می گردد. تا حالا، افرادی که می خواستند بهترین بهترین های گوشی های هوشمند را خریداری نمایند، یکی از مدل های پرچم دار شرکت موردعلاقه خود را می خریدند. اما حالا، علاوه بر پرچم داران پر زرق وبرق، شاهد گوشی هایی هستیم که حتی نسبت به آن ها هم رده بالاتری دارند و از فناوری 5G پشتیبانی می نمایند. اما علی رغم داشتن قیمت بالاتر، گوشی های 5G لزوماً در تمام زمینه ها گوشی های بهتری محسوب نمی شوند. خریداران چنین گوشی هایی، قبل از پرداخت پول باید از خود بپرسند که آیا در محل زندگی آن ها در چند سالی که قرار است از گوشی خود استفاده نمایند، فناوری 5G ارائه می گردد؟

چرا فناوری 5G در حال حاضر ما را شگفت زده نمی نماید؟

در این بین، ارائه گوشی های 5G از طرف شرکت ها یک اقدام کاملا منطقی محسوب می گردد زیرا نمی توان به طور کامل این روند و تکنولوژی را کنار گذاشت. هیچ تکنولوژی جدیدی در عرض یک نسل یا حتی یک سال، همه گیر نشده است. به همین خاطر تا زمانی که فناوری 5G همه گیر گردد، عرضه گوشی های عجیب مبتنی بر این تکنولوژی هم ادامه می یابد.

سال گذشته، سامسونگ مانند سال های قبل از آن، یک مدل از گلکسی نوت 9 را معرفی کرد. ولی حالا اگر شایعات منتشر شده صحت داشته باشند، شاهد 4 مدل مختلف از گلکسی نوت 10 خواهیم بود که متشکل از 2 مدل مبتنی بر اندازه مختلف و دو مدل 5G است. همانطور که گفتیم، تا اطلاع ثانوی باید با عرضه مدل های مختلف گوشی ها کنار بیاییم.

آینده گوشی های 5G هاله ای از ابهام

بدون شک، روزی گوشی های 100 دلاری هم از فناوری 5G بهره می برند ولی تا آن دوران فاصله بسیار زیادی داریم. بر اساس شواهد موجود، جهت فناوری 5G در مقایسه با نسل های قبلی خود جهت طولانی تر و پر از موانع متعددی است. ضمناً، حالا که هواوی در حال دست وپنجه نرم کردن با مسائل تحریم آمریکا است، فشار اصلی مربوط به توسعه مودم های 5G بر دوش کوالکام قرار گرفته است. این کمپانی مدتی قبل نسل دوم مودم 5G خود موسوم به X55 را معرفی کرد که علی رغم کاهش اندازه و بهبود در عملکرد، همچنان یک گام کوچک در جهت درست محسوب می گردد.

این یعنی، احتمالا جداسازی گوشی های 5G تا سال 2020 هم ادامه می یابد زیرا ظاهرا مودم X55 در داخل تراشه اسنپ دراگون 865 وجود ندارد و در کنار آن قرار می گیرد. البته جدا بودن تراشه اصلی و مودم 5G لزوماً به این معنا نیست که در سال 2020 پرچم داران اصلی از فناوری 5G پشتیبانی نخواهند کرد. در این میان، شرکت هایی مانند سامسونگ که با عرضه پرچم داران گران قیمت مسئله ای ندارند، احتمالا در سال آینده پرچم داران خود را به این تکنولوژی مجهز می نمایند و در عوض قیمت آن را افزایش می دهد. ولی شرکت هایی مانند شیائومی که به عرضه پرچم داران مقرون به صرفه شهرت دارند، احتمالا تا چند سال آینده مدل های 5G را به صورت جداگانه عرضه می نمایند تا خریداران ساکن کشورهایی که هنوز این فناوری ارائه نشده، از دست ندهد.

اما پس از 2020 با قاطعیت نمی توانیم در خصوص وضعیت فناوری 5G پیش بینی کنیم. احتمالا در اواخر 2020، کوالکام اسنپ دراگون 875 و نسل جدید مودم 5G خود را معرفی می نماید و همچنین احتمالا در این سال، کوالکام پشتیبانی از مودم 5G را برای بعضی از تراشه های میان رده خود به ارمغان می آورد تا حرکت فناوری 5G به سمت گوشی های ارزان تر شروع گردد.

علاوه بر این، باید خاطرنشان کنیم که در این دوران، شرکت ها برای فراوری تراشه به فناوری ساخت 5 نانومتری روی می آورند که این فناوری به معنای کاهش اندازه و بهبود در عملکرد است. به همین خاطر اگر مودم 5G در داخل تراشه های اصلی قرار بگیرد، گوشی های پرچم دار به صورت پیش فرض می توانند از فناوری 5G بهره ببرند. چنین گوشی هایی حداقل در سال 2021 روانه بازار می شوند که تا این سال، اینترنت 5G در بسیاری از کشورهای پیشرفته تا حد زیادی همه گیر شده است.

علاوه بر این، یکی از بزرگ ترین بازیگران عرصه گوشی های هوشمند یعنی شرکت اپل را نباید از قلم بیندازیم. طبق شایعات فعلی، ظاهرا اپل نخستین آیفون های مبتنی بر فناوری 5G را در سال 2020 عرضه می نماید. با توجه به رویکرد همیشگی اپل، این شرکت علاقه زیادی به جداسازی مدل ها ندارد و احتمالا تمام آیفون های 2020 می توانند از اینترنت 5G بهره ببرند. البته در این میان شاید مدل ارزان تر مشابه آیفون XR از این فناوری پشتیبانی نکند. با این کار، پشتیبانی از اینترنت 5G به یک ویژگی مهم برای گوشی های پرچم دار بدل می گردد و مطمئنا تعداد مدل های اختصاصی مبتنی بر این فناوری کاهش می یابد.

با توجه به روند فعلی، در اواخر 2020 و اوایل 2021، این فناوری در بسیاری از کشورهای پیشرفته همه گیر خواهد شد و در بسیاری از کشورها هم تا حد زیادی عملیاتی می گردد. به همین خاطر می توان پیش بینی کرد که در سال 2021 دیگر شاهد مدل های اختصاصی مبتنی بر فناوری 5G نخواهیم بود و تمام پرچم داران از این تکنولوژی پشتیبانی خواهند کرد.

اینترنت 5G چیست و چه مزایایی دارد؟

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 3778

به "فناوری 5G چه زمانی بین گوشی های پرچم دار همه گیر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری 5G چه زمانی بین گوشی های پرچم دار همه گیر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید